Bali, Nusa Lembongan 2017

Selvittelin ennen reissuun lähtöä aika paljon Gilin saarista ja törmäsin sitten lähempänä sijaitsevaan Nusa Lembonganin saareen. Kaiken lukemani perusteella ajattelin, että valitaan Nusa Lembongan meidän kohteeksi.

Valinta ei todellakaan ollut väärä! Emme Gilin saarilla ole käyneet niin ei voida suoranaisesti verrata näitä keskenään. Mutta me suorastaan rakastimme tätä saarta. En edes ihan tarkkaan osaa sanoa miksi, se vain oli just meille sopiva.

Saavuttiin saarelle pikaveneellä Sanurista. Näitä pikavenekyytejä oli ainakin Kutalta todella helppo ostaa ja niitä myytiinkin joka paikassa. Meilläkin oli vielä niin, että ei tiedetty kahdesta päivästä ihan varmaksi niin whatsapin kautta viestiteltiin myyjän kans, kun päivä selvisi. Kyydin hintaa en enää kuollaksenikaan muista, mutta se sisälsi kuljetuksen hotellilta Sanuriin ja Lembongalla vielä kuljetuksen hotellille.

Hotellimme oli Bali Belva (bungalow – osittainen merinäköala, ~40e/yö, sisältäen aamupalan). Ensimmäinen bungalow majoitus! Olihan tämä aika sellainen luxus. Paras majoitus, missä tähän mennessä ollaan ikinä oltu. Kylpyhuone oli melko jännittävä, ei kattoa. Varsinkin illan pimetessä itseäni hieman jännitti käydä siellä vaikka aivan uskomattoman ihana olikin. Terassilla oli kattotuuletin ja näin ollen illallakin siinä pystyi viettämään aikaa eivätkä ötökät häirinneet ollenkaan. Henkilökunta kävi myös jossain vaiheessa iltaa myrkyttämässä huoneen ja laittoivat samalla sängyn päällä olevat ötökkäverhot kiinni.

Hotellin sijainti oli meidän mielestä täydellinen. Aika syrjässä mutta me kun olemme reissuilla kovia kävelemään niin tämä ei haitannut. Kävellen matkaa meni varmaan 20-30min suuntaansa, kun lähdettiin esimerkiksi syömään ”keskustan” suunnalle. Saari oli toki sen verran rauhallinen, että täällä olisi kyllä voinut sitä skootterin vuokrausta hyvinkin kokeilla ensimmäisen kerran. Tiet olivat kuitenkin kapeita eivätkä kauhean hyvässä kunnossa.

Muutama miinus toki löytyi. Kun lähdimme hotellilta, huomasin, että vaaleat hiukseni olivat värjääntyneet aika vihreiksi.. Toinen pieni miinus tulee aamupalasta. Aamupala tilattiin ja se oli melko suppea. Ihan ok kylläkin mutta suppeus tuo sen pienen miinuksen.

Itseasiassa harmittelimme hieman, kun kokoajan oltiin menossa, kun näin kivassa majapaikassa olisi voinut enemmän viettää aikaakin. Bali -reissun jälkeen varmaan vähän viisastuttiinkin, että ei meillä välttämättä tarvitse mitään kauhean kummoista majoitusta olla, kun siellä lähinnä käydään vain nukkumassa. Koitetaan seuraavalla reissulla karsia vähän majoituksen kriteereitä 😀

Nämä kuvat kertokoon enemmän kuin tuhat sanaa!

Vietemmi Nusa Lembonganilla kolme yötä. Saareen tutustuttiin jalan. Käytiin kävelemällä saapumispäivänä Dream Beachillä ja sen vieressä ihasteltiin myöskin Devil’s Tears -nimistä nähtävyyttä. Jatkettiin kävelyä vielä Yellow Bridgelle. Kiinalaisia turisteja kulki minibussi lastillisia ristiin rastiin 😀

Dream Beach
Yellow Bridge, joka yhdistää saaret Nusa Lembongan ja Nusa Ceningan

Ostettiin seuraavalle päivälle snorklausretki. Haaveena oli nähdä paholaisrauskuja. Ymmärsimme ettei retkellä ole montaa snorklaajaa. Se vain jäi kertomatta (tai kysymättä, kummin vain :D), että oltiin ikäänkuin ”täytteenä” retkellä, jossa oli sukeltajia. Meitä ei kauheasti huomioitu ja jo siinä vaiheessa tiesin, että jää rauskut näkemättä. Aallokko oli ihan eri luokkaa, kuin mihin Thaimaassa oli tottunut ja snorklaaminen olikin vielä raskaampaa. Meidän lisäksi retkellä oli yksi kiinalainen nuori mies snorklaamassa, lisäksi oli sitten muistaakseni kuusi sukeltajaa. Minulle iski aivan järkyttävä pahoinvointi, kun noustiin takaisin veneeseen ja se vain heilui ja heilui. Pari sukeltajista sitten tämän huomasi ja tarjosivat pahoinvointi lääkkeitä. Onneksi olo sitten helpotti ja päästiin rannalle syömään. Rantauduimme Nusa Penidan Crystal Bay beachille. Retken henkilökunta kantoi veneestä ruuan ja syötiin ihanassa auringonpaisteessa hiljaisella rannalla. Tästä sitten jatkettiin vielä rannan tuntumaan snorklaamaan. Aallokko ei ollut niin hurjaa kuin ensimmäisessä paikassa, mutta isompaa edelleen, mihin Thaimassa tottunut. Minä halusin mennä ilman liivejä, että voisin myös sukeltaa, Jantsulla ei ollut niin suurta luottoa henkilökuntaa kohtaan, että olisi ilman lähtenyt. Ja hyvä ettei lähtenytkään. Mulla alkoi jossain vaiheessa mennä maskin sisään vettä ja kun siinä aikani yritin värkätä laseja kunnolla niin alkoi tulla tunne, että kohta hukun tänne. Roikuin sitten Jantsun pelastusliiveissä, että sain maskin taas ”toimimaan”. Ja siinä vaiheessa kun alkoi väsy painamaan ja haluttiin veneeseen niin vene meni meitä suunnilleen karkuun.. Huomion kohteena olivat ihan oikeasti vain sukeltajat. Tai sellainen fiilis meillä ikävä kyllä jäi. Ei muisteta järjestäjän nimeä.

Vedenalainen nähtävä oli täällä kuitenkin hienompaa kuin Thaimaassa!

Seuraavalle päivällä Jantsu varasi whatsapin välityksellä retken Nusa Penida saarelle. Jos olen jo sanonut, että tahdon takaisin Nusa Lembongan saarelle, niin todellakin tahdon myös Nusa Penidaan! Jos vielä Balille eksymme niin sinne menemme pariksi yöksi. Nusa Penidan saari on suurempi kuin Lembongan. Siellä oli myös vielä vähemmän hotelleita kuin Lembongassa. Ne mitä näimme, olivat oikeastaan sympaattisen näköisiä bungaloweja. Tiet olivat kapeita, mutkaisia ja mäkisiä. Istuimme päivän ilmastoidussa autossa, kun kuljettaja vei meitä aivan uskomattoman hienoihin paikkoihin! Tällä hetkellä TOP 1 nähtävyys on kyllä Nusa Penidan Kelingking Beach (Secret Point). Ei voinut kuin haukkoa henkeä, niin upealta siellä näytti. Oltiin aamusta aikaisin liikkeellä ja saatiinkin kierrellä nähtävyyksiä niin ettei turisteja ollut juurikaan. Päivän mittaan kuitenkin huomattiin, että turistejakin oli kokoajan enemmän.

Broken Beach

Päivä päättyi samaiselle rannalle, jossa pysäköitiin myös snorklausretkellä. Tajuttiin tämä vasta kun istuttiin autossa ja mietittiin kohteiden nimiä mihin oltiin menossa 😀 Rannalla nautittiin pari tuntia aika rauhassa. Siellä ei kovin montaa ihmistä meidän lisäksi ollut. Pari lehmää kylläkin, kotoisaa siis!