Businessluokan lento Euroopassa, turhaa vai ei (HEL-KZN-HEL)

tiistai, heinäkuu 19, 2016

Lensin ensimmäisen Euroopan sisäisen lentoni businessluokassa viime kuussa, kun matkasin Venäjälle Kazaniin Finnairin lennolla, jonka operoi Norra. Matkan pituus oli vain reilu kaksi tuntia. Onko businesslipussa mitään järkeä noin lyhyelle lennolle?

Businessluokan lähtöselvitys

Mä olin kai niin väärässä paikassa, kun bisneslippu kädessäni marssin kohti Finnairin lähtöselvitystiskiä Helsinki-Vantaalla. Sanat juuttuivat kurkkuun ja ä-ä-ä-änkytin lentoasemavirkailijalle, että minne pitää mennä checkaamaan sisään. Kiitos, tuossahan se on bisnestiski nenäni edessä, miten mä tomppeli en sitä huomannut.

Jeesus sentään, miksi mä edes kyselin tuollaisia kuin joku idiootti? Muutaman kerran lentokentällä vieraillut ja erittäin hyvin tiedän, missä ne tiskit sijaitsevat. Äkkiä punat poskilla karkuun.

Finnair/Norra businessluokka

Sitten saavun tiskille ja heitän laukkuni hihnalle. Kotona olin viisi minuuttia ennen lähtöä huomannut, että laukun vetoketjua reunustavat kankaat olivat ratkenneet ja tavarat olivat tursuamisvaarassa. Sieluni silmin näin itseni noukkimassa alusvaatteitani yksi kerrallaan Kazanin lentokentän matkalaukkuhihnalta.

Jotain oli tehtävä katastrofin estämiseksi, ja kysyin tiskin rouvalta kiltisti, olisiko hänellä ihan mitä tahansa, millä laukkua saisi fiksailtua. Oltiinhan nyt sentään businesslipulla matkassa, ja eräskin lähipiirin henkilö oli mulle ennen matkaa vakuuttanut, että pisneslipun kanssa matkustavista kyllä pidetään huolta.

Tämä vanhempi rouvashenkilö sitten totesi pyyntööni erittäin pistävästi, että ei ole mitään. Asia selvä. Voisihan sen hiukan ystävällisemminkin ilmaista. Mä tykkään Finnairista lentoyhtiönä, ja sydäntä riipii aina silloin, kun ei saa hyvää palvelua ja tekisi mieli kääntää kelkkansa ja hypätä Finnair-halveksijoiden joukkoon.

Tyydyin sitten vain heristämään henkistä nyrkkiä tälle myrtsille asiakaspalvelijalle ja se taisi auttaa. Pian hän alkoi kaivelemaan laatikkojaan ja minä sain teippiä laukkuni pitimiksi. Muut olivat varmasti tuoneet hihnalle niitä tonnin Samsonitejaan, minä Finnair-jesarilla kokoon parsitun, aikoinaan Prismasta (varmaan alelaarista) ostetun ”kaunokaisen”.

Ai niin, normaalissa check innissa ei ollut ainoatakaan ihmistä jonossa, joten siinä mielessä ei ylemmän matkustusluokan lippu tällä kertaa auttanut. Eikä businessluokka näemmä takaa hyvää palvelua lähtöselvityksessä.

Loungeen ennen lentoa

Vaikeuksien kautta voittoon ja Finnairin non-schengen loungeen gintocille ennen lähtöä ja jotain naposteltavaa olisi myös hyvä saada henkensä pitimiksi. Loungen käyttöoikeushan kuuluu businesslipun hintaan. Syy, miksi mulla ylipäänsä oli businessluokan lippu, oli se, että lento oli osa pressimatkaa Tatarstaniin.

Finnair/Norra businessluokka

Lento Kazaniin lähti vasta puolen yön aikaan, joten oli ihan mukavaa rauhoittua pari tunti loungessa läppärin edessä ja lentokoneita katsellen, vaikka tuolla puolella terminaalia on hiljaista yleensä muutenkin. Mutta loungen käyttöoikeus on ehdottomasti yksi businesslipun plussista myös Euroopan sisäisillä lennoilla!

…siis silloin, kun lounge ylipäänsä löytyy. Kazanin kentällä lounge olisi tullut enemmän kuin tarpeeseen, mutta sellaista ei ollut siinä terminaalissa, josta lähdimme. Saimme sitten voucherin terminaalin ravintolaan.

Lennolla

Businessluokan istuimethan ovat pienissä koneissa aivan samoja kuin turistiluokassa. Päällisin puolin businessluokan erona on se, että ollaan omassa rauhassa verhon takana ja henkilökunnan lähellä. Isommissa koneissa kolmesta istuimesta täytetään kaksi, ja keskipaikka jätetään tyhjäksi.

Nyt lennettiin pienellä potkurikoneella, ja istuinpaikkoja oli kummallakin puolella vain kaksi vierekkäin. En itse asiassa tiedä, olisiko näissäkin jätetty toinen tyhjäksi vai ei, mikäli matkustajia olisi ollut enemmän. Ei tullut ajankohtaiseksi, sillä me kolme pressimatkalaista olimme ainoat bisnesmatkustajat sekä meno- että paluumatkalla.

Palvelu oli sekä tullessa että mennessä hyvää. Stuerteilla ja lentoemännillä oli hyvin aikaa huomioida meitä, ja etenkin menomatkan stuertti oli hauska ja rempseä tyyppi, joka muisti jatkuvasti varmistella, että kaikki on hyvin.

Menomatkalla saimme heti alussa päivän lehdet ja kuohuvaa, Ultima Thule -lasiin tietenkin. Sitten matkaan.

Finnair/Norra businessluokka

Pääsimme yläilmoihin ja oli illallisen aika. Ruoka yllätti positiivisesti – eihän se kaukolentojen businessillallinen ollut, mutta mielestäni todella hyvä ollakseen lentokoneruokaa ja vieläpä tällaisella lyhyellä parin tunnin lennolla. Näitä lisää! Suklaajälkkäri oli hitsin hyvää, ja pikkelöidyt sienet on mun heikkous.

Tietenkin oikeat astiat, lasit ja aterimet auttavat asiaa.

Finnair/Norra businessluokka

Takaisintulomatka oli astetta rankempi, sillä lento lähti aamuyöllä Kazanista kohti Helsinkiä. En ollut tietenkään nukkunut yhtään. Aamupala ei sitten tuntunut olevan enää samaa tasoa illallisen kanssa, vaan jotain perusmössöä, ainakin omasta mielestäni. Siinä unen ja valveen rajamailla vaappuessa söin kuitenkin jotain ja vaivuin taas koomaan loppuajaksi.

Kannattaako ostaa businessluokan lippu Euroopan sisäisillä lennoilla?

Jaa-a. Riippuu tietenkin pullisteleeko pankkitilisi paljonkin ylimääräistä. Jos ei, niin ihan syyttä suotta itseään ei kannata rahalla ylempään matkustusluokkan hommata näillä lyhyillä lennoilla.

Hintaero on yksinkertaisesti liian korkea saavutettuihin etuuksiin nähden.

Mikäli hintaero turisti- ja businessluokan välillä olisi pienempi, aivan varmasti harkitsisin sitä ainakin joillekin erikoisemmille matkoille. Romanttinen getaway Pariisissa ja niin edelleen, tiedättehän.

Finnair/Norra businessluokka

Esimerkki: syyskuinen viikonloppu Pariisiin Finnairin turistiluokassa 181 euroa. Businesslipun hinta halvimmillaan 870 euroa.

Aika itsestäänselvää, että mikään skumppapullo tai sanomalehti, edes se oma rauha, ei ole tuon erotuksen arvoinen. (Edit: lukijalta hyvä huomautus, että businessluokan lippujen yleensä tavallista lippua joustavammat muutosmahdollisuudet ovat iso osa lipun hintaa.)

Lyhyiden lentojen businessluokka jääköön siis omasta puolestani jatkossakin liikematkustajille. Ja tietenkin niille, jotka käyttävät lentopisteitä matkustusluokan korottamiseen. Se lieneekin ainoa järkevä tapa hommata itsensä ylempään matkustusluokkaan Euroopan sisällä matkustettaessa.

Mielipiteitä?

Uusimmat reissukuulumiset aina blogin Facebookissa ja mun Instagramissa!

You Might Also Like

36 Comments

  • Reply Vekke tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 12:32

    Bisnesluokan lipussa ei maksa se lounge eikä ruoka vaan sen lipun vapaa muutettavuus ja siirrettävyys jopa toiselle lentoyhtiölle. Jos jäät koneesta niin lippu on siltkin voimassa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 13:04

      Aivan totta ja sehän jäikin tässä mainitsematta, kun keskityin vain matkustuspuolen arviointiin! Voisin lisätä maininnan tästä postaukseen.

  • Reply destinationloma tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 12:48

    Itse tykkään yleensä käyttää varsinkin Fiskin pisteitä yhdensuuntaisiin upgradauksiin Euroopassa mielummin kuin koko lipun ostamiseen (josta pitää kuitenkin maksaa aina ne verot). Monesti hyviä Euroopan upgradausmahdollisuuksia tulee myös tekstiviestillä (vähemmällä pisteveloituksella). Pari kertaa olen kiitellyt business lippua, kun economy jono on ollut syntisen pitkä ja tuo lounge-etu on kyllä aina tervetullut (vaikka Priority Pass löytyy normaalistikin). Itse business lipun maksaminen kyllä kirpaisisi. Onneksi on noita pisteitä :-)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 13:06

      No näin on! Mä en ole edes pisteillä vielä koskaan upgradannut itseäni Euroopan sisäisillä, jotenkin vain pitänyt sitä turhana… Mutta aika kivaahan tuo oli ja varmasti harkitsen jatkossa, jos pisteet vaan riittävät. :)

  • Reply Karoliina / From Karoliina tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 12:59

    Mä lennän bisneksessä myös ainoastaan silloin, kun saan itseni pisteillä upgradettua – eli aika todella harvoin :D Mutta hurja on tuo hintaero, kaukolennoilla vielä miettisi mutta ei näillä lyhyillä, ellei olisi tosiaan firman kustantamana työmatkalaisena liikenteessä :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 13:09

      Niinpä. :) Eipä ole mullekaan näitä matkustusluokan korotuksia vahingossakaan oikein kohdalle osunut, tämä oli toinen koko elämäni aikana. Eka kerta oli Helsingistä Bangkokiin muutamia vuosia sitten, ja se oli kyllä ihanaa se. Mutta nytkin mulla on vanhentumassa pisteitä, joita olen keräillyt ikuisuuden. Ne eivät kyllä mihinkään upgradeihin vielä riitä, mutta ehkä pitäisi rohkeammin alkaa käyttää niitä ylipäänsä ihan näiden lyhyidenkin lentojen kohdalla, eikä kerätä niitä mielessään joku kaukolentokorotus… Koska sitä saan kyllä odottaa varmaan maailman tappiin asti. :D

  • Reply make tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 15:43

    Tuotteen valinta ja kokemuksesi ovat subjektiivisia asioita. Mielenkiintoista lukea kuitenkin kokemuksestasi.
    Voisit vaihtaa HKI -lyhenteen HEL, joka tarkoittaa Helsingin lentoasemaa, KZN on myös kansainvälinen IATA-lyhenne Kazanin kentälle sekä kaupungille. HKI on suomenkielen lyhennys Helsingistä.
    Pariisiin pääsee Business-luokassa myös halvemmalla syyskuussa, ainakin erään nettimatkatoimiston haun tuloksen perusteella. Halvin Business-hinta Euroopassa, millä olen lentänyt, oli hieman yli 300 euroa Zürichiin, tosin ei ollut Finnair.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 15:52

      No olenpas mä nyt ajatuksissani kirjoittanut tämän postauksen, todellakin tässä olisi pitänyt olla HEL eikä HKI… Huoh. Syytän kesäiltojen ja mökkireissujen aiheuttamaan kroonista univajetta! Ja varmasti pääsee halvemmallakin. Mä googlasin vain yhden viikonlopun aivan sattumanvaraisesti, ja toi oli tulos. Kattavampaa tutkimusta tekevä varmasti löytäisi hintoja pienemmälläkin erolla. Useita satoja se silti varmasti aina on.

  • Reply Maarit Johanna tiistai, heinäkuu 19, 2016 at 22:08

    Ei bisneslippu automaattisesti tarkoita, että sitä saa vaihdella ja muutella. Niissä on ihan samalla lailla tasoja kuin economy-lipuissakin. Siis että ei peruutus- eikä vaihto-oikeutta, vaihto-oikeus maksua vastaan jne. Mutta juu, onhan noi hemmetin hintavia verrattuna economylippuihin lyhyillä lennoilla. Mulla tuli viime kesänä tarjous bisneskorotuksesta sähköpostiin ennen Zurichin matkaa. Korotukselle olisi pitänyt tehdä huutokauppatyyppinen tarjous, mutta se olisi koskenut vain yhdensuuntaista lentoa Helsingistä Zurichiin. Matkustin itse Rovaniemeltä Helsinkiin ensin samalla lipulla, ja en olisi Rovaniemen päässä pystynyt tekemään sitä priority lähtöselvitystä, vaikka Helsingistä jatkava lento olisikin ollut businessluokassa. Olisin harkinnut asiaa, jos vaihtoaika olisi ollut pidempi kuin 45min. Siinä olis kerennyt sitten loungeenkin. Koneessa ei ollut erikseen businesspuolta, MUTTA NIGHTWISH ISTUI KONEEN ETUOSASSA. Voi ärrkele ku otti päähän. Olisin voinu sillä businesslipulla istua sielä jonkun Tuomas Holopaisen vieressä. :D Sain onneksi Floor Jansenilta nimmarin kaverille vietäväksi :D Okei, juu, ei liittyny aiheeseen, mutta anyways :P

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, heinäkuu 20, 2016 at 08:56

      Aina kun mä oon katsellut businesslippuja (siis haaveilumielessä, haha), niin on ollut tosi hyvät vaihto- yms. oikeudet. Mutta harvoinpa niitä on tullut tutkiskeltua. Hyvä pointti kuitenkin! Noin lyhyellä lennolla en kyllä varmaan mäkään olisi laittanut tarjousta menemään, siis etenkin kun vaihtoaikakin oli noin lyhyt. Tosin mietin, että millähän hinnalla noi huutokauppapaikat loppujen lopuksi menee? Jos tarjoaa 20€, voiko parhaassa tapauksessa saada upgraden? :D Vai puhutaanko aina sadoista euroista… Niiden olis pitänyt kertoa sulle, että siellä saattais olla kiva ylläri odottamassa koneen etuosassa, olisivat saaneet yhden maksavan bisnesasiakkaan lisää. ;)

    • Reply Sunna perjantai, heinäkuu 29, 2016 at 22:43

      Sunna mainittu, torilla tavataan!

  • Reply Vekke keskiviikko, heinäkuu 20, 2016 at 09:34

    Onhan niissä eroja vaihdeltavuudessa, mutta kyllä pääsääntö on, että jos vaikka ei huvita mennä bisneslipulla lennolle, niin et vain mene, lippu on siltikin voimassa.

    Minä olen itse ollut aikoinaan paljon Euroopan bisneksissä, koska muutettava lippu 90-luvun alussa käytännössä aina vaati bisneslipun. Joku aika sitten poltin 7500 pistettä upgradeen Moskovasta Helsinkiin. Ainoa matkustaja bisneksessä olin.

    Se muuten hieman ärsyttää, kun väki koneessa ei usein tunnu ymmärtävän sitä, että bisnesluokan vessa on vain bisnesluokkaa varten. Kerran piti tästä vieruskaverille huomauttaa, kun oli sinne menossa. Molemmat olimme turistiluokassa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, heinäkuu 20, 2016 at 10:23

      Joo, mä nyt muutenkin ihmettelen aina, että miten jo tunnin mittaisellakin lennolla muodostuu välillä ihan kauheat vessajonot. Mutta moni kävelee etuosan vessaan varmaan ihan vain ajatuksissaan, tai sitten ajatuksella ”ketä se nyt haittaa, jos siellä nopeasti käyn vessassa”.

  • Reply Johanna @ Out of Office sunnuntai, heinäkuu 24, 2016 at 23:46

    Nämä ovat niitä arvostuskysymyksiä. Mulla on yksityisen sektorin palkansaajana lomaa vain viisi viikkoa vuodessa. Ja joka kerta kun lennän, upgreidaan pisteillä bisnekseen – jos se vaan suinkin on mahdollista. Lennän tosin yleensä kolmetuntisia Englantiin, Italiaan ja Sveitsiin. Se ettei kukaan töki kyynärpäillä kylkiin, ja kunnon ruoka ovat sen arvoisia. Ja ruuhka-aikoina priority check in – ja turvatarkastus ovat nekin up-greidinsä arvoisia :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, heinäkuu 25, 2016 at 14:53

      Se on kyllä totta että jokainenhan sitä haluaa vähäiset lomansa viettää mahdollisimman mukavasti. :) Jos pisteitä on siis kertynyt, kannattaa ne tietenkin hyödyntää. :)

  • Reply Suvi maanantai, heinäkuu 25, 2016 at 13:01

    Jännä juttu. Vaikka muuten tykätään panostaa hotelleissa ja muuten laatuun, niin lennot kituutetaan aina turistiluokassa. Tosin lasten kanssa matkustaessa laskusta tulisi ihan järjetön ainakin kaukolentojen osalta ja voisi muilla business matkustajilla olla vähän hampaiden kiristelyä ;)

    Mutta joo, en ole tosiaan itsekään kokenut, että lyhyillä lennoilla tuo business antaisi vielä tarpeeksi vastinetta rahoille, vaikka lentoyhtiökohtaisia erojakin varmasti on.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, heinäkuu 25, 2016 at 14:54

      No sama täällä, kaikkeen muuhun voi tuhlata mutta bisneslentoja en lähtisi ostamaan. Varsinkaan menomatkalle, kun on vielä lähtöinnostus sen verran kovaa, että matka menee vaikka päällä seisoen. ;) Tietty sitten, kun voitan lotossa, on asia ihan eri. ;)

  • Reply Teija / Lähdetään taas maanantai, heinäkuu 25, 2016 at 13:45

    Minä en rahojani, enkä edes pisteitä laittaisi business-luokan lippuihin Euroopan sisällä. Kerran olen lentänyt pitkän yölennon omassa hierovassa sängyssä, ja se oli sellainen kokemus, josta voisi jotain maksaakin. Jos olisi ylimääräistä rahaa niin paljon :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, heinäkuu 25, 2016 at 14:55

      Hierova sänky, mitäää?! Ihanaa! Mielenkiintoista kuulla, ettet edes pisteitö upgradeen uhraisi.

  • Reply Tanja/Levoton Matkailija maanantai, heinäkuu 25, 2016 at 20:24

    Mä en oo koskaan bisnes-luokassa lentänyt, mutta totta kai sitä vois joskus kokeilla. Tuskin Euroopan lennolle bisneksessä lentäisin, mutta kauemmas mentäessä kylläkin. En kyllä varmaan erikseen ostaisi lippua bisnekseen, mutta jos pisteillä saisin upgraden niin se olis eri asia :)

  • Reply Virpi /Täynnä tie on tarinoita tiistai, heinäkuu 26, 2016 at 09:53

    Itse en ole koskaan edes harkinnut bisnes-lippua. En usko että raaskisin, ainakaan Euroopan sisällä, ymmärrän sen pidemmillä lennoilla, mutta jotenkin tuntuu etten raaskisi niilläkään. Ja tuo esimerkki hintaerosta, aivan järjetön! :D
    Asiakaspalvelu on asia johon itse kiinnitän aina ja kaikkialla huomiota. Tilanteet ja jutut, joita he joutuvat hoitamaan ja selvittämään ovat harvoin asioita, joihin he pystyvät vaikuttamaan, mutta asiakaspalvelutaito ja se asenne jolla asettuu tiskin kuin tiskin taakse, on aina siellä korvien välissä ja siihen pystyy vaikuttamaan hankalissakin tilanteissa miten asiat hoidetaan.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, heinäkuu 26, 2016 at 10:08

      Hyvin sanottu. Itsekin oon tehnyt paljon asiakaspalvelutyötä ja asenteesta se on kiinni. Tollaiset pienet jutut jää harmittavan selkeästi aina mieleen ja vaikuttavat hiljalleen kokonaiskuvaan koko yhtiöstä. Onneksi pääasiassa olen saanut Finnairilla hyvää palvelua!

  • Reply Terhi / Muru Mou tiistai, heinäkuu 26, 2016 at 15:20

    Mun mielestä businesslipun ei pitäisikään taata hyvää palvelua, vaan palvelun pitäisi lähtökohtaisesti olla hyvää matkusti sitten missä luokassa hyvänsä. Hyvää palvelua ei pitäisi joutua ostamaan rahalla!
    Oon kerran matkustanut busineksessä HEL-BKK ja olihan se hieno kokemus. Mutta Euroopan lennoilla en näe sille mitään tarvetta, sillä muutaman tunnin pystyy vallan mainiosti matkustamaan vähän tiiviimmässäkin tilassa ilman Ultima Thuleja :D Ja tuo esimerkkisi hintaerosta turistin ja busineksen välillä on aivan järjettömän suuri! Huh huh!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, heinäkuu 26, 2016 at 15:44

      Hahah niin pystyy! Ja se vasta tosi onkin että palvelun tulisi olla hyvää ihan jokaisella tasolla. :) Mutta väkisinkin sitä ehkä odottaa, että se olisi ihan piirun verran paremaa bisneksessä. Eikä piirun verran huonompaa, kuten tässä tapauksessa. :D

  • Reply salaine keskiviikko, heinäkuu 27, 2016 at 21:40

    Olen samaa mieltä kanssasi. Liian kallista. Tuskinpa myöskään monelle businessmiehellekään sallita noita ykkösluokka lentoja. Monessa paikassa kun säästetään ja tässä kohdin säästöjä tulee roimasti.

  • Reply Anna | Muuttolintu.com lauantai, heinäkuu 30, 2016 at 02:36

    En ole koskaan matkustanut ykkösluokassa. Oon aina miettinyt, että jos kerran kokeilisi, niin sitten olisi vielä kauheampaa palata sinne ahtaaseen turreluokkaan. Mutta vihaan ja pelkään lentämistä niin paljon, että ykkösluokassa lentäminen olisi kyllä ensimmäinen asia minkä muuttaisin jos lottovoitto tulisi :) Sitä odotellessa tyydytään kyllä ihan peruslippuihin, ei tosiaan ole järkeä maksaa ellei lompakko pullistele.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, heinäkuu 31, 2016 at 16:36

      No se on kyllä sinäsnä totta, että paluu normaaliin tuntuu sitten kahta kauheammalta. Vaikka nopeasti siihenkin tottuu. Kun on pakko. ;)

  • Reply Heidi / Maailman äärellä lauantai, heinäkuu 30, 2016 at 12:11

    Sen verran pihi minäkin olen, että kärvistelen mieluummin turistiluokassa kuin ostan tai edes upgreidaan itseäni lyhyellä Euroopan lennolla businekseen. No siinä tapauksessa, että pisteet olisivat menossa vanhaksi, niin voisin käyttää upgreidaukseen. Mieluummin säästän pisteitä ja lennän busineksessä jonkin pitkän lennon, niin kuin viimeksi Hong Kongista Helsinkiin (olin silloin tosin rukamyrkytyksen kourissa enkä pystynyt nauttimaan mistään herkuista. Mutta saipahan penkin makuuasentoon ja nukuin koko lennon.).

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, heinäkuu 31, 2016 at 16:37

      Siinä oon samaa meiltä, että mieluummin mäkin säästelen pitkien lentojen bisnekseen. Toisaalta, ei mulle ikinä kerry niin paljon pisteitä, että se olisi edes mahdollisita. :’D

  • Reply Tanja sunnuntai, heinäkuu 31, 2016 at 01:38

    Juu, mieluummin pysyn turrejen keskellä paikassa jossa on isompi jalkatila ja niitäkin tuntuu saavan pienestä lisämaksusta. Mieluummin maksan kohteessa hotellista tai retkistä enemmän kuin lentokoneen businessluokasta. Eri asia olis, jos olis niin paljon lentomaileja, että saisi itsensä niillä upgreidattua. Seuraavat pitkät lennot taitaa olla mulla Miamiin ja nekin exit-paikalla joka ei Norjalaisella paljoa maksa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, heinäkuu 31, 2016 at 16:40

      Totta, exit-paikka on varmasti hyvä valinta. Mutta silloin ei pääse loungeen, eikä saa tarjoilua… :)

  • Reply Liza in london maanantai, elokuu 1, 2016 at 01:23

    Hmmm, mulle business-luokassa lyhyilla lennoilla houkuttelevimmilta kuulostaa juurikin ne lounget – mutta vaikka ne onkin kivoja, niin ei kuitenkaan monen sadan euron arvoisa etuja, haha. Pisteillä voisin upgreidatakin, jos saisin niita tarpeeksi kerattya! Kaukolennoissa business-luokasta taas varmasti olisi enemmankin iloa, mutta ne hinnat..

  • Leave a Reply