Suomen suurin matkablogiyhteisö

Saariston rengastie pyörällä – kootut vinkit onnistuneeseen reissuun

Turun saariston rengastien kiertäminen pyörällä oli muhinut mielessäni jo ties kuinka monta vuotta, mutta koskaan ei tuntunut olevan sopiva hetki varsinaisesti toteuttaa reissua. Kun sitten tänä kesänä päätin matkustella kesälomani kokonaan kotimaassa, tuli eteen luonteva tilaisuus toteuttaa myös tämä pitkäaikainen haave. Todettakoon, että en todellakaan ole mikään pyöräilykonkari, vaan ennemminkin satunnainen päiväretkeilijä, joka ei ole koskaan toteuttanut yhtäkään yön yli kestävää pyöräreissua. Tällaiselle noviisille Saariston rengastie olikin helppo ensikosketus pyörämatkailun maailmaan – vielä kun säätkin suosivat niin, että sadevarusteet kävivät täysin turhiksi auringon paistaessa koko matkan ajan! Tässäpä siis kootusti jakoon vinkit onnistuneen rengastiereissun takana.

Kartat ja reittioppaat avuksi suunnitteluun


Saariston rengastie on kokonaisuudessaan noin 250 km pituinen rengasreitti, joka kiertää osin mantereella ja osin saarilla Turun saaristossa. Reitin virallinen alku- ja päätepiste on Turun tuomiokirkolla, josta se jatkuu myötäpäivään kuljettaessa Paraisten, Nauvon, Korppoon, Houtskarin, Iniön, Kustavin, Taivassalon, Merimaskun ja Naantalin kautta takaisin Turkuun. Reitti on kuljettavissa ympäri vain kesäkaudella, eli käytännössä toukokuun puolivälistä elokuun loppuun, jolloin kaikki reitillä operoivat yhteysalukset ovat liikenteessä. Yhteysalukset haukkaavatkin reitin kilometreistä sen verran, että pyöräiltävää reitillä on loppujen lopuksi ”vain” hieman päälle 200 km.

Aloitin matkan suunnittelun tutustumalla rengastien varrella oleviin kohteisiin, jotka näkee näppärästi vaikkapa tästä Visit Parainen -sivuston Saariston rengastien reittikuvauksesta. Suunnitteluun kannattaa myös alusta asti ottaa mukaan yhteysalusten aikataulut, sillä osa niistä kulkee vain pari kertaa päivässä, etkä halua jäädä rannalle ruikuttamaan päivän viimeisen aluksen kadotessa horisonttiin. Yhteysaluksia varten on ihan oma Lautta.net reittiopas, joka auttaa huomattavasti etappien suunnittelussa. Kunkin aluksen aikataulun puolestaan löydät FinFerriesin sivuilta.

Enemmän nautiskelua kuin suorittamista – mutta aikataulut huomioiden


Reittiä suunnitellessani mietin, että noin 50 kilometriä pyöräilyä päivässä + lauttamatkat voisi olla sopiva vauhti edetä rengastiellä. Näin koko kierrokseen menisi nelisen päivää ja tahti olisi sen verran kevyt, että matkan varrella ehtii myös fiilistelemään pelkän suorittamisen sijasta. Käytännön syistä, eli mm. niistä lautta-aikatauluista johtuen, reissussa kului lopulta viisi päivää. Päivämatkoja suunnitellessa kannattaakin kilometrien lisäksi huomioida se, että merimatkat haukkaavat myös osan päivästä etenkin syvemmällä saaristossa.

Päivä 1: Tampere – Turku – Naantali, 17 km pyöräilyä

Pyörä kulki VR:n pyöräpaikalla Tampereelta Turkuun (pyöräpaikat kannattaa varata ajoissa, niitä on junissa hyvin rajallisesti!), josta matka jatkui ensimmäiseksi yöksi Naantaliin. En ollut käynyt kaupungissa sitten lapsuuden, joten käytin tilaisuuden tutustua kaupunkiin kunnolla, kun kerran tällä suunnalla oltiin. Lyhyt etappi ensimmäiselle päivälle antoi tuntumaa pyöräilyyn ennen pidempiä päivämatkoja. Reitti Turusta Naantaliin (Raision kautta) on kokonaisuudessaan helppoa ajoa pyörätietä pitkin.

Päivä 2: Naantali – Kustavi, 55 km pyöräilyä

Seuraavana päivänä matka jatkui Kustaviin. Tällä välillä voi valita, kiertääkö lahden ympäri Mietoisten kautta vai ottaako Teersalosta vain kevyttä liikennettä kuljettavan yhteysaluksen Hakkenpäähän. Lauttamatka kestää tunnin verran, mutta alus kulkee vain kaksi kertaa päivässä, joten aikataulu kannattaa selvittää etukäteen tai joutuu tahtomattaan ylimääräiselle kierrokselle lahden ympäri. Tällä välillä maisemat ovat vielä melko tylsiä, eikä kiinnostavia pysähdyspaikkojakaan oikein osunut kohdalle. Taivassalon kirkossa olisi kuulemma nähtävissä makaabereja seinämaalauksia, mutta kirkko ei valitettavasti ollut elokuussa enää auki – mikä siinä onkin, että Suomen kesäsesonki alkaa hyytymään jo heinäkuun jälkeen? Kustavin nurkilla puolestaan voi piipahtaa vaikkapa Kustavin Käsityökylässä.

Päivä 3: Kustavi (Lootholma) – Houtskari (Hyppeis), 40 km pyöräilyä

Kustavin jälkeen päästään vihdoin oikeasti saaristoon ja se näkyy myös tämän etapin yhteysalusten määrässä: matkan varrelle osui kaksi pidempää lauttamatkaa ja kolme lyhyttä lossikyytiä, jotka pilkkovat matkan muutaman kilometrin pituisiksi pyrähdyksiksi. Kustavin ja Iniön sekä Iniön ja Houtskarin välillä operoivat alukset kulkevat harvemmin, joten näiden aikataulut kannattaa tarkistaa ennen matkaan lähtöä FinFerriesin sivuilta. Tällä välillä autoja liikkui varsin vähän ja saarilla oli mukavaa polkea tyhjiä, tasaisia pikkuteitä pitkin. Matkan varrella Iniö on hyvä lounas- ja pysähtymispaikka, jossa voi aistia pienen saaristolaiskylän tunnelmaa – tämä oli yksi suosikeistani koko reissulla! Tämän etapin varrella kannattaa pitää myös silmät auki persoonallisten tienvarsikohteiden varalta, joista esimerkkinä mainittakoon huussiin rakennettu kirpputori.

Päivä 4: Houtskari – Nauvo, 43 km pyöräilyä

Reitti jatkuu Houtskarista Korppoon kautta kohti Nauvoa. Matkalla on yksi lauttamatka ja yksi lyhyt lossimatka, mutta molemmat kulkevat sen verran tiheästi, ettei aikataulujen kanssa kannata panikoida. Korppoo osui tällä etapilla luontevaksi lounaspaikaksi, vaikkakaan juuri erityistä nähtävää siellä ei pienen sataman lisäksi ollutkaan. Tämäkin etappi oli mukavaa, tasaista poljettavaa, vaikkakin liikennettä oli jo hieman edellisen päivän pikkusaaria enemmän.

Päivä 5: Nauvo – Seili – Turku, 50 km pyöräilyä

Viimeiselle päivälle aikataulutin visiitin Seilin saarella, jonne pääsee yhteysaluksella Nauvosta. Seili on kiehtova vierailukohde, joka on helppo yhdistää osaksi rengastietä, sillä matkaa voi parin tunnin saaripysähdyksen jälkeen jatkaa Pienen rengastien reittiä myöten kohti Turkua. Seilin vuoksi reitti poikkeaakin tässä kohtaa varsinaiselta rengasreitiltä, joka ”virallisesti” kiertäisi takaisin Turkuun Paraisten kautta. Seilistä matka jatkui siis yhteysaluksella kohti Rymättylää ja lyhyen lossimatkan kautta edelleen Naantalin kautta Turkuun. Reitti on saman pituinen kuin Paraisten kautta kuljettaessa ja kuulemma muiltakin ominaisuuksiltaan varsin saman tyylinen, eli mäkistä menoa vilkkaan autotien reunassa. Reissun viimeiset kilometrit sujuvat Naantalista eteenpäin kuitenkin jo menomatkalta tutuksi tullutta pyöräbaanaa pitkin.

Suunnittele ja varaa ajoissa


Koska suunnilleen joka toinen suomalainen matkusti tänäkin koronakesänä saaristossa (sen toisen puolikkaan lomaillessa Lapissa), piti reissun suunnittelussa ja varauksissa olla liikkeellä ajoissa. Suuntasin reissuun elokuun alkupuolella, juuri koulujen kesälomien päätyttyä, jolloin oletin muita matkalaisia olevan liikkeellä jo hieman huippusesonkia vähemmän – tämä oletukseni osui myös oikeaan. Matkan suunnittelun, eli majapaikkojen etsimisen ja päiväetappien suunnittelun aloitin jo huhtikuussa ja viimeiset majoitusvaraukset tein viimeistään toukokuun alussa. Ajoissa olemisella sekä matkustamisella hieman huippusesongin ulkopuolella varmistin sen, että kaikissa haluamissani majapaikoissa oli vielä tilaa. Rengastien majoitukset kokoan vielä kokonaan omaan postaukseensa, mutta kuten reittikuvauksesta näkyy, yöpymispaikat sijaitsivat Naantalissa, Kustavissa, Houtskarissa, Nauvossa ja Turussa.

Yhteysaluksilta paikkoja ei voi eikä tarvitsekaan varata etukäteen ja toisin kuin autot, pyörät mahtuvat mukaan aina. Siinä missä autot saattavat siis joutua jonottamaan lauttarannassa pitkäänkin mahtuakseen yhteysaluksen kyytiin, pyörällä saa ajella suoraan autoletkan ohitse kevyelle liikenteelle varatulle lastauspaikalle. Lautat ja lossit ovat maksuttomia, lukuun ottamatta Iniön ja Houtskarin välistä yhteysalusta, sekä Seilin kautta kulkevaa lauttaliikennettä.

Koottuja tärppejä

  • Jos olet liikkeellä ruuhkaisimman lomasesongin aikaan, voit välttää osan ruuhkista kiertämällä rengastien vastapäivään, kuten minäkin tein – useimmat reittioppaat ohjaavat reitille myötäpäivään ja suurin osa ilmeisesti myös kiertää sen juuri tähän suuntaan
  • Nappaa matkaan pari kuormakiinnikettä (ns. ”mustekalaa”), joilla voit tarvittaessa kiinnittää pyörän lautan rakenteisiin, jos merenkäynti on kovaa
  • Jos olet ensimmäistä kertaa pidemmällä pyöräreissulla, kannattaa pyörälaukkujen pakkaaminen ja niiden kanssa ajaminen testata ennen matkaa – näin saat tuntumaa, miltä lisäpainon kanssa pyöräily tuntuu ja kuinka paljon tavaraa ylipäätään mahtuu mukaan
  • Älä kiirehdi – ideana ei ole suorittaa veren maku suussa, vaan pysähdellä ja tutkia matkan varrelle osuvia kohteita ja nauttia menosta

Tiedättekö, mitä huomasin tämän elämäni ensimmäisen, pidemmän pyöräreissun aikana? On ihan oma fiiliksensä saapua matkapäivän päätteeksi kohteeseen, kun on itse polkenut perille ja tuntee takana olevat kilometrit omissa jaloissaan. Ehkä superhyvällä säälläkin oli vaikutuksensa asiaan, mutta tällä reissulla kaikki meni suorastaan poikkeuksellisesti ihan nappiin. Toivottavasti näiden vinkkien avulla myös muut saavat tältä reitiltä yhtä mielettömiä kokemuksia.

Psst! Voit seurata blogia myös Instagramissa (@seikkailumielellablogi), jonne päivitän aina tuoreimmat kuvat ja kuulumiset tien päältä.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin sunnuntai, 22 elokuun, 2021 at 19:41

    Me päädyttiin lopulta kiertemelmään Turun saariston rengastien sijaan pääasiassa Ahvenanmaalla ja sen saaristossa. Samat vinkit kyllä pätevät hyvin sinnekin, elokuun alussa sielläkin oli jo rauhallista, vaikka joitain viikkoja aikaisemmin ruuhka oli ollut valtava. Erikseen sitten tehtiin reissut Seilin ja Utön saarille. Saapa nähdä, jatkuuko suomalaisten saaristo innostus vielä ensi kesänä.

    • Reply Noora / Seikkailumielellä keskiviikko, 25 elokuun, 2021 at 17:16

      Ahvenanmaa kävi minullakin alunperin mielessä reissua suunnitellessa ja olen siellä lapsena perheen kanssa pyöräillytkin. Rengasreitti veti tällä kertaa enemmän puoleensa, mutta kyllä se Ahvenanmaakin täytyy joskus käydä vielä kertaamassa 🙂

  • Reply Eveliina / Reissukuume maanantai, 23 elokuun, 2021 at 19:32

    Hyviä vinkkejä! Kirjoitin omat vinkkini Saariston Rengastielle muutama viikko sitten. Paljon samoja huomioita 🙂

    Ensi vuonna olisi tarkoitus pyöräillä tuo reitti, nyt kun matkasimme asuntoautolla.

    • Reply Noora / Seikkailumielellä keskiviikko, 25 elokuun, 2021 at 17:16

      Täytyykin käydä kurkkaamassa sinunkin postaus!

  • Reply Stacy Siivonen tiistai, 24 elokuun, 2021 at 15:33

    Olen polkenut monenlaisia reittejä, mutta tuo on vielä kokematta ja se on kokematta sen takia, että olen arvellut teitä varsin vilkkaasti liikennöidyiksi ja majapaikkoja harvoiksi. Mustekalojen lisäksi ihan tavallisia hihnoja on hyvä olla messissä pyöräreissulla.

    • Reply Noora / Seikkailumielellä keskiviikko, 25 elokuun, 2021 at 17:20

      Ainakin tänä kesänä majapaikkoja oli saariston vierailijamäärään nähden liian vähän, koska väkeä oli liikkeellä niin runsaasti. Liikennettä en kokenut erityisen vilkkaaksi kuin tuossa reitin loppupätkällä Nauvosta eteenpäin. Saarien puolella autoletkat tulivat aina ”sykäyksinä” kohdalle silloin, kun yhteysalus oli saapunut satamaan, muuten oli hiljaista.

  • Reply Pirkko / Meriharakka tiistai, 24 elokuun, 2021 at 20:56

    Tuo on kyllä ilmeisen hyvä juttu näinä kotimaan matkailun huippukesinä, että pyörällä pääsee aina lautalle, etten niitä sentään tarvitse varata. Ja tuo taitaa olla sikäli kiva reitti, että majoitusta löytyy matkan varrelta riittävän taajaan, eli telttaa ja makuupussia ei tarvitse sentään kuljettaa mukana.

    • Reply Noora / Seikkailumielellä keskiviikko, 25 elokuun, 2021 at 17:23

      Siinä olisi tosiaan mennyt päivän aikataulusuunnitelmat uusiksi moneen kertaan, jos pyörällä ei olisi päässyt siihen lauttaan mihin haluaisi, joten hyvä näin. Tuossa Stacylle juuri vastailinkin toiseen kommenttiin, että tämän kesän matkustajaamääriin nähden majoitusta oli tarjolla aivan liian vähän, mutta sinänsä majapaikkoja löytyy kyllä sopivan taajaan, jos on varausten kanssa ajoissa liikkeellä.

  • Reply Sonja | FIFTYFIFTY keskiviikko, 25 elokuun, 2021 at 18:57

    Hyvä juttu, joka tulee varmasti joskus tulevaisuudessa tarpeeseen! Itsekin pyöräilisin sen mieluusti. Olen nyt tykännyt jo vuosikaudet road trippailusta autolla, mutta näen kyllä, että pyöräilyreissut voivat hyvinkin olla se next step. Ja tämä reitti on yksi klassikko, josta voisi aloittaa. Toinen on Puumalan saaristoreitti, joka on kylläkin hurjasti lyhyempi. 🙂

  • Reply Aila ja Juha lauantai, 28 elokuun, 2021 at 19:47

    Olen haaveillut vähän toisenlaisesta pyörämatkasta, eli mahdollisuudesta ajella reitti verkkaisesti autolla niin, että pysähtymispaikoissa pyöräiltäisiin katselemassa paikkoja. Meillä on todella usein pyörät auton perässä mukana, joten tuollainen olisi eniten se meidän juttu. Varsinkin, kun emme oikein tykkää ajaa samoja teitä autojen kanssa. Ihana matkakohde tuo saaristo kuitenkin on, oli mukava lukea reissustanne. Aila

  • Reply Sari / matkalla lähelle tai kauas sunnuntai, 29 elokuun, 2021 at 15:14

    Kiva lukea juttusi. Me menimme pyörillä puolikkaan reitin Teersalosta Rymättylään. Tänään tulimme Rymättylä – Velkua reissulta. Tosiaan kesäsesonkina kannattaa tarkistaa niin majoitus kuin lauttojen kulkemiset. Sallithan, että laitan linkin omaan reissumme… https://matkallalahelletaikauas.wordpress.com/2021/06/20/saariston-pieni-rengasreitti-sahkopyoraillen/

  • Leave a Reply