Ahvenanmaalla taideretkellä

Ateneumin ystävät ry Ahvenanmaalla

Viime viikolla 5-6.9.2020 Ateneumin ystävät ry:n järjestämällä matkalla. Matka piti olla jo viime keväänä, mutta se siirrettiin korona-pandemiarajoitusten vuoksi nyt tämän vuoden syyskuulle.

Ahvenanmaan risteilyllä

Olin toista kertaa elämässäni lähdössä Ahvenanmaalle, tällä kertaa Ateneumin ystävät ry:n järjestämälle seuramatkalle.

Matka alkoi Helsingistä ja jatkui Turun kautta Maarianhaminaan. Meillä oli koko ajan Markku Mikkola Oy:n  bussi matkassa, Turun satamasta risteilimme Viking Linen M/S Mariella -laivalla, paluumatkalla M/S Grace -laiva. Yövyimme Arkipelag-hotellissa Maarianhaminassa. Matkan aihe oli Ahvenanmaan taide ja kulttuuri, vierailukohteita olivat Anders Wiklöfin  kesäresidenssi Andersudde,  Ahvenanmaan taidemuseo, Kastelholman linna, Önningebyn taiteilijakylä sekä Jomalan kirkko. Ensimmäisenä matkapäivänä söimme päivällisen hotellimme Arken Garden/Olive-ravintolassa ja toisena päivänä maistelimme Ahvenanmaan pannukakkua Ålands Golfclubbenin kahvilassa. Myös laivalla oli ruoka mennen tullen. Lähtö matkalle olisi lauantai-aamuna aikaisin jo klo 5.30, ja oli mahdollista mennä bussilla Porvoosta Helsinkiin. Avomieheni oli yötyövuorossa, joten hän ei kerinnyt auttamaan, mutta arvelin että pääsen itsekseni ihan hyvin. Pakkasin vaihtovaatteet ja toilettitarvikkeet selkäreppuun ja menin ensin polkupyörällä Porvoon Linja-autoasemalle, josta meni sopivin bussi jo kahden aikaan aamuyöstä. Tosin minulle jäi puolitoista tuntia aikaa aamuyöllä Helsingissä. Mietin hotellihuoneen mahdollisuutta mutta kantsiiko nyt hotellihuonetta ottaa muutaman tunnin takia, ja taksi olisi maksanut ainakin sata euroa. Helsingissä oli rauhallista yöllä, pandemiarajoitusten vuoksi ravintoloita ei ollut avoinna, joku kebab-oli auki mutta en sinne kuitenkaan poikennut. Tein pienen kävelylenkin ajankuluksi. Olin bussissa hyvissä ajoin kolme minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa, muut olivat jo paikalla. Osallistujia oli parikymmentä, mukaan luettuna matkanjohtaja A.L. ja bussinkuljettaja. Kuulimme että sovitulla bussinkuljettajalla oli korona-karanteeni ja tilallaan oli sijainen. Matkalla Turkuun pysähdyimme kerran huoltikselle, matka sujui rauhallisesti. Turun satamassa nousimme laivaan, meille oli tilattu kuoharibrunssi menomatkalla Food Garden -ravintolassa ja suunnistimme kannelle kahdeksan jossa ravintola sijaitsi. Oli väsynyt ja otin itselleni laivan Info:sta hytin, sain sen VikingClubi-hintaan 9:tä kannelta. Menin hyttiin ja torkuin siellä kunnes oli sovittu brunssin aika. Se brunssi, lasillinen jotain Proseccoa ja kalalautanen ja munakokkelia…, sämpylää ym. Maistelin kalaa ja kun pöytään tuotiin lämmin munakokkeli maistoin sitä, mutta se maistui suussani niin hirveältä että vesi nousi suuhuni, pyysin anteeksi pöytäseuralta ja juoksin samassa kerroksessa olevaan toilettiin ja sieltä menin hyttiin. Katsoin peiliin ja silmäni punoittivat kuin ahvenella ja päässä jyskytti. Otin antihistamiinia ja lepäsin loppumatkan peiton alla. Tuntia ennen satamaa, nousin ja siirryin laivan sivukannelle. Aurinko paistoi mutta oli tuntui voimakas tuuli. Löysin suojaisan paikan pelastusveneitten välistä, josta seurasin maisemia laivan lipuessa kapeaa väyläänsä luotojen ja pikku saarten lomitse.

Anders Wiklöf Andersuddessa, ”Muurarin pojasta miljonääriksi”

Maarianhaminassa siirryimme samaan bussiin jolla tulimme Helsingistä. Se oli kätevää kun sai jättää osan tavaroista bussiin joka seurasi koko matkan ajan mukana. Saimme mukaan suomenkielisen taideoppaanGun S.n. Ensiksi kävimme kauppaneuvos, ”Muurarin pojasta miljonääriksi”, Anders Wiklöfin kesäresidenssi Andersuddessa. Wiklöfit asuvat kesäisin siellä mutta sallivat taidevierailuja rajoitetusti huvilaansa jonne on kerätty arvokkaita taideaarteita pääosin Ahvenanmaalta ja Suomesta. Näimme henkeäsalpaavan kesäpalatsin, areenan jossa on järjestetty tennisturnauksia sekä konsertteja, ja vertaansa vailla olevat ulkotilat. Kyllä siellä on kelvannut olla vieraana presidenttien niin kuin suurten urheilijanimien ja taiteilijoiden. Tuntui ruhtinaalliselta astella Andersudden pehmeillä itämaisilla matoilla kimaltavien kristallikruunjen loisteessa katselemassa taidekokoelmaa. Saimme vielä muistoksi vierailustamme Andersudden taidekokoelmasta kootun kirjan sekä kauppaneuvoksen omaelämänkerrallisen kirjan ”Muurarinpojasta miljonääriksi” kirjoittanut Staffan Bruun, huomaavaisesti saimme joko suomenkielisen tai ruotsinkielisen kirjan. Jos ikinä saatte mahdollisuuden vierailla Andersuddessa, käykää ihmeessä. Kävimme myös Ahvenanmaan taidemuseossa jossa aika kului sukkelaan.

Arkipelag-hotelli otti meidät vastaan yöksi. Olin varannut oman huoneen ja se oli upea, parveke merenpuolella ja kylpyhuoneessa oli kylpyamme. Levättyäni hetken vaihdoin päälle iltaa varten mustan mekko-takki-neuleen. Päivällinen oli katettu ulkoterassille, jossa oli infrapuna-lämmittimet, oli aika kolea tuulinen sää joten kattaus vaihdettiin sisälle ravintolasaliin. Saimme pihviä ja juomia mitä itse maksettiin. Päivällisen jälkeen menin huoneeseeni ja laitoin kuumankylvyn jossa lojin aika pitkän aikaa kunnes rentouduin, Hotellia vastapäätä oli rannalla ravintola, josta kuului kovaääninen rock-konsertti. Aika kivaa musiikkia ja avasin parvekkeen oven ja kuuntelin konserttia, konsertin päätyttyä nukuin kuin tukki hotellin mukavalla vuoteella. Aamulla pukeuduin matkavaatteisiin, Muotitorpan tekstiilinahkafarkuihin ja vihreään neuleeseen ja vaelluskenkiin, hotelliaamiaisen jälkeen siirryimme taas bussiin ja nähtävyyksien pariin. Kastelholman linna, jossa kuulimme matkaopas Gun:in kertomuksia menneiltä ajoilta, Ahvenanmaan historiasta. Jomalan kirkko on rakennettu joskus 1200-luvulla, ihastelimme vanhaa vihkivesiastiaa ja erikoista alttaritaulua. Kirkkopuistossa kasvoi valtavia vanhoja saarni-puita jotka ovat kokeneet kaikki kahdeksansataa vuotta kirkon liepeillä. Kirkkopuiston rauohikon reunalla kukki runsaasti viehättäviä sinikelloja mättäinä. Ahvenanmaan pannukakku tehdään mannapuurosta. Ja maistelimme sitä luumusoseen ja kermavaahdon kera. Se oli herkullista.Önningebyn taiteilijayhteisö, seillä pääsimme käymään vanhaan navettaan tehdyssä museossa, jonne oli tallennettu paikallista kulttuurihistoriaa sekä yhteisössä asuneitten taiteilijoitten tauluja, näkemisen arvoinen oli Viktor Westerholmin kenttäateljee. Myös näimme elokuvan Önningebyn historiasta ja asukkaista. Paluumatkalle pääsimme M/SGrace-laivalle, asiallisesti hengityssuojaimet naamalla. Pääsimme aika pian syömään laiva-päivällisen joka tarjottiin huomioiden pandemiarajoitukset. Alkuruokien ottimet olivat kertakäyttöiset, eli jokaiselle oma haarukka joka tiputeiin linjalta tiskiin. Ja päivällisruoaksi valitsin peuranpaistia sen jakoi kokki suojattuna tiskin takaa. Ruokailijoita oli harvakseen. Päivällisen jälkeen istuskelin laivan taka-kannella, tilaa oli hyvin, aurinko paistoi ja oli aika lämmin. Kotimatkalla ajeltiin bussilla suoraan Helsinkiin pysähtymättä. Helsingissä pääsin heti jatkobusiin kohti Porvoota Kampista.

Mitä retki kustansi? noin 600€, ostokset laivalla 120€ ja bussimatkat Porvoo-Hki n. 11€. Mutta kyllä kannatti, saimme tutustua Ahvenanmaan taidehistoriaan ja kulttuuriin hyvä oppaan kanssa ja näimme arvokkaita taideteoksia. Ja matka Ateneumin ystävien kanssa, kun yhdistävänä tekijänä on rakkaus taiteeseen ja avoin mieli, jätti ajateltavaa pitkäksi aikaa. Ah Ahvenanamaa.