Suomen suurin matkablogiyhteisö

Ketoosikokeilu, päivä 3

Heräsin tänä aamuna mielessäni ajatus siitä, että tämä on nyt se kammottava kolmas päivä, jonka sanotaan olevan dieetin vaikein. Päätin kuitenkin heti perään etten anna sen lannistaa minua, vaan lähden päivään sillä asenteella, että tämä on aivan samanlainen päivä kuin kaksi edellistäkin. Jos asennoidun jo valmiiksi siihen, että tästä päivästä tulee kamala, niin sellainen siitä todennäköisesti myös tulee. Yritinkin keskittyä ajattelemaan vain että jee, tänään on perjantai, aurinko paistaa ja kaikki on vallan mahtavaa.

Hyppäsin heti herättyäni vaa’alle, joka kertoi painoa pudonneen 0,4 kiloa eilisestä, eli kahdessa päivässä painoni on laskenut tasan kilon. Ne on niitä nesteitä.. Nesteistä ja niiden lähdöstä tulikin mieleeni, että dieetin aikana on hyvin tärkeää juoda tarpeeksi vettä, ettei keho pääse kuivumaan liikaa. Koska juon normaalistikin paljon vettä päivässä, ei minun ole tarvinnut juurikaan lisätä veden juontia, mutta silti minun on täytynyt ravata vessassa paljon useammin kuin normaalisti. Nesteiden lähtö siis on tosiasia, voin kertoa. Toivottavasti mukana kaikkoaa mahdollisimman paljon myös kuona-aineita ja muuta kehoon kertynyttä kökköä. Tavallisen kraanaveden lisäksi olen hörppinyt dieetin aikana paljon myös kivennäisvettä, josta saan tarvitsemiani suoloja. Ostin kuuden päivän dieetin ajaksi kolme 1,5 litran kivennäisvesipulloa, ja yhden pullon tuhoaminen kahdessa päivässä onkin tuntunut juuri sopivalta määrältä ainakin tähän asti.

Töihin lähtiessäni nappasin kanelipurkin mukaani, sillä aamiaiseksi oli omena-kanelikiisseliä, josta yritin tehdä hieman siedettävämpää lisäämällä siihen kanelia, yhtä lempimaustettani. Lempimaustettani makeassa ruoassa siis, en vieläkään ymmärrä miksi joissain maissa kanelia lisätään myös lihaan.. En ollut maistanut kiisseliä aiemmin, mutta koska muut kiisselit ja pirtelöt ovat olleet tähän asti niin ällöjä, en uskonut tämänkään kiisselin poikkeavan muista. Kiisseli oli kuitenkin parempaa kuin eilinen kuningatarkiisseli ja lisätty kaneli helpotti sen syömistä paljon, mutta jokin outo sivumaku molemmissa kiisseleissä on ollut. Tänäänkin jouduin syömään väkisin viimeiset lusikalliset, vaikka tuprautin kanelia vielä lisää viimeiseen kiisselikasaan lautasen pohjalla.

Koska tänään oli viikon viimeinen työpäivä (Jeeee!!) näytän mitä minulla on ollut mukanani töissä ns. selviytymispakkauksena. Chili Explosion ja muut mausteet ovat olleet ihan ehdottomia kavereita pussikeitoille, sillä niiden avulla ruoasta on saanut todella maistuvaa ja jopa herkullista. Laukkuuni olen jemmannut Minigrip-pusseja, joissa olevaa suolaa laitan kielen alle mikäli alkaa heikottaa. Tämä vinkki kerrottiin dieetin ohjeissa, sillä ketoosidieetin aikana helposti iskevä heikotus johtuu todennäköisesti suolan puutteesta ja etenkin kesäkuumalla ihminen tarvitsee muutenkin enemmän suoloja. Olen joutunut turvautumaan tähän mennessä vain kerran pariin merisuolakiteeseen ja se oli eilen aamulla sen oudon heikottaa-ei heikota -hetken aikana. Ainiin, koska olen aikamoinen ruokahifistelijä, täytyy suolaakin olla mukana kahta eri makua. Toisessa pussissa on tavallista merisuolaa ja toisessa iskältä saatua ihanaa savusuolaa. Siitä voi sitten valita kumpi maistuu juuri siinä heikotuksessa paremmalta.

Tänään lounaaksi oli kanakeittoa, johon lisäsin 50 g kanasuikaleita sekä Chili Explosionia. Keiton kaverina oli se tuttu vihersalaatti, joka sisältää 50 g kurkkua ja jääsalaattia, 50 g suolakurkkua ja 20 g oliiveja. Aamuisen kiisselin jäljiltä nälkä ei ollut ehtinyt kasvaa kovinkaan suureksi lounasaikaan mennessä (vaikka kolmantena päivänä pitäisi muka olla koko ajan nälkä ja paha olo), mutta maukas kanakeitto maistui vain pienestä nälästä huolimatta todella hyvältä. Ykköslempparikeiton paikasta taisteleekin nyt tomaatti- ja juustokeiton lisäksi myös kanakeitto. Kanakeitossa on sekin hyvä puoli, että siinä on mukana pieniä kanapaloja, joten sitä syödessä ei tarvitse lusikoida pelkkää lientä ja paksu keitto tuntuukin todella ruokaisalta. Lisäämäni broilerinsuikaleet olisi voinut jättää ihan hyvin poiskin, vaikka toki ne toivat keittoon mukavaa pikku ekstraa ja ennen kaikkea pureskeltavaa.

Pureskelusta tulikin mieleen, että lähestulkoon pelkkien nestemäisten ruokien litkiminen on herättänyt minussa valtavan himon oikein rapeaksi paahdettuun ruisleipään ja muihin pureskeltaviin ruokiin. Sellainen ruisleipä, joka on reunoista melkein musta ja jonka päällä on oikeaa voita sekä siivu jotain todella kermaista juustoa maistuisi nyt tooodella hyvälle. Myös hapankorppu kelpaisi ihan vain sellaisenaan tai jonkun kivan levitteen kera. Tai ne ihanat valkosipuliset ruissnacksit… Oooo, niitä menenkin ostamaan heti tiistaina kun dieetti loppuu! Pelkään että pureskeltavien ruokien himo yltyy entisestään dieetin edetessä, joten varalle kaappiin ostamani soijapavut ja kuivaliha tulevat varmasti pian tarpeeseen. Eilenhän pureskelin jo pari pientä palaa oikein paksua ja sitkeää beef jerkyä ja leukani nauttivat todella paljon päästessään jälleen kunnolla hommiin. Pitäisiköhän ostaa purulelu tai koiranluu, jota voin nakertaa pitkin päivää?


Yritin nähdä pirtelön hyvässä valossa ja laitoin sen kauniin ruusukimpun viereen poseeraamaan. Se on hyvää, se on hyvää, se on hyvää, sen on pakko olla hyvää…ja itseasiassa tänään se olikin ihan hyvää.

Iltapäivällä odotti jälleen aiemmin melko ällöttäväksi osoittautunut pirtelöhetki, jonka säästin suosiolla kotiin, jotta pääsisin sutkuttamaan pirtelön mahdollisimman sileäksi sauvasekoittimella. Töihin raahaamallani shakerilla pirtelöstä tulee nimittäin ihan liian kökköistä. Kuohkeaksi sekoitettu pirtelö oli koostumukseltaan ihan jees, ja yllättäen makukin oli mansikkaisessa smoothiessa niin hyvä, että join koko pirtelön hyvillä mielin loppuun asti. Toisaalta olisin kyllä mieluummin matkinut Henkkaa ja napannut lonkeron kouraan samalla kun paistattelin päivää aurinkoisella parvekkeella.

Kumman ottaisit mieluummin:


Mansikkapirtelön..


..vai kylmän lonkeron?

Illalliseksi söin jo ensimmäiseltä päivältä tutuksi tullutta pinaattikeittoa keitetyn kananmunan kera. Keitto maistui edelleen hyvältä, vaikkei se voitakaan oikeaa pinaattikeittoa. Henkkakin piti kanssani pinaattikeittopäivän sillä pienellä erotuksella, että hänellä oli sitä ihanaa oikeaa pinaattikeittoa ja minulla pussiversiota. Vaikka pussipinaattikeittokin on hyvää, niin kyllä se kalpeni ihan kirjaimellisestikin oikean rinnalla.


Kumman näistä ottaisit? Jos et arvannut niin pussiversio on tuo oikean puoleinen mössö.


”Miellyttävän makuinen” pH-juoma. Ja pavosen heskat sanon minä!

Tänään on vielä edessä jokapäiväinen illan kohokohta, eli pH-juoman hörppääminen. Dieettipakkauksen mukana tulleessa esitteessä sanotaan, että juoma on miellyttävän makuinen, mutta minun on kyllä vaikea löytää siitä mitään miellyttävää. Ehkä se maistuu hetken ihan ok:lta juuri kun sitä on hörpännyt, mutta jälkimaku on niin karsea, että ravistelen itseäni, irvistelen ja ääntelen outoja öllötysääniä juomaa juodessani. Hyi hitto, onko tässä mitään järkeä? Toisaalta Henkka sanoi juoman olevan ihan hyvää kun hän maistoi sitä, joten ehkä ongelma onkin minussa eikä juomassa. Silti, yäk pH-juoma. Onneksi niistä on tämän päivän jälkeen juotu jo puolet.

Pahamaineinen kolmas päivä ei ollut maineensa veroinen vaan sujui siinä missä muutkin dieettipäivät. Nälkä tuli ehkä hieman nopeammin aterioiden välillä, mutta mistään nääntymisestä tai tappavassa nälässä kärvistelystä ei voida puhua. Ei todellakaan, sillä nämä proteiinipommit ovat oikeasti ihmeellisen täyttäviä tapauksia. Toivotaan että huomennakin jatkuu sama hyvä fiilis. Se onkin ensimmäinen dieettipäivä, jonka vietän kokonaan kotona. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Kotona saan ottaa iisimmin kuin töissä, mutta kotona on myös enemmän houkutuksia, sillä jääkaappi on pullollaan kaikkea kivaa pikku naposteltavaa, kuten juustoa, maapähkinävoita ja pakastimessa olisi sitä himoitsemaani ruisleipääkin. Kolmen päivän päästä saan kajota niihin, sitä ennen täytyy sinnitellä ja yrittää muistaa, että puolet on jo takana. Kyllä tästä selvitään!

Aamiainen:
– Omena-kanelikiisseli, kanelia ja 5 g suolakurkkua

Lounas:
– Kanakeitto, 50 g kanasuikaleita, 50 g vihersalaattia, 50 g suolakurkkua ja 20 g oliiveja.

Välipala:
– Mansikkasmoothie, 10 g kuivalihaa ja 10 g oliiveja.

Illallinen:
– Pinaattikeitto ja keitetty kananmuna

Lisäksi:
– Teetä, kuppi kahvia, kivennäisvettä, 2,5 dl Coca Cola lightia, porejuoma, pH-juoma ja omega3 -kapseli.

Yhteensä 790 kaloria, 91 g proteiinia, 40 g hiilaria, 27 g rasvaa ja 21 g kuitua. Vähän enemmän kaloreita kuin aikaisempina päivinä ja vähän enemmän myös nälkä (eli vatsa kurnahti kaksi kertaa). Tämäkö oli se kolmannen päivän vaikeus?

Previous Post Next Post

4 Comments

  • Reply Tatjaana perjantai, heinäkuu 27, 2012 at 21:48

    Iltaa, ehdinkin jo odotella tämän päivän kirjoitustasi.
    Laskin tänään myös kaloreita ja proteiineja ja hiilareita.
    aamulla puuro (Easy Diet)111 kaloria, 20 prot. 15 hh. ja 4 rasvaa
    päivällä pitza (Easy Diet) 221 cal. 31 prot. 12 hh. ja 6 rasvaa
    2 dl piimää 55 cal. 3 prot. 5 hh. ja 2,5 rasvaa
    rahkaa 150 cal. 25 prot. 4 hh. ja 1 rasvaa
    hiilariton patukka 200 cal. 17 prot. 1hh. ja 8 rasvaa
    raejuustoa 160 cal. 26 prot. 4 hh. ja 4 rasvaa
    aprikoosismoothie 166 cal. 23 prot. 5 hh. ja 6 rasvaa
    kalkkunaleikettä 50 cal.
    Tämän kaiken söin klo 18 mennessä ja yhteensä 1113 cal tai kcal kai se on ja proteiinia 155, hiilareita 46 ja rasvaa 42.
    Sitten vielä söin klo 21.00 kahden munan munakkaan ja kaksi siivua tomaattia ja lasillisen piimää.
    Aamupäivällä oli hiukan huono tai heikko olo. Iltapäivällä meinasi alkaa päätä särkeä, otin Buranaa ennenkuin lähdin uimaan. En sitten mennytkään uimahalliin vaan soramontulle.
    Nukuin päiväunet 18-19. Nyt on hyvä olo.
    Jatkuu huomenna.
    Tatjaana

    • Reply Martina lauantai, heinäkuu 28, 2012 at 13:47

      Hyvä Tatjaana, sinähän pärjäät hyvin! Päänsärky on ikävämpi juttu, mutta muuten dieettisi tuntuu sujuvan loistavasti. Minullakin on ollut tänään aamupäivällä päänsärkyä, mutta Burana vei sen pois. Miltä tuo Easy Diet -pizza muuten maistuu? Onko se kokeilemisen arvoinen?

      • Reply Tatjaana lauantai, heinäkuu 28, 2012 at 18:16

        Pitza ei ole erikoisen maukas, mutta täyttää pitzansyöntitarpeen. Jos olet vain viikon dieetillä, niin ei kannata ostaa pitzaa, osta ennemin kokeeksi puuroa aamuksi. Mielestäni kiisseli on tarkoitettu ylimääräiseksi syömiseksi lounaan ja päivällisen väliin eikä aamupalaksi. Etkö tykkää puuroista?
        Tänään aamupäivällä minulla oli kova nälkä. Söin ensin puuron ja pian rahkaa ja mustikoita ja parin tunnin päästä munakkaan ja sitten hiilarittoman patukan (joita tilasin netista pari viikkoa sitten kymmenen kappaletta 1€/kpl, koska päivämäärä oli mennyt vanhaksi). Nämä kaikki kahteentoista mennessä. Lähdin meren rantaan uimaan klo 13.45 ja vähän ennen lähtöä söin tomaatin otin panadolin 1g, lonkkakivun tai/ja päänsäryn ennaltaehkäisyyn. Rannalla join motillisen kahvia, jota oli mukana termoksessa ja vettä. Uin kaksi pitkää lenkkiä melko kylmässä vedessä. Kotona olin 17.30 ja söin yhden porsaanleikkeen ja jäävuori/ tomaattisalaattia, jossa oli oliiveja ja fetajuustoa ja lasillisen piimää.
        Kiva, että olit kirjoittanut mulle, saan tässä ajatella asioita samalla, kun vastaan. Jospa selviäisin tämän illan yhdellä aprikoosismoothilla ja purkillisella raejuustoa.
        Painoin aamulla 90,4 kg, joten 1,6 kg pudonnut. Olisipa huomenna on niin mukava päivä, että dieetti alkaa sujua itsestään. Kahdeksan viikon päästä kävelen New Yorkin katuja ja siellähän on paljon mukavampaa kävellä, jos painan 84 kg. Yritän iskostaa takaraivooni tämän!
        Illalla katson, mitä Sinä olet syönyt tänään.
        Tatjaana

        • Reply Martina lauantai, heinäkuu 28, 2012 at 21:35

          Mulla on ollut sellainen kuuden päivän starttipakkaus, jonka ruokia olen syönyt. Paketissa ei ollut puuroa, vaikka olisinkin maistanut mielelläni myös sitä. Päätin syödä nyt nämä kuusi päivää pelkkiä pakkauksen ruokia, ja testaan muita vaihtoehtoja mahdollisesti sitten tämän varsinaisen dieetin jälkeen. Olet oikeassa siinä, että kiisseli on tarkoitettu siirtämään nälkää, mutta minulle se on toiminut hyvin myös aamupalana, sillä en tarvitse aamuisin kovin isoa määrää energiaa.

          Ruokasi ja etenkin liikuntasi kuulostavat jälleen hyvältä. Minä en ole harrastanut liikuntaa juuri ollenkaan dieetin aikana, sillä olen aika varma etten jaksaisi treenata kunnolla, enkä tiedä olisiko se kovin tervettäkään näin pienillä kalorimäärillä.

          Uskon että kahdeksan viikon päästä New Yorkin kaduilla kävelee 84-kiloinen Tatjaana! 🙂

    Leave a Reply