Kaunis laituri ja meri auringonlaskun aikaan

Gåsgrund – Yö puuteltassa Espoon saaristossa

Gåsgrund on ihana ulkoilusaari Espoossa, jonne pääsee helposti ja nopeasti saaristoliikenteen venekyydillä. Matka Otaniemestä Gåsgrundetiin kestää noin tunnin. Saarelta löytyy jopa sauna! Tällä yhden yön reissulla pääsin sekä ensi kertaa Espoon saaristoon että nukkumaan puuteltassa, ja vieläpä koiran kera!

Olemme ystäväni Aliisan kanssa jo muutamaan otteeseen ja useampanakin kesänä suunnitelleet telttaretkeä johonkin Helsingin alueen saarista. Reissut ovat lykkääntyneet kerta toisensa jälkeen huonon sään takia, mutta nyt päätettiin lähteä säästä huolimatta, sillä sadettahan sitä oli taas luvassa. Puuteltan lisäksi otettiin normiteltta matkaan. Osittain varmuuden vuoksi sään varalta, osittain siksi, ettei oikein tiedetty miten koira pärjää puuteltassa.

Tässä postauksessa

• Gåsgrund, Espoon saaristo ja saaristoliikenne
  • Puuteltan pystytys
  • Saaren salainen sauna
  • Puuteltta koiran kanssa – uhka vai mahdollisuus?

Gåsgrundin ihanan sileät kalliot

Gåsgrund – miten sinne pääsee?

Gåsgrund-saari sijaitsee Espoon Suvisaaristossa, Saaristoliikenteen Otaniemen linjan varrella. Linjan lähtö- ja paluupaikka on Otaniemessä. Hyvä karttalinkki paikalle löytyy Espoon kaupungin sivuilta. Heti laiturin läheisyydestä löytyy hyvin 24h parkkipaikkoja autolle.

Saaristovenelaituri on helposti tunnistettavissa

Meillä Aliisan kanssa oli aluksi hieman haasteita aikataulun tulkinnassa, vaikka se näyttääkin maailman yksinkertaisimmalta. Reitti ajetaan siis kesällä joka päivä kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta numerojärjestyksessä, palaten Otaniemeen. Ja taas samantien lähtö uudestaan, mutta tällä kertaa aloittaen reitin Gåsgrundetista. Tarkemmat aikataulut ja liikennöintipäivät Suomen Saaristokuljetus.

Tässä vaiheessa kesää reitti ajetaan vielä kahtena tulevana viikonloppuna 21-22.8. ja 28-29.8. Vielä ehdit siis nauttimaan Espoon saaristosta ja kohde on erinomainen valinta esimerkiksi Suomen Ladun Nuku yö ulkona-tapahtumaan.

Suomen Saaristokuljetus sivun kuva

Kuva: Suomen Saaristokuljetus

Meno-paluulippu maksaa aikuisilta 12€ ja koirat ovat tervetulleita kyytiin kytkettyinä. Möhkö oli nyt toista kertaa tällaisessa isommassa veneessä. Portaat kannelle olivat sen verran jyrkät, että kannoin Möhkön ylös ja alas ja hän ei kyllä yhtään pidä siitä, että joutuu syliin, mutta muuten tämä n. tunnin matka Gåsgrundetiin sujui oikein rauhallisesti.

Möhkö istumassa veneen kannella matkalla Gåsgrundetiin

Gåsgrund – 10 hehtaarin pikkusaari

Perille päästyämme, lähdimme etsimään sopivaa paikkaa leiriytyä. Saaressa oli jo useampia telttailijoita. Ihastelimme valtavan kokoisia keittokatoksia/tulipaikkoja, joita löytyy saarelta jopa kolme! Kaikkien yhteydessä on puuvajat, käymälät ja roskikset. Melkoista luksusta! Saari on sen verran pieni, että se on nopeasti kierretty ympäri. Meille tuotti kuitenkin hieman haastetta löytää sopivaa leiriytymispaikkaa, sillä hyvän teltta-alustan lisäksi tarvitsimme 3 sopivalla etäisyydellä toisistaan sijaitsevaa puuta, puutelttaa varten.

Gåsgrundin yksi kolmesta isosta keittokatoksesta

Koska saari oli niin pieni, jätimme rinkat yhteen potentiaaliseen paikkaan ja römysimme sen jälkeen metsän läpi useampaan kertaan sinne tänne otollisinta paikkaa etsien. Tästä palkkiona löysimme Möhköstä valehtelematta 30 punkkia, joita vielä illalla otsalampun valossa pinseteillä poistimme, ennen telttaan menoa. Älä siis unohda punkkikarkotetta ja punkkipihtejä! Muutama muu koiran omistaja oli toki viisaasti oleillut vain kallioilla ja säästynyt punkeilta. Mutta kyllähän koiran kanssa kuuluu vähän römytä! 😁

Gåsgrundetissa samoamassa metsässä etsien telttapaikkaa

Lyhyen etsinnän jälkeen löysimme otollisen paikan teltoille ja ryhdyimme pystyttämään leiriä. Koska taivas enteili koko ajan vähän sadetta ja olimme nälkäisiä, päätimme kasata ensin normaalin teltan, johon saisimme rinkat sateen suojaan, ja syödä, ennenkuin lähtisimme taklaamaan puuteltan pystytystä.

Vinkki saaristoon! Jos suinkin mahdollista, hakeudu auringonlaskun puolelle saarta! Näin saat illalla ihastella luonnon upeaa taideteosta, etkä aamulla herää paahtavaan auringonpaisteeseen. Voit ottaa meistä mestari eräkävijöistä mallia ja avata Google-mapsin ja kääntyilemällä etsiä pohjoisen ja sen jälkeen lännen. Toimi!

Normaaliteltta lännen puoleisella kalliolla

Ruokailun jälkeen aurinkokin saapui meitä ilostuttamaan ja kaunis meri pääsi oikeuksiinsa auringonpaisteen kimalluksessa. Saarella oli paljon ihania, sileitä kallioita, jotka myös lämpenevät nopeasti auringosta ja niillä kelpaa köllötellä.

Ihana auringonpaiste Gåsgrundetin kallioilla

Puuteltan pystytys

Olin puutelttahommissa täysin noviisina, mutta sitäkin innostuneempana! Aliisa oli muutamaan otteeseen jo saman tyyppisen teltan pystyttänyt, mutta ei tätä kyseistä mallia, joten hommaa piti hieman funtsia. Eli kun luet netistä, että teltan asennusaika on 10-15 minuuttia, niin ihan omien hermojesi kannalta, varaudu ensimmäisellä kerralla kuitenkin hieman pidempään aikaan.

Jos mietit tässä kohtaa, mitä eroa on puuteltalla ja tentsilellä, niin vastaus on, että ei mitään. Tentsile on yksi puutelttamerkki ja varmasti ensimmäisiä, jonka vuoksi koko genrestä on ruvettu tätä nimitystä käyttämään. Erilaisia malleja ja merkkejä löytyy siis tänä päivänä useampia. Meidän telttamme oli Tentsile ja malli todennäköisesti Connect. Teltta oli hankittu käytettynä face-kirpparilta ja sen hinta oli n. 200-300€.

Puuteltta valmiina

Ehdottomasti vaikein osa asennusta on kolmen jykevän puun löytäminen sopivilta etäisyyksiltä. Sopivaa etäisyyttä ei toki missään kerrota, mutta teltan ja kiinnikkeiden koko on yllättävän massiivinen. Ensimmäinen paikkamme osoittautuikin liian pieneksi, eikä liinoja saanut kunnolla kiristettyä, mutta onneksi vierestä löytyi toinen hyvä paikka.

Teltta kiinnitetään kulmistaan kuormaliinoilla/kiristysliinoilla. Kun kaikki kulmat on kiristetty mahdollisimman  kireälle, menee loppukasaukseen enää pari minuuttia: kaksi kaarta pujotetaan paikoilleen ja teltta on valmis! Päälle tulee vielä vedenkestävä kangas, jolle tulikin yöllä käyttöä.

Tentsilessä nauttimassa maisemista

Puuteltassa parasta on maisemat ja loikoilimmekin kirjoja lukien hetken teltassa ilman sadekangasta. Vaikka lämpöä oli ihan mukavasti ja aurinko paistoi, viileähkö tuuli mereltä otti kyllä kylmästi selkään. Yöllä teltassa kannattaa ehdottomasti olla makuualustat.

Gåsgrund ja upea aurinko metsän lomasta

Gåsgrundetin salainen sauna

Googlailimme Gåsgrundetia tarkemmin tietenkin hyvissä ajoin, eli edellisenä iltana, ja törmäsimme muutamaan aikaisempaan blogiin saaresta ja sen salaisesta saunasta! Osa blogeista oli vanhempia, mutta osa jopa tämän vuoden keväältä, joten kovasti toivoimme saunan vielä löytävämme. Missään virallisissa tiedoissa saunasta ei siis kerrota, mutta Espoon kaupunki on ystävällisesti antanut sen pysyä paikoillaan.

Gåsgrundetin sauna on pieni, hurmaava, salainen sauna

Saari on niin pieni, että jos kierrät sen kerran, et voi olla törmäämättä saunaan. Olimme etukäteen lukeneet, että saunavuorot kestävät yleensä noin tunnin ja seurueet menevät sinne kukin vuorollaan. Kyse oli sitten kuitenkin vähän yhteisöllisemmästä meiningistä ja saunassa oli koko ajan saunojia useammasta eri porukasta. Koska olimme retkeilemässä lauantaina, on sanomattakin selvää, että osa näistä saunojista oli humaltuneita. Meitä ei hirveästi houkuttanut 50+ ikäisten juopuneiden herrojen remuaminen saunalla eikä myöskään naurattanut, kun meidät toivotettiin tervetulleiksi, ihan vaikka alasti. Loppujen lopuksi pääsimme saunaan sitten vasta monta tuntia myöhemmin, kun nämä saunanlämmittäjät, joilla selkeästi oli oikeus käyttää saunaa juuri niin kauan kuin haluavat, olivat lopettaneet.

Saunalta johtava polku pienelle hiekkarannalle ja mereen

Alun kankeudesta huolimatta, oli ihana päästä löylyihin, kun iltakin oli jo kunnolla viilennyt. Hämärän puusaunan lauteille mahtuu n. 5 aikuista. Gåsgrundetista löytyy pieni kaivo, josta normaalisti löylyvesi saunaa varten otetaan, mutta kuivan kesän takia, kaivo oli tyhjä. Onneksi muutamana päivänä oli nyt kuitenkin satanut sen verran, että saunan vierustan tynnyreissä riitti löylyvettä. Ethän ikinä heitä kiukaalle merivettä, sillä se rikkoo sen!

Saunan edustalla on oma hiekkaranta, josta pääsee mereen uimaan. Vaikka järvien ja merian lämpötilat ovat ollee melko korkealla, oli meri muutamassa päivässä jäähtynyt huomattavasti ja vesi oli vähän liiankin virkistävää! Uimassa kävimme kuitenkin kolme kertaa saunasta päin. Ihana auringonlasku kruunasi saunakokemuksen.

Saunan rannalta ikuistettu auringonlasku

Saunomisen jälkeen paistelimme vielä lettuja kallioilla ja nautiskelimme meren äänistä ja pimenevästä kesäillasta. Kello alkoi lähennellä puolta yötä ja Möhkö hakeutui jo telttaa kohti, että pääsisi nukkumaan. Eipä aavistanut, että edessä olisikin yö puuteltassa.

Koiran kanssa puuteltassa

Möhkö on ollut jos jonkinmoisella retkellä ja koettelemuksella mukana ja nyt hän pääsi ensimmäistä kertaa puutelttaan! Möhkö on staffiksi erittäin rauhallinen ja koirani tuntien olin aika varma, että se rauhoittuisi sinne pitkän retkeilypäivän jälkeen nopeasti. Etukäteen kuitenkin mietitytti mitä mieltä se on teltan huojuvasta pohjasta.

Koiran käpertyi puuteltassa jalkopäähän nukkumaan

Minua huoletti aluksi hieman myös se, että tuleeko Möhkön kynnet pohjakankaasta läpi, mutta se oli onneksi todella vahvaa, eikä Möhkö teltassa juurikaan liikkunut. Möhkö painaa 18 kiloa, eikä mitään ongelmaa sen puolesta siis ollut. Nostin herran telttaan ja teltasta pois, ettei siinä tule mitään yllätyksiä. Möhkö nukkui meidän jalkopäässä omalla pienellä alustalla ja kun hän nukkumaan mentäessä muutamaan kertaan yritti tulla väliimme nukkumaan, käskin hänet takaisin alustalleen, johon hän sitten pienellä kerälle käpertyi. Kovin paljon suurempaa koiraa ei meidän telttaan olisi mahtunut, mutta telttoja on toki myös erikokoisia.

Itse en useinkaan teltassa kovin hyvin nuku, vaikka minulla on aina korvatulpat ja unimaski käytössä. Olin keskiyöllä useamman tunnin hereillä ja havahduin aina kun huomasin Möhkön hakevan paikkaa. Ihan tyytyväinen hän ei siis pelkkään lämpimään alustaan ollut. Möhkö tykkää eniten nukkua ns ”pesässä”, missä pedin reunat tuovat turvaa, mutta nyt sellaista ei ollut ja luulen sen olleen yksi syy levottomuuteen. Aliisa kuitenkin oli aamulla sitä mieltä, että Möhkö on ollut maailman rauhallisin. 😆 Ainakin toinen meistä nukkui hyvin siis.

Puuteltassa loikoilua

Meillä oli Aliisan kanssa molemmilla yöllä päällä suurinpiirtein kaikki vaatteet mitä meillä retkellä oli mukana. Meidän molempien makuupussit olivat comfort-alueella 12-15 asteessa ja yöllä lämpötila oli n. 15-16, mutta meillä oli silti hieman viileä puuteltassa. Viileys tuleekin telttaan nimenomaan alhaalta päin.

Viiden aikaan aamuyöllä heräsin siihen, kun huomasin Möhkön tärisevän kylmästä! Olin ajatellut, että hän tarkenee varmasti, kun ei pikkupakkasillakaan oikein vaatetta tarvitse, mutta en ollut tajunnut, että kyllä yöllä silti voi kylmä tulla. Peittelin Möhkön kollareillani ja sadetakilla, mutta pian hän oli tullut niiden alta pois, kun ei ole tottunut peitto päällä nukkumaan. Muutaman kerran heräsin häntä peittelemään uudelleen ja mietin jo, että otan hänet makuupussini sisälle, mutta tiesin, että sen jälkeen en nukkuisi silmäystäkään. Aamulla Möhkö pääsi meidän väliin vähän pötköttelemään ja ehkä olisi mennyt tässä yölläkin.

Aamulla puuteltassa Möhkö pääsi meidän väliin

Yöllä alkasi myös satamaan, mikä osaltaan varmasti myös viilensi ilmaa. Komea ukkonenkin jyrähteli ja olin iloinen, että siitä Möhkö ei ollut moksiskaan. Olen häntä yrittänyt ukkoselta vähän varjella, ettei säikähdä tai opi pelkäämään, mutta jos teltassa, saaressa sateella ja ukkosella ei pelkää, niin eiköhän sen varjelun voi nyt unohtaa.

Seuraavana päivänä kotona Möhkö nukkui univelkaansa pitkästi. Tietenkin itse retkeily verotti jo päiväunien määrää, mutta yöllä ei varmasti uni ollut ollut ihan riittävää. Möhkö kuitenkin rakastaa niin paljon luonnossa ja metsässä samoilua, että varmasti otan hänet myös jatkossa mukaan, vaikka siitä unet vähän kärsisivätkin. On ihanaa, kun Möhkö sopeutuu niin hienosti uusiin tilanteisiin ja paikkoihin ja pystyn jo aika hyvin arvata miten hän niissä käyttäytyy. Itse tunnet koirasi parhaiten, joten tiedät varmasti onko yö puuteltassa teille hyvä idea.

Gåsgrundetin saaristovene laituri

Saaristoveneen aikataulujen puitteissa yhden yön retken pituudeksi Gåsgrundetissa tulee n. 24 tuntia. Vaikka olo ei telttailun jälkeen itselläni usein ole erityisen levännyt, on luonnossa olo tehnyt ihmeitä sielulle. ❤ Puuteltassa nukkuminen on myös itsessään hieno elämys! Niin kaunis paikka nauttia saaristosta ja merestä, ja vielä niin lähellä.

Joutsenperhe uimassa Gåsgrundetin edustalla

Milloin sinä muuten teit viimeksi jotain ensimmäistä kertaa?