Yksi lemppari, Koh Phi Phi

Kolmas kerta toden sanoo vai miten sitä sanotaan. Kävimme kolmatta kertaa Phi Phillä. Ensimmäisellä kerralla päiväretki 2012, seuraavalla kerralla kaksi yötä 2016 ja nyt 2019 tuplattiin ja oltiin neljä yötä 😀 Jokohan tämä paikka on nyt nähty? Sanomattakin selvää, että tykätään Phi Phistä. Vaikka siellä on bilemeno (eikä me nyt varsinaisesti mitään bilehileitä olla, paitsi ehkä sopivassa seurassa) ja paljon turisteja. Siellä on kuitenkin niin kaunista. Ja rentoa.

Tällä kertaa päästiin yhtenä iltana kuitenkin bileidenkin makuun, kun oli kavereita mukana 😀 Ja sanotaanko ettei hullumpi paikka siihenkään hommaan! Allekirjoittanut rakastaa tanssimista. Olihan se aika huippua tanssia menemään rannalla, kun vesi nousi polven korkeuteen ja kaikilla oli hyvä meno.

Bileitä seuraavana aamuna olo oli yllättävänkin hyvä ja Jantsu sitten totesi et lähdetäänkö käymään kävelemässä siellä toisella puolella. No tottahan toki! Ihan perus lähteä 30 asteen helteeseen kävelemään bileillan jälkeen. Reissukaverit olivat viisaita eivätkä lähteneet. Jantsun ”oikoreitellä”, meistä toisen pinna (en tunnusta!) alkoi iiihan pikkuisen kiristyä ja hyvä ettei matkan teko loppunut siihen paikkaan. No sieltä pusikosta nyt ainakin oli päästävä. Mentiin sitten hieman virallisemman tuntoista polkua. Tois

Long Beach

Vuokrattiin yhtenä päivänä taas pitkähäntävene. Tämmöisellä neljän hengen seurueella on kyllä kiva, kun yksityisbotskikaan ei tule kalliiksi. Kurvattiin Koh Phi Phi Leh saaren ympäristöön. Maya Bayn (eli The Beach leffasta tutun rannan) tuntumaan, mutta tiedossa oli, että se oli ainakin tuolloin suljettuna turisteilta. Liiallisen suosion varjopuolia. Pulahdettiin meressä kuitenkin tuolla ja ne karstikivikalliot sekä turkoosi vesi! Niin kaunista. Pileh lagoon oli aivan upea! Siellä oleskeltiin hieman pidempään.

Maya Bay

Pileh Lagoon

Näiden jälkeen käytiin vielä Monkey Beachillä. Oli sentään juuri eri Monkey Beach, jolla kävimme meidän ensimmäisellä Thaimaa reissulla. Täältä pojat saivat meloa kajakin pois, kun jotku eivät sitä ilmeisesti jaksaneet enää takaisin.

Aikaisemmilla reissuilla saareen tutustuminen on jäänyt aika vähäiseen. On ollut liian vähän aikaa ja kierretty vain ihan siinä ”ytimessä”/sataman tuntumassa + näköalapaikalla. Jantsun kanssa käveltiin yksi päivä tällä reissulla noin 10km kaiken kaikkiaan 😀 Polkua pitkin käveltiin Nui Beachille, joka oli aivan ihana! Ainakaan silloin siellä ei ollut paljon ihmisiä, olimme toki paikalla vasta iltapäivällä. Polku oli hieman haasteellinen, jyrkkää nousua/laskua. Samalla reissulla ohitimme Loh Lana Bayn ja Loh Ba Kao Bayn. Tällä puolella saarta meno tuntui paljon rauhallisemmalta. Ainakin tällä kokemuksella voisin sanoa, että mikäli Phi Phille haluaa eikä se bilettäminen niin kiinnosta, niin tämä voisi olla sopiva paikka. Ravintoloita ja kauppoja löytyi kyllä.

Kävimme myös pari kertaa Phi Phin Long Beachillä. Hieno paikka sekin ja kävelyreitti rantaa pitkin oli todella mukava. Kaverit taisivat jossain puussa nähdä ison hämähäkin, minun pää kääntyi pois siinä vaiheessa, parempi etten edes näe 😀 Long Beachillä oli porukkaa kuitenkin aika paljon.

Phi Philtä otettiin ferry Phukettiin ja sieltä taksi lähelle lentokenttää, Nai Yang Beachille. Hyvä paikka viettää päivä tai kaksi lentoja ennen tai niiden jälkeen 🙂