Suomen suurin matkablogiyhteisö

Ketoosikokeilu, päivä 1


Näiden piti olla päivän ateriani, mutta kiisseli jäi pois, sillä sitä ei tarvittu.

Noniin, ensimmäinen päivä ketoosidieettiä takana ja olo on mitä mainioin. Eilen illalla olin kahden vaiheilla syödäkö jo hieman pienempi annos iltaruoaksi, vai vetääkö niin sanottu viimeinen ateria, joka sisältää kaikkea hyvää mitä tulen todennäköisesti viikon aikana kaipaamaan. Tein kompromissin ja söin isohkon annoksen kanawokkia sekä tikkarin jälkiruoaksi. Ruokajuomaksi otin kerrankin ison lasin maitoa, vaikka normaalisti pitäydyn vedessä. Eikä siinä vielä kaikki, sillä nukuttuani noin tunnin heräsin ja kävin jääkaapilla vetämässä ruokalusikallisen maapähkinävoita naamariini ennen kuin jatkoin unia (ihan normi meininki). Nyt on hyvä herätä aamulla ensimmäiseen dieettipäivään.

Lieneekö syy normaalia hieman isommassa illallisessa, mutta aamulla minulla ei ollut lainkaan nälkä edes siihen aikaan kun normaalisti alkaa huikoa (vai hiukoa, miten se sanotaan?). Jaksoinkin sinnitellä lounasaikaan asti pelkän teen ja kivennäisveden voimin, kunnes puoli yhdeltätoista oli ruokatauon paikka. Eikä sitä oikeasti edes tarvitse kutsua sinnittelyksi, sillä vatsa kurni ensimmäisen kerran vasta hieman ennen kello kymmentä, eli tosi myöhään ottaen huomioon sen, että nousin jo viideltä. Ekasta vatsan nälän ilmaisusta oli enää vajaa tunti lounastaukoon, jolloin oli aika ottaa vihdoin ensimmäinen pussiruoka esiin. Jännää, maistuukohan se ihan kauhean pahalle?

Sekoitin 3 desilitraa kuumaa vettä juustokeittojauheeseen ja odottelin muutaman minuutin keiton tekeytymistä. Odottelun aikana lämmitin mikrossa 50 grammaa jauhelihaa, jonka sekoitin keiton joukkoon. Lisukkeeksi vielä 50 grammaa jääsalaattia sekä kurkkua ja 50 grammaa suolakurkkua. Kas näin, ensimmäinen lounas on valmis nautittavaksi! Keitto tuoksui hyvältä ja näytti koostumukseltaan mukavan paksulta. Maku oli ehkä hieman teollinen ja jauhoinen, mutta yllättävän hyvä kuitenkin. Jauhelihan ja Chili Explosionin kera juustokeitto oli oikein houkutteleva ja kelpo lounas. Vatsa tuli jopa melkein liian täyteen ja olo oli pitkään kylläinen. Näitähän voisi harrastaa aina silloin tällöin dieetin ulkopuolellakin.

Eilen kun paistoin jauhelihaa ja pussitin sitä keittiövaa’an avulla 50 gramman annoksiin, tuli Henkka ottamaan kuvan hullusta tyttöystävästään, joka on taas kerran hurahtanut ja saanut oudon pakkomielteen. Miehen ilme oli näkemisen arvoinen kun seisoin siellä pakastepussieni, jauhelihan ja keittiövaa’an kanssa noukkimassa jo mitatusta lihakasasta pieniä jauhelihakökkäreitä pois, jotta lukema olisi tasan 50 grammaa eikä 52, niin kuin vaaka näytti. On se tarkkaa ja kyllä, tunsin itseni melko typeräksi niin tehdessäni, mutta kun tähän on kerran lähdetty niin tehdään se nyt sitten kunnolla! Enpähän sitten syyttäisi dieetin mahdollisesta epäonnistumisesta kahta ylimääräistä jauhelihagrammaa, joita ei olisi pitänyt syödä.

Seuraava ruokailu oli iltapäivällä hieman ennen kuin lähdin treffaamaan äippää Hakaniemeen, josta lähdimme kävelylle. Vaikka liikunta kannattaakin jättää minimiin dieetin aikana, en usko että leppoisa turistikävely on pahitteeksi varsinkaan dieetin ensimmäisenä päivänä, jolloin kehossa on vielä muun muassa se yöllä popsimani maapähkinävoi. Kyllä sen avulla jaksaa tehdä pikku kävelylenkin, ja sen jälkeen kotona odottaa vielä keitto, kananmuna ja pH-juoma. Alunperin ajatuksenani oli nauttia smoothie aamupalalla ja kiisseli välipalaksi, mutta koska pystyin jättämään aamiaisen helposti väliin, söin smoothien välipalaksi ja säästin kiisselin pahemman päivän varalle. Vähäkalorisia kiisseleitä kun saisi syödä jopa kolme päivän aikana, vaikka minun ohjelmaani kuuluukin vain yksi per päivä.

Kumman ottaisit:


Pullan..


..vai mansikkasmoothien.

Tosiaan, välipalaksi oli tänään mansikkasmoothie, joka oli kauniin punaista ja houkuttelevan näköistä. Maku ei kuitenkaan päässyt suloisen ulkonäön tasolle, vaan juoma oli teollisen makuista ja litkumaista. Jälkimmäinen voi tosin johtua siitä, että lisäsin juomaan enemmän vettä kuin suositellun 3 desilitraa. Miinusta smoothie saa myös juomassa olevista tavallaan ihan kivoista mansikanpaloista, mutta kun minä en halua mitään kökköjä suuhun juodessani. Smoothien litkiminen olikin hieman pakkopullaa ja olisin mieluummin syönyt pöydällä möllöttävän pullan jämät kuin juonut punaisen juomani. Olin kuitenkin hyvä dieettiläinen ja pystyin vastustamaan nenäni edessä nököttävän pullan kutsuhuutoja aika helpostikin. Kuten lounaaksi nautittu keitto, myös smoothie täytti hyvin ja piti nälkää poissa todella pitkään.

Kävelimme äidin kanssa kahvitauko mukaan lukien noin neljä tuntia Senaatintorin ympäristössä sekä Kruununhaassa (näistä lisää myöhemmin Helsinki-sarjassa). Nälkä kurni hieman vatsassa lenkin alkupuoliskolla, muttei mitenkään häiritsevän kovasti. Tervasaaressa nautitun kahvikupposen jälkeen nälkä katosi kuin romanikerjäläinen kotimaahansa…tai ei, se oli huono vertauskuva, kuin pieru Saharaan on sittenkin parempi, sillä nälkä katosi tyystin koko loppuillaksi. Olokin oli aivan normaali, eikä mitään heikotuksia, huonovointisuutta tai päänsärkyä ollut havaittavissa. Odotellaan vaan siihen huonomaineiseen kolmanteen päivään, silloin valitan huonoa oloani varmaan jatkuvasti..

Iltapalaksi tein pinaattikeittoa, jonka sekaan keitin yhden kananmunan. Pyöräytin jonkin verran suolaa annoksen päälle, sillä muuten se olisi ollut melko mautonta. Pinaattikeitto oli ihan jees, vaikkei se voitakaan oikeaa kaupan pakastealtaasta löytyvää kollegaansa, johon olen varsin hullaantunut. Mutta kyllä näitä pussikeittoja syö ihan mielellään ainakin tämän päivän kokemusten perusteella, varsinkin jos niihin tekee pieniä lisäyksiä.

Ennen nukkumaanmenoa hörppään vielä pH-juoman ja sitten alkaakin olla ensimmäinen päivä pulkassa. En usko että dieetti pysyy jatkossa yhtä vaivattomana, mutta kyllä tämä ensimmäisen päivän helppous yllätti silti. Ei väsymystä, ei nälkää, ei huonoa oloa, vaan maistuvia ruokia ja mukava meininki. Ainoa hieman vaikeampi hetki oli, kun bongasin Liisankadulla ihanan suklaapuodin ja sydän verta vuotaen jouduin ohittamaan sen ilman yhtäkään suklaakonvehtia mukanani. Kuiskasin kuitenkin puodille hiljaa ”I’ll be back!”.

Loppuun vielä kooste päivän ruoista:

Aamiainen:
– ei mitään

Lounas:
– Juustokeitto, 50 g jauhelihaa, 50 g vihersalaattia ja 50 g suolakurkkua.

Välipala:
– Mansikkasmoothie

Illallinen:
– Pinaattikeitto ja keitetty kananmuna

Lisäksi:
– Teetä, kuppi kahvia, kivennäisvettä, porejuoma, 100 g mehukeittoa, pH-juoma ja omega3-kapseli.

Ja näistähän tulee yhteensä 674 kaloria, 82 g proteiinia, 27 g hiilareita, 26 g rasvaa ja 16 g kuitua. Eikä ollut nälkä. Voiko tämä olla tottakaan?!

Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply Tatjaana keskiviikko, heinäkuu 25, 2012 at 21:25

    Sekoita smoothie tehosekoittimella, tulee kuohkeaa. Aprikoosi ja karpalo ovat paljon parempia kuin mansikka. Osta Easy Dietin puurojauhetta aamiaiseksi.
    Tatjaana

    • Reply Martina keskiviikko, heinäkuu 25, 2012 at 22:06

      Aaa himpura, tehosekoitin voisi toimiakin! Harmi ettei meillä ole töissä sellaista, sillä smoothie-hetki koittanee yleensä työpaikalla.. Pitää säästää pakkauksessa ollut toinen mansikkasmoothie viikonlopuksi, jolloin voin surrautella kököt pois sauvasekoittimella. Kiitos vinkeistä!

    Leave a Reply