Barcelona – La fiesta de Gracia ja ensimmäinen Airbnb-majoitus

maanantai, lokakuu 27, 2014

Elokuussa tehtiin viikonloppureissu Barcelonaan poikaystävän synttärilahjana. Olen kerran aiemmin käynyt Barcelonassa, mutta siitä taitaa olla jo viitisen vuotta aikaa. Tuolloin oltiin matkalla tyttökaverin kanssa ja päivän suunnitelma oli yleensä seuraava: heti aamulla rannalle, sitten hostellille laittautumaan, nopeasti syömään ja sitten bilettämään loppuillaksi ja yöksi. Nyt olis siis luvassa erilainen matka pariskuntana, mutta näin jälkeenpäin matkan voi todeta olleen aivan yhtä onnistunut.

Tuntuu, että Barcelonan suosio on räjähtänyt käsiin tuon viiden vuoden aikana. Tänä kesänä varmaan kerran päivässä sai lukea Facebookista, että joku on Helsinki-Vantaalla lähdössä Barnaan. Se on siis monille tuttu paikka. Hyvä niin, koska kaupunki on aivan lumoava!

Lähdimme siis elokuisena torstaina puolenpäivän jälkeen kohti Barcelonaa Norwegianin lennolla. Ärsyttää, että Norwegian mainostaa wifi-yhteyttä lennoillaan, mutta ainakaan meillä yhteys ei toiminut meno- eikä paluulennolla juuri ollenkaan. Ehkä kerran vartissa sai jonkun sivun ladattua. No, se oli tietenkin sivuseikka sillä perille päästiin turvallisesti ja ajoissa. Matkatavarat tulivat nopeasti, sitten napattiin lentokenttäbussi keskustaan ja miniloma pääsi toden teolla pyörähtämään käyntiin.

Reissustamme teki erityisen ikimuistoisen se, että juuri tuona elokuun viikonloppuna Barcelonan Gracia-kaupunginosassa aloitettiin viikon kestävä La Fiesta de Gracia -festivaali. Graciaa voisi varmaan kuvata Barcelonan Kallioksi. Ehkä. Joku asiasta enemmän tietävä voi olla eri mieltä. Graciassa on omasta mielestäni omalaatuinen tunnelma, ja ymmärtääkseni alueella asuu paljon taiteilijoita sekä muutenkin boheemia porukkaa. Kadut ovat kapeita, pieniä aukioita siellä täällä. La Fiesta de Gracia on siis tuossa kaupunginosassa järjestettävä katufestari, jossa kadut kilpailevat toisiaan vastaan siinä, millä kadulla on hienoin koristelu. Kadut valitsevat oman teemansa ja kilpailu on kovaa. Bändejä on soittamassa monilla kaduilla, ja ihmiset laulavat ja tanssivat mukana. Koristelut olivat mitä mielikuvituksellisimpia; yllä näkyvässä kuvassa katu oli koristeltu Amazon-teemalla. Koristelut oli toteutettu uskomattoman taitavasti. Kaikilla kaduilla oli pieniä kojuja, joissa myytiin (halpaa!) juotavaa – toisaalla drinkkejä, toisaalla bisseä. Ja tietysti cavaa! Tuskin tarvitsee edes mainita, ettei humalaisia örveltäjiä kuitenkaan näkynyt. Paikalla näkyi olevan eniten nuoria aikuisia, mutta myös perheitä ja vanhempia ihmisiä. Muutaman mummelin näin parvekkeellaan jammailemassa musiikin tahtiin.

Kävimme täällä kahtena iltana sattumalta kaupungissa myös olleen ystäväpariskunnan kanssa, ja tunnelma oli mahtava molempina iltoina. Vaeltelimme kadulta toiselle, otimme lasin sangriaa sieltä ja toisen täältä, jäimme kuuntelemaan paikallisia bändejä ja tanssimme ja lauloimme espanjalaisten coverbandien tahdissa aamuyön tunneille asti. Jos sattuu tämän festivaalin aikaan kaupunkiin, on anteeksiantamatonta jättää tämä väliin! Unohtumaton kokemus! :)

Tutkaillessani majoitusvaihtoehtoja Barcelonassa hämmästyin toden teolla. Olin koko ajan ollut siinä uskossa, että totta kai löydän meille jonkun mahtavan hotellitarjouksen tai kivan, edullisen hostellihuoneen jostain viihtyisästä hostellista. Etsin ja etsin viikko toisensa jälkeen. Ja mä vieläpä pidän itseäni melko hyvänä majoituksenmetsästäjänä. Barcelona osoittautuikin yllättävän kalliiksi majoituksen suhteen. Ei puhettakaan, että alle satasella olisi saanut edes keskitasoista hotellia mistään keskustan liepeiltäkään. Samoin hostellien hinnat järkyttivät – joko aika on kullannut muistot tai sitten hostellit oikeasti olivat paljon halvempia vielä viitisen vuotta sitten.

Sitten muistin Airbnb:n, ja reissu oli pelastettu!

Mikäli joku ei tiedä, niin Airbnb:hän on siis palvelu, jossa yksityishenkilöt vuokraavat asuntojaan turisteille. Vuokrattavana voi olla koko kämppä tai pelkkä huone. Hinnat ovat tietysti reilusti hotelleja halvempia, ja kun palvelulla on paljon käyttäjiä, voi lomakämpän löytää mistä ikinä tarvitseekaan. Mä olin päättänyt, että meidän majoituksen olisi hyvä olla Ramblan lähellä. Rambla nyt on oma luku sinänsä, mutta kuitenkin keskeinen paikka ja siitä olisi sitten helppo kulkea minne tahansa. Niinpä tein tarkkaa tutkimustyötä sivustolla ja karsin jyviä akanoista, kunnes jäljellä oli enää pari vaihtoehtoa. Päädyin varaamaan meille huoneen aivan Ramblan alkupäästä, pieneltä sivukujalta Calle Sitgesiltä. Etäisyys oli siis oikeasti max. 100 metriä Ramblalta ja 300 metriä Plaza Catalunyalta. Melko täydellistä siis. Huone oli yksinkertainen mutta todella siisti. Meillä oli oma kylpyhuone ja pieni parveke kadulle päin. Paikka oli moitteettoman puhdas ja vaikka omistajat asuivat siellä myös, näimme heidät vain muutaman kerran ohimennen. Hintaa huoneella taisi olla n.40e/yö. Tuolla sijainnilla ei paha ollenkaan. Oman avaimen saimme tietenkin käyttöömme, ja Airbnb:ssä maksu hoituu luottokortilla järjestelmän kautta, joten siitäkään ei tarvinnut paikan päällä huolehtia.

Mitään luksusta tämä ei tietenkään ollut, mutta emme me sitä kaivanneetkaan. Tuossa vaiheessa asunto oli ilmeisesti ollut vasta vähän aikaa vuokralla, sillä se ei ollut saanut montakaan arvostelua Airbnb:n sivuilla. Tästä syystä jännitin varausta hiukan, mutta kaikki meni erittäin hyvin ja kun nyt tarkastin tilanteen, on tässä kämpässä yöpynyt jo useita kymmeniä ihmisiä.

Näkymä parvekkeeltamme

Kyllä se Barcelona on siis kaikki turistinsa ansainnut, on se sen verran ihana paikka. Seuraavassa postauksessa lisää Barcelona-asiaa! :)