Patong Beach, Thaimaa 2016

Matka

Ensimmäisestä reissusta ehti kulua jopa neljä vuotta ennenkuin päästiin uudelleen lähtemään. Kyttäiltiin halpoja pakettimatkoja Thaimaahan asenteella, että ihan sama minne kunhan löydetään halpa. Kohteeksi valikoitui siis uudestaan samainen Patong Beach. Eka reissulla paikassa ei ollut moittimista, joten miksei sitten uudestaan, pääasia oli että päästään reissuun 🙂 Ajankohta oli 19.3-2.4.2016 ja lennot Helsingistä Phukettiin, hintaa pakettimatkalla oli muistaakseni 1050e/hlö. Lisäksi tuli tietenkin matkustus Oulusta Helsinkiin, meno tais olla lentäen ja paluu junalla (aikataulusyistä).

Hotelli

Patong Beach oli edelleen kiva paikka, paremmasta kun ei ollut tietoa 😉 Meidän hotelli oli ihan eri suunnalla kuin ensimmäisellä kerralla. Hotellin nimi oli Casa Del M. Ei valittamista. Paitsi yhtenä päivänä meidän kylppärissä oli torakka (ainakin luultavasti?)! Ötökkäkammoiselle se yksikin on liikaa 😀 Aamupala ei näin keliaakikkona mikään kauhean hyvä ollut. Jantsun mielestä oli riittävän hyvä. Sijainti oli meille ihan sopiva, kun ollaan niin ahkeria kävelemään (ei olla vielä uskallettu vuokrata skootteria). Vähän syrjemmässä ja vuoren rinteessä. Tuktuk kuskit valittelivat, että maksaa vähän enemmän viedä kun se on siellä ”up the hill”. Onneksi on terveet jalat millä kävellä. Hotellilta oli ilmaisia kuljetuksia rannalle/keskustaan tiettyinä aikoina päivistä. Kuljetus oli lava-autolla, jonka lava oli katettu ja sinne laitettu penkit. Näillä kyydeillä me aina johonkin aikaan mentiin ja yleensä illalla sitten käveltiin takaisin, pari kertaa hypättiin tuktukin kyytiin 🙂 Hotellilla oli kaksi allasaluetta vanhempi ja uudempi. Ei taidettu kertaakaan viettää aikaa uudemmalla, alla kuvassa vanhempi ja oli vallan viihtyisä!

Hotellin ravintolasta oli kivat näkymät!

Retket ja aktiviteetit

Parin viikon pakettimatkalla ehtii jo muodostaa tietynlaiset rutiinit. Altaalla makaamista aamusta johonkin asti ja sitten kyyti rannalle tai keskustaan. Käytiin katsomassa auringonlasku rannalla ja siitä sitten johonkin istuskelemaan, syömään ja välillä sitten shoppailemaankin. Ostettiin myös paikallisten järjestämiä retkiä jos haluttiin johonkin lähteä (yleensä taidettiin ostaa retket edellisenä iltana). Eka reissulla vähän jännitti retkien ostaminen, että ne maksetaan etukäteen ja toivotaan parasta 😀 Kuljetukset voi olla aamulla pahimmillaan tunninkin myöhässä mutta aina on tulleet hakemaan kuitenkin ja retkille on päästy. Retkipäivinä oltiin välillä hotellille palattua niin väsyneitä, että käytiin joko hotellin ravintolassa syömässä tai haettiin jostain läheltä jotain ruokaa. Hotellissa tietenkin vähän hintavammat annokset.

Auringonlasku Patong Beachillä
Retkeltä, joka sisälsi koskenlaskua, mönkijällä ajoa ja kävelyn ”vesiputoukselle” (jossa ei siis pahemmin vettä ollut)

Toisella Thaimaan matkalla tiedettiin jo vähän mitä retkiltä haluttiin. Käytiin uudestaan laskemassa koskea (koska se oli ensimmäisellä kerralla niin hauskaa!). Toisella kertaa se ei jotenkin tuntunut enää niin hauskalta. Liekö vaikutti se, että oli aika kuivaa (muistaakseni ei satanut kertaakaan meidän loman aikana). Ajettiin samalla reissulla myös mönkijöillä ja tää oli aika laimee kokemus, kun jonossa ajettiin pienillä mönkijöillä ja se minun mönkijä ei meinannut edes pysyä käynnissä.. Käytiin kolmannen kerran Monkey Cavella, kaksi kertaa ensimmäisellä reissulla (koska se oli tungettu tiettyjen retkien täytteeksi aina..). Yksi kerta sinne olisi vallan mainiosti riittänyt.

Meidän kanssa samassa hotellissa oli luonnollisesti muitakin suomalaisia. Tutustuttiin muutamiin ja käytiin porukalla Phuketin Plash Jungle water parkissa. Hyvänä päivänä ainakin mentiin, kun oli vähän porukkaa. Minnekään ei tarvinut jonotella ja aurinkotuoleja oli hyvin vapaana.

Käytiin myös toisen porukan kanssa Phuket Wake Parkissa. Kesäisin harrastellaan tätä kotona veneen perässä. Jantsulle tämä on etenkin mieleinen harrastus ja tänne oli päästävä! Melko kallista mutta sen rahan arvoista. Toki minä taisin jäädä vähän lähtötelineisiin, kun lähtöpaikka oli minulle hankala ja pääsinkin vain yhden kerran etenemään siitä lähtöpaikalta muutamaa metriä kauemmas 😀 muuten olin aina rähmälläni.. Jantsulle tämä oli helppoa 🙂 Molemmat lasketaan lumilaudalla (ollut kyllä muutaman vuoden tauko siitä hommasta, kun ei muka ehdi) joten myös vesilauta tuntuu luonnollisemmalta valinnalta kuin vesisukset. Halutessaan sai siis kokeilla vesisuksia tai polvilautaakin. Perushintaan kuului vain sellainen simppelimpi lauta, jos halusi paremman laudan niin siitä piti maksaa lisää.

Paikka oli erittäin viihtyisä ja siellä kyllä viihtyy helposti koko päivän 🙂 Jantsu kävi kaverinsa kanssa Turkissa elokuussa 2015 ja siellä kävivät kokeilemassa wake parkia myös. Balilla keväällä 2017 käytiin myöskin wake parkissa. Näistä voisikin tehdä koontia hyvistä ja huonoista puolista!

Tehtiin myöskin saariretki. Tällä kertaa kohteena Raya Island. Retkeen kuului snorklaamista parissa paikassa ja ruoka sekä oleilua tuolla saarella. Saari oli todella kaunis ja meillä oli mielettömän hyvä opas! Ruokakin on poikkeuksetta ollut näillä päiväretkillä todella hyvää. Ainoa asia, mikä itseäni ärsyttää näillä retkillä on suolavesi. Tai paremminkin se ettei pääse välissä suihkuun. Ahistaa kun hiukset takussa ja iho on aivan nihkeä ja nahkea, koitappa siinä sitten lisäillä aurinkorasvaa jne. Tällä saarella oli huippua, että ylhäältä löytyi suihku! Sai siis snorklauksen jälkeen pestä ihon ennen aurinkorasvan lisäämistä. Melkoisen luxusta 😀

Raya Island
GoPro hommattiin ennen reissua, että päästään vähän tallentamaan vedenalaista maailmaa

Paradise Beach (Fullmoon party)

Ostettiin rannekkeet Paradise Beachille ja siellä illalla oleviin Fullmoon partyihin. Sinne päästiin bussilla. Portilla oli tarkastus ettei mitään ruokaa eikä juomaa (paitsi vettä) saanut viedä sisään. Kaikki otettiin talteen ja laitettiin lokeroon. Lokeron numeron sai lapulle ja tätä lappua vastaan sitten lähtiessä sai kaiken takaisin.

Ranta oli viihtyisä! Päivä hengailtiin rannalla ja käytiin kajakilla soutelemassa. Syöminen taisi olla ihan kohtuu hintaista mutta juominen todella kallista. Rannekkeeseen kuului molemmille yksi tai kaksi (en muista) bukettia (eli ämpäriä) 😀 Illalla oli todella hienoa tulishowta ja vielä myöhemmin mm. limboa tulikepin alitse ja tähän saivat osallistua mukaan kaikki. Jokaisesta alituksesta taisi vielä saada jonkin sortin shotin.

Ei aivan hirvittävän myöhään viivytty mutta hyvä meno oli kyllä. Tuommoiseen paikkaan kun pääsisi kaveriporukalla bilettämään niin olisi aika huisia!

Takaisin Patong Beachille päästiin taas bussilla, joka kuului rannekkeen hintaan.

Paradise Beach ja mahtavat aurinkosohvat

Ehkä emme enää kolmatta kertaa matkaa Patong Beachille, vaikka edelleen sieltä on kivat muistot ja huonoja reissuja ei missään nimessä nämä pakettimatkat olleet! Katsellaan muita paikkoja välillä 😀