Minua on vähän alkanut kiinnostamaan kokeilla jossain vaiheessa pitempiaikaista elämistä laivalla, mutta toistaiseksi ei aikataulut ole antaneet myöten ja kun lomat ovat tiukassa, niin "lojuminen" vaikka Atlantin tai Tyynen meren yli yhdessä hytissä on tuntunut turhalta. Mutta ehkä tässä vielä joskus … tylsistyikö monen meripäivän mittaan laivalla? Olisi kiva kuulla siitä lisää.
No täytyy myöntää, että jälkimmäisellä risteilyllä iski tylsyys koska en ollut juurikaan tutustunut keneenkään ja porukka tuolla risteilyllä oli aika iäkästä ja sen lisäksi meripäiviä oli 4+5. Laivan ohjelma oli suunniteltu hieman iäkäämmille, en ole mikään kuorolaulun, rivitanssin tai trivioiden ystävä, saati että viettäisin aikaani kasinolla. Päivät kuluivat hytin parvekkeella kirjaa lukien ja musiikkia kuunnellen sekä yksinmatkustavien lounaalla. Jos on pariskuntana reissussa tai kaverin kanssa, aika menee todennäköisesti paljon rattoisammin 😀
Pakko kysyä: kävikö aika pitkäksi 30 päivässä?? Osallistuitko järjestettyihin ohjelmiin, niitä kun varmaan on pitkin päivää, vai miten sait ajan kulumaan?
Kiitos kommentista, kuten Pirkon kommenttiin vastaisin tuossa ylempänä niin aika vähän osallistuin ohjelmaan. Mua kun ei kiinnosta kauheasti kuorolaulu, rivitanssi, triviat, bingo tai käsityöpiirit 🙂 Istuskelin kahvilassa, luin kirjaa parvekkeella tai kattelin vaan merta. Meripäivinä, joita jälkimmäisellä risteilyllä oli kaikkiaan 11 (pahimmillaan 4 + 5) meillä oli yksinmatkustavien lounas, joka hyvin katkaisi päivää. Voisinkin tänään skannailla noita laivan päiväohjelmia ja kirjoittaa siitä, miten siellä saa ajan kulumaan 🙂
Siis ihan yksin matkalla. Maksoiko yhdelle hengelle hytti paljonkin enemmän? Haaveilen myös risteilystä ja se pitkästyykö laivalla meripäivinä askarruttaa. Toisena askarruttaa se, että ehtiikö päivässä maissa nähdä mitä.
Juu, aivan yksin mutta sillä tavalla tutustuu ihmisiin aivan pakosta 🙂
Celebrity Cruisesilla ei ainakaan vielä ole hinnoittelussa huomioitu yhden hengen hyttejä, eli maksoin noista kahdesta risteilystä lähes saman mitä matka olisi maksanut kahdelta. Tietysti sieltä vähennetään satamamaksut ja verot yhdeltä hengeltä. Noille 30 päivälle laivalla tuli hintaa hieman yli 10 000€, eli karkeasti 330€/vrk. Mun mielestä tää oli kohtuullinen korvaus hyvästä hytistä (mulla oli siis Concierge-luokka, ei normi parvekehytti), ruuasta, juomisista (classic-paketti sisältyi hintaan), upeista pysähdyspaikoista ja palvelusta. Jos olisin omatoimisesti lähtenyt kaikille noille saarille, en olisi tuolla hinnalla saanut lentoja ja hotelleja.
Osa päivistä maissa oli lyhyitä aamukasista noin neljään-viiten mutta esimerkiksi Tahitilta ja Mauilta laiva lähti seuraavaa saarta kohden puoliltaöin. Aucklandissa olisi ollut kivempi olla pidempi aika, viinitilaretken jälkeen olisin mielelläni pyörinyt hetken kaupungilla. Nykyään on paljon risteilyjä, joissa laiva seisoo yön yli satamassa, eli maissaoloaikaa tulee enemmän. Maissaoloaikaan vaikuttaa myös se, ollaanko laiturissa vai poistutaanko laivasta pelastusveneillä rantaan. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa nopeiten pääsee, jos hakee vuoronumeron heti kun niitä aletaan jakamaan tai osallistuu laivan retkelle tai on kantisjärjestelmässä tarpeeksi korkealla tasolla (joillekin tasoille etuajo-oikeus). Kirjoittelen tänään vielä laivan ohjelmasta jotain 🙂
Onpa komea botski tosiaan! Miten muuten merenkäynti tuntui noin isossa laivassa? Luulen, että itselleni 30 päivää olisi aivan liian pitkä aika risteilyaluksella, mutta voisinpa kuvitella, että jollekin lyhyemmälle risteilylle saattaisin joskus lähteäkin. Puolisoni tosin kärsii hurjasta matkapahoinvoinnista jo pienessä keinahtelussa, mutta ehkä yksin matkustaminenkaan ei siis ole aivan pois suljettu vaihtoehto.
Siinä vaiheessa kun lähdimme Aucklandista kohti Tahitia merenkäyntiä oli jonkin verran. Toi alus ei juurikaan keinu, tärinää tietysti oli jonkin verran muttei mitään verrattuna tuohon kotoisaan Itämereen syysmyrskyllä. Laivan Guest Relations-tiskiltä sai matkapahoinvointitabletteja. Yksi yö oli hiukan tuulisempi, silloin heräsin pariin otteeseen kun vettä pärskyi hytin ikkunaan (kannella 10). Muutamana iltana tupakkapaikka ulkokannella suljettiin merenkäynnin takia. Parhaiten aallokon koki kun oli uima-altaalla missä vesi hiukan aaltoili… Päällystö kyllä parhaansa mukaan välttelee todella huonoja kelejä. Tiettyjä paikkoja kannattaa vältellä tiettyinä aikoina vuotta, esim Kap Hornia ei kannata kiertää joulunaikoihin 🙂
Siinä vaiheessa kun lähdimme Aucklandista kohti Tahitia merenkäyntiä oli jonkin verran. Toi alus ei juurikaan keinu, tärinää tietysti oli jonkin verran muttei mitään verrattuna tuohon kotoisaan Itämereen syysmyrskyllä. Laivan Guest Relations-tiskiltä sai matkapahoinvointitabletteja. Yksi yö oli hiukan tuulisempi, silloin heräsin pariin otteeseen kun vettä pärskyi hytin ikkunaan (kannella 10). Muutamana iltana tupakkapaikka ulkokannella suljettiin merenkäynnin takia. Parhaiten aallokon koki kun oli uima-altaalla missä vesi hiukan aaltoili… Päällystö kyllä parhaansa mukaan välttelee todella huonoja kelejä. Tiettyjä paikkoja kannattaa vältellä tiettyinä aikoina vuotta, esim Kap Hornia ei kannata kiertää joulunaikoihin 🙂
Auts, miten kallis netti!! Tai no, siinä olisi riittävästi syytä olla offline parisen viikkoa 🙂 Hytti on todella kivan näköinen, kyllä tuossa viihtyisi! Ja parveke pitäisi minullakin ehdottomasti olla! 🙂
Mä toivon, että jatkossa noi netit laivalla on nopeampia koska yhä useammalle ne netit kuuluu jo risteilyn ohessa tulevaan go big pakettiin. Just katoin mun seuraavan risteilyn ajalle nettiä, etukäteen ostettuna 15 päivälle 218€…
Noita parvekkeita on muute erikokoisia, mulla toi 1401 oli valittu isomman parvekkeen takia. Kannattaa muute kattoa karttaa kun suunnittelee risteilyä, kummalle puolelle laivaa paistaa aamu- tai ilta-aurinko ja valitsee hytin siltä puolelta laivaa kumpi on itselle mieluinen. Mä oon menossa kiertämään Etelä-Amerikan seuraavaksi, joten ei väliä kummalta puolelta otan ku ensin mennään etelään kohden ja sitten pohjoiseen 😀
Oispa tosi mahtavaa päästä joskus tällaiselle risteilylle. Mua ehdottomasti kiinnostaa enemmän ne paikat joita pysähdyksillä pääsee näkemään, mitä itse risteily, eli hyvä tietää että eri laivat pysähtyy pidempään kuin toiset.
Merenkäynti vähän pelottaa mutta vielä enemmän nämä kaiken maailman noro-virukset. Uutisista aina saa lukea näistä merellä seilaavista paateista jossa kaikki on sairaana, eikä mikään satama ota vastaan.
Onneksi noita noro-aluksia on loppupeleissä hyvin vähän liikenteessä. Tuolla Celebrity Solsticella oli koko ajan henkilökuntaa desinfiointiaineen kera buffan ovella ja sekä retkille lähtiessä ja palatessa maista laivaan sai ruiskauksen käsidesiä. Ohi ei päässyt jollei tuota ainetta käsiinsä hieronut. Ennen laivaan astumista jokainen joutuu täyttämään myös terveyskyselyn ja ainakin toivoisin, että ihmiset siihen rehellisesti vastaisivat. Vatsatautia yritetään torjua myös sillä, että jos vierailet laivan lääkärin luona vatsaoireisena niin lääkityksen lisäksi sinut eristetään hyttiisi muutamaksi vuorokaudeksi. Näin saadaan ne pöpöt pysymään kurissa 😀 Ja kättelyä muuten pyritään välttämään tuolla laivoilla viimeiseen asti …
Risteily on kyllä ihan paras tapa matkustaa varsinkin pienille saarille. Hinnoittelussa on tosin sekin huono puoli, että myös vauvan kanssa matkustettaessa risteilystä tulee tosi kallis, kun myös vauva maksaa normaalihinnan useimmilla laivayhtiöillä, vaikkei edes syö tai saa käyttää uima-altaita tai muita lapsille tarkoitettuja palveluita vielä.
Oih, tuo ei kuullosta kivalle 🙁 Mä olen käsittänyt että infantit (alle 2 vuotiaat) matkustaa ilmaiseksi kuten lentokoneissa. Mutta onneksi varustamoista löytyy jokaiseen makuun ja budjettiin.
Mä olen vilkuillut risteilyjä jo pidemmän aikaa. Viime joululle Dubain risteily oli jo viimeistä klikkausta vaille varrattukin, mutta viime hetkellä päätettiin jäädä Suomeen. Mua kiinnostaa risteilyssä mukavat oltavat ja helpot siirtymät paikasta toiseen.
No yksi syy miksi mä valitsin risteilyn oli se, että yhdellä matkalaukun roudaamisella näkee useita maita eikä tarvitse pelätä että laukku häviää matkalla 😀 Yöt sai nukkua omassa sängyssä ja aamulla herätessä useimmiten oltiin jo uudessa paikassa. Ja jos laiskuus iski, niin hytistä ei tarvinnut edes poistua syömään kun hyttiin sai tilattua ruokaa ja juomaa 😀
Mua jotenkin kiinnostaisi tuollainen reisteily, mutta toisaalta taas ei. En oikein viihdy laivoissa pitkiä aikoja, ja risteilyillä laivoilla oloa on aika paljon. Onhan se kiva nähdä monta paikkaa lyhyessä ajassa, mutta toisaalta olisi kiva tutustua kohteisiin rauhassa.
Kukin tyylillään 🙂 Toiset viihtyvät laivalla ihan sen laivan ja palveluiden takia ja toiset taas kiertelevät mieluummin esimerkiksi museoita, mutta sehän tän matkustamisen rikkaus on. Jokaiselle löytyy se mieluinen tapa toimia.
Mua on aina houkuttanut Tyynenmeren tai Atlantin ylitys laivalla, mutta olen sen verran pelkuri etten rehellisesti tiedä uskaltaisinko. Meri on ihana mutta samalla pelottava, ja jännittäisin varmaan jatkuvasti myrskyyn joutumista. Ehkä rohkaistun joku päivä! 🙂
Älä pelkää, varustamot eivät lähde pahoihin myrskyihin tuhoamaan miljoonia maksaneita aluksia ja saamaan huonoa mainetta. Säitä pystytään ennustamaan ja myrskyjä kiertämään! Tuollainen iso risteilyalus on muute paljon turvallisempi ja tasaisempi kyyti kuin esim purjevene. Mä en ikinä lähtisi isoja meriä ylittämään purjeveneellä tai -laivalla mutta risteilyalukselle meen mielelläni.
Ihan on mukava lueskella ja katsella kuvia näistä ökylaivoista, mutta täytyy kyllä sanoa, ettei nämä ainakaan itseäni juurikaan kokemuksena kiinnosta. Ajanhan tuolla varmaan saa kulumaan kun on paljon aktiviteettia tarjolla ja näissä toki tuo ravintolatarjonta on se kiehtovin seikka.
Matkailussa on se hyvä juttu, että kaikille varmasti löytyy se oma juttu. Mä rakastan risteilemistä mutten osallistu aktiviteetteihin. Tällä laivalla kun ne oli tyyliin bingoa, trivioita, rivitanssia, kuorolaulua ja käsityökerhoa. Jos hakee jotain seinäkiipeilyä, vesipuistoja jne niin sitä varten on sitten ihan eri varustamon laivat.
Mulle on viime vuosina kehittynyt haave Valtameren ylityksestä isolla risteilyaluksella, näin aluksi 😉 Ja juurikin Tyynellämerellä. Oletko kirjoittanut enemmän Bora Borasta yms. Haluaisin ehdottomasti kuulla lisää!
Noissa risteilyissä on kyllä tosiaan se hyvä puoli, että näkee monta paikkaa yhdellä reissulla. Mies noille risteilyille haikailee enemmän kuin minä, joten varmaan jonain päivänä lähdetään, mutta ei ihan lähivuosina.
Ausseista on niitä viikon bileristeilyjä, joilla käy nuorempaa väkeä. Ja te ootte vielä nuoria, joten mikään kiire ei oo risteilemään "mummojen" kanssa 😀
Vaikka minäkään en ole mikään laivaihminen, olen kerra ollut pitemmällä Välimeren risteilyllä, niin tämä vaikuttu kyllä mielenkiintoiselta. Erityisesti ensimmäisen risteilyn reitti vaikutti huiman upealta! Ja mitä olen katsonut, niin matka Tahitille jo yksistään maksaa maltaita. Mutta tosiaan olisi kiva päästä sellaiselle risteilylle, jossa maissa oltaisiin aina pitempään. Toivottaavsti kirjoitat tästä lisää juttuja, vaikuttaa sen verran kiinnostavalta, että kuulen mielelläni lisää!
Juttuja tulee kunhan ehdin kirjoittamaan 😀 Kaverit kävi Tahitilla keväällä ja kuulemma vaikka lentomaileja tuli käytettyä niin hintaa reissulle tuli. Tuonne alueelle tuodaan lähes kaikki elintarvikkeet muualta, joten eläminen siellä maksaa. Ja koska turisteja ei tällä hetkellä ole tarpeeksi, osa hotelleista on sulkeneet ja jäljellä olevat nostavat hintoja. Lisäksi Tahitille pääseminen kestää, ainakin täältä Suomesta!
Niin, eipä oikeastaan voi edes samana päivänä verrata noita kotimaan vesillä kulkevia aluksia noihin isoihin risteilyaluksiin. Ja mun hyttikategoria oli vaan concierge – sen yläpuolelta löytyy vielä Aqua ja sviitit 😀 Mutta toi hyttiluokka oli mulle just passeli!
Itse olin Karibianristeilyllä maaliskuussa ja se oli ensimmäinen sellainen laatuaan itselle. Tykkäsin, kun näki paljon uusia paikkoja ja laivalla riitti sopivasti viikoksi tekemistä. Nettiyhteydet on ongelma, mutta ei se toisaalta mikään ihme ole, kun laivat seilaavat keskellä ei mitään. Päätinkin, että seuraavan kerran kun risteilen, en ota nettiä ollenkaan. Maissa käy freedomella ilmaisissa wifeissä ja laivalla keskittyy sitten kaikkeen muuhun.
Mun risteilyn aikana esim Lifoulla ja Isle of Pinesissa ei ollut ollenkaan tarjolla wifiä. Muistan kun päivitin Fidziltä postausta niin pelkästään kuvien lataamiseen meni nelisen tuntia. Luinkin sun juttusi komentosiltavierailusta, yritän jossain vaiheessa saada kirjoitettua tuosta behind the scenes-kierroksesta minne onnistuin pääsemään 😉
Tiedätkö, meillä on varattuna helmikuulle tuommoinen isomman parvekkeen Concierge-hytti. Muistatko yhtään siitä partsista, että siihen mahtuisi sellainen aurinkopeti?
Normikokoiselle parvekkeelle se aurinkopeti ei mahdu, mutta jos parveke on johonkin suuntaan isompi kuin laivan kyljen suuntaan kulkevat parvekkeet niin ainakin yksi mahtuu, mutta laivalta tuollaista petiä on hankalaa saada käyttöönsä. Viimeisimmällä risteilyllä vaatimalla vaadin sen ja se luvattiin toimittaa, mutta eipähän Chilen jäätiköitä ja Kap Hornin myrskyjä ollut kuitenkaan kivaa tuolta aurinkopediltä katsella 😉
Katso laivan pohjakartasta se parvekkeen muoto ja jos hytti ei ole siinä laivan pitkällä suoralla seinällä niin silloin uskoisin tuon punkan mahtuvan.
35 Comments
Minua on vähän alkanut kiinnostamaan kokeilla jossain vaiheessa pitempiaikaista elämistä laivalla, mutta toistaiseksi ei aikataulut ole antaneet myöten ja kun lomat ovat tiukassa, niin "lojuminen" vaikka Atlantin tai Tyynen meren yli yhdessä hytissä on tuntunut turhalta. Mutta ehkä tässä vielä joskus … tylsistyikö monen meripäivän mittaan laivalla? Olisi kiva kuulla siitä lisää.
Me kävimme muuten kesällä "kuolaamassa" tuota The World -laivaa kun se kävi Helsingissä. Tuossa laivassahan on ideana asua vaikka pysyvästi!
No täytyy myöntää, että jälkimmäisellä risteilyllä iski tylsyys koska en ollut juurikaan tutustunut keneenkään ja porukka tuolla risteilyllä oli aika iäkästä ja sen lisäksi meripäiviä oli 4+5. Laivan ohjelma oli suunniteltu hieman iäkäämmille, en ole mikään kuorolaulun, rivitanssin tai trivioiden ystävä, saati että viettäisin aikaani kasinolla. Päivät kuluivat hytin parvekkeella kirjaa lukien ja musiikkia kuunnellen sekä yksinmatkustavien lounaalla. Jos on pariskuntana reissussa tai kaverin kanssa, aika menee todennäköisesti paljon rattoisammin 😀
Pakko kysyä: kävikö aika pitkäksi 30 päivässä?? Osallistuitko järjestettyihin ohjelmiin, niitä kun varmaan on pitkin päivää, vai miten sait ajan kulumaan?
Kiitos kommentista, kuten Pirkon kommenttiin vastaisin tuossa ylempänä niin aika vähän osallistuin ohjelmaan. Mua kun ei kiinnosta kauheasti kuorolaulu, rivitanssi, triviat, bingo tai käsityöpiirit 🙂 Istuskelin kahvilassa, luin kirjaa parvekkeella tai kattelin vaan merta. Meripäivinä, joita jälkimmäisellä risteilyllä oli kaikkiaan 11 (pahimmillaan 4 + 5) meillä oli yksinmatkustavien lounas, joka hyvin katkaisi päivää. Voisinkin tänään skannailla noita laivan päiväohjelmia ja kirjoittaa siitä, miten siellä saa ajan kulumaan 🙂
Siis ihan yksin matkalla. Maksoiko yhdelle hengelle hytti paljonkin enemmän? Haaveilen myös risteilystä ja se pitkästyykö laivalla meripäivinä askarruttaa. Toisena askarruttaa se, että ehtiikö päivässä maissa nähdä mitä.
Juu, aivan yksin mutta sillä tavalla tutustuu ihmisiin aivan pakosta 🙂
Celebrity Cruisesilla ei ainakaan vielä ole hinnoittelussa huomioitu yhden hengen hyttejä, eli maksoin noista kahdesta risteilystä lähes saman mitä matka olisi maksanut kahdelta. Tietysti sieltä vähennetään satamamaksut ja verot yhdeltä hengeltä. Noille 30 päivälle laivalla tuli hintaa hieman yli 10 000€, eli karkeasti 330€/vrk. Mun mielestä tää oli kohtuullinen korvaus hyvästä hytistä (mulla oli siis Concierge-luokka, ei normi parvekehytti), ruuasta, juomisista (classic-paketti sisältyi hintaan), upeista pysähdyspaikoista ja palvelusta. Jos olisin omatoimisesti lähtenyt kaikille noille saarille, en olisi tuolla hinnalla saanut lentoja ja hotelleja.
Osa päivistä maissa oli lyhyitä aamukasista noin neljään-viiten mutta esimerkiksi Tahitilta ja Mauilta laiva lähti seuraavaa saarta kohden puoliltaöin. Aucklandissa olisi ollut kivempi olla pidempi aika, viinitilaretken jälkeen olisin mielelläni pyörinyt hetken kaupungilla. Nykyään on paljon risteilyjä, joissa laiva seisoo yön yli satamassa, eli maissaoloaikaa tulee enemmän. Maissaoloaikaan vaikuttaa myös se, ollaanko laiturissa vai poistutaanko laivasta pelastusveneillä rantaan. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa nopeiten pääsee, jos hakee vuoronumeron heti kun niitä aletaan jakamaan tai osallistuu laivan retkelle tai on kantisjärjestelmässä tarpeeksi korkealla tasolla (joillekin tasoille etuajo-oikeus). Kirjoittelen tänään vielä laivan ohjelmasta jotain 🙂
Onpa komea botski tosiaan! Miten muuten merenkäynti tuntui noin isossa laivassa? Luulen, että itselleni 30 päivää olisi aivan liian pitkä aika risteilyaluksella, mutta voisinpa kuvitella, että jollekin lyhyemmälle risteilylle saattaisin joskus lähteäkin. Puolisoni tosin kärsii hurjasta matkapahoinvoinnista jo pienessä keinahtelussa, mutta ehkä yksin matkustaminenkaan ei siis ole aivan pois suljettu vaihtoehto.
Siinä vaiheessa kun lähdimme Aucklandista kohti Tahitia merenkäyntiä oli jonkin verran. Toi alus ei juurikaan keinu, tärinää tietysti oli jonkin verran muttei mitään verrattuna tuohon kotoisaan Itämereen syysmyrskyllä. Laivan Guest Relations-tiskiltä sai matkapahoinvointitabletteja. Yksi yö oli hiukan tuulisempi, silloin heräsin pariin otteeseen kun vettä pärskyi hytin ikkunaan (kannella 10). Muutamana iltana tupakkapaikka ulkokannella suljettiin merenkäynnin takia. Parhaiten aallokon koki kun oli uima-altaalla missä vesi hiukan aaltoili… Päällystö kyllä parhaansa mukaan välttelee todella huonoja kelejä. Tiettyjä paikkoja kannattaa vältellä tiettyinä aikoina vuotta, esim Kap Hornia ei kannata kiertää joulunaikoihin 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=qukIEOg0-00
Siinä vaiheessa kun lähdimme Aucklandista kohti Tahitia merenkäyntiä oli jonkin verran. Toi alus ei juurikaan keinu, tärinää tietysti oli jonkin verran muttei mitään verrattuna tuohon kotoisaan Itämereen syysmyrskyllä. Laivan Guest Relations-tiskiltä sai matkapahoinvointitabletteja. Yksi yö oli hiukan tuulisempi, silloin heräsin pariin otteeseen kun vettä pärskyi hytin ikkunaan (kannella 10). Muutamana iltana tupakkapaikka ulkokannella suljettiin merenkäynnin takia. Parhaiten aallokon koki kun oli uima-altaalla missä vesi hiukan aaltoili… Päällystö kyllä parhaansa mukaan välttelee todella huonoja kelejä. Tiettyjä paikkoja kannattaa vältellä tiettyinä aikoina vuotta, esim Kap Hornia ei kannata kiertää joulunaikoihin 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=qukIEOg0-00
Auts, miten kallis netti!! Tai no, siinä olisi riittävästi syytä olla offline parisen viikkoa 🙂
Hytti on todella kivan näköinen, kyllä tuossa viihtyisi! Ja parveke pitäisi minullakin ehdottomasti olla! 🙂
Mä toivon, että jatkossa noi netit laivalla on nopeampia koska yhä useammalle ne netit kuuluu jo risteilyn ohessa tulevaan go big pakettiin. Just katoin mun seuraavan risteilyn ajalle nettiä, etukäteen ostettuna 15 päivälle 218€…
Noita parvekkeita on muute erikokoisia, mulla toi 1401 oli valittu isomman parvekkeen takia. Kannattaa muute kattoa karttaa kun suunnittelee risteilyä, kummalle puolelle laivaa paistaa aamu- tai ilta-aurinko ja valitsee hytin siltä puolelta laivaa kumpi on itselle mieluinen. Mä oon menossa kiertämään Etelä-Amerikan seuraavaksi, joten ei väliä kummalta puolelta otan ku ensin mennään etelään kohden ja sitten pohjoiseen 😀
Oispa tosi mahtavaa päästä joskus tällaiselle risteilylle. Mua ehdottomasti kiinnostaa enemmän ne paikat joita pysähdyksillä pääsee näkemään, mitä itse risteily, eli hyvä tietää että eri laivat pysähtyy pidempään kuin toiset.
Merenkäynti vähän pelottaa mutta vielä enemmän nämä kaiken maailman noro-virukset. Uutisista aina saa lukea näistä merellä seilaavista paateista jossa kaikki on sairaana, eikä mikään satama ota vastaan.
Onneksi noita noro-aluksia on loppupeleissä hyvin vähän liikenteessä. Tuolla Celebrity Solsticella oli koko ajan henkilökuntaa desinfiointiaineen kera buffan ovella ja sekä retkille lähtiessä ja palatessa maista laivaan sai ruiskauksen käsidesiä. Ohi ei päässyt jollei tuota ainetta käsiinsä hieronut. Ennen laivaan astumista jokainen joutuu täyttämään myös terveyskyselyn ja ainakin toivoisin, että ihmiset siihen rehellisesti vastaisivat. Vatsatautia yritetään torjua myös sillä, että jos vierailet laivan lääkärin luona vatsaoireisena niin lääkityksen lisäksi sinut eristetään hyttiisi muutamaksi vuorokaudeksi. Näin saadaan ne pöpöt pysymään kurissa 😀 Ja kättelyä muuten pyritään välttämään tuolla laivoilla viimeiseen asti …
Risteily on kyllä ihan paras tapa matkustaa varsinkin pienille saarille. Hinnoittelussa on tosin sekin huono puoli, että myös vauvan kanssa matkustettaessa risteilystä tulee tosi kallis, kun myös vauva maksaa normaalihinnan useimmilla laivayhtiöillä, vaikkei edes syö tai saa käyttää uima-altaita tai muita lapsille tarkoitettuja palveluita vielä.
Oih, tuo ei kuullosta kivalle 🙁 Mä olen käsittänyt että infantit (alle 2 vuotiaat) matkustaa ilmaiseksi kuten lentokoneissa. Mutta onneksi varustamoista löytyy jokaiseen makuun ja budjettiin.
Mä olen vilkuillut risteilyjä jo pidemmän aikaa. Viime joululle Dubain risteily oli jo viimeistä klikkausta vaille varrattukin, mutta viime hetkellä päätettiin jäädä Suomeen. Mua kiinnostaa risteilyssä mukavat oltavat ja helpot siirtymät paikasta toiseen.
No yksi syy miksi mä valitsin risteilyn oli se, että yhdellä matkalaukun roudaamisella näkee useita maita eikä tarvitse pelätä että laukku häviää matkalla 😀 Yöt sai nukkua omassa sängyssä ja aamulla herätessä useimmiten oltiin jo uudessa paikassa. Ja jos laiskuus iski, niin hytistä ei tarvinnut edes poistua syömään kun hyttiin sai tilattua ruokaa ja juomaa 😀
Mua jotenkin kiinnostaisi tuollainen reisteily, mutta toisaalta taas ei. En oikein viihdy laivoissa pitkiä aikoja, ja risteilyillä laivoilla oloa on aika paljon. Onhan se kiva nähdä monta paikkaa lyhyessä ajassa, mutta toisaalta olisi kiva tutustua kohteisiin rauhassa.
Kukin tyylillään 🙂 Toiset viihtyvät laivalla ihan sen laivan ja palveluiden takia ja toiset taas kiertelevät mieluummin esimerkiksi museoita, mutta sehän tän matkustamisen rikkaus on. Jokaiselle löytyy se mieluinen tapa toimia.
Mua on aina houkuttanut Tyynenmeren tai Atlantin ylitys laivalla, mutta olen sen verran pelkuri etten rehellisesti tiedä uskaltaisinko. Meri on ihana mutta samalla pelottava, ja jännittäisin varmaan jatkuvasti myrskyyn joutumista. Ehkä rohkaistun joku päivä! 🙂
Älä pelkää, varustamot eivät lähde pahoihin myrskyihin tuhoamaan miljoonia maksaneita aluksia ja saamaan huonoa mainetta. Säitä pystytään ennustamaan ja myrskyjä kiertämään! Tuollainen iso risteilyalus on muute paljon turvallisempi ja tasaisempi kyyti kuin esim purjevene. Mä en ikinä lähtisi isoja meriä ylittämään purjeveneellä tai -laivalla mutta risteilyalukselle meen mielelläni.
Ihan on mukava lueskella ja katsella kuvia näistä ökylaivoista, mutta täytyy kyllä sanoa, ettei nämä ainakaan itseäni juurikaan kokemuksena kiinnosta. Ajanhan tuolla varmaan saa kulumaan kun on paljon aktiviteettia tarjolla ja näissä toki tuo ravintolatarjonta on se kiehtovin seikka.
Matkailussa on se hyvä juttu, että kaikille varmasti löytyy se oma juttu. Mä rakastan risteilemistä mutten osallistu aktiviteetteihin. Tällä laivalla kun ne oli tyyliin bingoa, trivioita, rivitanssia, kuorolaulua ja käsityökerhoa. Jos hakee jotain seinäkiipeilyä, vesipuistoja jne niin sitä varten on sitten ihan eri varustamon laivat.
Mulle on viime vuosina kehittynyt haave Valtameren ylityksestä isolla risteilyaluksella, näin aluksi 😉 Ja juurikin Tyynellämerellä. Oletko kirjoittanut enemmän Bora Borasta yms. Haluaisin ehdottomasti kuulla lisää!
http://tanjanmatkassa.blogspot.fi/2016/07/bora-bora-oliko-todellisuus-jotain.html
Tuolta löytyy juttu Bora Boralta ja tuolta blogin yläpalkista kohdasta Maailmanympäri 2016 sitten muita juttuja 😀
Noissa risteilyissä on kyllä tosiaan se hyvä puoli, että näkee monta paikkaa yhdellä reissulla. Mies noille risteilyille haikailee enemmän kuin minä, joten varmaan jonain päivänä lähdetään, mutta ei ihan lähivuosina.
Ausseista on niitä viikon bileristeilyjä, joilla käy nuorempaa väkeä. Ja te ootte vielä nuoria, joten mikään kiire ei oo risteilemään "mummojen" kanssa 😀
Vaikka minäkään en ole mikään laivaihminen, olen kerra ollut pitemmällä Välimeren risteilyllä, niin tämä vaikuttu kyllä mielenkiintoiselta. Erityisesti ensimmäisen risteilyn reitti vaikutti huiman upealta! Ja mitä olen katsonut, niin matka Tahitille jo yksistään maksaa maltaita. Mutta tosiaan olisi kiva päästä sellaiselle risteilylle, jossa maissa oltaisiin aina pitempään. Toivottaavsti kirjoitat tästä lisää juttuja, vaikuttaa sen verran kiinnostavalta, että kuulen mielelläni lisää!
Juttuja tulee kunhan ehdin kirjoittamaan 😀 Kaverit kävi Tahitilla keväällä ja kuulemma vaikka lentomaileja tuli käytettyä niin hintaa reissulle tuli. Tuonne alueelle tuodaan lähes kaikki elintarvikkeet muualta, joten eläminen siellä maksaa. Ja koska turisteja ei tällä hetkellä ole tarpeeksi, osa hotelleista on sulkeneet ja jäljellä olevat nostavat hintoja. Lisäksi Tahitille pääseminen kestää, ainakin täältä Suomesta!
Wow minkä näkösiä hyttejä :O Mun ainut kokemus laivoista on nuo meidän Ruotsin laivat, pitänee joskus tsekata vähän muitakin varmaan 😀
Niin, eipä oikeastaan voi edes samana päivänä verrata noita kotimaan vesillä kulkevia aluksia noihin isoihin risteilyaluksiin. Ja mun hyttikategoria oli vaan concierge – sen yläpuolelta löytyy vielä Aqua ja sviitit 😀 Mutta toi hyttiluokka oli mulle just passeli!
Itse olin Karibianristeilyllä maaliskuussa ja se oli ensimmäinen sellainen laatuaan itselle. Tykkäsin, kun näki paljon uusia paikkoja ja laivalla riitti sopivasti viikoksi tekemistä. Nettiyhteydet on ongelma, mutta ei se toisaalta mikään ihme ole, kun laivat seilaavat keskellä ei mitään. Päätinkin, että seuraavan kerran kun risteilen, en ota nettiä ollenkaan. Maissa käy freedomella ilmaisissa wifeissä ja laivalla keskittyy sitten kaikkeen muuhun.
Mun risteilyn aikana esim Lifoulla ja Isle of Pinesissa ei ollut ollenkaan tarjolla wifiä. Muistan kun päivitin Fidziltä postausta niin pelkästään kuvien lataamiseen meni nelisen tuntia. Luinkin sun juttusi komentosiltavierailusta, yritän jossain vaiheessa saada kirjoitettua tuosta behind the scenes-kierroksesta minne onnistuin pääsemään 😉
Tiedätkö, meillä on varattuna helmikuulle tuommoinen isomman parvekkeen Concierge-hytti. Muistatko yhtään siitä partsista, että siihen mahtuisi sellainen aurinkopeti?
Normikokoiselle parvekkeelle se aurinkopeti ei mahdu, mutta jos parveke on johonkin suuntaan isompi kuin laivan kyljen suuntaan kulkevat parvekkeet niin ainakin yksi mahtuu, mutta laivalta tuollaista petiä on hankalaa saada käyttöönsä. Viimeisimmällä risteilyllä vaatimalla vaadin sen ja se luvattiin toimittaa, mutta eipähän Chilen jäätiköitä ja Kap Hornin myrskyjä ollut kuitenkaan kivaa tuolta aurinkopediltä katsella 😉
Katso laivan pohjakartasta se parvekkeen muoto ja jos hytti ei ole siinä laivan pitkällä suoralla seinällä niin silloin uskoisin tuon punkan mahtuvan.