Suomen suurin matkablogiyhteisö

Ketoosikokeilu, päivä 2

Pelkäsin herääväni tänä aamuna todella nälkäisenä eilisten minimaalisten syömisten jäljiltä, mutta ehei, ei minulla ollut sen kovempi nälkä kuin eilenkään. Niinpä päätin jättää jälleen aamiaissmoothien väliin ja nauttia sen vasta iltapäivällä. Uskoin jaksavani hyvin lounastaukoon asti pelkällä teellä ja kivennäisvedellä aivan kuten eilenkin. Tulin kuitenkin pian toisiin ajatuksiin ja söin kuningatarkiisselin aamiaiseksi, sillä olin tuntevinani pienen huimauksen tunteen päässäni. En tiedä oliko se vain kuvitelmaa vai totta (olen mestari keksimään itselleni erilaisia sairauksia ja kuolemankohtauksia), sillä tunne katosi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin. Söin kuitenkin sen kiisselin varmuuden vuoksi ja hörppäsin vielä ison lasillisen kivennäisvettä päälle. Vadelman ja mansikan makuinen kiisseli oli hyvää maultaan, mutta koostumuksen kanssa oli jälleen ongelmia. Tällekin pitäisi varmaan näyttää sauvasekoitinta, sillä lusikan kanssa kulhossa sekoittamalla saa aikaan vain kökköistä kiisseliä.

Tänä aamuna myös punnitsin itseni ensimmäistä kertaa dieetin alkamisen jälkeen ja lukema oli 0,6 kiloa pienempi kuin eilen dieetin alkaessa. Kadonnut paino on tosin varmasti vain nesteiden poistumisesta ja tyhjästä mahasta johtuvaa, joten eipä nyt vedellä vielä mitään johtopäätöksiä. Eilinen kävelylenkkikin sai varmaan nesteet liikkeelle ja olen ymmärtänyt, että paino putoaa muutenkin ensimmäisinä päivinä paljon juuri nesteiden poistumisen takia, ja hidastuu sitten. Vasta hitaamman painonpudotuksen aikana tehdään näkyviä ja pysyviä tuloksia, kun kehosta alkaa poistua nesteiden sijaan rasvaa. Katsotaan nyt mitä tässä tapahtuu kun dieettipäiviä alkaa kertyä enemmän. Olo on ainakin nyt mukavasti kevyempi kun lomalla kertynyt turvotus alkaa olla poissa.

Aamupalaksi nautitun kiisselin avulla sain siirrettyä lounasaikaa tunnin myöhemmäksi kuin eilen, sillä pikkuinen kiisselinpoloinen täytti ihmeen paljon ollakseen vain 35 kaloria sisältävä säälittävä litku lautasen pohjalla. Viimeistään nyt alan uskoa siihen, että proteiinipitoiset ruoat täyttävät vatsan paremmin ja pidemmäksi aikaa kuin hiilaripommit.

Lounaaksi minulla oli tänään tomaattikeittoa, jonka ajattelin etukäteen olevan yksi lemppareistani. Ja voi nam, hyvää se olikin, jos mahdollista niin vielä herkullisempaa kuin eilinen juustokeitto. Lisäsin tähänkin keittoon hieman jauhelihaa sekä Chili Explosionia ja lusikoin keiton tyytyväisenä suuhuni jutellen samalla työkaverin kanssa muun muassa suklaasta, jota kieltämättä tekisi hieman mieli eilisen suklaapuodin bongauksen jälkeen.

Keiton kaveriksi tein jälleen vihersalaatin, jossa oli tänään jääsalaatin, kurkun ja suolakurkun lisäksi myös muutama oliivi. Täytyykin kertoa kun olimme Henkan kanssa oliivihyllyllä valitsemassa minulle purkkia dieetin ajaksi. Henkka ehdotti vitsillä, että otapa tosta noita anjovistäytteisiä ja herran yllätykseksi innostuin ideasta niin paljon, että juuri se purkki päätyi ostoskoriin. Kyllähän Henkka tietää, että syön ihan mitä vaan ja pidän oudoistakin ruoista, mutta anjovistäytteiset oliivit taisivat tulla silti hieman yllätyksenä, varsinkin kun vieressä olisi ollut myös valkosipulitäytteisiä oliiveja.

Töiden jälkeen tein pienen puoli tuntia kestävän niska-hartiajumpan, sillä yläselkäni on osoittanut pieniä jumiutumisen merkkejä viime päivinä. Aikomuksenanihan on ollut jättää liikunta minimiin dieetin ajaksi, mutten usko että muutama käsien ja selän heilutteluliike ja kunnon venyttely teki yhtään pahaa energiatasolleni. Jumppa ei tuntunut ollenkaan raskaalta ja eipähän ainakaan pitäisi tulla pääkipuja jumiutuneiden hartioiden takia. Pääkipu voi sen sijaan tulla huomenna kun pahamaineinen kolmas dieettipäivä koittaa. Vähän jopa jännittää mitä huomisesta tulee.. Olen raahannut töihin kuivalihaa ja soijapapuja, joita napsin tarpeen tullen, ja vaikka kalorimäärä olisikin huomenna sen takia isompi, ei se haittaa, kunhan vaan selviän kolmospäivästä kunnialla. Ja voihan huominen olla myös koko dieetin paras päivä. Ei sitä koskaan tiedä. Ainakin silloin on perjantai, ja sehän on aina iloinen asia.

No mutta, vielä ei ole huominen vaan tämän päivän ilta. Tein jumpan jälkeen välipalaksi suklaa-vadelmasmoothien ja tällä kertaa töräytin sen oikein kuohkeaksi sauvasekoittimella. Jee, kököt katosivat, mutta yäk, maku ei oikein ollut mieleeni.. Melkoista pakkopullaa siis jälleen tämänkin pirtelön juominen. Sain sen kuitenkin alas kun napsin samalla pari palaa kuivalihaa ja suolakurkkua.

Olin valinnut tälle päivälle illalliseksi kalakeiton, joka tuntui makuvaihtoehtoihin tutustuessani vähiten houkuttelevalta. Kun nälkäkään ei ollut myöhään juodun pirtelön jäljiltä vieraanani, tuntui kalakeiton valmistaminen hyvin vastenmieliseltä. Tähän keittoon minulla ei ollut edes mitään lisuketta, joten en todellakaan odottanut innolla illallishetkeäni. Mutta olisihan minun pitänyt jo tietää, että nämä keitot todella toimivat. Jopa etukäteen kammoksumani kalakeitto, jonka maustoin suolalla, pippurilla sekä Seafood & Fish -mausteella ja jonka lusikoin hyvillä mielin viimeistä pisaraa myöten. Nam.

Vielä ennen nukkumaan menoa pitäisi hörpätä esitteen mukaan miellyttävän makuinen pH-juoma, josta minulla on oma sanani sanottavana.. Säästetään se kuitenkin myöhempiin postauksiin, sillä esittelen sen sitten ihan kuvan kera, enkä ole vielä muistanut kuvata keltaista iltajuomaani.

Toinenkin dieettipäivä oli yllättävän helppo, mutta vaikeampi kuin ensimmäinen, sillä suklaahimo vaivasi ajoittain, aamulla oli yksi pieni heikomman olotilan hetki ja olo on ollut muutenkin väsyneempi. Väsymyksestä saan kuitenkin syyttää lyhyitä yöunia, enkä usko että dieetillä on ollut siihen tällä erää mitään vaikutusta. Palataan jälleen huomenna asiaan, jolloin saatte kuulla miten olen selvinnyt etukäteen niin kovasti pelkäämästäni dieetin kolmannesta päivästä. Tässä vielä yhteenveto kaikista päivän ruoista:

Aamiainen:
– Kuningatarkiisseli

Lounas:
– Tomaattikeitto, 50 g jauhelihaa, 50 g vihersalaattia, 50 g suolakurkkua ja 20 g oliiveja.

Välipala:
– Vadelma-suklaapirtelö, 10 g kuivalihaa ja 10 g suolakurkkua

Illallinen:
– Kalakeitto ja 10 g oliiveja

Lisäksi:
– Teetä, kivennäisvettä, 2,5 dl Coca Cola lightia, 100 g mehukeittoa, porejuoma, pH-juoma ja omega3-kapseli

Yhteensä 701 kaloria, 85 g proteiinia, 42 g hiilareita ja 19 g rasvaa.

Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply Tatjaana torstai, heinäkuu 26, 2012 at 22:51

    Sulla menee hyvin. Muistelen tässä omia tämänpäivän syömisiäni:
    aamulla omena-kaurapuuroa Easy Diet
    11.30 suklaapatukka ateriankorvike Easy Diet (kylässä kahvipullan asemesta)
    14.30 purkillinen raejuustoa; partajugurttia+mustikoita(kourallinen) +mansikoita(5kpl). Kävin mustikassa ja heti kotiin tultuani söin nämä.
    15.00 tomaattikeitto Easy Diet
    17.30 suklaapatukka ateriankorvike (eräs tilaisuus 18.00-20.30)
    21.00 4 siivua kalkkunaleikettä, partajugurttia+mustikoita, kahden munan munakas+kaksi siivua tomaattia ja neljä oliivia valkosipulitäytteellä.
    Siis aika paljon syömisiä sinuun verrattuna, mutta ei kauheesti hiilareita.
    Näillä eväillä ei taida päästä ketoosiin. Saa nähdä, putoaako paino yhtään. Aamulla taas aloitan puurolla. Pariin päivään ei ole mitään menoja, on ainoastaan siivousta ja kenties käyn uimahallissa, joten voisin kiristää dieettiä.
    Kiva lukea huomenna, miten sinun kolmas päivä menee.
    Tatjaana

    • Reply Martina perjantai, heinäkuu 27, 2012 at 14:17

      Hyvältähän nämä sinunkin syömiset kuulostavat. Terveellistä, monipuolista, vähähiilarista ja vähän kaloreita. Sinun ruokavaliossa on sekin hyvä puoli, että sitä voi ja saa noudattaa pidempään kuin tätä minun kituutustani. Olet sitäpaitsi liikkunut niin paljon, että sinun pitääkin syödä enemmän. Mustikkametsässäkin oleminen on todellista hyötyliikuntaa ja uiminen niin rankkaa, etten uskaltaisi näillä minun minikaloreillani sitä edes kokeilla. Hukkuisin kuitenkin. Siihen tosin voisi vaikuttaa myös se, että olen surkea uimari.. 🙂

      Kolmas päivä on jo yli puolen välin ja olo on yhtä hyvä kuin kahtena edellisenäkin päivänä, joten taitaa olla, ettei kolmannen päivän kirous pitänyt kohdallani paikkansa. Kirjoittelen tästäkin päivästä oman juttunsa myöhemmin illalla. 🙂

    Leave a Reply