Roadtripillä Etelä-Afrikassa osa III

Roadtrippihän jatkui tosiaan niin, että Plettenberg Bayssa vietimme yhden yön, Jeffreys Bayssa kaksi ja viimeinen yö ennen lentoa Johannesburgiin Port Elizabetissä lentokentän lähellä.

Majoitukset on kyllä tähän astisella reissulla olleet kaikki todella hyviä. Vasta täällä Johannesburgissa varasimme ensimmäisen ”oikean” hotellin. Muut ovat olleet enemmän guest house tai bed&breakfast tyylisiä. Johannesburgin hotellissa päästiin salillekin pitkästä aikaa! Olipa kiva treenata vähän painojenkin kanssa, kun muuten on lähinnä vähän kuntopiiriä tehty.

Mitäs tältä loppumatkalta jäi käteen. Upeita maisemia, hienoja kokemuksia, ystävällisiä ihmisiä. Lyhyellä ajalla vain pintaraapaisua kohteisiin.

Robberg Nature Reserve. Plettenberg Bayssa oli myös upean näköinen pitkä hiekkaranta.

Robberg Nature Reserve

Plettenberg Bayn pysähdys oli vain yhden yön, joten mietittiin yksi asia, mitä tehdään, kun sinne mennään. Käytiin majoituspaikassa ja saimme onneksi huoneen aikaisemmin. Muita asukkaita ei ollut, joten saatiin valita kahdesta huoneesta kumpi mielummin halutaan. Majapaikan nimi oli Alikreukel Accommondation. Valitsimme yhden kohteen, johon ehdimme tutustua Plettenberg Bayssa ja se oli Robberg Nature Reserve. Kun saatiin sisäänpääsy maksettua ja pääsimme sisään, autoja oli aivan kauhea määrä. Suosittu kohde siis. Siellä pystyi valitsemaan mieluisan kävelyreitin, reittivaihtoehtoja oli kolme. Kiersimme sen pisimmän ja matkaa tuli noin 9km. Reitti on hyvin merkattu ja erittäin vaihtelevaa maastoa. Välillä kiivettiin sekä mäkeä että portaita ylös-alas, välillä käveltiin upottavassakin hiekassa, välillä kovilla poluilla, hypittiin kiviltä toisille. Hienoja maisemia ja samalla mukava urheilusuoritus. Meillä kiertämiseen meni aikaa noin kolme tuntia. Vettä oli liian vähän mukana, se hieman harmitti. Rannoilla ja vedessä näkyi hylkeitä. Aallot iskeytyivät valtavalla voimalla alueen ympärillä oleville kivikoille, etenkin siellä kärjessä. Ja ne hylkeet sukeltelivat sielläkin! Suosittelemisen arvoinen kohde, jos täällä päin liikkuu 🙂

Robbergin hylkeitä. Jos hylkeiden kanssa tahtoo snorklaamaan niin täällä se on ilmeisesti mahdollista. Ainakin muutama vene nähtiin tuolla pyörimässä ja jokunen ihminenkin vedessä.

Hylkeiden lisäksi näkyi tällaisia liskoja ja aivan järkyttävän kokoisia jotain heinäsirkkoja

Ihania polkuja <3

Matkalla Jeffereys Bayhin pysähdyttiin Tsitsikamma National Parkissa. Tämä oli sellainen paikka, että jäi todella harmittamaan ettei meillä ollut aikaa kuin pari tuntia. Trekkailtiin muutama lyhyt reitti. Täällä olisi voinut yöpyäkin. Oli paikkoja karavaanareille, telttapaikkoja sekä mökkejä. Ja täälläkin niitä upeita maisemia. Pitkä riippusilta oli siisti! Suosituin reitestä oli juurikin tämä, joka vei riippusilloille (en muista nimeä) ja porukkaa oli todella paljon. Reitti olikin tehty lankuista kokonaan ja oli melko helppokulkuinen, portaita tietenkin jonkin verran. Muilla reitellä ei ollut niin suurta tungosta.

Päivän luontokuva

Tsitsikammasta ajettiin vielä ennen Jeffreys Bayta vierailemaan yhdelle lypsykarjatilalle. Täällä lypsylehmät oli jaettu kahdelle erille tilalle ja molemmissa noin 500 lehmää. Oli mukava jutustella tilan isännän kanssa ja vertailla eroja ja yhtäläisyyksiä meidän maatalouteen.

Täällä näkyy alueittain todella paljon nautoja laiduntamassa, sekä liha- että lypsykarjaa. Ei olla taidettu yhtään suurempaa navettarakennusta nähdä. Katon alla on lähinnä lypsyasemat.

Jeffereys Baysta onnistuttiin löytämään varmaan ensimmäinen majapaikka, jossa oli ruuhkaa 😀 JayBay House. Ihastuttavat paikan omistajat toivottivat lämpimästi tervetulleiksi ja pahoittelivat ettei ollut vapaana isompia merinäköala huoneita. Olimmekin varanneet sen halvimman, joten ei tämä mitenkään yllättänyt. Seuraavana aamuna meille kuitenkin tarjottiin isompaa huonetta sillä merinäköalalla ilman mitään lisämaksua. Kyllä kiitos, kelpaa! 😀 Todella siisti majapaikka ja jälleen auton sai aidatulle pihalle. Aamupala oli aivan loistava. Sitä osasi arvostaa vielä enemmän, kun meillä aika harvassa kohteessa on aamupalaa ylipäätään ollut tällä reissulla. Ollaan osteltu kaupasta aamupalatarpeet jääkaappiin.

Päivän pieni aktiviteetti, minigolf! Ei taas kauheasti yllätä kuka vei. No alussa kuitenkin olin minäkin kauan johdossa!

Jeffreys Bay

Jeffreys Bayssa vietettiin ensimmäistä rantapäivääkin muutama tunti. Eli pyyhkeet hiekalle ja lukemaan/kuuntelemaan kirjoja. Saattoipa sitä hetkeksi torkahtaakin. Tuuli edelleen vähän viileä, muuten lämpimämpi. Täälläkin ranta oli toooodella pitkä, joten hylättiin ajatus kävellä se päästä päähän, tyydyttiin tällä kertaa vähempään 😀 Rannalla oli sen kokoon suhteutettuna naurettavan vähän porukkaa. Tuskin täällä kunnon ruuhkaa kovimmankaan sesongin aikaan nähdään? Ranta on kuitenkin niin pitkä, että omaa tilaa uskoisi löytyvän. Paikka on ilmeisesti surffareiden suosiossa, ainakin niitä näkyi todella paljon.

Ihana ratsuni Valentino <3

Jantsu bongaili netistä, että täällä olisi kiva ratsastuspaikka. Vähän emmin, kun edellisestä ratsastuksesta aikaa jo noin kolme vuotta. Onneksi kuitenkin lähdin! Ja hevosen selkään, kun pääsi, oli kuin sieltä ei koskaan pois olisi ollutkaan. On sitä toki tullut aikanaan niin paljon harrastettua, että ihmehän se olisi, jos se johonkin vain unohtuisi 🙂 Otettiin ratsastus niin, että pysähdyttiin paikalla matkalla Jeffreys Baysta Port Elizabethiin Paikan nimi oli Papiesfontein Beach Horse Ride. Paikkaa voin todellakin suositella. Hevoset olivat hyvä kuntoisia ja erittäin tottuneita tällaiseen toimintaan. Oppaat osasivat myös valita ratsastajille sopivat hevoset.

Ryhmässä taisi olla muutaman oppaan ja kolmen vapaaehtoisen lisäksi yhdeksän ratsukkoa. Sain ratsukseni ihanan Valentinon <3 Hän vaikutti varsin rauhalliselta tyypiltä, mutta Julia sanoi, että se on todella nopea. Lähdettiin ryhmänä liikkumaan polkua pitkin eteenpäin. Maisemat täälläkin olivat todella kauniit. Suurin osa ryhmästä oli aloittelijoita, minun lisäkseni taisi olla yksi toinen kokeneempi. Välillä ravattiin ja suurimmaksi osaksi käveltiin. Kunnes päästiin hiekkadyyneille. Siellä täytyi päästä aika jyrkkä upottava mäki ylös. Kaikki siitä selvisivät, vaikka muutama laiskempi tapaus tarvitsi hieman enemmän kannustusta 🙂 Hiekkadyyneiltä, kun päästiin kilometrejä pitkälle autiolle rannalle, ryhmä jakaantui. Toisen oppaan mukaan lähtivät he, ketkä haluavat laukata. Meitä lähti yhteensä neljä ratsukkoa laukkaamaan vesirajan tuntumaan. Ja en taas voi sanoin kuvata sitä fiilistä! Hevoset todellakin painelivat lujaa, välillä saatettiin olla jopa vähän kilpasilla ja Valentino todellakin oli nopea. Se oikeastaan heräsi kunnolla vasta, kun ranta alkoi lähestymään, ajatteli varmaan, että pian pääsee painattamaan <3 Lenkkarit sekä housut hiekassa sekä merivedessä, mutta niin leveä hymy kasvoilla kuin voi olla. Kävelimme takaisin aloituspaikkaan. Lenkki oli mun aktiivisuusrannekkeen mukaan noin 11km ja aikaa meni pari tuntia. Hevosilta kamat pois ja vesisuihkun kautta takaisin laitumelle. Aloittelijoiden porukka ei ollut tullut vielä siinä vaiheessa, kun me lähdimme Jantsun kanssa jatkamaan matkaa. Ja tämä parin tunnin ratsastus tosiaan maksoi noin 25e.

Onneksi dronelle tallentui yksi pätkä, josta sai pari kuvamuistoa.

Port Elizabetissä hyvästelimme automme ja Etelä-Afrikan roadtrippi päättyi tähän. Ruokailun ja kaupassa käymisen jälkeen suunnattiin majapaikkaan odottamaan seuravan aamun lentoa kohti Johannesburgia.

Ja nyt painelen nukkumaan, koska huomenna alkaa se kauan odotettu safari! 🙂