Hanoi ja Tam Coc, nämä jäi melkein välistä!

IndiGo:n siivin päädyttiin tosiaan 13.11. Hanoihin, Vietnamin pääkaupunkiin. Välillä tämä meidän reittimuutos on aiheuttanut vähän harmaita hiuksia ja on ehkä tehty vähän typeriä ratkaisuja reittien osalta, kun ei oikeen ole ollut suunnitelmaa. Ei oikein vieläkään nyt tiedetä, että miten meidän on järkevä halutut kohteet kiertää ja halutaanko edes kaikki ja jos ei niin mitä 😀 9.1. on takaraja, sillon pitää olla Bangkokissa ottamassa vastaan mun sisko Meiju <3 Voi että odotan sitä! Vaikka tässä onkin paljon varmasti upeita kohteita ennen sitä.

Ei varsinaisesti olla mitään kaupunki-ihmisiä, luontokohteet enemmän meidän juttu. Hanoi kuitenkin vaikutti ihan kivalta kaupungilta, tai ainakin tämä osa, missä olemme pyörineet. Kapeita kujia täynnä skoottereita ja siellä seassa saa puikkelehtia. Liikenteen sekamelska tunnettua Aasialaista laatua. Katsottavaa riittää. Skoottereilla voi kuljettaa lähestulkoon mitä tahansa. Jopa toinen skootteri oli poikittain toisen kyydissä. Joissakin skoottereissa voi olla hirveät määrät laatikoita köytettäny. Ja sitten tietenkin se, että pieni perhe mahtuu aivan hyvin yhden skootterin kyytiin.

Hanoissa meillä oli ihana majapaikka vanhan kaupungin tuntumassa. Golden Sun Villa Hotel. Loistava aamupala ja ihana henkilökunta. Huonekin erittäin viihtyisä. Helpon kävelymatkan päässä paljon nähtävää. Ja sisäänkirjautuessa toivotettiin tervetulleeksi hedelmillä ja mehulla 🙂

Hanoissa kierreltiin kävellen lähiseutuja ympäriinsä ja käytiin katsomassa joitakin nähtävyyksiä. Hanoissa kolme yötä kuitenkin riitti ja jatkettiin matkaa Ninh Binhiin. Tätäkään ei oltu aikaisemmin suunniteltu mutta pienellä googlettelulla vaikutti aika meidän paikalta.

Vietnamissa mielenkiintoista paikkojen vaihdoksissa on ollut se, että aikaa melko lyhyisiinkin matkoihin menee todella pitkään. Esimerkiksi Hanoista Ninh Binhiin (tai no tarkemmin ottaen Tam Cociin) on reilu 100km. Tiiätteko kuin kauan tämä matka kesti? Reilu 2h! Tam Cocista Ha Longiin matka kesti noin 3,5h (matka noin 200km) ja Ha Longista Hanoihin 3h (matka noin 160km). Etelässä nämä matka-ajat on vielä järkyttävämpiä. 60km Ho Chi Minhin alueella 2h, Ho Chi Minh Citystä Mui Neen 4,5h (matka noin 220km). Siitä voi laskea ettei keskivauhti mikään hurja ole. Olemme siis kulkeneet turistibusseilla, jotka ovat olleet aika hyvän laatuisia ja ei mitenkään hirveän kalliita 🙂

Palataan takaisin Tam Cociin. Tämä on ollut ainakin mulle täällä Vietnamissa tähän astisista kohteista varmaan se lemppari. Todella paljon siellä oli turisteja mutta silti sellainen ihanan pieni paikka. Oltiin vain kaksi yötä ja kolmannellekin olisi varmasti vielä riittänyt nähtävää. Skootterien vuokraamisen lisäksi suosittua oli polkupyörien vuokraus.

Saavuimme iltapäivällä ja aikaa oli vain pari päivää. Niinpä suunnattiin heti hotelliin sisäänkirjautumisen jälkeen pienelle veneretkelle, jota oli tripadvisorissa suositeltu. Turisteja oli todella paljon mutta veneen kyydillä lipuessa tunnelma oli silti varsin rauhallinen. Tämmöisiä veneretki paikkoja oli useammassa paikassa lähistöllä. Me lähdettiin siitä Tam Cocin ”keskustasta”, lähestulkoon hotellin vierestä. Veneellä ei siis soudettu itse, istuttiin vain kyydissä. Maisemat olivat kyllä upeat! Kallioita kohosi siellä täällä. Tämä veneretki maksoi kahdelta tippeineen vajaa 20e ja kesto oli noin 1,5h. Meillä jäi muuten ihan hyvä maku mutta kaupustelu.. Siellä oli ”kauppaveneitä” ja yksikin yritti kovin, että ostakaa kuljettajalle nämä tipiksi (ja hinta tietenkin oli kolminkertainen siihen, jos tuotteet olisi ostanut kaupasta). Samoiten myös tämä meidän kuljettaja yritti jossain vaiheessa alkaa kauppaamaan meille jotain pusseistaan. Me harvemmin ostetaan mitään muuta kuin tarpeellista joten nuo kauppaustilanteet saa ahdistuksen päälle. Suurin osa kuljettajista kuitenkin näytti ajelevan ilman mitään kauppapussukoita joten suurin osa saa varmaan olla näiltä rauhassa.

Skootteri siis vuokrattiin ainoalle kokonaiselle päivälle. Ja ajeltiin heti aamupalan jälkeen Mua Cavesille. Siellä meitä kiinnosti tietenkin ne ylöspäin suuntaavat portaat 😀 Ehkei portaat vaan kuitenkin se näköalapaikka. Täälläkin turisteja oli paljon, aasialaisia turisteja enimmäkseen ja meteliä oli. Menimme paikalle noin klo 9 ja silloin siellä ei vielä ollut ihan niin tungosta mutta siinä vaiheessa, kun lähdettiin tulemaan alaspäin niin väki lisääntyi. Kiipeäminen ei ole peruskuntoiselle paha, meillä taisi mennä noin 30min ylös. Maisemat täältäkin todella hienot. Toisessa suuntaa näkyi juurikin se ”joki”, jota pitkin oli edellisenä päivänä menty veneen kyydissä:

Ja toiseen suuntaan avautui näkymä riisipelloille, toiselle huipulle sekä Ninh Binhin kaupunkiin saakka:

Tämä kuva on otettu portaissa matkalla, ei aivan huipulla

Alue oli tehty tosi viihtyisäksi ja kierreltiin näköalapaikan jälkeen vielä alhaallakin. Yllä olevassa kuvassa näkyvä reitti sydämelle oli kävelysilta lumpeiden keskellä.

Mua Cavella vierailun jälkeen huristeltiin skootterilla vielä ympäriinsä. Täällä ei ollut liikennettä paljoa, joten skootterilla oli helppo ajella. Jantsu ei jostain kumman syystä halua, että minä ajan vaikka silloin teininä mulla oli skootteri ja sillä tais tulla se lähemmäs 10 000km ajeltua. Mutta istun mielellään kyydissä ja katselen maisemia (= annan tarpeellisia neuvoja ajamista ajatellen :D).

Tam Cocissa meillä oli jälleen aivan loistava majapaikka: Thien Van Hotel & Spa. Hinta oli jotain hurjat 12,5e/yö ja huoneessa oli oma kylpyhuone, ilmastointi ja parveke. Huone oli vieläpä täydellisen siisti ja viihtyisä. Ja asiakaspalvelu erinomaista. Geelilakat alakerran spa:ssa sekä varpaiden- että sormien kynsiin yhteensä 10e.

Auringonlasku parvekkeelta

Tam Cocin jälkeen meillä oli pohjoisessa enää yksi kohde jäljellä: Ha Long ja Halong Bayn risteily. Mutta siitä kirjoitan aivan oman postauksen!