Tallinnan joulutori ja Viking Clubin joulubuffetristeily

Joulu lähestyy päivä päivältä ja aikaa voi laskea joulukalenterista. Sinä aamuna kun avasin joulukalenterin neljännen luukun oli meille, minulle ja miehelleni A:lle varattuna  Viking Clubin jouluristeily Tallinnaan.  Risteily, pieni hytti, autoparkki laivalla ja maissa pari tuntia sekä joulubuffet VikingXPRS-laivan ravintolassa, ne oli luvassa. Jouluristeilystä meille on muodostunut perinne, joka pandemia-aikana oli tauolla.

Jouluristeilyllä Helena Kyrölä Tähtisadetikku ja Antero Kääriäinen

Laivassa hakeuduimme ensin hyttiin kuutoskannella, piti odotella tovi että pääsimme hyttiin sisälle, sillä käytävällä oli vielä siivous kesken. Hytin ovi oli kammettu avoimeksi jakkaran avulla ja äkeä hyttiemäntä piti jöötä. Mutta sitten saimme luvan mennä hyttiin joka oli siisti. Mennessä aika kului nopeasti, kävimme kahvilassa välipalalla ja kaupassa josta haimme risteilyeväät sipsejä ja Pantteri-makeisia. Maissa olisi aikaa pari tuntia ja se on riittävä aika kävellä joulutorille. Otin reissuvaatteiksi päälle sinisen housupuvun ja raidallisen jerseypaidan ja nilkkurit. Niitten päälle teddytakin ja siihen sopivan hatun. Reippaasti kävellen ehdimme Tallinnanan vanhan kaupungin torille juuri ajoissa kun esitykset torin stagella alkoivat. Näimme kansantanssiesityksiä ja musiikki, joululaulut kaikuivat. Torilla oli kaunis joulukuusi ja markkinakojuja joissa oli tarjolla jouluisia tuotteita. Otimme mukilliset glögiä, siinä lämpeni sekä sataman viimassa kylmenneet kädet että mieli. Teimme pienet jouluostokset ja sitten oli jo aika palata laivalle. Matkalla poikkesimme Liviko-myymälään ja teimme hankintoja jouluksi, VanhatTallinna Christmas-edition joulujuomaksi ja kuohuviiniä Uudeksivuodeksi, ne pakattiin matkalaukkuun joka oli sitä varten mukana.

Joulutorilla Tallinnan Vanhassa kaupungissa myyntikojuissa oli tarjolla monenlaista jouluista tuotetta.

TAllinnan vanhan kaupungin joulutorin joulukuusi.

Laivalla hytissä vaihdoimme siistit vaatteet päälle. A laittoi suorat housut ja minä vaihdoin housupuvun jouluiseen punakoristeiseen pukuun ja mustaan pitsineulejakkuun. Olimme ajoissa ravintolassa, mutta iso joukko ihmisiä oli vielä enemmän ajoissa, pääsimme nopeasti pöytään koska se oli merkitty buffet-korttiin etukäteen, istuimme nelospöydässä lähellä juomia ja jälkiruokia.

Ruoka oli tarjolla kahdessa kattauksessa, jonotimme kumpikin kolme lautasta. Kalapöytä oli runsas ja oli myös hirvenpaistia, joululaatikoita ja  kinkkuakin. Jälkiruokapöydästä valitsin jäätelöä, kermavaahtoa ja mansikkakastiketta. Myös karamellilautanen tai leivoksia kahvin kanssa oli mahdollinen. Juomana meni lasilliset olutta ja viiniä. Meille osui mukavaa pöytäseuraa ja juttelimme jouluisessa hengessä. Ravintola oli tupaten täynnä, puheesorinasta erotti useita eri kieliä ja kaikki sujui hyvin järjestyksessä. Ihan eri tunnelma kun eräällä risteilyllä buffetissa tarjottiin ranskalaisia ja nakkeja, siittä selvitettiin että silloin oli kokki kuollut ja henkilökunta oli improvisoinut mitä osasi laittaa.

Joulukoriste Tallinnana joulutorilla.

Kun saimme syötyä vyöryimme taysine vatsoinemme takaisin hyttiin. Vääntäydyin punkkaan pitkäkseni ja jäin sinne sulattelemaan syömääni juhla-ateriaa. A: kävi hakemassa laivan kaupasta saunajuomia kevääksi, olutta ja kevytlonkeroa Giniä. Matkalla napostelin sipsejä ja Pantterisallmiakkeja ja sitten suussa tuntui kummalliselta. Takahampaassa tuntui terävä reuna, sieltä oli lohjennut kulma. Satamaan Helsinkiin palattua siirryimme autokannelle ja autoon ja ajelimme ongelmitta kotiin. Väsytti vähän vielä seuraavana aamuna, mutta kyllä oli kiva reissu. Kotona tilasin itselleni hammaslääkärin, yksi päivystysaika oli ja sain sen ja nyt on hammas korjattu, melkein 200 euroa meni mutta on ehjä hammas ja ei ole koloja jonne ruoka jää. Kelpaa hymyillä.