Lomailu on rankkaa

keskiviikko, tammikuu 4, 2017

Tänään kello 21 Elvirian vuokra-asuntomme oli hiljainen. Syynä eivät olleet Marbellan yökerhot, rantabaarien sangriakannut tai yöhön asti venähtäneet päiväretket.

Syy hiljaisuuteen oli siinä, että täällä kaikki olivat jo vetäytyneet sänkyihinsä ja minäkin enää vaivoin saan tätä postausta näpyteltyä näin kello kymmenen aikaan. Mathias nukahti eilen jo ennen kymmentä. Vertailun vuoksi: kotona raskaan päivän jälkeen olen aivan aikaisintaan kahdeltatoista sängyssä.

Lomailu on rankkaa hommaa! Joka ilta olen sammunut kuin saunalyhty. Yöelämä, mitä se on?

Uusi vuosi täällä Costa del Solilla sujui rauhallisesti. Kävimme Marbellan kauppahallissa hakemassa tuoreita vihanneksia, äyriäisiä ja lihaa, ja kokkasimme niistä illallisen kämpillä.

PC310812PC310827

Loppuilta otettiin rennosti korttia pelaten, ja puoli tuntia ennen puoltayötä päätimme lähteä Mathiaksen ja hänen siskonsa kanssa Marbellan keskustaan. Kun nyt kerran täällä ollaan!

Tuli ainakin huomattua, että uusi vuosi taitaa olla täällä enemmän perhejuhla kuin meillä Suomessa.

Senaatintorilla meno on railakasta. Väistellään skumppapullon korkkeja (ja loppuillasta oksennussuihkuja), lasketaan sekunteja vuoden vaihtumiseen ja kajautetaan suukkojen ja halausten siivittämät uuden vuoden toivotukset ilmoille, kun kello lyö kaksitoista.

Marbellan vanhankaupungin aukiolla olimme valmistautuneet samaan. Lopputulos: kello 00:02 vilkuilimme toisiamme epäluuloisina siitä, olivatko kaikkien kolmen kellot väärässä. Yleisö ei ollut puhjennut huutamaan ja juhlimaan. Hiljaisuuden vallassa ihmiset popsivat viinirypäleitä suuhunsa lastensa kanssa. Joku britti sentään möykkäsi jossain. Raketteja ei Marbellan keskustassa näkynyt, eivätkä skumppapullot todellakaan poksahdelleet.

Mutta vaihtuuhan se uusi vuosi näin rauhallisemminkin. Voittaa tämä rauhallisuudessaankin monet niistä epäonnistuneista uuden vuoden juhlintayrityksistä kotona! Eikä tukehduttu niihin rypäleisiinkään, kun ei muistettu koko rypäleitä ottaa matkaan (you had one job..).

Eipä mennyt vuoden ensimmäinen päivä ihan laakereilla makailuksi: Marbellan ökysatama Puerto Banuksen lisäksi ajoimme minut täysin hurmanneeseen paikkaan Espanjan eteläisimmissä kärjessä. Siitä myöhemmin lisää.

Mathias muuten lupasi ostaa mulle pari venettä tänne satamaan ensi kesäksi, joten varasin jo paikan Saudi-Arabian prinssin veneen vierestä. Soutuveneitä täällä ei ole ennen nähtykään.

Eilen lähdimme pienen aamupalapöydässä tehdyn pohdinnan jälkeen uudestaan Malagaan vähän shoppailemaan ja kiertelemään paikallista Kalliota.

Kauppojen maanantaiaukiolot a la Espanja olivat saattaneet vähän unohtua, ja osalta porukasta jäi nyt sitten Malagan kauppahallin kalanhajuiset huurut haistelematta.

Tänään keskiviikkona heräsimme sähkökatkoon. Makuuhuone oli muuttunut jääkylmäksi lämmityksen sammuttua, ja aamupala syötiin parin tuikun valossa.

Ajoimme kuuluisalle Caminito del Reylle, mitä ehdinkin jo Instagramissa hehkuttaa. Caminito del Rey on vuoristossa, rotkon sivua pitkin kulkeva huikeiden maisemien reitti. Se on vasta kunnostettu nykyiseen kuntoonsa. Moni vuorikiipeilijä on heittänyt henkensä Caminito del Reylla, mutta nykyisin se on huippusuosittu turistikohde, jonka uskotaan nousevan koko Andalusian vetonaulaksi. En epäile yhtään.

Huomenna minä ja Mathias starttaamme auton kohti Sevillaa, jonne lähdemme viettämään vuosipäiväämme. Huomisen sää tulee olemaan paras tähän mennessä – sen takiahan mä valitsinkin meille koko päiväksi autossa kököttämistä.

Ajattelimme, että voisimme mahdollisesti poiketa matkalla Cadizissa tai Jerezissa. Osaako kukaan suositella tai kehottaa välttämään näitä kaupunkeja? Tai jotain muuta kaupunkia matkan varrella?

Tai ehkä me kerrankin tehdään asiat helpoksi ja vain kaasutetaan suorinta tietä Sevillaan nauttimaan hotellista ja kauniista kaupungista.

• Reply duunireissaaja keskiviikko, tammikuu 4, 2017 at 09:28

Metelistä päätellen Aurinkorannikolla juhlistettiin jouluaattoyötä raketein sekä kirkonkelloin keskiyön messun merkiksi. Meidän porukkamme tosin oli vetäytynyt sinäkin iltana unten maille heti kymmenen jälkeen, joten varmaa tietoa tästä ei ole. Lomailu todellakin on rankkaa.

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, tammikuu 4, 2017 at 10:05

Hah, no teillä selkeästi vielä rankempaa kuin meillä! Siinä Marbellan keskustassa ei tosiaan näkynyt raketin rakettia. mutta se osa poppoosta, joka oli jäänyt Elviriaan, kertoi täällä olleen ilotulituksia.

• Reply Katja keskiviikko, tammikuu 4, 2017 at 10:00

Andalucia on vaan niin ihanaa seutua, että kaipuuhan tässä lukiessa (ja instakuvia katsellessa) iskee. Lomailu osaa olla rankkaa mutta niin älyttömän antoisaa. Menkää ihmeessä Cadiziin jos aika vain riittää, se on niin ihana rantakaupunki! Ihanaa loman jatkoa! :)

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, tammikuu 4, 2017 at 10:07

No kiva kuulla, että suosittelet Cadizia. Päätettiin nyt ajaa suorinta tietä Sevillaan, mutta huomenna paluumatkalla saatamme poiketa Cadizin kautta. Pelkkä autossa istuminenkin on ilo täällä, kun maisemat on niin hienoja!

• Reply Annemaria/Samppanjaa muovimukista keskiviikko, tammikuu 4, 2017 at 11:06

Vai noin railakas uusi vuosi :) Vosinpa istua kanssanne matkalla Sevillaan. Se on niin IIIHANA kaupunki, oma ehdoton suosikkini. Mun piti olla siellä alunperin 3 yötä, mutta taisikin mennä koko viikko. Siellä on tosiaankin niin paljon nähtävää. Sen verran vetää reitiltä sivuun tuo Cadiz, että jättäisin sen kyllä suosiolla väliin.

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, tammikuu 4, 2017 at 11:23

Voi olla, että pitäisi käyttää tämä vähäinen aika mieluummin kokonaan Sevillassa kuin pintapuolisesti Cadiz näkemällä. Jos sullakin on siellä viikko vierähtänyt, niin meillä kahdessa päivässä tuskin tekeminen ja näkeminen loppuu. :)

• Reply Miia keskiviikko, tammikuu 4, 2017 at 13:53

Tosi kivan näköinen paikka tuo Caminito del Rey! En ollut aiemmin kuullutkaan, mutta pakko pistää muistiin :)

• Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA JA ALOE VEERAA sunnuntai, tammikuu 8, 2017 at 17:38

Onpas herkullisen näköisiä simpukoita, nam! Pakko kyllä yhtyä tuohon, lomailu on rankkaa. Suomessa sitä kyllä jaksaa valvoa helposti puolille öin, mutta reissussa juuri ja juuri taistelet sinne kymmeneen asti. Joskus olisin valmis jo kuuden maissa nukkumaan. Ihanan näköinen loma teillä!

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, tammikuu 8, 2017 at 18:44

Noi simpukat oli ihan mielettömän herkullisia! Lomailu ja aurinko on väsyttävä yhdistelmä, vaikka sitä ihan muuta aina kuvitteleekin. :)