Säiden ja sienien armoilla Hainanilla

keskiviikko, lokakuu 7, 2015

Kiinassa oli kansallinen lomaviikko, ja koko Kiina lähti liikkeelle – niin minäkin. Suunnaksi valikoitui Hainan, Kiinan Hawaijiksikin kutsuttu saari.

Reissu alkoi Hainanin pääkaupungista viime perjantaina. Lentoni Hainan Airlinesilla Shanghaista Haikouhun sujui hyvin. Olin rättiväsynyt ja saavuin perille vasta iltamyöhällä. Otin taksin hotellille, jossa Guangzhousta saapunut suomalainen ystäväni minua jo odottelikin. Minulla oli hotellin osoite kiinaksi kirjoitettuna, mutta taksikuskilla oli elämää suurempia vaikeuksia ymmärtää minne halusin mennä. Kun sitten puoli tuntia oli taksissa vatvottu asiaa minun kymmenen sanan kiinankielelläni ja hänen yhden sanan (bye bye) englanninkielellään, soitettu hänen englantia puhuvalle tutulleen ja kysytty paikkaa muutamalta satunnaiselta ohikulkijalta ja yhdeltä poliisilta, hyppäsi taksin etupenkille joku mies joka vihdoin ymmärsi määränpääni. Mies oli tulossa lähes samaan paikkaan ja minä sitten varmasti maksoin hänenkin taksimatkansa, sillä kuski ei suostunut käyttämään mittaria vaan veloitti minua könttäsummalla matkasta. Olin liian väsynyt tappelemaan ja maksoin mukisematta.

Haikoun hotellimme Tienyow Grand Hotel oli kuitenkin erittäin mainio. Kiinalainen viiden tähden hotelli ja todellakin maksamamme edullisen hintansa arvoinen. Huone oli enemmän kuin hyvä ja aamupalakin yllätti meidät runsaudellaan. Vähän kaukana keskustasta, eikä allasalue ehkä ollut se kaikken viehättävin, mutta jos joku poikkeaa Haikoussa niin täällä kannattaa ehdottomasti yöpyä!

Aamulla lähdettiin kohti Haikou East -rautatieasemaa ja hypättiin junaan kohti Sanyaa, Hainanin suurinta turistikohdetta. Junamatka siistissä junassa kesti vajaa pari tuntia. Miinuspuolena matkassa oli samassa vaunussa palosireenin lailla rääkyvä lapsi, jota äitinsä ei saanut mitenkään kuriin. Lapsi huusi huutamistaan, varasteli ihmisten eväitä (onnistui saamaan ainakin ranskalaisia ja kanankoipia) ja tunki istumaan milloin kenenkin penkille. Ei jaksanut edes naurattaa.

Lopulta päätiin kuitenkin perille. Sanyalla on useampi kohde, joissa on mahdollista majoittua. Suosituimmat lienevät Sanya Bay ja Yalong Bay. Yalong Baylla on upein ranta, mutta myös kalleimmat majoitukset. Marriottit, Ritz-Carltonit, Shangri-Lat ja muut vastaavat löytyvät täältä. Meidän hiukan sattumanvarainen valintamme oli Sanya Bay edullisemman hintatasonsa ja Sanya Cityn läheisyyden vuoksi. Tarkoitus oli tutustua Yalong Bayhyn ja muuhun Sanyaan pyöräillen ja taksilla. Tämä siis silloin, kun olimme vielä autuaan tietämättömiä lähestyvästä taifuunista. Pitäisi ehkä alkaa seurata paikallista mediaa vähän tarkemmin…

Resorttiamme Howard Johnson Plazaa ei kansainvälisestä nimestään ja amerikkalaisesta alkuperästään huolimatta kannata erehtyä luulemaan kansainvälisen tason hotelliksi. Paikka oli kyllä viiden tähden hotelli. Viiden kiinalaisen tähden. Ja siinä on vissi ero.

Saavuimme paikalle kolmen jälkeen iltapäivällä, ja hotellin aula näytti oikein suurelta ja viehättävältä altaineen, istuskelualuineen ja avoimine seinineen. Meinasi kuitenkin sytytyslanka palaa aika nopeasti loppuun, kun respa ilmoitti, ettei Hotels.comin kautta tekemääni varausta löydy heidän järjestelmästään. Lopputulos: älytöntä jankkaamista hotellin henkilökunnan kanssa samalla Hotels.comin puhelinasiakaspalvelussa 2,5 tuntia roikkuen. Hotels.com oli saanut vahvistuksen Howard Johnsonilta majoituksen olevan ok, ja tätä yritin sekä minä että Hotels.comin edustaja selittää Howard Johnson Plazan henkilökunnalle kerta toisensa jälkeen tuloksetta.

Kun liittymäni puheaika alkoi vedellä viimeisiään ja hermomme olivat aikapäiviä sitten palaneet, tuli henkilökunta vihdoin ilmoittamaan meille, että varaus on sittenkin löytynyt. Mahtavaa! Eihän siihen kulunut kuin kolme tuntia! Henkilökunta kuittasi koko ruljanssin pienellä pahoittelulla.

Uupuneina ja vihaisina raahauduimme huoneeseemme, joka oli ihan kelpo hotellihuone. Mitä nyt haisi tupakalle. Ei se viiden tähden huone ollut, viiden kiinalaisen tähden kylläkin. Muun muassa hanamme juuresta kasvoi sieniä. Siis ihan oikeita sieniä, pituudeltaan vajaa kymmenen senttiä. Ensin yksi, jonka kuoltua ilmestyi pari sen lajitoveria paikalle. Ne kasvoivat senttitolkulla päivässä, ja olivat kyllä melko kuvottavia. Ei näyttänyt siivoojaa liiemmin kiinnostavan, ja kai me olemme tässä vaiheessa vain liian tottuneita kaikkeen kiinalaiseen, joten annettiin sienten rehottaa vapaasti.

Kuin sieniä sateella saikin sitten käytännön merkityksen. Pian jo naurettiin sienten kasvuvauhdille, sillä ainakin sää suosi niiden lisääntymistä. Heti toisen päivämme aamuna saimme nimittäin kuulla, että taifuuni Mujigae lähestyy Hainania. Miksi, oi miksi taifuunin pitää iskeä juuri silloin, kun me kerran elämässämme vierailemme Hanialla?

Mistään aivan pienestä taifuunista ei ollut kyse, sillä hälytystilaksi oli asetettu toiseksi korkein mahdollinen. Hotelli varautui pahimpaan. Joka paikkaan aseteltiin pieniä hiekkasäkkejä veden tulon estämiseksi ja niin edelleen. Niinpä mekään emme uskaltaneet lähteä hotellin allasta ja läheistä rantaa kauemmaksi.

Päivä oli pilvinen, mutta aurinko tarttui ja minä onnistuin tietenkin jopa palamaan. Taifuunista ei näkynyt jälkeäkään. Vain todella voimakas tuuli kertoi, että Hainanin pohjoisosassa oli jotain meneillään. Taifuunin odottaminen melkein ärsytti – tulisi nyt tai olisi sitten tulematta ollenkaan.

Sanya Bayn ranta ei kuulemma ole mitään Yalong Bayn rantaan verrattuna. Itse kuitenkin tykkäsin! Kyllä täällä kelpasi lekotella oikein hyvin. Lisäksi ranta ja vesi olivat todella puhtaita. Vesi tosin ei ollut kirkasta, vaan hiekasta sameaa.

IMG_9508 IMG_9544 IMG_9562

Illalla lähdettiin tutustumaan Sanya Cityyn. Kompakti keskusta oli melko nopeasti kierretty. Ruokapaikkasuosituksen voisin antaa: kannattaa käydä syömässä Jiefeng Snack Townissa

IMG_9577 IMG_9578 IMG_9580 IMG_9587

Seuraavana yönä alkoi ukkostaa ihan kunnolla, eikä sade loppunut aamullakaan. Epätoivo alkoi jo vallata meidät, kun katselimme iltapäivällä sadetta hotellihuoneestamme. Kun seinät alkoivat kaatua päälle päätimme lähteä keskustaan sateesta huolimatta. Söimme hyvin ja palasimme hotellimme vain lähteäksemme pian uudestaan syömään. Mitä muutakaan sitä sateella tekisi?

Söimme läheisiltä katuruokakojuilta varmaan reissun parhaan illallisen: vihanneksia (en oo saanut missään niin hyvää munakoisoa kuin Kiinassa!), sieniä, taskurapuja, mustekala- ja lihavartaita. Paikallista olutta palan painikkeeksi.

Loppujenkin lomapäivien suunnitelmat menivät vähän uusiksi. Aamulla tihkusateeseen herääminen ei enää yllättänyt. Hotellilta ei saanut vuokrattua pyöriä, eikä kukaan osannut neuvoa mistä se voisi onnistua. Viimeisenä päivänä meidän piti lähteä kauniiksi kehutulle Yalong Baylle, mutta suunnitelma hylättiin tihkun ja säätiedotteen mukaan lähestyvän sateen takia. Iltapäivästä harmitti – päivästä tuli sittenkin loppujen lopuksi ihan aurinkoinen, vaikka aamupäivästä istuttiinkin rantatuoleille teeskennellen, ettemme huomaa kasvoillemme tippuvia sadepisaroita.

Taifuuni ei siis koskaan yltänyt kunnolla Sanyalle asti, mutta aiheutti sateita ja ukkosia. Oli Sanya Baylla kauniitakin hetkiä, jolloin piliverho rakoili ja aurinkokin näyttäytyi. Kuuma ja kostea oli koko ajan. Sanya Bay ei ehkä ole se Sanyan kaunein ranta, mutta hiekka ja vesi oli puhdasta, palmut reunustivat rantaa ja muutama ruokapaikkakin löytyi. Sanya City oli ihan kivan oloinen pikku kaupunki, josta löytyi hyvin illallisvaihtoehtoja ja shoppailupaikkoja paikallisia toreja unohtamatta.

IMG_9596 IMG_9601

Vaikka kaikki ei meidän lomalla mennytkään aivan kuten suunniteltu, oli silti ihanaa nähdä hyvää kaveria ja vertailla Kiinan kokemuksia ja jutella muuten vaan aivan kaikesta oluen ja hyvän ruoan ääressä. Tykkäsin myös meidän rannastamme, ja hotellin allasaluekin oli kivasti suunniteltu. Ja ainahan on kiva nähdä uusi paikka tämän maapallon päällä, oli sää tai olosuhteet mitkä tahansa.

Harmittaa, ettemme nähneet Sanyaa enempää, mutta tällaista tämä reissaus on. Aina ei voi voittaa, ja täytynee vain olla onnellinen, ettei taifuuni loppujen lopuksi tullut suoraan yllemme. 9 ihmistä oli kuollut taifuunin takia muualla Etelä-Kiinassa, ja uutiskuvat Haikoustakin näyttivät melko pahalle. Kymmeniä ihmisiä on edelleen kateissa.

Säätiedotteen mukaan aurinkoiset ja pilvettömät kelit alkoivat Sanyalla muuten tänään. Kuinkas muutenkaan.

Onko kukaan lukija käynyt Sanyalla? Vääntäkäähän veistä haavassa, haluan tietää mitä menetin kun en päässyt muihin paikkoihin kuin Sanya Baylle käymään!