HSL:n kaupunkipyörät testissä

perjantai, toukokuu 6, 2016

Oletteko jo ehtineet ihmetellä keltaisia Alepa-fillareita, joita on ilmestynyt Helsinkiin parin viime viikon aikana? Aivan meidän viereen, tuohon Kapteeninpuiston kulmaan, on ilmestynyt sellaiset. Ne on Helsingin uudet kaupunkipyörät, ja mä oon jo innoissani ehtinyt testaamaan niitä pari kertaa!

Tähän asti kateellisena olen lukenut ulkomaisista kaupungeista, joissa kaupunkipyörät ovat käytössä. Helsingistä mieleen ovat jääneet ne takavuosien vihreät hirvitykset, joita ilmeisesti suurhitiksi kuviteltiin. Muistan pyörien näyttäneen raskailta ja oudoilta. Pystyikö niillä oikeasti edes pyöräillä? Vihreiden pyörien elinkaari oli kai aika lyhyt, ja noita kirkkaanvärisiä kömpelyksiä keinui milloin minkäkin puun oksalla ja lillui milloin missäkin Kauppatorin altaassa.

Toisin on nyt. HSL:n uudet kaupunkipyörät on helppo ottaa käyttöön, ne vaikuttavat käyttäjäystävällisiä, palautusasemia on ydinkeskustassa tiheästi ja käyttö on halpaa. Mulla on kova usko siihen, että uudet pyörät välttävät edeltäjiensä kohtalon.

FullSizeRender

Miten kaupunkipyöräsysteemi sitten käytännössä toimii? Netissä rekisteröitymisen jälkeen pyörän saa telineesta matkakortilla tai omalla PIN-koodilla. Käyttö lokakuulle asti maksaa 25 euroa, ja pyörää sää käyttää aina puoli tuntia kerrallaan. Sen jälkeen seuraavasta puolesta tunnista menee 50 sentin lisämaksu. Pyöräasemilla on ohjeet, kuinka pyörän saa irti telineestä. Pyörän tangossa oleva näyttö neuvoo myös.

Asemakartan näkee netistä ja siellä näkyy sekin, montako pyörää on milläkin asemalla juuri sillä hetkellä saatavilla. Itse olen ajellut kaupunkipyörällä Töölöön treenaamaan. Olen ottanut pyörän Kapteeninpuistosta ja jättänyt Töölöntorille. Sitten sama käänteisesti kotiin mennessä.

Pyörä oli tukevan oloinen, siinä oli kolme vaihdetta ja kello. Lisäksi niistä löytyy lukko, jolla ne saa tarvittaessa lukittua varsinaisten asemien ulkopuolellekin. Ja upea Alepa-kuosi… No, ilman S-Ryhmän rahoitusta koko pyöriä ei olisi kuulemma tullut, joten sallitaan. Jo ehtivät jotkut ilonpilaajat vonkua Facebookissa, kuinka rumat keltaiset pyörät telineineen pilaavat katukuvan siellä ja täällä. Voi jösses.

Mahdollisia tulevia ongelmia kaupunkipyörien kanssa näkisin olevan lähinnä sen, pysyvätkö ne kunnossa. Ajaessamme eilen Töölöstä takaisin, oli toisesta pyörästä jo takajarru rikki. Siis pyörien toisena käyttöpäivänä.

Toinen juttu on tietenkin se, ettei pyöriä aina välttämättä ole sillä asemalla, josta pyörän haluaisit. Ja mitäs sitten, jos palautusasema on täynnä, etkä saa pyörääsi palautettua? Esimerkiksi eilen illalla kävellessämme Hernesaarenrannasta kotiin ohitimme Tehtaankadulla kaksi pyörätelinettä, joista molemmat olivat aivan täynnä. Jos pyöräänsä ei mahdu kumpaankaan laittamaan, niin kuinka kauas tarvitsee lähteä?

HSL Kaupunkipyörät

Kaikesta huolimatta kaupunkipyörien tulo on ihan mieletön juttu. Hyvä Helsinki, hyvä HSL, näillä pyörillä vastasitte varmasti monen kaupunkilaisen toiveisiin!

Joko olette päässeet huristelemaan uusilla tulokkailla?

You Might Also Like

36 Comments

  • Reply Fr. lauantai, toukokuu 7, 2016 at 09:47

    Hei! En ole ehtinyt näihin pyöriin perehtyä, joten maksamisesta heräsi muutama kysymys. Netissä siis ilmeisesti rekisteröidytään, mutta millä tavoin maksetaan? Ja millä tavoin systeemi käytännössä veloittaa nuo puolesta tunnista ylimenevät maksut – nekö menevät kausimaksun lisäksi ? Osaatko selittää ”maalaiselle” miten kannattaisi toimia jos tulee käymään pariksi päiväksi Helsinkiin ja haluaisi pyöräillä!

    Itselle on tuttuja Tukholman Citybiket ja niissä on yksinkertainen systeemi : kausikortin (tai 3 vrk:n kortin) voi ostaa vaikka kioskilta ja kortilla saa pyörän aina 3 tunniksi kerrallaan käyttöönsä. Helppoa myös turistille.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, toukokuu 7, 2016 at 10:01

      Moi! Tuo 25 euroa menee siis luottokortilta kun rekisteröityy. Kun lähdet pyöräilemään, ei ekasta 30 minuutista mene mitään maksuja. Ja sitten sen jälkeen ylimenevä aika verotetaan sieltä luottokortilta automaattisesti. Pyörässä on näyttö, joka näyttää käytetyn ajan, kun se viedään takaisin asemalle.

      Mutta pyörille on olemassa myös halvempia diilejä, muistaakseni viikkohinta 10e ja päivähinta 5e! Eli jos oot tulossa Helsinkiin vain käymään niin noihan voisi olla sopivia? Mä luulen että tossa on joku tietty tuntimäärä kauanko pyörää saa käyttää.

      HSL:n sivuilla oli tosi selkeästi kerrottu systeemistä, kannattaa käydä sieltä lukemassa lisää. :) Ja kivoja pyöräilyhetkiä! :)

  • Reply ankka sunnuntai, toukokuu 8, 2016 at 21:55

    Mä en jotenkin lämpene tuolle. Yritin etsiä, mikä on Alepa-fillarin merkki, mutta en löytänyt. Jos ne ovat suomalaisia pyöriä, niin silloin niillä on työllistävä vaikutus ja raha jää Suomeen. Kun rahasta puhun, niin fillarit ovat suhteellisen kalliita. Jonkin aikaa sitten sai oman halvan ritsan käytettynä parilla kympillä. Joka vuosi poistetaan telineistä rälläkällä hylättyjä fillareita kiusaksi asti. Tarjonnasta ei siis ole puutetta, pikemminkin on muut ongelmat, kuten huolto ja liikenneväylät. Huolto tietysti on kysymysmerkki kaupunkipyörienkin kanssa. Mitäpä jos saa huonokuntoisen pyörän rahojensa vastineeksi. Onpa mielipide, että ne on alennustilamme symboli: https://lahtinenveikka.wordpress.com/2016/04/26/alepa-fillari-on-alennustilamme-symboli/

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, toukokuu 8, 2016 at 22:19

      Pyörän kunnonhan pystyy melko helposti tarkistamaan ennen sen käyttöönottoa. Onko kumit täynnä, toimivatko jarrut.

      Ihmiset löytävät kyllä valittamasti aivan kaikesta, kuten Lahtisen Veikka tuossa kirjoituksessaan. Mua ei pätkääkään kiinnosta lukeeko fillarissa Alepa tai K-Supermarket tai onko se täysin ilman logoja, kunhan sillä pääsee paikasta A paikkaan B. Ja mun muutamien kokemusten perusteella hoitivat tämän tehtävän mallikkaasti. Kuten kirjoitin: ilman S-Ryhmän isoa rahallista panostusta koko pyöriä ei lukemani mukaan olisi. Tästä K- ja S-asetelmasta voi olla montaa mieltä, mutta en mä tästä lähtisi S-ketjua parjaamaan. He saavat mainostilaa, me saamme pyörät. Ei mainoksia, ei pyöriä. Mutta mitä nyt Lahtisen kirjoituksiin tutustuin, niin harvasta asiasta näymme muutenkaan olevan samaa mieltä.

      Ja joo, en usko, että pyörät ovat mitään suomalaista tekoa, mikä tietenkin on sääli.

  • Reply Venla / Breezes from my Atlas maanantai, toukokuu 9, 2016 at 09:17

    Just olin tulossa kommentoimaan, että eikö vierailijoille oo lyhyempiä ja halvempia vuokra-aikoja, mutta olitkin ehtiny jo vastata jonkun samaiseen kummasteluun! Hieno juttu :) Mä olin kanssa ihan innoissani näistä kun viikko sitten Helsingissä käydessä törmäsin näiden pyörien mainokseen. Tampereellakin vuokrattavia citypyöriä on, mutta totuudennimissä en kyllä tiedä niiden taksaa, kun omalla pyörällä poljen täällä menemään. Oon vuokrannu pyörän ainoastaan kerran Istanbulissa saarella, jossa ei ollut ollenkaan autoja, mutta citypyörät on jääny vielä kokematta. Pitääkin testata, kun mahdollisuus tulee. Jäi muuten mietityttää, että saakohan noihin vuokrattua kypäriä?

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, toukokuu 10, 2016 at 09:06

      Kyllähän se oma pyörä on aina kätevin. Mä en oo itse asiassa ikinä vuokrannut pyörää ulkomailla! Ehkä mun nyt pitäis alottaa. Ja kypäriä ei kyllä saa vuokrattua, mikä on tietty harmi. Mutta ehkä se olis jotenkin hankala toteuttaa.

  • Reply Lotta Watia | Unagidon maanantai, toukokuu 9, 2016 at 14:51

    Kuulostaa erittäin kohtuullisesti hinnoitelluilta pyöriltä, lähtisin mielelläni kokeilemaan. Hyvä kuulla, että käyttöönotto on helppoa. Monesti on jääneet kaupunkipyörät kokeilematta, kun ei se sitten niin helppo homma ollutkaan. Hyvä huomio myös tuo, että mitäs sitten, jos pyörä ei mahdukaan palautuspisteeseen. Voihan olla, että kunhan nyt ensin nähdään miten ihmiset noita vuokrailee, niin joihinkin pisteisiin lisätään pyöräpaikkoja tms. Toivotaan, että olisivat pitkäikäisiä.

  • Reply Laura / Tuntemattomaan ja takaisin maanantai, toukokuu 9, 2016 at 23:12

    Mä en oikein osaa päättää ovatko nämä pyörät uhka vai mahdollisuus. Tosiaan, hienoa että yritetään vastata kaupunkilaisten tarpeisiin, mutta iso riski mennä ihan metsään, kuten kävi edellisten kanssa. Heti itsekin riemastuin ulkopaikkakuntalaisena siitä, että olisipa kiva yksittäisiä matkoja joskus kruisailla pyörällä julkisilla kulkemisen sijaan, mutta viiden euron päivähinta kuulostaa vähän pahalta, jos tarkoitus olisi vain joitain hassuja etappeja kulkea, eikä niinkään viettää pidempää aikaa pyöräillen. Jokatapauksessa, mielenkiinnolla jään seuraamaan, miten tämä otetaan vastaan ja miten pyörille lopulta käy :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, toukokuu 10, 2016 at 09:12

      Toisaalta aikuisen sisäinen julkisen liikenteen lippu maksaa yli 3 euroa, niin jos yhtään useampi matka keskustan sisällä tulee tehtyä, ei se 5 euroa mielestäni ole kovin paha. Mutta ymmärrän pointin! Aika näyttää, miten näidne pyörien käy. Mulla on luottoa.

  • Reply Tanja/Levoton Matkailija tiistai, toukokuu 10, 2016 at 08:46

    Kivan värisiä pyöriä! Onhan tuollainen kaupunkipyörä varmasti kätevä juttu, jos sitä omaa pyörää ei halua hankkia, ja aina välillä haluaa johonkin pyöräillä. Ikinä en ole kaupunkiapyöriä missään testannut, enkä niitä hirveästi ole matkoilla nähnyt. Tai sitten ei vain ole osunut silmään.
    Rupesin tätä lukiessani miettimään, onkohan Turussa tuollaisia pyöriä, mutten koskaan muista nähneeni. Saa korjata jos joku tietää paremmin, enhän mä ole Turussa asunut kuin 24 vuotta :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, toukokuu 10, 2016 at 09:13

      En usko, että näitä on Turussa. :( Mä näin viimeksi juuri Budapestissa, melkein jopa vuokrattiin ne. :)

  • Reply Lauri, Sampsa, Antero ja Hannu tiistai, toukokuu 10, 2016 at 22:37

    Moro! Törmättiin näihin samoihin ongelmiin: tolpat tyhjinä ja palauttaessa taas täynnä. Virallinen nettisivu löytyi näppärää käyttöä varten vähän turhan monen mutkan takaa ja totesimme myös, että liikkeellä ollessa äppi on vielä kätevämpi. No, viikonlopun puuhastelun jälkeen molemmat ovat nyt saatavilla. Me ainakin tykätään, että lopputuloksesta tuli kiva! Toivottavasti tekin tykkäätte: https://kaupunkifillarit.fi :)

  • Reply Teija / Lähdetään taas keskiviikko, toukokuu 11, 2016 at 20:47

    Juuri tätä lukiessa muistin, että joku postasi jonnekin Facebookiin sivun, josta näkee, miten paljon pyöriä missäkin pisteessä on. Tosi kätevää kyllä, että voi ennakkoon katsoa, onko haluamassaan paikassa pyöriä, tai juurikin palauttaessa katsoa, onko tilaa.

    Jotenkin haluaisin uskoa näiden tulevaisuuteen. Toivotaan vaan, että pysyvät kunnossa. Tosi rasittavaa, että niitä rikotaan ihan tahallaankin.

    • Reply Teija / Lähdetään taas keskiviikko, toukokuu 11, 2016 at 20:48

      Ja tuossa se siis aiemmassa kommentissa se sivu olikin mainittuna, mistä sen pyörien tilanteen pystyy tsekkaamaan. Kylläpä kommentoin huolimattomasti, kun puolet asiasta jäi sanomatta :D

    • Reply Alepa-fillaristi torstai, kesäkuu 16, 2016 at 02:00

      ”Tosi rasittavaa, että niitä rikotaan ihan tahallaankin.”

      Nykyisessä systeemissä jokainen pyörä on rekisteröity sille henkilölle, joka sen telineestä ottaa irti. Eli jos pyörän tuhoaa, niin syyllinen on helppo löytää.

      • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, kesäkuu 16, 2016 at 07:57

        Totta. Mutta voihan pyörän rikkoa myös silloin, kun se on telineessä kiinni. Esimerkiksi kumit puhkoa tai jotain muuta kivaa.

  • Reply Jonna / Lempipaikkojani keskiviikko, toukokuu 11, 2016 at 22:39

    Hyvä idea ja itse voisin tuollaista päivävuokraa vaikka kokeillakin. Missään en kyllä ole kaupunkipyöriä käyttänyt. Täällä Kölnissä olen nähnyt mainoksia, että julkisen liikenteen vuosikorttilaiset saavat käyttää 30 min kaupunkipyörää ilmaiseksi :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, toukokuu 11, 2016 at 22:44

      Toi on kyllä kiva, voisi olla sama juttu täälläkin, että matkakortilla pyörät olisivat ikään kuin julkisen liikenteen jatke. :)

  • Reply Noora keskiviikko, toukokuu 11, 2016 at 22:50

    Peukkuja kaupunkipyörille! Tykkään ideasta ihan hulluna, mutta Suomessa kaikki tällaiset tuntuvat kapsahtavan liialliseen byrokratiaan. Tampereella oli muutama vuosi sitten myös kaupunkipyöriä. Ne oli varsin kauniita. Valkoisia joissa oli jotain pinkkejä (muistaakseni) kuvioita. Mutta käyttö ylivoimaisen vaikeaa. Muistan kun töissä käänsin joillekin asiasta kiinnostuneille turisteille pyörien lainausohjeita englanniksi ja ne taisivat alkaa siitä, että tilisiirtona piti laittaa joku rahapantti jonnekin. Joo ei kiitos. En muista onko Tampereella enää noita kaupunkipyöriä. Voisin niitä kyllä käyttää, jos homma ei olisi niin monimutkaista. Omaa pyörää en omista, mutta toisinaan olisi kiva pyöräillä :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, toukokuu 11, 2016 at 23:14

      Hankala käyttöönotto syö kyllä intoa asiasta kuin asiasta. Enpä muuten tiedä, miten nämä pyörät toimivat joillekin ulkomaisille turisteille, tai että onko ohjeita ylipäänsä englanniksi…

  • Reply Anu/Matkakuume lauantai, toukokuu 14, 2016 at 01:26

    Tykkään tästä uudistuksesta ihan tosi paljon! Oon tulossa kesäksi Hollannista Helsinkiin töihin, ja kaupunkipyörille löytyy varmasti käyttöä, kun omaa pyörää ei silloin ole käytettävissä. Harmi vain, että tuo fillarialue ulottuu vain ihan kantakaupunkiin (kesäkotini on Pasilassa), mutta ensi vuonna aluettakin on tarkoitus laajentaa. :)

    Vähän ihmetellen oon lukenut nihkeileviä kommentteja asiaan liittyen. En varmaan ole supermonipuolisesti asiaa miettinyt, mutta minusta tällainen liikennekulttuurin kehittäminen on lähtökohtaisesti vain todella myönteinen juttu. Varmasti sekin on otettu projektia suunniteltaessa huomioon, että aiemmat pyöräkokeilut eivät ole onnistuneet.

    En pidä sitä 5 euron päivätaksaakaan yhtään pahana. Kyllähän pyörän vuokraaminenkin päiväksi maksaa yleensä ainakin kympin, ja ainakin paperilla kaupunkipyörän hommaaminen kuulostaa paljon yksinkertaisemmalta, kun ei tarvitse viedä fillaria takaisin tiettyyn paikkaan jne.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, toukokuu 14, 2016 at 06:52

      Minustakaan 5 euroa ei ole mitenkään kohtuuton, etenkään kun sitä vertaa suht kalliisiin julkisin liikenteen lippuihin. Mutta juuri sun kaltaisille ihmisillehän nää pyörät onkin ihan lottovoitto, kun on vaan yksi lyhyempi jakso Helsingissä, eikä ole välttämättä järkeä ostaa oma pyörää. Tietty harmi ettei sitten kotiin asti pääse pyöräilemään… Mutta kyllä se silti varmasti elämää helpottaa! :)

  • Reply Juupeli torstai, toukokuu 19, 2016 at 22:44

    Minusta pyörät ovat sikahintaisia jos oikein hsl.n sivulta ymmärsin.
    Päivävuokra joo on sen 5 egee – siltä ekalta puolelta tunnilta. Seuraavalta 50 c lisää ja niiltä seuraavilta taas enemmän niin, että jos viisi tuntia haluaa sen pitää joka siis on ns päivävuokran maksimiaika hinnaksi tuleekin 15 euroa. Aika suolaista.
    Omituinen on tuo puolen tunnin kerta-aikakin. Lisäksi pyöräasemien kattama alue ainakin tässä vaiheessa on niin pieni että matkan käveleekin samassa ajassa. Ennemmin oma fillari ja oma vapaus.
    Eipä silti, kehittämällä voi tulla ihan hyvä.
    Hyvää puolestaan appsi jolla pyöriä ja vapaita paikkoja löytää.

    • Reply Alepa-fillaristi torstai, kesäkuu 16, 2016 at 02:04

      Se puolen tunnin aika on sitä varten, ettei kukaan varaa fillaria tuntikausiksi kun istuu vaikka ravintolassa. Pyörien tarkoitus on, että niitä käytetään vain liikkumiseen, ja parkissa ollessaan ne ovat kenen tahansa saatavilla.

      Jos haluat ajella koko päivän sillä viidellä eurolla, niin kyllä se onnistuu. Käyt vain ”näyttämässä” fillaria jollain telineellä, ja saat puolituntia ilmaista aikaa lisää. Itse tein näin viimeksi eilen, kun kävimme vaimon kanssa Verkkokaupassa ja takaisin. Aikaa kului yhteensä 50 min, jonka aikana kävimme kaksi kertaa palauttamassa fillarit ja otimme ne heti käyttöön uudestaan. Ei maksanut mitään ekstraa.

  • Reply Juupeli torstai, toukokuu 19, 2016 at 22:51

    Tässä suoraan hsl.n sivulta:

    Hintaesimerkki 2: Haluat käyttää pyörää yhden Helsingissä viettämäsi päivän aikana ja tarvitset sitä neljä tuntia. Maksat kausimaksua päivän mukaan eli viisi euroa. Lisäksi maksat ensimmäisestä tunnista 50 senttiä, seuraavasta tunnista kaksi euroa ja kahdesta viimeisestä tunnista kahdeksan euroa. Yhteensä pyöräilypäiväsi maksaa siis 15,50 euroa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, toukokuu 19, 2016 at 23:02

      Moi, ja kiitos korjauksesta! Tuo 15 euron hinta ei tosiaan ole enää mikään kovin edullinen. Toisaalta kuvittelisin, että nämä pyörät onkin tehty palvelemaan ennenmmin HSL:n matkakortin omistavia kaupunkilaisia, joille tämä on yksi liikkumisen muoto lisää. Minustakin puolen tunnin kerta-aika on vähän lyhyt, vaikka toistaiseksi olen puolessa tunnissa ehtinyt minne olen halunnutkin. Jos aika olisi pidempi, olisi vaarana se, että pyöriä olisi sitten huonommin saatavilla, kun ihmiset veisivät niitä pidemmäksi aikaa esimerkiksi työpaikoille odottamaan ja niin edelleen. Kuvittelisin tämän olevan syyn tuolle aikarajoitukselle. Mutta voisihan se olla esim. tunnin!

      Oma fillari ja oma vapaus on kyllä totta. Sitten toisaalta mun kaltaisille vähän pyöräileville, keskustassa asuville nää kaupunkipyörät on kätevä ratkaisu. Juuri äsken poljin senaatintorilta kotiin.

  • Reply Heikki perjantai, heinäkuu 22, 2016 at 12:06

    Ei ole mikään pyörävuokraus vaan julkisen liikenteen jatke kaupunkilaisille. Matkailijalle huonosti toimiva systeemi etenkin kun et tunne paikkoja. Kuvittelin vuokraavani pyörän viikoksi ja sain käyttöönoton ohjeet, jossa ei mainittu mitään rajoituksista. Samoin oli omalla pyöräilysivullnia, jossa vaan luki että käyttöaikaa 6 päivää. Myöskään pyöräasemalta ei löydy tietoa rajoituksista, kuvasin pylväät ja pyörän. No, seuraavan päivän iltana tuli SÄHKÖPOSTIVIESTI, ettei pyörää ole palautettu. Menin katsomaan omalta sivulta, että käyttöaikaa on jäljellä 5 päivää, eikä mitään hälyttävää tietoa. No mikäs tässä mättää ihmettelin ja aloin surffailemaan netissä (jota tosiaan en halua tehdä lomallani). No sieltähän löytyi jostain kaupunkipyöräsivustosta nuo rajoitukset 30 min kerralla ja 5 tuntia päivässä. Eikun kipin kapin pyörää palauttamaan ja tästä ilosta napsahti 94,50€ sakot! Selvitin asiaa asiakaspalveluun, jossa lopulta lupasivat palauttaa rahat. Sitten tuli viesti, että fillaritililäni ei ole maksukorttitietoja palautusta varten ja lisäsin ne sinne uudelleen. Sama juttu seuraavana päivänä, joten tarkistin korttiyhtiöltä, jossa sanottiin kaiken olevan ok. Taas viesti, ettei maksukorttia ole kirjattu ja tätä täsä nyt on tehty viimeiset kolme päivää. Ei ole pyörää voinut käyttää ja sakot on palauttamatta. En tullut tänne surffaamaan netissä tai selvittelemään citybiken ongelmia vaan lomalle. Epäonnistunut kokeilu tähän menessä ainakin omalta osaltani. Myös hankaluudet löytää vapaita parkkeja palautusta varten: voit joutua toiselle puolelle kaupunkia pahimmassa tapauksessa, aika ylittyy ja maksat sakkoa. Kokeilun hinta hesalaisille 26 miljoonaa euroa, jolla saisi joka vuosi tuhat pyörää yhdeksäksi vuodeksi matkailijoiden iloksi ympäri kaupunkia. GPS vain joka pyörään ja menoksi!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta perjantai, heinäkuu 22, 2016 at 15:19

      Niin, tosiaanhan näiden idea alunperinkin on varmasti ollut olla se julkisen liikenteen jatke, eikä systeemi varmasti toimi kovin hyvin lomalaisen näkökulmasta. Varmaan Helsingistä saa jostain muualta vuokrattua pyörät esimerkiksi viikoksi paremmin ehdoin. Mutta hyvä, että saat väärinkäsitysten jälkeen rahasi (toivottavasti) takaisin!

  • Reply Tanja perjantai, syyskuu 2, 2016 at 11:34

    Tällaiselle mahdollisesti satunnaiskäyttäjälle tuon 5€ päivältä tuntuu aika suolaiselta. Omistan oman fillarin, mutta joskus otan bussin keskustaan, milloin mistäkin syystä. Koska käytän paljon omaa fillaria on bussikortilla yleensä arvoa. Mietin että olisihan se kivaa mennä bussilla kaupungille, olla siinä sen mitä tarvitsee ja ottaa sitten cityfillari ja polkasta kotiin. Ensin maksan sen 2,06€ bussista – ja koska tuo tunnin vaihtoaika ei ikinä riitä mihinkään, niin yleensä kävelen kotiin tai sitten maksan toisen matkan kotiin. No, jos haluankin tulla fillarilla kotiin, niin maksan sitten vielä 5€ sen 2,06€ päälle! Sääli sinänsä, sillä olisi kiva päästä kokeilemaan, mutta epäilen tätä minun kohdallani.
    Ystäväni oli Turusta käymässä ja yritin saada häntä innostumaan, että nättinä päivänä voisimme mennä fillareilla Eiraan ja siitä keskustaan, kun nuo cityfillarit on nyt kerta täällä. Noh, kerrottuani, että se kyllä pitää joka 30min välein käydä kuittaamassa, ettei tule lisämaksua siihen 5 euroon, hän kauhisteli hintaa ja koki 30 minuutin liian lyhyeksi ajaksi ja lopputulos oli, että menimme bussilla ja kävellen. Pyörien lisääntyessä mielestäni tuon 30min voisi venyttää ainakin tuntiin. Ei sitten tarvitse olla kyttäämässä kokoajan, että joko se 30min meni jo ja samalla se madaltaisi tätä kynnystä.
    Mutta hienoa, että ne Pyörät on laitettu pyörimään ja tällainen luontoystävällinen vaihtoehto mahdollistettu niille kenelle tuo 5€ ei tunnu liian isolle summalle.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, syyskuu 5, 2016 at 09:02

      Niin, kuten aiemminkin näissä kommenteissa on tullut todettua, niin nämähän on etupäässä joukkoliikenteen jatke helsinkiläisille ennemmin kuin turisteille. :/ Toivottavasti turisteille löytyy joku järkevämpi vaihtoehto pyörän vuokraamiseksi! Koska tämä kaupunkipyörien systeemi ei sitä tosiaan ole. Omassa käytössäni toiminut kyllä hyvin. :)

  • Reply Sofia lauantai, kesäkuu 10, 2017 at 15:32

    mielestäni liin jostain, että pyörän voi jättää myös siihen pysäkin viereen jos on täynnä…. taiwi olla itseasiassa pysäkin luona.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, kesäkuu 11, 2017 at 23:28

      Olisiko säännöt muuttuneet tänä vuonna? Hyvä, jos noin on! Mulla on tänä vuonna oma pyörä käytössä, joten tarvetta kaupunkipyörille ei ole ollut.

    Vastaa käyttäjälle Teija / Lähdetään taas Cancel Reply