10 pikkuvinkkiä oikiksen pääsykokeisiin valmistautumiseen

keskiviikko, maaliskuu 11, 2015

Oikispostaukset käyvät kuumana kun pääsykokeet lähestyvät ja kommentteja vanhoihinkin postauksiin tippuu tasaiseen tahtiin, joten tässä vielä sekalaisia pikkuvinkkejä pääsykoekevättä varten. Kattavampia oikeustieteellisestä kertovia postauksia löytyy täältä (valmennuskurssit ja pääsykoekirjat), täältä (pääsykoekevät) ja täältä (oikiksessa opiskelu).

Jos nämä vinkit kuulostaa jonkun mielestä typeriltä/itsestäänselviltä/oudoilta/mitä vaan, niin en ota nokkiini. Uskon, että nää on pääsykoelukijoille tarpeellista (ja osin varmaan tuttua) tietoa. :)

1. Pidä pää kylmänä – Tätä ei voi painottaa liikaa! Pääsykoekevät on monelle isoin ja painostavin rutistus koko siihenastisen elämän aikana. Se ei ole verrattavissa ylppäreihin eikä mihinkään muuhunkaan vaan on useimmille ainukertainen tapahtuma ja voi sen takia aiheuttaa suunnatonta stressiä. Keep calm!

keep-calm-and-study-law-27

2. Älä mene kirjastoon tai valmennuskurssille väsyneenä. Batterya, kahvia tai kofeiinitabletteja saa vetää ihan luvan kanssa kunnon satsit pääsykoekevään ajan. Rajansa tietty kaikilla, kofeiiniöveritkään ei oo hyväksi. Mutta mikään ei oo kauheampaa kuin venähtänyt ilta tai huonosti nukuttu yö ja seuraava iltapäivä kirjastossa. Tiedättekö sen tunteen, kun silmät eivät vain pysy auki? 100 sivua tieteellistä tekstiä odottaa, mutta sä alat pilkkimään. Pikku happihyppely ulkona ja kofeiiniannos naamaan niin johan taas jaksa lukea! Pilkkimistä ja nuokkumista parempi vaihtoehto on myös oikeasti vetää 20 minuutin nokoset kirjojen päällä… Power napit oikeasti auttaa. Testattu on. :D

3. Hyvät eväät. Kuulostaa varmaan itsestäänselvyydeltä, mutta kun viettää kolme kuukautta kirjastossa niin ne marketista välipalaksi ostetut banaanit, karjalanpiirakat ja rahkat alkaa tulla pahemman kerran korvista ulos. Mielikuvitusta peliin ja eväät kirjastopäivää varten kotona valmiiksi. Pähkinöistä saa hyvää energiaa ja mantelit kuulemma kasvattaa aivoja. ;) Itsellä on hankintalistalla ollut pakasterasia, jonka kanteen on upotettu kylmäkalle. Kansi laitetaan aina siis pakastimeen ja kun sen laittaa rasian päälle, pysyy eväät pitkään kylmänä. Tää vois olla aika hyvä ostos pääsykoekeväälle.

4. Muistilaput. Jos liikkumiseen kirjaston, kodin ja valmennuskurssipaikan välillä tuntuu uhraantuvan liikaa hyvää opiskeluaikaa, kannattaa itselleen väsätä pieniä muistikortteja. Niiden avulla on esim. bussissa tai junassa helppo opetella kirjojen sisältöä. Muutaman lauseen mittaisiin kysymyksiin ja vastauksiin on melussa ja kiireen keskellä helpompi keskittyä kuin kirjan sivujen lukemiseen.

5. Liikunta. Älä unohda liikuntaa – päivän päätteeksi on hyvä nollata aivot vaikkapa juoksulenkillä. Oikeasti todella hyvä tapa purkaa stressiä. Toimii myös keskellä päivää Jos tuntuu, ettei opiskelusta tänään yksinkertaisesti tule mitään, voi reipas kävely- tai juoksulenkki tai salikäynti auttaa.

6. Vähemmän on enemmän – joissain tapauksissa. Olen muissa postauksissa kertonut lukeneeni todella paljon, eikä se missään nimissä sovi kaikille. Mutta myös niille, jotka lukevat lähes kellon ympäri, haluan muistuttaa että tärkeintä on tehokkuus, ei se kauanko siellä kirjastossa istuu. Mieluummin 6 tuntia tehokasta opiskelua kuin 12 tuntia sellaista, että 10 minuutin välein tarkistaa Facebookin, lakkaa kynnet ja siivoaa kotona ja päivittää vähän Instagramia ja keksii muuta todella tärkeää tekemistä… Tätä voi alkaa harrastaa sitten tiedekunnan tentteihin lukiessa. :D

7. Vertaistuki. Supertärkeää! Koita tutustua ihmisiin, jotka ovat samassa tilanteessa kuin sä. Tietysti muut oikikseen lukijat ovat parasta vertaistukea, mutta muutkin pääsykoelukijat ymmärtävät kyllä tuskasi kevään suhteen. Paljon helpompi pitää pää kasassa, kun voi yhdessä tuskastua huonosti kirjoitettuun valintakoekirjaan tai uhkaavan nopeasti väheneviin lukuviikkoihin tai huonosti menneeseen välikokeeseen.

everyone-is-getting-engaged-married-and-having-babies-while-im-over-here-like-law-school-sounds-good-8786d

8. Älä pidä muita kilpailijoina. Tämä voi olla joillekin vaikeaa. Kirjastossa mulkoillaan muita samaa kirjaa lukevia ja omia vinkkejä ei jaeta muille. Tärkeämpää olisi kuitenkin verkostoitua (monet niistä tyypeistä saatat tavata tiedekunnassa) ja saada ja antaa vertaistukea kevääseen.

9. Panosta välikokeisiin. Ainakin Pykälän valmennuskursseilla pidetään välikokeita jokaisesta kirjasta erikseen ja lopuksi vielä loppukoe kaikista kirjoista. Niihin kannattaa oikeasti panostaa. Tuo kummasti lisämotivaatiota lukea, kun saa vaikkapa keskiarvoa paremmat pisteet kokeesta. Ei kannata pelästyä, vaikka joistakin välikokeiden tehtävistä ei tietäisi mitään – kun kertaat ne kokeen jälkeen kirjasta ärsyyntyneenä siitä, ettet kokeessa asioita muistanut, muistat ne varmasti jatkossa.

10. Älä anna motivaatiopulan iskeä. Jos olet ryhtynyt luku-urakkaan, vie se loppuun asti kunnialla. Kevään aikana tulee varmasti aika ajoin masentavia hetkiä. Välikoe meni huonosti, lukeminen ei suju, flunssa vei kaikki energiat, kaikki muut on jo aloittaneet kesän vieton… Pitäisikö sittenkin hakea jonnekin, minne pääsisi sisään helpommalla? Kun nämä ajatukset lurkkivat sua nurkan takana, pidä kirkkaana mielessä tulevaisuus. Oikeustieteen maistereilla on laajat uramahdollisuudet niin Suomessa kuin ulkomailla. Työttömyys on vähäistä ja palkka kohtuullinen. Mielenkiintoisia tehtäviä on tarjolla ministeriöissä, järjestöillä, asianajotoimistoissa, yrityksissä. Vaikka vähän kaikki sanovat koulutuksestaan, että ”uramahdollisuudet ovat rajattomat”, niin oikiksen kohdalla se on mun mielestä oikeasti totta eikä mitään haihattelua.

Kuvassa minä ja sisko pienenä vierailemassa YK:n regional headquartersilla Banja Lukassa Bosniassa.

19369_294442799938_4312802_n

Tsemppiä kaikille kevään pääsykoelukijoille ja vastaan edelleen mielelläni parhaani mukaan oikista tai pääsykokeita koskeviin kysymyksiin! :)

Instagram

Bloglovin’

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply