Lentäminen Kiinassa – turvallista vai ei?

lauantai, helmikuu 27, 2016

Lentämisen turvallisuus Kiinassa on suosittu puheenaihe netissä, eikä syyttä. Vielä 1990-luvulla lentoturvallisuus Kiinassa oli maailman huonoimpien joukossa. Pilottien vakavat virheet, konehuollon kohtalokkaat puutteet ja valtion välinpitämättömyys tehdä asialle mitään saivat koneen jos toisenkin tippumaan tonttiin nokka edellä.

thumb_IMG_9659_1024

Karujen vuosikymmenten jälkeen vuonna 2002 Kiinan ilmailuasioiden johtoon nimitettiin herra nimeltä Yang Yuanyuan (lempinimeltään Tripla-Y), joka otti sydämenasiakseen hoitaa lentoturvallisuus Kiinassa kuntoon. Häntä voisi kai kuvailla epätyypilliseksi kiinalaiseksi virkamieheksi – asialleen omistautunut, länsimaalaisia arvoja ja asiantuntijoita kunnioittava ja aikaansaava mies, jonka toimien vuoksi ilmailuturvallisuus alettiin ottaa Kiinassakin vakavasti. Jo liikaa todella vakavia onnettomuuksia oli sattunut, eikä niitä haluttu yhtään enempää, etenkin kun Kiina oli jo alkanut vaurastua ja vuosittain lentävien ihmisten määrä kasvaa. Monet astuvat lentokoneeseen aivan ensimmäistä kertaa, mikä on johtanut silloin tällöin pieniin ongelmiin (kuten voit tästä postauksesta lukea). Ihan normipäivä, kun kiinalainen yrittää avata lentokoneen ovia yläilmoissa, ja niin edelleen.

Kiina nähdään usein edelleen savimajakehitysmaana, ja sen lentoliikenne samoin. Joo, onhan Kiinassa edelleen paljon  köyhyyttä ja ankeutta. Mutta mikään bambumajojen ja lannanpyörittelijöiden maa se ei enää ole pitkään aikaan ollut, eikä sen lentoliikennekään. Tällä hetkellä Kiinassa toimii Wikipedian mukaan yhteensä 44 matkustajalentoyhtiötä. Lentäminen on järkevin tapa siirtyä paikasta toiseen, kun etäisyydet ovat todella pitkiä. Lentolippuja Kiinassa saa yleensä edullisesti. Lensin pari lentomatkaa lähes maan päästä päähän 170 euron hintaan ja tuo vaikutti olevan aika perushinta. Shanghai – Hong Kong -väli kustansi seurailuni perusteella 100 eurosta 200 euroon.

IMG_1406

Kiinan isoin haaste on valtava ihmisten määrä ja varallisuuden kasvaminen, mikä tarkoittaa tietenkin lentoliikenteen jatkuvaa kasvamista. Kiinalaiset ovat maailman suurin turistikansa, ja haluavat matkustaa yhä enemmän niin Kiinassa kuin ulkomaillakin. Yli 300 miljoonaa ihmistä astuu lentokoneeseen joka vuosi, ja määrä vain kasvaa hirvittävällä vauhdilla.

Ongelma on se, että pilotteja ei tällä tahdilla ehditä kouluttaa tarpeeksi paljon ja tarpeeksi perinpohjaisesti. Lentäjiä ja muuta henkilökuntaa tarvitaan koko ajan lisää, ja koneiden määrän kasvaessa joka vuosi alkaa tila taivaalla ja lentokentillä käymään pieneksi. Onko paine jo liian suuri? Monien Kiinan viranomaisten mukaan on.

Kaikki lukemani tieto toistaa samaa asiaa. Turvallisuutta ei pystytä kauaa tällä kasvuvauhdilla ylläpitämään, mikäli jotain ei keksitä. Lentäjien koulutus jää liian ohueksi uusien koulutettavien odottaessa jo vuoroaan. Jos ratkaisua ei löydy, on vakavan onnettomuuden sattuminen vain ajan kysymys.

Kiinassa lennellessäni oma lentojännitykseni hävisi lopulta lähes kokonaan. Henkilökunta vaikutti kaikilla yhtiöillä päteviltä, lentokentät olivat moderneja eikä mitään ihmeellistä ollut päällepäin havaittavissa. Kanssamatkustajat käytöstapoineen taisivat tosiaan olla se suurin turvallisuusriski, mutta mitään isompaa häiriötä ei heistäkään kuitenkaan ollut. Ruoka ei ollut kovin hyvää, mutta sitä tarjoiltiin lyhyilläkin lennoilla. Kaikki oli päällepäin hyvin.

Minua mietityttää, että miten hyvin asiat sitten kuitenkaan oikeasti hoidetaan. Miten esimerkiksi huoltotöiden huolellisuus tai kapteenien ammattitaito? Kiinassa kun totuin siihen, että kaiken voi hoitaa vähän vasemmalla kädellä, ehkä sen lentokapteenin koulutuksenkin? Toisaalta Kiinassa tajusin, miten valtava määrä viisaita, taitavia ja ahkeria ihmisiä tuolla maassa asuu, ja uskoin (ja toivoin) että he ovat löytäneet tiensä myös lentokoneiden ohjaamoon.

Kiinassa on viime vuosina sattunut todella vähän lento-onnettomuuksia koko tällä vuosituhannella lennettyihin määriin nähden. Kiinan isoimmilla lentoyhtiöillä on takana vuosikymmeniä ilman kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia.

  • China Southern Airlinesin viimeisin onnettomuus vuonna 1997 (35 kuollutta)
  • Air Chinan toistaiseksi ainoa onnettomuus vuonna 2002 (129 kuollutta)
  • China Eastern Airlinesin viimeisin onnettomuus vuonna 2004 (54 kuollutta), tätä edellinen onnettomuus vuonna 1993
  • Hainan Airlinesilla ei yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta parikymmenvuotisen toimintansa aikana
  • Xiamen Airlinesin kone syöksyi maahan kaappauksen seurauksena vuonna 1990 (128 kuollutta)

Viimeisin kulonuhreihin johtanut onnettomuus sattui kuitenkin ihan muutama vuosi sitten, vuonna 2012 Henan Airlinesille, kun 44 ihmistä kuoli ja 52 loukkaantui koneen laskun epäonnistuessa. Henan Airlines ei ole kuitenkaan matkustusmäärissä lähelläkään edellä mainittuja Kiinan isoimpia yhtiöitä, ja tämäkin onnettomuus sattui Embraerille pienellä Yichun Lindun kentällä.

thumb_IMG_1779_1024

Ongelmista huolimatta lentoturvallisuuden voitaneen Kiinassa katsoa tällä hetkellä olevan hyvällä tasolla, ja Kiinassa voikin astua lentokoneeseen huoletta. Kun miettii niitä järjettömiä matkustajamääriä, joita nämä yhtiöt päivittäin lennättävät, ja sitä, että viimeisestä isoille yhtiöille tapahtuneesta onnettomuudesta on jo 12 vuotta, asiat on aika helppo laittaa oikeaan suhteeseen.

Kannattaa vain tarkkailla kanssamatkustajia, jotta eivät yritä availla ovia kesken lennon tai sytyttää konetta tuleen. Niin ja koko lennonjohto saattaa välillä torkahtaa nokosille kuten Wuhanissa pari vuotta sitten, mutta siitäkin selvittiin ilman kummempaa hässäkkää. Kiinalaista tuuria.

Ja koska postaus venähti jo pieneksi romaaniksi, niin kerron vasta tulevassa postauksessa omat kokemukseni neljästä eri kiinalaislentoyhtiöstä.

Jos asia kiinnostaa enemmänkin, kannattaa käydä lukemassa esimerkiksi tässäkin postauksessa lähteenä käytettyä Wall Street Journalin artikkelia ”How China Turned Around a Dismal Air-Safety Record” (2007). Artikkelin pääsee lukemaan ilmaiseksi, kun menee sivuille hakukoneen kautta.

Seuraa blogia Facebookissa

You Might Also Like

65 Comments

  • Reply Terhi / Muru Mou lauantai, helmikuu 27, 2016 at 10:52

    Tämä on just hyvä esimerkki siitä, että mitä vähemmän tietää, sen parempi: en ollut aikaisemmin epäillyt kiinalaisten lentoyhtiöiden turvallisuutta, mutta nyt epäilen! :D Hyvä ja mielenkiintoinen postaus kyllä :) Olen lentänyt kaksi kertaa China Southernilla (yhden mannerten välisen ja yhden Kiinan sisäisen lennon) ja molemmilla kerroilla sain lentoemännältä keitot niskaani! Se onkin ainoa juttu, mikä noista lennoista on jäänyt mieleen..

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, helmikuu 27, 2016 at 11:13

      Apua, ei ollut tarkoitus aiheuttaa lisäpelkoja kellekään vaan päinvastoin hälventää niitä! :D Koska mä itse lähdin niistä lähtökohdista liikkeelle että eihän kiinalaisilla lentäminen voi kovin turvallista olla, mutta sitten perehdyttyäni asiaan tajusin, että kyllä se nyt loppujen lopuksi melko turvallista kuitenkin on. Toivottavasti vain keksivät keinot lentomatkustamisen kasvun perässä pysymiseen.

  • Reply Vintagella lauantai, helmikuu 27, 2016 at 12:11

    Varsin mielenkiintoinen aihe lentopelkoiselle. Viimeksi kun paikallisia Airbussin työntekijöitä jututin, kuulin etteivät edes ne itse halua lentää Airbussilla, joka on tehty Kiinassa. Se oli aika pysäyttävä kommentti. Pahimmat ongelmat on erityisesti materiaaleissa ja prosesseissa. Se sopii kyllä kiinalaiseen tyyliin, mutta ei lentokoneteollisuuteen.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, helmikuu 27, 2016 at 17:22

      No huh mikä kommentti! Luulis, että Airbussilla olisi ihan tarkat kriteerit materiaalin yms. suhteen maasta riippumatta?? Pelottavaa.

      • Reply Vintagella lauantai, helmikuu 27, 2016 at 22:19

        Varmasti on tarkat kriteerit, mutta koko alihankintaketjua joka ainoaa pulttia myöden on aika vaikea valvoa. Mun alalla Kiinan tehtaiden laatu on noin 2 pykälää heikompaa kuin muiden, vaikka tehtaiden johto olisi pelkkiä expatteja. Monella alalla se on hyväksyttävää, koska hinta ratkaisee. Mutta siihen on syynsä miksi Airbus investoi Yhdysvaltoihin, vaikka valmistuskustannukset olisivat Kiinassa alhaisemmat. Se ei saisi yhtään kiinalaista konetta koskaan myytyä amerikkalaisille lentoyhtiöille.

  • Reply Annemaria/Samppanjaa muovimukista lauantai, helmikuu 27, 2016 at 12:18

    Kiinnostavaa tietoa. Jäin miettimään sitä, mikä vaikutus ylipäätään kiinalaisten kulutuskäyttäytymisen muutoksilla on kaikkeen. Kun yhä useammalla kiinalaisella on mahdollisuus tehdä uusia juttuja ja ostaa uusia tuotteita, vaikutukset ovat laajamittaisia ja kauaskantoisia, niin tässä lentoliikenteen kasvussakin. Kauas on tultu siitä, kun jengi ajoi polkupyörillä ja haaveili jääkaapista :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, helmikuu 27, 2016 at 17:23

      Niinpä. Kun maan ja ihmisten vaurastuminen vaan jatkuu, ja kaikki haluavat samat asiat (ja enemmän) kuin mitä meillä länsimaalaisilla on… Lentoliikenne on vain yksi esimerkki siitä.

  • Reply Jasmin / Wanderwall lauantai, helmikuu 27, 2016 at 13:13

    Nojuu apua :D Mulla ei vielä Kiinassa asuessani ollut se suurempaa lentopelkoa enkä mä jostain syystä osannut koskaan ajatella että se olisi sen vaarallisempaa siellä kun missään muuallakaan. Mutta nyt lentopelkoisena Kiinassa lentäminen meni kyllä tän seurauksena mustalle listalle. Kyllähän se tietty ihan loogista on että kysyntä ja tarjonta taidoissa ei kohtaa, mutta en mä ajatellut että lentäjistä ymv. on ihan kasvava pula. Oon lentänyt ainakin Shenzhen airlinesilla, Air Chinalla sekä Southern ja Eastern airlinesillla ja suurin huoli niihin aikoihin oli wechatin piipitys koneessa :D Toisaalta mua ärsytti suuresti myös se, että mua ei annettu käyttää lennon aikana puhelinta joka oli lentotilassa. Pariin otteeseen yritin takoa lentoemännille että tää puhelin ei vastaanota mitään signaaleja ja kato nyt hyvä ihminen tota lentokoneen kuvaa tuolla kännykän ruudun ylänurkassa, mutta ei mennyt perille. Ihan ymmärrettävää siinä mielessä että aika harvaa kiinalaista tuskin kiinnostaa onko se puhelin lentotilassa vai ei jos sillä pääsee youkuun tai wechattiin ja työntekijöillä on varmaan parempaakin tekemistä kuin käydä jokainen puhelin läpi tarkistaakseen onko lentotila käytössä, mutta ihmisenä joka olis halunnut vain kuunnella musiikkia lennon ajan otti aika älyttömästi päähän :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, helmikuu 27, 2016 at 17:26

      Eeiii mä halusin nimenomaan rohkasta ihmisiä lentämään Kiinassa, ja nyt oon näemmä pelotellut kaikkia. :D Mutta joo, toi tuli kyllä vastaan ihan jokaisessa artikkelissa minkä asiasta luin. Toisaalta luulisi, että noin kansoitetussa maassa myös varmasti löytyy riittävä määrä ihmisiä, jotka ovat kaikin puolin kykeneviä lentokapteenin hommiin? Ja mihin se kiire oikein on? No joo, raha tietty puhuu ja yhtiöt haluavat lisää koneita taivaalle nyt eikä heti.

      Mullakin muuten kuumotteli se, kun jengi ihan huolella wechattaili koko lennon ajan. :D

  • Reply Virpi /Täynnä tie on tarinoita sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 13:41

    Voi olla ettei ole ajankohtaista itsellä nyt ihan heti lennellä kiinalaisyhtiöillä, mutta sangen mielenkiintoista tietoa silti. Kummastuttaa kyllä tuo jos porukka lennoilla, siis kanssamatkustajat, ovat oikeasti noin tietämättömiä miten lennolla käyttäydytään.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 21:20

      Siellä piippailee kännykät yläilmoissa jne.. Yksi Finskin lentoemäntä kerran sanoi mulle, että kiinalaisia saa aina kamalasti komentaa, kun eivät malta pysyä penkeissään edes nousun ja laskun aikana. :D

  • Reply Saana · Live Now - Dream Later sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 14:12

    Mulla ei ole kokemusta kiinalaisista lentoyhtiöistä henkilökohtaisesti, mutta lentopelkoisille voisin lämpimästi suositella Lentoturmatutkinta-ohjelman seuraamista, se on yksi omista suosikeistani ja todella mielenkiintoista katseltavaa. Sen sijaan, että sen myötä lentopelko kasvaisi, siitä oppii MUN MIELESTÄ ennemminkin todella hyödyllisiä faktoja lentoturvallisuudesta ja kaikesta siitä, mitä sen eteen tänä päivänä tehdään ihan kansainvälisellä tasolla ja miten niitä määräyksiä missäkin noudatetaan – ja mitä sanktioita seuraa, jos jätetään noudattamatta. Ennen sarjan seuraamista olin varma, että jos lento-onnettomuuteen joutuu, se on menoa, eikä mitään ole tehtävissä. Ohjelma on muuttanut myös tuon käsityksen päinvastaiseksi. Yksi ensimmäisistä jaksoista kertoo tapahtmasta, kun ovi irtosi ja vei lentokoneen seinää sekä yhden penkkirivin mukanaan täydessä lentokorkeudessa, mutta kaikki muut selvisivät kutakuinkin vahingoittumattomina taitavan pilotin ja muun henkilökunnan ansiosta. Tämänkään kommentin ei siis ole tarkoitus pelotella, vaan nimenomaan muuttaa käsityksiä siitä, että jos lennolla kuuluu epämääräinen ääni, ei se välttämättä tarkoita varmaa kuolemaa. (Olipa rankka lause tähän loppuun… :D )

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 21:22

      Kiinnostava kommentti! :) Pitää laittaa Lentoturmatutkinta seurantaan. Mä ajattelen juuri niin, että jos onnettomuuteen, niin se on sitten menoa… Mutta eihän se niin ole!

  • Reply Teija / Lähdetään taas sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 14:49

    Tuo kiinalaisten määrä on kyllä ihan käsittämätön, ja sitä myöden kiinalaisten lentoyhtiöiden, lentomatkustajien jne. En tiedä onko parempi vai huonompi, mitä enemmän lentoturvallisuusasioista tietää. Ehkä kuitenkin on hyvä olla kartalla :)

  • Reply Marjukka Katariina sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 15:05

    Tätä postausta oli kyllä mielenkiintoista lukea! En ole aiemmin tullut edes ajatelleeksi kiinalaisten lentoyhtiöiden turvallisuustasoa. Oli kuitenkin positiivinen yllätys, että isoja onnettomuuksia on tapahtunut noin vähän :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 21:26

      Joo, lennettyihin määriin nähden onnettomuusriski on todella pieni, ja 12 vuotta on pitkä aika ilman onnettomuuksia.

  • Reply Pirkko / Meriharakka sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 16:15

    En ole ollut Kiinasta erityisen kiinnostunut, joten en ole tätäkään näkökulmaa pohtinut. Julkisuudessa on kuitenkin ollut sen verran paljon juttuja kiinalaisten ylilyönneistä myös kansainvälisillä lennoilla, että jos ei nyt ihan pelota, niin ainakin on alkanut vähän häiritsemään, jos näyttää siltä, että samaan koneeseen on tulossa isompi määrä sikäläisiä. Mutta ehkä ajan kanssa tuokin kuvio paranee vähän: nykyisin kai kuitenkin on vielä niin, että lähes kaikki ulkomaille lentävät kiinalaiset ovat Kiinassa etuoikeutetussa asemassa ja sitten saattavat käyttäytyä sen mukaisesti, arrogantisti.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 21:32

      Hmm, en usko sen johtuvan siitä. Siellä kaikki ovat ihan yhtä arrogantteja statuksesta riippumatta. Kun mun poikaystävä lensi marraskuussa Kiinaan mua moikkaamaan, niin olivathan ne kiinalaiset taas aiheuttaneet kaikenlaista hämminkiä siellä koneessa. :D Noilla Kiinan sisäisillä lennoilla ei kuitenkaan kännykän käyttöä ihmeempää tapahtunut.

  • Reply Anne | Metallia Matkassa sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 18:02

    Kiinalaiset matkustaa koko aika enemmän ja enemmän, joten kasvavaan kysyntään pitää vastata. Mun mielestä on kuitenkin huolestuttavaa, että sitä tehtäisiin ns. vasemmalla kädellä, lentoturvallisuus on kuitenkin sellainen asia mistä ei pitäisi tinkiä. Kyllähän se heti huomataan, kun jossain lennellään millä sattuu huoltamattomilla koneilla, että niitä kyllä sitten myös putoilee aika tasaseen tahtiin. :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 21:37

      No mä tosiaan toivon, että sitä ei Kiinassakaan tehdä vasemmalla kädellä! Mutta onhan se vähän ankeaa, että maan omat viranomaisetkin ovat huolissaan asiasta.

  • Reply meidänmatkassa sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 18:51

    Mä en oo koskaan tullut ajatelleeksi että kiinalaiset lentoyhtiöt olisivat jotenkin turvattomia. Tai ainakaan isoimmat, sisäisistä lennoista nyt en niin osaa sanoa kun en ole siellä koskaan lentänyt. Luulisi että siihen lentomäärään nähden kun vahinkoja on sattunut noin vähän, niin olisivat melko korkealla listauksessa jossa verrataan lentoyhtiöiden turvallisuutta. Toki isommat tutkimukset ottavat huomioon monia eri seikkoja ja tosiaan en yhtään ihmettele että siellä on joku voinut nukahtaa lennonjohtotorniin :D

    Eikö Kiinassa ole myös luotijunat melko suuressa suosiossa ainakin isompien kaupunkien välillä, eli vaihtoehto lentämisellekin löytyy? :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 21:39

      Joo, luotjuniakin löytyy, mutta ne on yllättävän kalliita! Esim. luotijuna Pekingin ja Shanghain välillä maksoi vain himpun verran vähemmän kuin lentoliput. Ja noita nopeita junia ei taida kuitenkaan kaikkialla Kiinassa kulkea, jos en nyt ihan väärässä ole. Mutta sitten on itetty mukavat yöjunat ja muut vaihtoehdot. :D

  • Reply Kiira sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 21:21

    Kuten muutkin ovat kommentoineet: tälleen lievälle lentopelkoiselle tällaiset postaukset ovat samalla hyvin opettavaisia ja toisaalta hyvin pelottavia. On kuitenkin mukavaa lukea, että tilanne on hyvä myös Kiinassa jos sinne satun reissaamaan missään vaiheessa. Sulla on kyllä mahtava blogi ja myös Instagramissa kauniita kuvia! :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, helmikuu 28, 2016 at 23:19

      Kiitos Kiira ja ihan samat sanat kuule! :) Mulla sama juttu: tällaiset kirjoitukset kiinnostaa, mutta samalla aina vähän pelottaa lukea. :D Kannattaa ehdottomasti lähteä joskus Kiinassa käymään!

  • Reply Anna / Muuttolintu maanantai, helmikuu 29, 2016 at 01:00

    En oo reissannut vielä Kiinassa enkä ollut tietoinen tästä. Täytyy myöntää, että vaikka sanot ettei tarvitse pelätä, meikäläinen lentopelkoisena ihan varmasti nyt Kiinassa lentäessä tulen tarkkailemaan hyvin tarkasti kanssamatkustajien toimia :) Miun ei oikeastaan kannattaisi lukea tämmöisiä postauksia :) Oon muutenkin lennoilla aina ihan vainoharhainen. En ikinä nuku, ja vietän lennot miettimällä että onhan kaikki nyt ihan normaalia, ja pienten pomppujen sattuessa käyn heti panikoimaan, että nyt tippuu.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, helmikuu 29, 2016 at 09:44

      Kiva, mun rohkaisevaksi tarkoitettu postaus onkin nyt vaan säikäyttänyt kaikki! :D :( Ei ne kanssamatkustajat sinänsä mitään vaaraa aiheuta, kuhan sekoilevat koneessa, eivät istu silloin kun pitäisi, käyttävät kännykkää jne. Itse meen ihan hyvillä mielin lentokoneeseen Kiinassa nykyään. :)

  • Reply Veera maanantai, helmikuu 29, 2016 at 09:33

    Mä taisin myös vähän säikähtää sun postauksesta. Oon hivenen lentokammoinen muutenkin ja tällaisten juttujen jälkeen alan epäillä entistä enemmän kaiken sujumista hyvin. :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, helmikuu 29, 2016 at 09:45

      Voi ei, minkä mä oon menny tekemään! Ois ehkä pitänyt rakentaa postaus vähän eri tavalla. :) Kannattaa miettiä, miten paljon Kiinassa lennetään joka ikinen päivä, ja jos noiden isoimpien yhtiöiden koneeseen astuu niin onnettomuusmahdollisuus on aivan minimaalinen… Jo 12 vuotta ilman onnettomuuksia, siinä on ehditty monta miljoonaa matkaa tehdä ilman mitään ongelmia! :)

  • Reply Laura / My Passport Pages maanantai, helmikuu 29, 2016 at 09:44

    Hih, pisti naurattamaan tuo kanssamatkustajien tarkkailu-kommentti lopussa, mulla kun on juuri tuollaisia kokemuksia lentävistä kiinalaisista, muutamaan kertaan on tullut hieman huvittuneena ja samalla hieman kauhuissani katseltua heidän touhuilujaan (hyvin selvästi elämänsä ensimmäisillä) lennoilla ja tullut pohdittua millaiseksi meno menee, kun yhä useampi kiinalainen alkaa matkustamaan :)

    Mielenkiintoinen postaus, on hyvä, että herra triplaY:n myötä homma on alkanut paranemaan, vaikka ongelmia toki löytyykin yhä, mutta toisaalta, niin löytyy monessa muussakin maassa!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, helmikuu 29, 2016 at 09:53

      Just näin, ja lentäminen Kiinassa on aivan varmasti joka tapauksessa turvallisempaa kuin lentäminen Afrikassa tai Venäjällä. Tai näin ainakin uskoisin.

  • Reply j / Lempipaikkojani maanantai, helmikuu 29, 2016 at 11:06

    Ei mulla tämä postaus ainakaan lisännyt epäilyjä kiinalaisia lentoyhtiöitä kohtaan. Ehkä ennemminkin vähensi niitä. Siis jos ajattelee vaikka tuota onnettomuustilastoa. Mutta mielenkiintoista ylipäätään ajatella miten maailma muuttuu, kun miljardi kiinalaista alkaa vaatia samanlaista elämää kuin länsimaalaisilla!

  • Reply Ansku BCN maanantai, helmikuu 29, 2016 at 14:21

    ”Kannattaa vain tarkkailla kanssamatkustajia, jotta eivät yritä availla ovia kesken lennon tai sytyttää konetta tuleen.” :D :D. Voi apua, jos tuohon tilanteeseen joutuisi! Luin just Rauli Virtasen Reissukirjan ja siinä taisi olla anekdootti matkustajasta, joka päätti keittää koneessa teetä omalla Primus-keittimellä. Onneksi ei ehtinyt, kun vieruskaverit puuttuivat asiaan :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, helmikuu 29, 2016 at 14:31

      Hahaha, en kestä… :D Voin vaan kuvitella… Lentoemännät saa kyllä kestää kaikenlaista varsinkin kiinalaisten kanssa. Onneksi Finskillä ja muillakin yhtiöillä taitaa olla kiinalaisia emoja niin löytyy ainakin yhteinen kieli, jos johonkin tarvitsee puuttua. :D

  • Reply Heidi / Maailman äärellä maanantai, helmikuu 29, 2016 at 14:54

    Täälläkin yksi sinun postauksestasi hieman säikähtänyt. En ollut aiemmin ajatellutkaan, etä Kiinassa voisi olla jotenkin pelottavaa lentää. Mutta onhan se oikeasti niin, että lentäminen on yksi turvallisemista tavoista liikkua paikasta toiseen. Paljon suurempi todennäköisyys on joutua esimerkiksi auto-onnettomuuteen kuin lento-onnettomuuteen.

  • Reply Noora maanantai, helmikuu 29, 2016 at 22:29

    Tää oli hyvä postaus! Mä en ole koskaan lentänyt kiinalaisella lentoyhtiöllä ja ainoat lentokokemukseni Aasiasta on Finnairilla ja Turkishilla lentelyt. Niistä ei pahaa sanaa ole. Ei mulla kyllä Kiinan ilmailusta koskaan ole mikään erityisen huono kuva ollut. Ehkä jollain malesialaisella lentoyhtiöllä en olisi heti ensimmäisenä lentämässä… Mutta hyvin olit tässä ottanut faktat haltuun. Suhteessa siihen, kuinka paljon Kiinassa lennetään, onnettomuudet ovat todellakin olleet viime aikoina vähäiset. Ei mulla varmasti olisi mitään kynnystä lentää kiinalaisilla lentoyhtiöillä, ainakaan jos eivät millään mustilla listoilla ole :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, maaliskuu 1, 2016 at 08:44

      Mä taas olisin etenkin aiemmin luottanut ennemmin malesialaiseen. :D En muista onko itse asiassa yksikään kiinalaisyhtiö mustalla listoilla, ei muistaakseni. :)

  • Reply Reason for a Season maanantai, helmikuu 29, 2016 at 22:55

    En ole koskaan aiemmin tullut ajatelleeksi tätä aihetta, kun ei ole tuolla suunnalla tullut vielä matkustettua. Hieno kuulla, että lento-onnettomuudet ovat vähentyneet noin radikaalisti. Toivottavasti sama meininki jatkuu tulevaisuudessakin. Itse olen viime vuosina päässyt yli lentopelosta, mutta joidenkin pienempien kodeiden kyydissä on edelleen vähän epämukava olo. Suht huoletta kyllä tämän postauksen perusteella Kiinassakin lentelisin :).

  • Reply Erja/ Andalusian auringossa- ruokamatkablogi tiistai, maaliskuu 1, 2016 at 10:28

    ihanaa kun blogeista löytyy tällaista ihan oikeatakin asiaa – kiitos. Todella informatiivinen postaus jossa pohdittiin osaavasti moniakin asioita. Tuo tulevaisuuden tilanne lentäjien ja trvallisuuden suhteen on varmasti jotain, joka ei ole monellekaan mieleen tullut…

  • Reply Stacy Siivonen tiistai, maaliskuu 1, 2016 at 13:37

    Onneksi en ole koskaan tuntenut suurta hinkua Aasiaan, mutta nyt vielä vähemmän. Toisaalta, kerran kaikki kuolevat ja melkein mikä tahansa on parempi kuin Suomessa vanhusten ”hoidossa”, valitettavasti.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 2, 2016 at 14:26

      Heh, onhan se noinkin. Mutta tekstin koko pointtihan oli, että lentäminen on Kiinassa turvallista, älä ainakaan sen takia jätä menemättä. :)

  • Reply Johanna Hulda - Discovering Sunbeams tiistai, maaliskuu 1, 2016 at 18:26

    Haha, mäkin kuulun tähän osastoon, joka ei ole ollut tietoinen että kiinalaisia lentoyhtiöitä olisi mitään syytä epäillä turvattomiksi, mutta nytpä tiedän :D Hyvä niin toisaalta, en kuitenkaan jättäisi Kiinaan tai Kiinassa matkustamatta tämän takia, jos olisi ”pakko” ottaa lentokone alle. Ja tottahan tuo että aika mielettömästi tilanne on parantunut! Opin myös ihan vasta, että Embraer on brasilialainen yhtiö.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 2, 2016 at 14:28

      Joo itse asiassa mäkin sain ton brassihomman tietooni ihan vasta pari päivää sitten, mikä sattuma. :D Kiva kun mä oon luullut, että on ihan itsestäänselvyys, että kiinalaisilla oli vielä ennen aika riskialtista lennellä. :D Mutta näköjään moni ei siitä tiedä, ja onhan se ihan ymmärrettävää, kun tilanne on nyt jo yli vuosikymmenen ollut tosi hyvä. :)

  • Reply Mira / Exploras tiistai, maaliskuu 1, 2016 at 20:53

    Minusta ylivoimisesti pelottavinta ovat nuo kanssamatkustajat, jotka eivät ole koskaan ennen lentäneet ja jotka käytöksellään sen myös osoittavat – kuten koettavat availla ovia kesken lennon ;)

  • Reply Outi tiistai, maaliskuu 1, 2016 at 22:49

    Hah , eipäs ole tullut ajateltua, että kiinalaisia pitäisi pelätä lennoilla! :D Täytyykin alkaa tarkkailemaan kanssamatkustajia vastedes. Kiina ei ole myöskään oikeen millään tasolla oma kiinnostuksen kohteeni, joten ei ehkä ajankohtaisin aihe itselleni, mutta mielenkiintoinen silti :) Voin hyvin kuvitella, että Kiinaan mahtuu kaikenmoista ihmistä ja toimintapaa myös lentämisen suhteen.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 2, 2016 at 14:29

      No jos ei nyt pelätä, niin ainakin olla valppaana, jos joku lähestyy uloskäyntiä sen näköisenä että kohta aukeaa ovi… ;)

  • Reply Anna / Tämä matka -blogi keskiviikko, maaliskuu 2, 2016 at 18:24

    Mun suurin pelkoni on aasialainen” kasvojen menettämisen pelko”. Siis se, että kapteeni tekee jotain älytöntä ja perämien pitää suunsa kiinni, koska ei voi kommentoida ylempänsä virhettä. Tuon takia on tullut ketoon muutama lentokone. Sinällään Kiina ei ole mikään kauhukohde tuon takia. Korea, Thaimaa jne. kaikki menee samaan nippuun.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 2, 2016 at 23:04

      Joo, toipa on muuten hyvä pointti, mitä en tullut edes ajatelleeksi. Mutta ehkä Kiina ei tosiaan ole se ongelmaisin tämän kanssa.

  • Reply Kohteena maailma / Rami torstai, maaliskuu 3, 2016 at 22:10

    Vastauksena otsikkoon, näyttää tilastojen valossa erittäin turvalliselta :-) Eipä ole suhteessa paljoakaan onnettomuuksia ollut mikä on toisaalta siihen nähden vähän, paljonko toimijoita on allalla ja paljonko lentoja lennetään. Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia kiinalaisista yhtiöistä eli vastaan vain tilastomatematiikan pohjalta :-D

  • Reply laura / to travel is to live torstai, maaliskuu 3, 2016 at 22:33

    Kuten Terhi totesi, en ollut ajatellut Kiinassa lentämistä riskinä, mutta nyt se hieman mietityttää :D Kanssamatkustajien tekemisiä saattaisin ainakin tarkkailla erityisellä huolella näiden tarinoiden jälkeen!

  • Reply Martta / Martan Matkassa perjantai, maaliskuu 4, 2016 at 00:28

    Olisipa mielenkiintoista nähdä joku tapaturmakooste eri maista, lentoyhtiöistä tai syistä, ehkei sittenkään… Tieto tosiaan lisää tuskaa ;)

  • Reply Kiira / Lifelong Adventure perjantai, maaliskuu 4, 2016 at 12:52

    Huh! Mä en oo koskaan lentänyt kiinalaisella lentoyhtiöllä/koneella, mutta jos siihen kokemukseen korreloituu yhtään kiinalainen ihmistyyppinä, niin voi olla että alkaa puntti tutista. :D

  • Reply Liza in London lauantai, maaliskuu 5, 2016 at 16:37

    Kiitos mielenkiintoisesta ja kattavasta postauksesta! Mäkään en itse asiassa etukäteen tiennyt tästä Kiinan huonosta lentoturvallisuusmaineesta – hyvä, että luin siitä sun postauksessa, jos laitettiin faktoja ja tilastoja pöytään. :)

  • Vastaa käyttäjälle Jasmin / Wanderwall Cancel Reply