Islannin kiertomatka – kävellen Reykjavikissa

Teimme Islannin roadtripin kesällä 2018. Mukana matkassa mieheni Tommi ja 4-vuotias poikani.

29.6.2018

Saavuimme Islantiin. Lennon operoi Island Air, ja lennolla parasta oli turvallisuusvideo, jonka jaksoi helposti katsoa, sillä se oli hieno. Lentokentällä Reykjavikissa matkalaukkua odotellessa Tommi kävi ostamassa punaviinipullon. Olimme kuulleet etukäteen, että alkoholi on Islannissa superkallista ja edullisimmin voi viiniä ostaa lentokentältä.

Lentokenttäbussilla keskustaan

Olin ostanut ennakkoon bussiliput lentokenttäbussiin. Bussifirmoja on useampi ja kaikki bussit lähtevät samalta alueelta lentokenttärakennuksen ulkopuolelta. Bussimatka keskustaan kestää noin 45 minuuttia. Bussilippuja voit ostaa etukäteen netistä esim. Airportdirect:n, Flybus:n tai Graylinen sivuilta. Reykjavikin kenttä on pieni ja sen piha vielä pienempi. Tullessamme ulos ovista, näimme pienen kävelymatkan päässä busseja. Kävin kyselemässä kuljettajilta mihin bussiin pitää nousta ja löytyihän se bussi sieltä helposti. Hypättiin kyytiin ja lähdettiin matkaan kohti keskustaa. Bussimatkalla pääsimme jo Islannin makuun, en ollut tajunnutkaan, että matkalla lentokentältä pääsee jo ihailemaan laavapeltoja. Huikeaa!

Ensimmäisen päivän ohjelma oli hyvin kevyt. Aluksi etsimme parin ensimmäisen yön majoituspaikkamme, joka oli yksityisen huoneistonvuokraajan asunto. Saimme käyttöömme koko asunnon, vaikka alunperin tarkoitus oli, että meillä olisi ollut vain yksi huone ja yhteiset tilat jaettuna. Kun olimme hoitaneet kotiutumisen, päätimme lähteä lyhyelle kävelyretkelle ympäristöön. Ilma oli aika sateinen, mutta kävelimme keskustaan saakka ja takaisintulomatkalla käväisimme majoituspaikkamme lähistöllä olevassa ruokakaupassa.

30.6.2018

Lähdimme tänään aamulla kävelemään taas keskustaan. Ihastelimme värikkäitä taloja ja upeita seinämaalauksia talojen seinissä. Keskusta-alue on aika pieni ja sitä pystyy vallan hienosti kiertämään kävellen. Vähän väliä tihkutti vettä, mutta emme antaneet sen häiritä. Kävimme keskustassa yhdessä infopisteessä, josta saimme mukaamme oppaita eri puolille Islantia. Oppaissa oli hyvät tiekartat mukana sekä mainoksia palveluista.

Lähdimme kävelemään kohti satamaa. Matkalla pysähdyimme Saga-museoon, jossa kerrotaan Islannin historiasta. Saga-museo sijaitsee osoitteessa Grandagardi 2 ja se on auki päivittäin klo 10-18. Pääsyliput maksavat (vuonna 2019) aikuisilta 16€ ja lapsilta 6€. Museossa pystyi kuuntelemaan audio-oppaan avulla tarinoita. Kierroksen päätyttyä siellä oli myös tila, jossa pystyi pukemaan historiallisia varusteita päälle ja ottamaan kuvia niiden kanssa. Neljävuotias ei jaksanut kauheasti keskittyä museon puolella, mutta tykkäsi pukeutumisleikeistä. Kierros oli siis meille suhteessa kallis, koska emme ehtineet lapsen takia keskittyä kunnolla museon tarinan kuunteluun.

Seuraavaksi jatkoimme matkaa valasmuseoon, Whales of Iceland -näyttelyyn. Tänään oli jostain syystä koko näyttely ilmainen ja siksi ihmisiä olikin pikkuisen liikaa. Näyttely oli hieno, tilassa oli eri valaiden malleja oikeassa koossaan. Täällä lapsi olisi viihtynyt pidempäänkin ihailemassa käsittämättömän kokoisia valaita ja kurkkimassa niiden suihin. Näyttely löytyy osoitteesta Fiskislóð 23-25, ja se on auki päivittäin klo 10-17. Pääsyliput (2019) maksavat aikuisilta 20,50€, 7-15-vuotiailta 11€ ja alle 7-vuotiaat veloituksetta. Näyttelyyn myydään myös ryhmä- ja perhelippuja.

Sataman läheltä löysimme lounaspaikan. Menimme Reykjavik Fish Restaurant -nimiseen ravintolaan. Ruoka ei ollut ihmeellistä, söimme Fish&ships -tyyppisen ruuan. No, se oli friteerattua kalaa ja ranskalaisia.

Jatkoimme kiertelyä keskustassa, päätimme mennä vielä yhteen museoon, nimittäin Islannin Phallologiseen museoon eli penismuseoon. Perhematkoilla emme useinkaan käy taidemuseoissa. Yleensä pyrimme valitsemaan nähtävyydet sen mukaisesti, että myös perheen pienin jaksaa matkassa mukana. Penismuseo vaikutti mielenkiintoiselta koko perheelle sopivalta kohteelta. Olin nähnyt siitä vilauksen mm. Aku ja 7 ihmettä -ohjelmassa.

Penismuseo ei todellakaan ole mikään vitsi, vaan ainoa museo, jossa on suuri kokoelma eri lajien sukupuolielimiä. Kokoelmiin kuuluu yli 280 penistä lähes sadalta eläinlajilta. Kokoelmista löytyy myös ihmisen penis. Näyttely oli todella mielenkiintoinen, suurin penis oli miestä suurempi sinivalaan elin ja pienin hamsterin 0,08 tuuman kokoinen, suurennuslasilla nähtävä penis. Museosta löytyi myös näyttely taruolentojen elimistä. Museo on ollut toiminnassa yli 20 vuotta.

Penismuseo löytyy osoitteesta Laugavegur 116, ja se on avoinna päivittäin klo 10-18. Sisäänpääsymaksu on (2019) 12€ aikuisilta. Museon yhteydessä on myös pieni kauppa, josta voi ostaa penisaiheisia esineitä.

Illalla totesimme Reykjavikin olevan suurin piirtein nähty. Paikka on pieni ja sateisesta ilmasta johtuen hieman tylsä. Olimme varanneet Reykjavikiin useamman päivän ja auton vuokraus oli alkamassa vasta parin päivän päästä, joten tarvitsimme ohjelmaa. Päätimme siis googletella sopivia päiväretkiä huomiselle päivälle. Löysimmekin yhden pikkubussireissun, jonka saimme vielä varattua.