Kaarasjoella auringonlasku

Rajanylitys Norjaan ja majoitus Kaarasjoella – Road trip Pohjois-Norja

Rajanylitys Norjaan jännitti hieman etukäteen näin koronan ja matkustusrajoitusten aikaan, mutta lopulta kaikki sujui erittäin helposti. Yöpymispaikaksi valikoitui ihan rajan vierellä sijaitseva söpö pieni mökkikylä, Grensen Hytteutleie, osittain jalkapallofinaalin vuoksi, sillä näin lähellä rajaa puhelin oli vielä kotimaan verkossa ja peliähän ei missata voinut.

Toinen kunnon ajopäivä matkalla Pohjois-Norjaan 11.7. Tänään tykitettiin Vikakönkäältä, Rovaniemeltä, missä yövyttiin, aina Karigasniemelle ja rajan yli Kaarasjoelle saakka. Matkaa oli n. 420 km tällä etapilla.

Rajanylitys ja matkustusrajoitukset Norjaan

Haluttiin päästä rajan yli hyvissä ajoin sunnuntai iltana, ennen kuin mahdolliset matkustusrajoitukset Norjan puolelta maanantaina kiristyvät, emmekä enää Uudenmaan asukkeina pääsisi rajan yli. Nämä rajoitukset varmasti vaihtuvat nyt koko ajan, eli näihin ohjeisiin ei kannata liikaa luottaa, mutta kerron kuitenkin meidän rajan ylityksestä.

1. Koronarokotetodistus. Todistus rokotteesta/rokotteista tai sairastetusta koronasta. Tämän sai ilmaiseksi ladattua koneelle tai puhelimeen OmaKannasta.
  2. Todistus asuinpaikastaUlkomaille matkustettaessa tämä pitäisi tilata postilla, mutta koska oltiin hyvissä ajoin liikkeellä niin ei ehditty. Englanninkielien PDF vaikutti enemmän kuin pätevältä ja sen sai ladattua myös heti. Hinta 10€.
  3. Rekisteröinti Norjaan. Entry Norway -nimisessä palvelussa sai tehtyä rekisteröitymisen Norjaan valmiiksi etukäteen. Myöhemmin kun tavattiin muita suomalaisia, kertoivat he, että rajalla oli mennyt kauan aikaa siitä syystä, että tämä oli pitänyt täyttää, joten suosittelen tekemään etukäteen.

Rajatarkastaja kysyi meiltä suullisesti, olemmeko saaneet koronarokotteen ja mistäpäin Suomea olemme. Mitään papereita ei tarvittu. Kun ylitimme rajaa sunnuntaina 11.7. oli Uusimaa luokiteltu Norjan puolelta vihreäksi alueeksi, eli alueeksi jolta saa matkustaa Norjaan.

Kun rekisteröinti Norjaan oli tehty jo etukäteen, siirryttiin samantien koronan pikatestiin. Jos on saanut molemmat koronarokotteet, ei testiä tarvita. Odottelimme negatiivista testitulosta ehkä noin vartin ja pääsimme jatkamaan matkaa. Ei mitään hämminkiä!

Koronarokote, matkustaminen vihreältä alueelta ja negatiivinen testitulos yhdessä takasivat sen, että karanteeniin emme joutuneet.

Koiran kanssa Norjaan

Möhkö-staffi matkustaa Norjaan

Kuvasta poiketen, Möhkö ei matkusta penkillä istuen, vaan pedillään jalkatilassa.

Mukana meillä oli tietenkin Möhkön lemmikkieläinpassi (meidän omat passit myös, vaikka omani olikin vanhentunut). Schengen-maiden välillä matkustettaessahan ei passeja tarvita, mutta otettiin ne kuitenkin varoiksi mukaan. Ajokortit oli molemmilla tietenkin mukana. Ei ole yhtään hullumpi tapa pitää koiran passia mukana matkustettaessa myös kotimaassa, jos sellainen löytyy. Möhkön tapauksessa, hän kun on staffi, voi esim. olla tarpeen todistaa koiran rotu. Jos eläinlääkärikin on erehtynyt aiemmin luulemaan Möhköä amstaffiksi niin ei voi olettaa, että viranomaiset tunnistaisivat rodun ja se voi osoittautua yllättävän kohtalokkaaksi, sillä…

Tiesitkö?

Tiesitkö, että Norjassa osa koiraroduista on kielletty, eivätkä ne näin ollen ole tervetulleita maahan? Möhkön ”isovelirotu” eli amstaffi on yksi kielletyistä roduista. Olen kuullut kauhutarinoita siitä, mitä näille koirille tehdään, jos ovat erehdyksessä maahan päässeet! Viimeksi nyt reissullamme kauhisteltiin, miten ollaan uskallettu lähteä koiran kanssa Norjaan, mutta omat kokemuksemme siitä ovat pelkästään positiivisia.

En osaa sanoa näkikö virkailija Möhköä autossa ajaessamme rajalle, mutta passia (eikä koronarokotetta) ei häneltä kyselty. Odotellessamme koronatestin tuloksia, otimme Möhkön ulos autosta kävelemään, joten siinä vaiheessa vielä olisi voinut jotain kysyä, mutta ei ketään kiinnostanut. Koiralle vaan rokotukset, siru ja passi kuntoon, ja eikun matkaan!

Olen aiemmin matkustanut koiran kanssa autolla laivassa Ruotsiin ja ihan yhtä smooth oli kokemus koiran kanssa silloin. Ruotsiin matkustettaessa koiralle täytyy syöttää ekinokokkilääkitys takaisin tullessa ja vaikka tästä löytyy hieman ristiriitaista tietoa Norjan osalta, en madotusta Möhkölle tehnyt. Täältä lukemani tiedon mukaan ekinokokkiloista ei esiinny Suomessa eikä Norjassa.

Majoitus Kaarasjoella – Grensen Hytteutleie

Avokkini Ville oli ajovuorossa viimeisellä etapilla ja haaveili majoituksesta rajan tuntumasta, että hän näkisi jalkapallofinaalin Yle Areenasta. Luulomme mukaan, Areena toimii vain Suomessa, mutta myöhemmin onnistuin katselemaan Norjan puolella myös yleisurheilua ongelmitta.

Löysin paikan karttaa katselemalla. Grensen Hytteutleie löytyy  bookingista ja heillä on myös omat kotisivut norjaksi. Kirjoitettua norjaa ymmärtää yllättävän hyvin, jos ruotsin kieli on jokseenkin hallussa! Paikka sijaitsee alle 1 km Karigasniemen rajanylityspaikan jälkeen, kunnan nimi on Kaarasjoki.

Ajettiin pihaan, jossa myös yrittäjäpariskunta siis asui, ja pihassa oli kyltti, jossa kerrottiin vastaanoton olevan auki 24/7, joten uskaltauduimme etuovelle kyselemään vapaita mökkejä. Omistaja ei varsinaisesti ilahtunut, kun varmistin, että onhan koirat ok ja kyseli hieman kokoa ja karvanlaatua. Onneksi Möhkön mökkeily oli ok ja saimme yösijan!

Majoitus Kaarasjoelle, mökki numero 4

Mökki maksoi 100€. Kotisivuilta ei hintoja löytynyt ja autossa olimme Villen kanssa päättäneet, että budjettimme on maksimissaan 100€ tälle yölle. Olin myyty, sillä mökissä oli myös sauna. Paikalla voi majoittua myös autolla, mutta siihen ei sisältynyt suihkua ja halusimme päästä pesulle.

Mökissä oli kaksi makuuhuonetta ja nukkumispaikkoja yhteensä 5-6 sekä pinnasänky. Ihan liian iso meille siis, mutta ilmeisesti hinnoittelu menee osaksi henkilömäärän mukaan. Keittiöstä löytyi kaikki tarvittavat kodinkoneet ja olohuoneesta ilmalämpöpumppu ja takkakin. Yläkerta oli vähän tuskastuttavan kuuma koko yön, mutta selvittiin. Tuulettaa ei voinut, koska hyttyset. Ei niitä kamalasti ollut, mutta reilusti. Pihassa oli jäätävän iso nurmikkoalue, jossa Möhkö sai irroitella frisbeen perässä.

Majoituspaikan takana virtasi joki ja hieno ranta

Aivan mökkien takana virtasi Inarijoki. Sen rannat olivat täydelliset hiekkarannat, joissa kävimme iltalenkillä Möhkön kanssa, mutta mulla ei ollut kameraa mukana. Mökkien takaa lähti hieman rehevöitynyt tie rantaan, eli sinne oli helppo kävellä. Olisin halunnut ehdottomasti jokeen uimaan seuraavana aamuna, mutta lämpötila taisi olla n. 15 astetta, joten jänistin.

Mökkejä löytyy alueelta nämä neljä ja ilmeisesti kaikki muut olivat nyt varattuina. Myös yksi asuntoauto oli pihassa, kun menimme. Ketään emme kuitenkaan nähneet tai kuulleet, eli alue on super rauhallinen. Mökkien edustalla on lapsille kiipeilyteline ja trampoliini. Rannan ansiosta, täällä varmasti voisi viihtyä pidempäänkin!

Omistajamies oli niin herttainen ja kun Ville päästi yhden ruotsinkielisen bra-sanan suustaan, niin hän höpötteli meille aivan innoissaan kaikenlaista, osittain ruotsiksi ja osittain norjaksi. 24/7 asiakaspalvelusta plussaa!

PS. Alun kuva on otettu aikalailla tasan keskiyöllä. Valon määrä on mieletön ja ero esim. Vantaaseen selkeä!