Suomalaisia Shanghaissa ja vaihtareita Hangzhoussa

sunnuntai, syyskuu 13, 2015

Terveisiä paahtavasta Shanghaista! Vaikka lämpötilat alkavat selkeästi jo hiukan rauhoittua muutaman viikon takaiseen verrattuna, on tällä kuuma edelleen. Ensi viikolla säätiedotteen mukaan lämpöjen pitäisi pyöriä 23-30 asteen välissä. Ja ilmankosteus tietenkin pilvissä. Tykkään lämmöstä, joten en valita. Paitsi vähän siitä, kuinka paljon täällä pitää pestä pyykkiä, kun vaatteet pitää pahimmilaan vaihtaa monta kertaa päivässä.

Perjantaina oli Shanghain suomalaisten Back to Shanghai -bileet, joissa kävin kääntymässä. Bileet järjestettiin Renaissance-hotellin kattoterassilla, josta aukesi upeat näkymät Bundille päin. Juhlissa kävi esittäytymässä Suomen uusi Shanghain pääkonsuli Jan Wahlberg, ja muuten ilta vietettiin rennosti muihin suomalaisiin tutustuen.

Shanghai view

Vaikka kuumankostea ilta houkutteli jatkamaan juhlia aamuun asti, en voinut viipyä juhlissa yhtä olutta ja viinilasillista pidempään, sillä seuraavana aamuna kello 6 oli lähtö Hangzhouhun. Täällä on melkein pakko lähte aina kukonlaulun aikaan, jos haluaa päästä yhtään minnekään ennen kuin massat lähtevät liikkeelle.

Hangzhou on Zhejiangin maakunnan pääkaupunki. Väkiluku on Kiinan mittapuulla maltillinen 7 miljoonaa, jolla Hangzhou yltää nipinnapin suurimpien kaupunkien top kymppiin.

Shanghaista Hangzhouzun pääsee helposti junalla. Ensin metrolla (linja 10) Hongqiaon rautatieasemalle ja sieltä junalla tunnin matka Hangzhouhun. Speed train oli siisti ja mukava tapa matkustaa. Rautatieasemalta voi ottaa taksin West Lakelle eli järvelle, joka ympäristöineen on Hangzhoun suurin nähtävyys.

Ensivaikutelma Hangzhousta oli melko ankea. Päivä oli pilvinen ja sumea, ja kaupunki näytti masentavalta. Me kävelimme asemalta järvelle, eikä reittivalinta tainnut olla se maisemallisesti paras. Harmaita taloja, harmaa taivas. Pankkeja, joku ankea hotelli. Elämää ei näkynyt missään ja mietin, että miksi tästä Hangzhousta aina kaikissa opaskirjoissa vouhkataan. Kirosin mielessäni aikaista herätystäni ja sitä, miten ihana olisi olla edelleen peiton alle vetämässä sikeitä.

Saapuessamme järvelle, avautui eteen aivan toisenlainen Hangzhou. Iso järvi, ihmisvilinää, puistoalueita. Vuokrasimme pyörät (5 RMB / tunti) ja lähdimme kiertämään järveä niiden kanssa. Sai taas keskittyä ajamiseen ihan satasella, mutta onneksi liikenne ei ollut yhtä älytöntä kuin Shanghaissa.

Välillä jätimme pyörät parkkiin ja lähdimme ihmettelemään ympäristöä. Puistot olivat todella vehreitä ja tunnelmallisia – toisaalta, kämppikseni sanoin: seen one, seen them all.

hangzhou

Pakko myöntää, että varsinkaan päivän alussa tällainen tuhansien järvien maan kasvatti ei oikein pystynyt yhtyä muiden huokailuihin siitä, miten upea järvi tämä Hangzhoun West Lake olikaan. Mielestäni se näytti harmaalta ja tavalliselta.

Myöhemmin ajellessamme kapeaa, järven molemmin puolin reunustamaa reittiä pyörillämme, näin kuitenkin todella kauniita paikkoja ja huokailin ehkä vähän itsekin. Harmikseni olin silloin pyörän selässä väistelemässä kiinalaisia, rimputtamassa kelloa ja taistelemasta tilasta vieressä ajavin skoottereiden kanssa, joten kuvien räpsiminen siinä samalla ei ollut mahdollista.

Yksi päivän pysähdyksistä oli vierailu monikerroksiseen pagodiin. Lippu maksoi 40 RMB:tä eli oli melko kallis (n. 7e). Nauroimme, kun huomasimme pagodiin johtavat liukuportaat. Niin kiinalaista.

Yläkerroksista oli hienot näkymät läheisille vuorille ja järvelle, tosin sumu/saaste/pilvet vähän heikensivät näkyvyyttä. Kovasti yritin kuvitella tuon usvan sellaiseksi vuoristojen päällä aamuisin lepääväksi peitteeksi, mutta totuus lienee se että saastepilvet ne siinä vaan leijailivat.

IMG_1889 IMG_1890 IMG_1897

Olimme Hangzhoussa yhdeksältä aamulla ja saavuimme takaisin juna-asemalle juuri ennen kuutta, jolloin juna takaisin Shanghaita kohti lähti. Olimme siis 9 tuntia liikkeessä jalkaisin tai pyörällä, ja pidimme vain yhden lyhyen kahvitauon. Arvatkaa, oliko väsynyttä porukkaa.

Napattiin vielä ennen junamatkaa jotkut lihatäytteiset lättyset katukojulta mukaan. Ei mitään hajua oliko joku merkityksellisempikin ruokalaji kyseessä, mutta tulipahan sitäkin maistettua. Oli ehdottomasti 75 sentin arvoinen läpyskä.

Kello on nyt puolessa päivässä täällä, ja mä makoilen edelleen sängyssä. Oli puhetta lähteä Shangri La -hotellilla järjestettäviin pool partyihin, mutta saa nyt nähdä. Voi olla, että kaikkia laiskotuttaa liikaa. Jos ei sinne, niin ehkä otan suunnaksi Shanghain hyönteismarketin (kuka nyt eihyönteismarketista olisi kiinnostunut), koska meidän piti käydä siellä jo Mathiaksen kanssa, mutta aika ei sitten riittänyt.

Onko muita Hangzhoussa vierailleita?