Roadtripillä Etelä-Afrikassa

Kapkaupungissa vietetyn viiden yön jälkeen oli aika alkaa vaihtaa maisemaa. Niinpä vuokrattiin auto ja lähdettiin huristelemaan kohti Hermanusta. Aviksella lisäkuski olisi maksanut paljon. Siispä päädyttiin ratkaisuun, että Jantsu saa ajaa, koko matkan 😀 Mulle sopi hyvin, vasemmanpuoleinen liikenne ja autossa kuskin paikka oikealla. Pelotti alkuun jo kyydissä istuminen! No ei enää, tuntuu jo siltä, että olisin minäkin voinut ajaa. Määränpäänä meillä on Port Elizabeth. Meillä lähtee sieltä lento 6.10. kohti Johannesburgia. Johannesburgissa ei sen koommin aikaa vietetä, mennään vain lentokentän lähellä olevaan hotelliin yöksi ja 7.10. meidän viiden päivän safari starttaa. Mutta palataanpa vielä näihin viimeisiin päiviin.

Rantapolku pingviini paikan vieressä

Jos täällä päin ajelee, pääsee pingviineitä katsomaan toisella alueella huomattavasti halvemmalla kuin Simon’s Townissa. Paikka taisi olla Betty’s Bay. Me kävimme tässä kohtaa rannalla vähän kävelemässä, sisäänpääsy pingviineitä katsomaan taisi olla 25-35ZAR. Maksoimme Simon’s Townissa ainakin kuusinkertaisen hinnan…

Näitä otuksia nähtiin Hermanuksessa paljon

Hermanuksessa vietimme kaksi yötä. Hermanuksesta voi nähdä valaita ihan rannalta käsin. Me ei nähty, liekkö johtuu siitä, että jaksettiin ehkä pari kertaa hetki istuskella katselemassa merelle päin. Hermanus oli miellyttävä pieni kaupunki. Löytyi ihania pieniä ravintoloita ja kahviloita kapeilta kujilta. Etenkin meidän mieleen oli rannan myötäisesti kulkevat kävelypolut! Hermanuksesta varasimme majoituksen ”Hermanus backpackers & budget accommondation”. Huone omalla kylpyhuoneella kustansi noin 37e/yö. Rakennuksessa oli yhteiset olohuone sekä keittiö. Auton sai aidatulle takapihalle. Kehun tätäkin majoitusta. Siisti ja hyvällä sijainnilla 🙂 Keittiötäkin käytettiin, kun tarvii tietenkin budjetti pitää mielessä. Ei voi syödä ihan kokoajan ulkona 😀

Tässä oli meidän majapaikan etupiha, aika ihana!

Tänne suunnalle ei tultu niiden valaiden vuoksi. Vaan valkohaiden! Kävimme siis Gansbaaissa haihäkkisukelluksella. Aivan mieletön kokemus, josta kirjoittelen ihan oman postauksensa.

Valkohaiden kohtaamisen jälkeen ajeltiin maisemareittiä (= 20km aika heikkokuntoista hiekkatietä) Hermanuksen ns. viinitielle. Viinitiloja on tosiaan Hermanuksenkin lähistöllä paljon. Valitsimme yhden ja lähdetiin viininmaistelulle. Päädyttiin Ataraxia tilalle. Todella kaunis paikka ja saimme hyvää palvelua. Viinit ei niin minun makuun olleet, koska vain makea valkoinen menee (parhaillaan yritän opetella kyllä :D). Jantsulle lähti kuitenkin yksi pullo punaista mukaan vaikkei paljoa maistellutkaan.

Tänään jatkettiin ajamista. Eilen illalla just ennen nukkumaan menoa tehtiin päätös mihin ajetaan ja varattiin majoitus 😀 Ajoimme Cape Agulhaksen eli Afrikan eteläisimmän kärjen kautta Swellendamiin. Cape Agulhaksessa Intian valtameri ja Atlantti niin ikään kohtaavat. Kaunista ja karua aluetta, meidän vierailuajankohtana oli todella sumuista. Sielläkin oli polkuja rannan myötäisesti. Ja tapahtui jotain ei ihan joka päiväistä: Jantsu joutui autolla väistämään kilpikonnaa! Se raukka oli lähdössä ylittää tietä (sellaista hiekkatietä) mutta kääntyi sitten takaisin.

Cape Agulhas

Tähän asti ajaessamme on oikeastaan koko matkat näkynyt todella suuret alueet peltoja. Joillain alueilla viiniviljelmiä mutta suuremmalla osalla alueista viljanviljelyä. Osalla pelloista on myös näkynyt laiduntamassa nautoja sekä lampaita.

Swellendamissa majoitumme The View Swellendam B&B:ssä. Ainakin näin ensimmäisen päivän/illan perusteella todella kiva paikka. Tällä hetkellä täällä ei ehkä ole muita vieraita, ainakaan emme ole nähneet. Pihalla on uima-allaskin!  Omistajat asuvat tässä itsekin, ymmärtääkseni vuosi sitten avanneet paikan ja ovat tänne Johannesburgista muuttaneet. Ystävällistä palvelua. Vanha rakennus ja todella kivalla tyylillä remontoitu.