Vuosi 2018

Olen todennut näin melkein jokaisena vuotena, mutta tämäkin vuosi oli hyvin merkityksellinen. Syntyihän vuonna 2018 kuopuksemme. Vietimme myös todellista juhlavuotta, sillä sen lisäksi että blogimme täytti 10 vuotta, juhlimme myös 10-vuotispäiväämme hulppeissa merkeissä Venetsiassa. Vuonna 2018 olin ajoittain väsyneempi kuin koskaan, sillä kuopuksemme ei ole ollut kovin hyvä nukkumaan. Harvoin kai vauvat ovat. Paitsi esikoisemme. Väsymyksestä huolimatta sain paljon aikaiseksi ihan konkreettisestikin, mutta etenkin ajatuksen tasolla, sillä loppuraskauden vaivoissa en voinut juuri muuta kuin miettiä mitä haluan tehdä ja suunnitella tulevaisuutta.

Vuosi 2018 oli myös hyvä reissuvuosi. Kiertelimme kesän ennätyshelteissä kotimaata kolmen sukupolven voimin, minkä lisäksi kävimme jo mainitsemallani vuosipäivämatkalla Venetsiassa sekä muutamalla lyhyemmällä pikkubreikillä niin ikään kotimaassa. Henkka kävi myös työmatkalla Amsterdamissa ja minä tyttöjen reissussa Puolassa. Hyvä reissuvuosi siis tämäkin. Vaikka välillä tuntui, että olen päivästä toiseen sidottuna kotiin kahden lapsen kanssa, niin olenhan minä päässyt tekemään kaikenlaista näin jälkeenpäin ajateltuna. Vuosi 2018 jää mieleen myös säiden puolesta upeimpana aikoihin. Lämpimät kesäsäät alkoivat jo toukokuussa ja jatkuivat lokakuulle asti, jonka jälkeen tuli kaunein ruska aikoihin. Tätä lisää!

Tässä tuttuun tapaan kooste menneestä vuodesta sekä blogin että henkilökohtaisen elämämme osalta kuukausi kuukaudelta:

Tammikuu

Vuosi 2018 alkoi odottavissa tunnelmissa. Toisen lapsemme helmikuinen laskettu aika oli jo melko lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana, että päivät tuntuivat matelevan. Aika ei ole koskaan kulunut niin hitaasti kuin tammikuussa 2018. Liikkumiseni ja olemiseni oli ison mahan ja selkäkipujen kanssa jo niin hankalaa, että vietin päivät sängyllä tai sohvalla maaten yrittäen viihdyttää puolitoistavuotiasta pikkubloggaajaa samalla parhaani mukaan. Lastenohjelmat olivat kova sana tuolloin, samoin läheisten tuki ja apu. Olin antanut itselleni luvan lomailla blogihommista, mutta löysin silti itseni välillä koneelta naputtamasta postauksia, ajastamasta Facebookia ja Instagramia sekä tekemästä suunnitelmia synnytyksen jälkeiselle ajalle.

Blogissa puhuttiin unelmista, muisteltiin lapsuuden mökkikesiä ja naureskeltiin Henkan ja Martinan eri tavoille matkustaa. Listasin myös 6 ihanaa muistoa Karibian risteilyltä.

Helmikuu

Helmikuukin meni odotellessa, sillä pienempi bloggaaja päätti syntyä vasta kuun viimeisenä päivänä. Fyysisesti oloni huononi entisestään, mutta henkisesti oli helpompaa, sillä tiesin että milloin vaan voi alkaa tapahtua. Helmikuun 27. päivänä olimme lähdössä anoppilaan saunomaan kun tuuppasin pakkasessa pihaan sammunutta autoa eteenpäin. Muutaman tunnin päästä tästä tuli ensimmäiset supistukset ja keskiyöllä talven kylmimpänä yönä lähdimme ajamaan kohti Hyvinkään synnytyssairaalaa, jossa kuopuksemme syntyi seuraavana aamuna.

Blogissa julkaistiin Milanon matkaopas, listattiin Tallinnan parhaat viinibaarit ja kerrottiin mikä olisi kantapaikkani jos asuisin Roomassa.

Maaliskuu

Kotiuduimme perheen uusimman tulokkaan kanssa maaliskuun ensimmäisenä päivänä ja tuosta hetkestä alkaen aiemmin niin hitaasti madellut aika lähti lentoon kuin siivillä. Maaliskuu meni hyvin pitkälle vauvaa ihmetellessä, synnytyksestä toipuessa ja suloisessa vauvakuplassa, jossa oli vain meidän perhe sekä uusinta tulokasta katsomaan tulleet läheiset. Maaliskuun lopulla koitti myös vauvan ensimmäinen matka kun lähdimme minilomalle Helsinkiin. Yövyimme hotellissa kolmen sukupolven voimin, otimme rennosti ja allekirjoittanut nautti siitä kun pääsi pitkästä aikaa kunnolla liikkeelle. Kävelimme anopin ja vauvan kanssa Ruoholahdessa samalla kun muut olivat automessuilla, istahdimme aurinkoiselle terassille juomaan lasit kuohuvaa ja nautimme kevään tulosta.

Blogissa maisteltiin saksalaisia viinejä, ihailtiin Moselin laaksoa ja muisteltiin lempihetkiäni Roomassa.

Huhtikuu

Huhtikuu meni vielä pitkälti vauvan ehdoilla, mutta katse oli jo tulevaisuudessa ja kesäsuunnitelmissa. Lisäilin pikkuhiljaa liikuntaa päivärutiineihini ja nautin siitä kun aloin saada oman kroppani takaisin. Pienin bloggaaja sai nimen ja juhlistimme sitä herkullisella mustikka-jogurttikakulla sekä tietysti myös kuohuvalla. Näimme huhtikuussa paljon läheisiämme ja vaan nautiskelimme elämästä, sillä se maistui aika hyvältä tuolloin. Kevät oli jo pitkällä, koko perhe voi hyvin ja edessä oli upea kesä 2018. Emme tosin tienneet vielä tuolloin millainen upea hellekesä oli tulossa, joskin esitin vienon toiveen sääjumalille, että jos joskus niin nyt olisi kiva saada kunnon aurinkoiset ja lämpimät kesäsäät. Toiveeni kuultiin. Pahoitteluni heille, joille yli 50 hellepäivää oli liikaa.

Blogissa jatkettiin Rooman muistoilla, tällä kertaa ei-niin-kivoilla sellaisilla. Vietimme myös päivän Firenzessä ja puistohetken Madridissa.

Toukokuu

Toukokuussa kesä alkoi todenteolla. Tein itselleni kesän bucket listin ja aloin heti toteuttaa sitä. Kävimme aurinkoisilla terassilounailla ja jatkoin kesän kotimaan reissujen suunnittelua. Loppukuusta juhlimme hääpäiväämme ravintola Sesongissa ja kävimme samalla viikolla myös Rantapallon 10-vuotisjuhlissa, jossa saimme upean diplomin.

Blogissa testattiin upouusi Ravintola Sesonki hääpäivän illallisen merkeissä. Muistelin myös edellisen kesän parhaita hetkiä ja kerroimme supersöpöstä Cellestä.

Kesäkuu

Kesäkuussa haimme vauvalle passin ja lähdimme hänen kanssaan pienokaisen ensimmäiselle risteilylle kun testasimme Finnlinesin Naantali-Kapellskär -reitin. Saaristomeri ihastutti kauneudellaan ja kesälle tekemämme Naantalin matkasuunnitelmat saivat uutta potkua. Tänne palaamme vielä kesän edetessä. Kesäkuu oli ihana, mutta äiti alkoi olla vähän väsynyt yöheräämisiin, joten varasin itselleni Helsingistä hotelliyön äidin unilomaa varten. Suosittelen samaa kaikille väsyneille pienten vauvojen äideille jos vaan mitenkään on mahdollista irtautua vauvasta yhden yön ajaksi. Kunnon yöunet ja oma aika tekivät todella hyvää, vaikka kotiuduinkin unilomaltani rintatulehduksen kera. Se kuitenkin selätettiin pian kotikonstein ja ihana kesäkuu sai jatkua.

Blogissa etsittiin vaihtoehtoja ABC:lle kesän kotimaan automatkat mielessä. Nautiskelimme myös reissuromantiikasta Saaristomerellä ja julkaisimme ison ruokapostauksen Roomasta.

Heinäkuu

Heinäkuussa pääsin taas nukkumaan yhden yön ilman herätyksiä kun suuntasimme Henkan kanssa kahdestaan Hyvinkäälle. Yksi koko vuoden mieleenpainuvimpia kokemuksia oli kun vedin korkeanpaikankammoani kunnolla turpaan seikkailupuistossa ja koko Sveitsin visiitti oli muutenkin todella onnistunut pieni irtiotto arjesta. Naantali kutsui meitä heinäkuussa uudestaan kun suuntasimme kylpylälomalle kolmen sukupolven voimin. Kävimme samalla reissulla myös Turun Ruissalossa sekä Hämeenlinnassa. Myös Porvoo sai meidät vieraakseen eräänä kesäisenä päivänä, joten kotimaata tuli tutkittua oikein urakalla heinäkuussa. Aivan loppukuusta vietin mukavan vapaaillan Helsingissä ystävän seurassa. Söimme pitkän illallisen Brondassa, testasimme Helsingin uuden kattoterassin ja kävimme salakapakassa, josta olen kertonut aiemmin sen verran kun siitä voi kertoa tässä postauksessa.

Blogissa kylpylälomailtiin kotimaassa kolmen sukupolven voimin, vedettiin korkeanpaikankammoa turpaan ja elettiin enemmän Hyvinkäällä.

Elokuu

Elokuussa jatkoimme kotimaan matkailua suunnaten jälleen kerran kohti Naantalia. Ennen Kultaranta Resortiin tutustumista vietimme yhden yön Turussa. Teimme Kultaranta Resortista käsin päiväretken Naantalin keskustaan. Kävimme muun muassa maisemaristeilyllä ja ihastelimme Naantalin vanhaakaupunkia. Naantalista suuntasimme vielä Raumalle kahdeksi yöksi nautiskelemaan kauniista Suomen kesästä. Söimme hyvin, ihastelimme Vanhaa Raumaa ja istuimme Kake Kaupunkijunan kyydissä. Pikkubloggaajamme osoittautuivat mainioiksi matkatovereiksi eivätkä edes helteet hetkauttaneet heitä. Loppukuusta istuin paljon koneella kesän reissuista kirjoittaen, blogin 10-vuotissynttäriarvontoja järjestäen ja tulevaa Venetsian matkaa suunnitellen. Löysin itseni myös Työväenopiston jumpasta ja totesin näin ollen tulleeni vanhaksi.

Blogissa kerrottiin kesästä Suomessa kesän alussa tekemäni bucket listin läpikäymisen merkeissä. Julkaisimme myös jatko-osan suositulle Rooman nähtävyyspostaukselle ja vierailimme suloisessa lettukahvilassa Savonlinnassa.

Syyskuu

Syyskuussa koitti vihdoin kauan odotettu Venetsian matkamme kun lähdimme juhlimaan 10-vuotispäiväämme ihan kahdestaan. Istuimme gondolin kyydissä, joimme shampanjaa kattoterassilla ja söimme ihan älyttömästi cicchettejä. Ihastelimme kaunista Venetsiaa, sen kanaaleja, värejä ja valoa sekä upeita auringonlaskuja. Totesimme että tänne täytyy palata vielä uudestaankin. Niin suuren vaikutuksen Venetsia teki. Kotiin päästyämme kävimme toteamassa Sesongin brunssin erinomaiseksi ja kiipesinpä pitkästä aikaa myös hevosen selkään. Se jos mikä oli jännittävää, sillä edellisestä kerrasta oli kulunut jo liki kolme vuotta.

Blogissa vietettiin täydellinen päivä Madridissa ja esiteltiin ihana hotelli Raumalla. Julkaisimme myös yhden lemppariresepteistämme.

Lokakuu

Lokakuussa vanhojen harrastusten pariin palaaminen jatkui. Sain syntymäpäivälahjaksi salikortin ja tutulle salille yli vuoden tauon jälkeen astellessani tuntui kuin olisin tullut kotiin. Jätin auton samaan paikkaan kuin aina ennenkin, laitoin salikassin samaan tuttuun kaappiin, astelin tuttuun ympäristöön, treenasin hiki hatussa ja muistin miksi olen joskus hullaantunut salitreeniin. Lokakuussa osallistuimme myös Finnish Travel Galaan, jonka jälkeen kävin pyörähtämässä ambulanssilla Meilahdessa. Sairaalareissuun johtanut vatsakipu jäi mysteeriksi ja toivon vaan, ettei samaa tarvitse kokea enää koskaan uudestaan. Henkka kävi työmatkalla Amsterdamissa ja loppukuusta osallistuimme Ruoka ja Viini -tapahtumaan Helsingin Messukeskuksessa.

Blogissa ihailtiin auringonlaskuja, ruokamatkailtiin Raumalla ja kerrottiin Saksan söpöistä pikkukylistä.

Marraskuu

Marraskuu oli tänäkin vuonna kamala. Minulla ei ole ollut ennen mitään sitä vastaan, mutta kaksi viimeistä marraskuuta ovat imeneet minusta mehut ihan täysin. Tänä vuonna marraskuulle osui lähes koko perheen flunssa, mikä haittasi jaksamista paljon. Onneksi kuukauteen kuului myös mukavia hetkiä, kuten Tornin joululounas erinomaisessa bloggaajaseurassa ja alkoipa marraskuun viimeisenä päivänä myös tyttöjen viikonlopun mittainen olut- ja joulutorimatka Puolaan. Sitä olinkin odottanut hartaasti koko pimeän ja masentavan marraskuun.

Blogissa haikailtiin Karibian lämpöön, listattiin Venetsian parhaat cicchettibaarit ja muisteltiin kesäistä Naantalia.

Joulukuu

Joulukuu alkoi Puolassa, josta toin tuliaiseksi joulumielen. Ennenkuulumattomat kolme yötä unia ilman herätyksiä piristivät huomattavasti ja huomasin jopa pärjääväni muutaman päivän ilman kahvia. Joulutunnelmointi vei kotonakin mennessään. Leivoimme lasten kanssa joulutorttuja ja pipareita, koristelimme kotia, paketoimme lahjoja ja teimme joulusuunnitelmia. Joulukuulle osui myös ilahduttavan paljon kivoja menoja. Kävin ystävän kanssa syömässä pitkän maistelumenun lempiravintolakseni nousseessa Sesongissa, kyläilimme hieman ja vietimme kaveriporukalla pikkujouluja. Kirjoitin kaveripikkujouluista enemmän Facebook-sivuillemme, jonne muuten tulee enemmänkin tällaisia pienempiä päivityksiä asioista, jotka eivät koskaan päädy blogiin asti. Ota siis ihmeessä Facebookissa seurantaan Tasty Travelissimo. Järjestämme siellä myös pienempiä arvontoja ja muuta kivaa.

Blogissa mietittiin missä suomalaisissa kaupungeissa voisin asua ja vierailtiin Gdanskin joulutorilla.

Minkälainen oli sinun vuotesi 2018?

• Reply Viherjuuria sunnuntai, joulukuu 30, 2018 at 15:35

Kuulostaa ja näyttää hyvältä vuodelta <3
    Se on minussa elämässä juuri parasta, että vaikka kuinka suunnittelee, ei koskaan voi tietää, mitä uusi vuosi tuo tullessaan ja vuoden lopussa pääsee ihmettelemään, miten hieno tai monipuolinen vuosi olikaan – ja muka taas parempi kuin edeltäjänsä =)
    Hyvää alkavaa vuotta koko teidän porukalle!

• Reply Martina sunnuntai, joulukuu 30, 2018 at 19:55

Kiitos ja hyvää vuotta 2019 sinnekin! Vuosi 2018 oli hyvä, mutta toivon että vuoden kanssa 2019 käy niin kuin sanoit: Että se on parempi kuin edeltäjänsä. 🙂 Vuosi 2018 oli nimittäin kaikessa hienoudessaan myös aika rankka. Toivon uudelta vuodelta enemmän helppoja päiviä. 🙂

• Reply jossu maanantai, joulukuu 31, 2018 at 07:07

Voi kuin ihanaa viettää 10-vuotispäivä Venetsiassa.
    Minun reissuvuosi oli aika tylsä, mutta joulukuussa pääsin vihdoin ensimmäistä kertaa Etelä-Amerikkaan, ja jopa kahteen maahan.

• Reply Martina maanantai, joulukuu 31, 2018 at 13:56

Venetsia oli huippuvalinta vuosipäivän viettoon. Se on niin omanlaisensa paikka. Ihastuin kaupunkiin täysin ja sinne on kyllä ihan pakko päästä uudestaankin.

Etelä-Amerikka on varmasti ollut elämys!

• Reply Susanna tiistai, tammikuu 8, 2019 at 21:27

Kivat reissut! kävin viimeksi Venetsiassa 2016 ja se on kyllä aika usein houkutellut uudestaankin. Eikö vatsakivun syy selvinnyt mitenkään? oliko ollut jokin ruokamyrkytys? minä sain kerran viikon ajaksi vatsataudin Itävallassa, lopulta se meni ohi probiootti jugurttijuomalla ihme kyllä, sen sijaan lääkkeet ei tehonneet.

• Reply Martina keskiviikko, tammikuu 9, 2019 at 10:27

Joo kivoja reissuja oli. Venetsia oli kyllä paras. Sinne täytyy päästä uudelleen.

Vatsakivun syy ei selvinnyt, mutta ensin epäiltiin umpilisäkettä ja sitten sappikiviä. Testeillä ei saatu varmuutta mistä oli kyse, mutta jotain sisäelinjuttuja todennäköisesti. Itse veikkaan sappikiviä. Kipu meni itsekseen kipulääkkeen tuella ohi, joten ei tutkittu sen enempää. Toivottavasti ei enää uusi, oli nimittäin aika kammottava kipu. Verrattavissa synnytyskipuihin, mutta eri kohdassa.