Espanjassa Aurinkorannikolla

Melkein joka vuosi olen käynyt Espanjassa rantalomalla jo parinkymmenenvuoden ajan, eli vuosituhannen vaihtumisen jälkeen. Kun asuin vielä Tampereella kuulin tutuilta kaikenlaisia tarinoita Espanjasta, ja sitten kun elämäntilanne oli että asuin Helsingissä itsekseni ja oli lomaa niin lähdin tutustumaan etelän lomanviettopaikkoihin.

Näkymää Calahonda Miradorin parvekkeelta.

Niin tein taas tänäkin vuonna avomieheni kanssa kohteena oli Malaga, Calahonda ja Torremolinos. On ihmisiä jotka menevät joka vuosi aina samaan paikkaan, mutta olen asunut joka kerran melkein aina eri paikassa, eri kohdalla Aurinkorannikkoa ja eri lomakeskuksessa tai hotellissa. Tänä vuonna lomallelähtöön liittyi sähläystä, olin varannut lennot ja hotellit , kunnes yllättäen huomasin viikkoa ennen lähtöä että olin ymmärtänyt lomakeskuksen viikkonumeron väärin. Lomavahvistuksesta selvisi että viikkonumero tarkoitti maanantaina alkavaa  viikkoa eikä edellistä viikkoa kun varaus alkoi lauantaista. Olin varannut alkuun hotellin Malagasta, sitten pariksi päiväksi Fuengirolasta ja viikoksi Calahondasta, Mirador resortista. (resortti=lomakylä) Ja mitä sitten, onneksi hotellit sai peruutettua paitsi tietenkin resortti viikko, sitä ei noin vain vaihdeta. Puhumattakaan lennoista jotka säästäväisenä varasin halvimmat economy-lähdöt joita ei voi peruuttaa eikä vaihtaa ja nekin maksoivat ajankohdasta johtuen aika paljon. Miksi sitten et vain käyttänyt valmiita matkoja tai ottanut halvimmat tarjoukset? Malagaan Helsingistä pääsee välillä muutamalla kympillä? Nytkin maksoit satoja euroja kahden hengen halvimmasta matkasta. Se johtuu siitä että avomieheni työvuorojen takia otin loman hänen työvuorojen välin mukaan. Eli jos voi matkustaa milloin vain voikin käyttää edullisimpia tarjouksia sekä lennoista että hotelleista  ja myös voisi mennä valmiille äkkilähdöille mutta silloin ei voisi tehdä juuri minkäänlaisia etukäteissuunnitelmia. Ajankohta kun oli pääsiäisen tienoilla niin koko Aurinkorannikko oli melkein loppuun buukattu. Tsekkailin hotellivaraussivuja ja onneksi oli muitakin jotka muuttivat lomasuunnitelmia ja sain kuin sainkin ihan kivat hotellit.

Tähtisadetikku ja A. lomatunnelmissa.

Aloitimme loman Calahondasta, jossa meille oli varattuna Mirador Holiday-resortista ihana parvekkeellinen kaksio vuoristo ja merinäköalalla, parvekkeella, sitten loppulomaksi Torremolinosiin josta sain kerrostaloasunnon merinäköalalla (merinäköala tarkoittaa että jos kurottelee ikkunasta niin näkee kerrostalojen välistä kaistaleen merta), Apt Costa Beach San Miguel-kadulla Serrano-kerroksessa, tosin siinä ei ollut parveketta mutta hinta sopi lomabudjettiin. Kerkisimme viettää Miradorissa vain neljä päivää mikä oli harmillista. Olemme käyneet yhdessä Aurinkorannikolla muutaman kerran ja tiesimme miten helpoiten pääsee perille. Espanjassa on helppoa kulkea julkisilla. Mukana oli tietenkin kummallakin vain käsimatkatavarat. Lentokentältä pääsee mukavasti rannikkokaupunkeihin Renfellä, paikallisella junalla. Menimme sitten Renfellä Fuengirolaan jonne pysähdyimme aamiaiselle pieneen kahvilaan keskustassa. Linja-autoasemalta saimme bussikyydin Calahondaan, rantatien bussipysäkiltä jatkoimme jalan Miradorille, josta tavoitimme isännöitsijän jolta saimme avaimet. Jos matkustaa vain käsimatkatavaroitten kanssa pitää tarkoin harkita mitä pakkaa mukaan matkatavaroihin. Mukana pitää olla parit kengät, ne vievät eniten tilaa.

Kukkiva kaunis puu Aurinkorannikolla.

Sää voi vaihdella lämpöisen aurinkoisesta kolean tuuliseen sadesäähän ja siitä selviää kerrospukeutumisella ja että vaatteita voi hyvin yhdistellä. Mukana on aina myös kevyt mekko tai pari iltamenoja varten, iltakengät voi olla samat kuin mitä pitää päivällä kunhan ne sopivat väreihin. Yleensä ostamme paikallisesta marketista aurinkorasvat, pesuaineet, dödöt, hiussuihkeet ym, koska lentokoneessa ei voi viedä nesteitä. Ostin paikallisesta marketista myös pienen piirustuslehtiön ja piirtelin koleimmalla ilmalla hotellissa ikkunasta katsoen pilvistä kuvia. Olen niitä kotona värittänyt valmiiksi värikynillä ja PAN-pastelleilla. Uutta Calahondassa sitten viime vierailun oli rannalle rakennettu kävelytie, eli voi lenkkeillä rantaa pitkin kilometritolkulla eikä kengät ja vaatteet tahriinnu hiekasta satoi tai paistoi. Tuttuja ravintoloita oli, etnoravintoloita  ja kävimme myös uudessa ravintolassa ylempänä vuorella, mutta se oli italialainen ravintola jossa ei pety kun he osaa paistaa pizzaa. Sen sijaan tilasin skaloppia sitruunakastikkeella ja sain isolla lautasella lihanpaloja ja puoli litraa kermakastiketta. Torremolinosiin matkustimme bussilla Fuengirolaan ja Renfellä Torremolinosiin jossa Renfeasema on kaupungin keskustassa josta on lyhyt matka.

Näkymiä CostaBeachin ikkunasta.

Asunto löytyi aika helposti, helpointa on suunnistaa Google-mapsilla, siihen saa reittipalvelunkin mutta se on maksullinen. Se kannattais hankkia jo etukäteen valmiiksi, ei minulla ainakaan ole luottokortin tietoja puhelimessa. Suunnistimme asunnolle joka sijaitsi lähellä keskustaa ja sen alakerrassa oli kahvila jonne istuuduimme odottelemaan asunon vuokranantajaa joka ilmaantui aika pian ja tunnisti minut fc-sivun valokuvasta. Huone oli sellainen kuin olimme tilanneetkin, studio, kylpyhuone ja keittokomero sekä näköala pääosin vuorille. Calahondassa alkuun lepäilimme ja teimme kävelyretkiä ympäristöön. Kävimme myös bussiretkellä Gibraltarilla ja päivä oli sateinen ja kylmä.

Hauskoja apinoita Gibraltarilla turisteja viihdyttämässä.

Torremolinosissa seurasimme kirkon pääsiäiskulkueita, niitä sai nähdä useampana päivänä. Kulkueessa oli ensimmäisenä puisten palkkien varaan laitettu hyvin vanha  pyhä patsas tai patsaita ja niitä kannattelemassa oli seurakuntalaisia patsaan painosta riippuen useita. Kulkueeseen kuului myös musiikkia soittava orkesteri sekä vanhoihin  usein hupullisiin kaapuihin pukeutunutta väkeä, heistä näkyi vain silmät hupun rei’istä. Kuulimme esityksissä myös flamencolaulua, näimme tanssia ja tunnelma oli sanoinkuvaamattoman rakkaudellinen. Ehdimme nähdä kolme erilaista kulkuetta loman aikana, ne oli pääsiäisen takia. Teimme kävelyretkiä rannalla. Maistelimme paikallisia herkkuja esim kaakaota ja churroja, jamn.

Ihana keväinen auringonpaiste .

Ihanaa elämää, bikinit Elloksesta.

Renfellä kävimme Malagassa, kauppahallissa söimme paellaa ja sitten suunnistimme kohti CAD:a Malagan contemporary art museumia jossa oli remontti ja vapaa pääsy. Näyttely oli yhdessä kerroksessa, se oli aika pian nähty.

Alkupaloja.

Paellaa Malagan kauppahallin ravintolassa, tai sitä oli.

Näyttelyyn liittyi videoita jotka katsoimme, kadun vilinää Vietnamissa sekä elokuva kaupunkisuunnittelusta Amsterdamissa. Poikkesimme sitten yhteen baariin jossa joimme vihannessmoothiet jonka jälkeen suunnistimme taas Renfelle ja ajelimme sillä takaisin Torremolinosiin. Kävimme myös Flamenco-showssa. Flamenco on must, täytyy Espanjassa. Ostimme liput lipputoimistosta ja ne oli halvemmatkin kuin nettilippukaupassa, lippuun sisältyi flamenco-esitys: tanssia, laulua, kitaraa ja yksi juoma. Minulla oli päälläni kaunis kukkakuvioinen vaalea puku ja minulta kysyttiin nimeäni ja hölö sanoin kun sitten kuului jo hauska laulu paimenesta joka nukahti niitylle ja näki unta kuinka suuteli minua ja heräsi sitten siihen että vanha vuohi nuoli naamaa… ei siinä voinut kuin nauraa. Söimme melkein joka päivä illalla päivällisen kaupungilla ja aina eri ravintolassa. Torremolinosissa on ihanan kevyt tunnelmallinen ilmapiiri. Kun loma loppui olin oikein vihainen kun piti taas lähteä kotiin. Meillä oli lennot Norwegianilta ja ne sujui hyvin.