Thaimaa, Krabi 2016

Koh Lanta, Long Beach

Krabi town – Ao Nang – Koh Lanta – Phi Phi – Krabi town

Krabin matka oli meille ensimmäinen ”omatoimimatka”. Eli ostettiin pelkät lennot ja hotellit varailtiin sitten paikan päällä. Lennot löydettiin edullisesti finnmatkojen kautta (vai olikohan jo silloin TUI-matkat?). Helsingistä suorat lennot Krabille kustansi yhteensä kahdelta hengeltä noin 1000e, ihan tarkkaan en enää muista. Siihen päälle tietenkin vielä Oulu-Helsinki-Oulu lennot. Pariksi ensimmäiseksi yöksi varattiin majoitus Krabi townista jo ennen matkaan lähtöä.

Hotelli oli Krabi Cozy Place. Oltiin majoitukseen enemmän kuin tyytyväisiä! Yö kustansi muistaakseni alle 30e ja aamiainen kuului hintaan. Aamiainen valittiin kahdesta vaihtoehdosta: syötiin munia, makkaraa, leipää, hedelmiä. Keliakiani vuoksi en tietenkään sitä leipää voi syödä mutta tuollaisissa tilanteissa Jantsu syö leivät ja minä paistetut munat 😀 Hotellissa oli myös uima-allas ja ainakin, kun me siellä oltiin niin oli aika hiljaista, altaalla saatiin olla oikeastaan kahdestaan. Huone oli siisti ja asiakaspalvelu ystävällistä. Palattiin takaisin tähän hotelliin vielä loppu matkasta.

Krabi Cozy Place

Krabi town oli muutenkin molempien mielestä todella kiva paikka. Vaikka yleensä tahdotaankin rantaa tai muuten kaunista luontoa. Krabi townissa ollaan syöty meidän Thaimaa matkojen kirkkaasti parhaimmat ja edullisimmat ruuat! Aikaisemmat kokemukset kun rajoittuvat Phukettiin oli Krabi townissa jotenkin vapauttavaa liikkua, kun kokoajan ei jotain tyrkytetty (taksi, tuktuk, massage, look something jnejne.). Turisteja ei myöskään aivan hirveästi näkynyt ja paikallisten markkinoilla oli kiva kierrellä 🙂

Ruoka-annosten hinnat pyörivät jossain euron huitteilla
Sweet & sour chicken tais olla oma lemppari 🙂

Hypättiin parin päivän päästä paikallisbussin (eli lava-auton, jossa oli katettu lava ja penkit) kyytiin. Matka Ao Nangiin maksoi jotain muutaman euron. Toki matkanteko oli hidasta ja välillä bussi oli melkoisen täynnä 😀 Voisin silti mennä koska vain uudestaan! Ja tällä matkalla käytettiinkin myöhemmin vielä paikallisbussia tuolla välillä.

Ao Nangissa viivyimme kolme yötä hotellissa Aonang Duangjai Resort. Tästäkään ei yli kolmeakymppiä yöltä maksettu. Hotelli melkein hukkui kaikkeen vihreyteen ja kasvillisuutta oli jokapuolella. Allasalue oli parhaat päivänsä nähnyt, olisi kaivannut vähän remonttia. Jotain pieniä muurahaisia siellä oli aika paljon. Huone oli oikein siisti ja viihtyisä. Ainakin siihen asti, kun illalla sieltä löytyi kaksi torakkaa.. Ja löytyi vielä kolmaskin vierailun aikana. Mä en varmaan ikini totu niihin. Aamupala ei mikään kehumisen arvoinen.

Hotellilla oli kiva sijainti Ao Nangin ja Nopparat Tharan välissä.

Aonang Duangjai Resort
Nopparat Thara

Ao Nangista tehtiin yksi saariretki, jonka kohteena oli Koh Hong. Snorklaamaan olisi haluttu mutta väärinymmärryksen vuoksi tällä retkellä oli mahdollista snorklata vain rannalta ei suoraan veneestä. Näinpä snorklaaminen sitten jäi ja nautittiin vain hienoista maisemista ja lämpimästä ilmasta.

Ko Hong

Toisena päivänä kävimme Ao Nangin viereissä sijaitsevalla Railay Beachillä ja kiertelimme siellä jalan ympäriinsä. Ihan vahingossa löydettiin itsemme sitten Phra Nang beachiltä, jota on haukuttu Thaimaan kauneimmaksi rannaksi 🙂 Parastaan ei meille sään vuoksi näyttänyt, koska oli paljon pilviä. Täältä hyppäsimme sitten pitkähäntäveneen kyytiin, jolla pääsimme takaisin Ao Nangiin. Edestakainen matka pitkähäntäveneellä taisi maksaa noin 300 bahtia yhteensä?

Railay Beach
Prinsessaluola
Phra Nang

Ao Nangista ostimme kyydin Koh Lantalle. Hintaan kuului kuljetus satamaan ja ferryllä Koh Lantalle.

Koh Lantalla viivyimme yhteensä viisi yötä. Kolme yötä ensimmäisessä hotellissa ja sitten vaihdettiin hotelli toiseen.

”Big boat”, se halvempi ja hitaampi kulkupeli kuin speedboat. Onneksi kuitenkin matkan aikana ikkunoita sai auki ja tuuli pääsi virtaamaan sisälle. Me mentiin kaikki matkat säästösyistä big boatilla. Kannellakin oltiin jollakin välillä.

Ensimmäinen hotellimme Koh Lantalla oli Lanta Casuarina Beach Resort. Hotelli oli Phra-Ae Beachillä (Long Beach). Paras uima-allas! Ihan huippu, kun oli samalla rannalla sekä altaalla.

Tämä hotelli oli ehkä tämän reissun paras hotelli kokonaisuudessaan. Aamupala ja uima-allas veivät ainakin voiton muista 🙂 Hintaa en nyt muista ihan yhtään mutta ei tällä reissulla mikään hotelli hirmu kallis ollut kun keskiarvoksi jäi alle 30e.

Koh Lantan auringonlaskut <3

Toinen hotelli Koh Lantalla oli D.R. Lanta Bay Resort. Tämä hotelli oli lähempänä satamaa kuin edellinen, Khlong Dao Beachillä. Huoneemme oli rakennuksessa, joka oli etäämmällä rannasta. Hotellin alue oli todella siisti ja hyvin hoidettu. Huoneemme oli myös tosi siisti. Hotellilla oli kaksi uima-allasta, toinen oli ihan tämän rakennuksen vieressä, jossa meidän huone oli. Toinen allas oli sitten lähempänä rantaa, siellä ei vietetty aikaa ollenkaan (siellä oli enemmän porukkaa). Tämä hotelli taisi olla reissun halvin ja odotukset ei kauhean korkealla olleet mutta ylitti odotukset ihan totaalisesti!

Palkattiin Koh Lantalla kuski käyttämään meitä saaren eteläpäässä. Siellä oli kansallispuisto. Parin kilometrin kävelypolku, hieno ranta ja pieni majakka. T-o-d-e-l-l-a kaunista!

Me ei (vielä) olla uskallettu vuokrata skootteri yhdelläkään matkalla mutta Koh Lantan on yksi niistä paikoista, kun vähän harmitti ettei vuokrattu. Etenkin tuolla eteläkärjen suunnalla oli todella vähän liikennettä ja olisi kyllä taatusti selvitty! Teininä kuitenkin molemmat on ajanut hirveät kilometrit skootterilla/mopolla 😀

Koh Lantalla kuitenkin nähtiin yksi kolari tällä matkalla, kun oltiin takaisin tulossa. Turisti ajoi autolla päin skootteria, jota paikallinen ajoi. Näytti aika hurjalle mutta mitään ei ainakaan ihmisille sattunut. Meidän kuski sitten totesikin, että turistit eivät useinkaan oikein osaa ajaa täällä.

Koh Lantan eteläkärki kävelypolulta kuvattuna

Koh Lantalta tehtiin sitten myös onnistuneempi saariretki ja pääsimme myös snorklaamaan veneestä. Saaren nimi oli Koh Rok.

Paikka oli aivan uskomattoman kaunis. Vihreää kasvillisuutta, sininen meri (ja taivas) sekä valkoinen hiekka, ehkä täydellisintä mitä voi olla!

Snorklatessa ei mitään sen ihmeempää näkynyt. Pieniä erilaisia kaloja mutta korallit ei mitenkään hääppöisiä olleet. Snorklaaminen on siitä huolimatta kivaa, kun on kuitenkin vielä niin opettelu-asteella ettei nyt mitään aivan ihmeellistä tarvitse edes välttämättä nähdäkään 🙂

Tämän retken speedboat oli uusi, hieno ja mikä parasta: aina, kun vedestä noustiin saatiin suihkulla puhdasta vettä ja näin suurin osa suolavedestä pois! Minä kun en kauheasti tuosta suolavedestä tykkää niin tämä oli jotain aivan luksusta.

Koh Rok

Yhden unelman pääsin Koh Lantalla toteuttamaan. Nimittäin pääsin ratsastamaan hiekkarannalle! Koh Lantan Long Beachillä oli paikka nimeltään Pirates Horse Riding. Paikallisella cowboylla oli muutama hevonen ja hän sitten ratsastutti turisteja. Hevoset olivat todella hyvällä hoidolla ja mitä juttelimme miehen kanssa niin ei hän sitä rahan vuoksi tee, tykkäsi hevosistaan todella paljon.

Ratsastus oli viimeisenä aamuna. Vähän seitsämän jälkeen oli hevoset varustoitu ja hyppäsin satulaan. Ratsuksi sain ”Aatun”. Aatu ei ollut vielä kauhean pitkään ollut tämän cowboyn koulutettavana. Pyörin ensin kentällä ja tämä cowboy antoi vähän vinkkejä. Sitten lähdettiin kävelemään rantaan kohti. Siellä sitten saikin päästellä ihan kunnolla. Lähes tyhjä ja piiitkä ranta.

En voi kyllä kuin suositella paikkaa, jos Koh Lantalla käy ja tahtoo vähän päästä heppailemaan 🙂

Kypärä oli tosiaan vähän tiukassa saada, sieltä sitten löytyi jonkin sortin mopokypärä, minkä sain päähäni.

Vähän ilmavampi talli

Koh Lantalta jatkoimme matkaa Phi Phille. Siellä käytiin ihan meidän ekalla ulkomaanmatkalla päiväretki. Tällä kokemuksella sanon, että Phi Phillä kannattee ehdottomasti olla yötä! Jantsu oli sitä mieltä, että siellä olisi voinut olla vaikka viikon 😀 Phi Phillä oltiin kuitenkin siis vain kaksi yötä. Hotellimme oli Phi Phi Hotel. Sijainti oli ihan siinä keskustassa, lähellä satamaa. Ehkä herkempi unisilla kannattee ottaa hotelli jostain vähän syrjempää tai varustautua korvatulpilla. Me ollaan niin hyvä unisia et en oo viel löytynyt sellasta meteliä, etteikö nukuttais 😀 Rannalla oli siis bileet ja sieltä äänet kantautui hotellille asti.

Hotelli oli oikein kiva, tämän reissun kallein hotelli (Phi Phillä oli keskimääräisesti kalliimmat hotellit kuin muualla tuohon aikaan ainakin), 40-50e/yö. Pyydettiin huonetta mahdollisimman ylhäältä ja saatiinkin ylimmän kerroksen huone. Todella siisti huone ja aamupala oli hyvä.

Phi Phillä käveltiin näköalapaikalle ja ihasteltiin hienoja maisemia!

Kävimme myös soutelemassa kajakeilla. Kiertelimme ja katselimme paikkoja mutta mitään varsinaisia retkiä ei tehty, olisi pitänyt olla enemmän aikaa.

Molempina iltoina käytiin katsomassa menoja rannalla. Siellä oli useampi ”tulishow”, taitavaa porukkaa 🙂

vodka+redbull, kaupasti piti hakea vähän lisää lantrinkia, kun eihän tää meille ois muuten oikeen uponnu 😀

Viimeisiksi päiviksi palattiin Krabi towniin ja samaan hotelliin kuin alussa. Illalla käytiin paikallisten markkinoilla kiertelemässä ja katselemassa.

Viimeisenä kokonaisena päivänä lähdettiin aamulla aikaisin kohti Tiikeritemppeliä (Wat Tham Sua). Tarkoituksena oli kiivetä kaikki 1237 porrasta ja siksi oltiinkin aikaisin liikkeellä. Paahtavassa kuumuudessa porrastreeni ei kuulosta parhaalta mahdolliselta ajanvietteeltä 😀

Sopivaan aikaan oltiinkin, kun ylösmennessä nähtiin vain muutama ihminen. Alaspäin tultaessa ihmisiä tuli jo vähän enemmän vastaan.

Upeat näkymät avautuivat ylhäältä. Oli melkoinen voittajafiilis, kun ylös päästiin. Kyllä kannatti. Ei mikään kevyt porrastreeni! Alaspäin meneminen oli jaloille se kovempi juttu. Alhaalla jalat nimittäin tärisivät aivan kauheasti.

Suosittelin muuten ystäville täällä käyntiä, kun he kävivät Krabilla elokuussa 2017. He eivät olleet päässeet edes sataa porrasta niin yksi apina oli käynyt toisen päälle. Kiipeäminen loppui siihen ja sairaalaan hakemaan raivotautirokotusta. Olkaa siis varovaisia apinoiden suhteen jos täällä käytte!

Matka vasta alkamassa. Temppelialueesta kun kyse niin vaatetus tietenkin sen mukaan.
Portaat ei ihan tasaiset olleet, välillä oli hyvinkin korkeita askelmia.
Ylhäällä!

Kun aamuisesta oli selvitty lähdettiin käymään paikallisbussilla Ao Nangissa. Auringonlaskua katsomassa tietenkin 🙂 ja vähän katselemassa löytyiskö jotain ostettavaa tuliaiseksi tai itsellemme.

Aika kului liian nopeasti ja havahduttiin, että loppuiko paikallisbussien ajot jo. Sattumalta löydettiin vielä yksi viimeinen ja saatiinki yksityiskuljetus.

Matkan viimeinen auringonlasku, Ao Nang beach
Krabin ruokia, juomia ja herkkuja