Ääripäitä, Khanomista Bangkokiin

Meilläkin loma häämöttää loppuaan. Reissu tosin jatkuu. Ollaan sanottu, että nyt ollaan lomalla, kun Meiju tuli lomailee meidän kanssa 😀 Illalla meillä on lennot Malesian Kota Kinabaluun, Borneon saarelle. Täältä Don Mueang lentokentältä viimeistelen tätä postausta.

Khanom

Koh Phanganilta tosiaan jatkettiin matkaa ferryllä takaisin mantereelle, Khanomiin. Oltiin luettu, että se on todella rauhallinen paikka ja lähettiinkin sitten sinne ihan vaan rentoutumaan. Vaikka sitä toki oltiin tehty jo aikaisemmissakin kohteissa. Kun ostettiin lippuja Phanganilta niin pieni epäilys hiipi meihin. Nimittäin lippuja myyvä rouva kysyi, kun oli jo jonkun aikaa lippuja kirjoitellut, että miksi te menette Khanomiin. Ei vissiin ihan tyypillinen kohde kolmelle nuorelle reissaajalle?

Näkymät parvekkeelta

Sellaisen meille sopivan hotellin löytäminen tuntui hyvin haasteeliselta. Pitäisi kuitenkin pysyä budjetissa mutta mitä olisi lomailu ilman uima-allasta ja muuta mukavaa. Paljon löytyi liian kalliita, tosi hienon näköisiä paikkoja. Sitten löytyi niitä, jotka eivät oikein houkutelleet. Päädyttiin lopulta vähän ylittämään budjetti ja valittiin Khanom Golden Beach hotel. Myöhemmin paikan päällä kuultiin, että hotelli oli suomalaisten suosima. Löytyi paaljon suomalaisia kirjoja hyllystä ja pääsin vaihtaa kaikki kolme jo luettua kirjaa uusiin! Hotellilla sattui olemaan meidän kanss yhtäaikaa kaksi suomalaista pariskuntaa. Muuten siellä ei sitten juurikaan porukkaa tuntunut olevan. Henkilökunta oli ihanan ystävällistä ja palvelualtista vaikka kielitaito ei kaikilla parhain ollutkaan. Viikonloppuna hotelli alkoi täyttyä thaimaalaisista turisteista.

Khanomissa on Thaimaan pisin ranta, 10km. Pitkä se tosiaankin oli ja R-A-U-H-A-L-L-I-N-E-N. Välillä se tuntui jopa autiolta. Roskaa oli jonkun verran mutta valitettavasti se tuntuu Aasiassa olevan aika tavallista. Meri huuhtoo niin paljon mukanaan ja kukaan ei siivoa noita yleisiä alueita. Hotellien kohdalla oli vähän siistimpää. Ainakin nyt tammikuussa aallot olivat melko isot rannalla ja kova tuuli. Meistä kukaan ei käynyt meressä uimassa. Hotellilla oli ihana allasalue aivan meren rannalla joten viihdyttiin siellä. Kuumakaan ei rannalla varsinaisesti tullut tuulesta johtuen.

Vuokrattiin yhtenä päivänä kaksi skootteria, että päästiin vähän kiertämään aluetta. Etäisyydet olivat liian pitkiä kävelyyn jopa meille 😀 Khanomissa liikenne on hyvin rauhallista ja tiet todella hyvässä kunnossa. Tällä kertaa minäkin pääsin ajamaan, kun Meiju meni Jantsun kyytiin ja sain oman skootterin. Ei meillä mitään merkittävää päämäärää ollut, käytiin keskustan tuntumassa ja rannan molemmissa päissä. Kunhan ajeltiin.

Khanomissa on mahdollista nähdä vaaleanpunaisia delfiineitä! Oltiin ajateltu aikaisemmin, että lähdetään käymään veneretkellä, jolla niitä  voisi nähdä. Ei sitten kuitenkaan lähdetty osin sen vuoksi, että merenkäynti oli kova ja osin siksi, että retket olivat melko kalliin oloisia. Mutta meilläpä kävi ihan älyttömän hyvä tuuri! Oltiin syömässä rannalla ravintolassa niin siinäpä niitä delfiineitä rannalla polski <3 Niitä oli ainakin kolme ja menivät useamman kerran siitä ravintolan ohitse. Kuvissa delfiinit eivät näytä niin vaaleanpunaisilta, mitä ne silmään näytti. Aurinko sen verran valotti niitä.

Oltiin ostettu jo ennakkoon lennot Surat Thanista Bangkokiin. Eli Khanomin rauhasta ruuhkaisaan Bangkokiin. Lauantaina illalla mentiin siis Khanomista taksilla lähelle Surat Thanin lentokenttää halpaan majapaikkaan. Hintaa oli jotain 7e/hlö ja tosi siisti majapaikka, Innkhun House URT Suratthani Airport)! Meille annettiin kaksi huonetta vaikka olin varannut vain yhden. Ilmainen lentokenttäkuljetuskin kuului hotellin hintaan. Sunnuntaina aamulla viiden aikaan lähdettiin lentokentälle ja kahdeksalta oltiin jo Bangkokissa. Otettiin vähän enemmän luxus majoitus Meijun viimeiseksi yöksi, Jantsun kanssa jatkettiin siinä vielä toinen yö. Meijun lento lähti vasta illalla joten saatiin näin pitää varmasti huonetta koko päivä ja Meiju sai nauttia vielä viimeisestä lomapäivästä 🙂

Hotelli oli Dusit Princess Srinakarin Bangkok. Hotellissa oli mieletön buffet -aamiainen! Hotellin vieressä oli ostoskeskus Seacon Square, kaikki tarvittava löytyi siis kävelymatkan päästä. Suvarnabhumin lentokentälle matkaa oli noin puoli tuntia taksilla. Meiju käytiin viemässä taksilla mutta tultiin Jantsun kanssa takaisin skytrainilla + bussilla ja hyvin näppärästi (+ halvasti) onnistui näinkin 🙂

Swensen’s löytyi ostoskeskuksesta joten muutamat jäätelöt siellä!

Pyykinpesu oli ainoa asia, joka sai ärsyyntymään.. Ei löydetty mistään lähistöltä pyykkäyspalvelua ja hotellin pyykkäyspalvelu oli niin kallis, että meillä olis varmaan ollu järkevämpi lähteä ostamaan uudet vaatteet. No, nyrkkipyykillä pakolliset ja jospa sitten Malesiassa löytyisi järkevämpään hintaan, tai edes pesukoneita, joilla voisi itse käydä pyykit pyöräyttää.

Heippa Meiju <3

Meiju tosiaan lähti maanantaina ja meillä lento tänään keskiviikkona. Pari päivää jäi vielä aikaa. Vaihdettiin hotellia julkisia käyttäen. Aikaa tähän vaihtoon meni kaksi tuntia 😀 Ensin hotellilta bussipysäkille, siinä ooteltiin tovi oikeaa ja saattoipa mennä pari ohikin. Skytrainilla keskustaan ja vaihdettiin toiseen linjaan. Ja vielä bussilla viimeinen lyhyt pätkä. Skytrain on hyvinkin selkeä ja sillä on kyllä helppo liikkua! Jos vielä joskus Bangkokiin eksytään niin majapaikka ehdottomasti läheltä skytrainia. Bussit olivat sitten hitusen haastavampia. Niitä suhas kokoajan eri numeroilla ja lopulta hypittiin ihan eri numeroisiin busseihin, kun oltiin suunniteltu ja päädyttiin suunnilleen oikeisiin paikkoihin.

Ei jaksettu tutustua kaupunkiin sen koommin. Tuntui, että aikaa oli niin vähän et päädyttiin viettää se aika hotellilla. Meidän toinenkin hotelli oli kuitenkin tosi kiva. Löytyi hyvä kuntosali (ilmastointi!) ja uima-allas katolta (hotelli oli Grand Tower Inn Rama VI Hotel). Hotellia vaihdettiin siksi, että meidän lento lähtee tosiaan eri lentokentältä kuin Meijun ja haluttiin tulla vähän lähemmäksi. Ja toinen syy tietenkin hinta. Tämä jälkimmäinen oli melkein 20e halvempi yöltä.