Junaillen Belgiaan – matkakertomus, reitti ja budjetti

Palasin eilen kotiin Belgiaan ja Saksaan suuntautuneelta seitsemän päivän seikkailultani ja olen tänään yrittänyt toipua shokista, jonka loman jälkeen alkanut työviikko on aiheuttanut. Hyvänä lääkkeenä maanantaishokkiin toimii tietysti menneen matkan muistelu, joten polkaistaan viikko käyntiin reissuanalyysin merkeissä. Kuvasinkin matkasuunnitelmiani jo hieman ennakkoon edellisessä postauksessa, jonka voit lukea tästä, mutta ajattelin tässä jälkikäteen avata vielä hieman tarkemmin reittini yksityiskohtia ja myös reissun rahallista puolta. Sanon myös jo heti alkuun, ettei kenellekään varmasti jää mielipiteeni epäselväksi: menkää Gentiin, se on aivan ihana! Myös muita yleisiä tunnelmia ja matkakohteiden herättämiä ajatuksia on tämän postauksen myötä luvassa. Pääosin positiivisten kokemusten lisäksi matkan varrelle sattui myös muutamia kommelluksia ja suorastaan kuumottavia tilanteita.

Reissuni pääkohteiksi valikoituivat siis Belgian Gent sekä Saksan Düsseldorf, joten reitti rakentui pitkälti näiden kaupunkien ympärille. Alkuperäisen suunnitelman mukaan minun piti matkustaa mennessä maata pitkin ja palata lentäen, mutta aikataulusyistä jouduin oikaisemaan jo menomatkaa lentäen Kööpenhaminaan saakka. Lähdin matkaan Tampereelta maanantaiaamuna klo 9 junalla ja hyppäsin Helsingissä koneeseen klo 12, saapuen Kööpenhaminaan paikallista aikaa klo 12.40. Kööpenhaminasta eteenpäin taitoin matkaa bussilla ja junalla. Vaikka matkani pääasiallinen kohde olikin Belgia, tarjosi kulkuvälineen vaihto lentokoneesta junaan mahdollisuuden palloilla muutaman tunnin ajan myös Kööpenhaminassa. Olin käynyt kaupungissa edellisen kerran yli kymmenen vuotta sitten, joten jonkinlaisia muistikuvia paikasta vielä oli, mutta paljon oli ehtinyt jo painua unohduksiinkin. Kävelin parin tunnin ajan ympäri keskustaa, pääasiassa keskustaa halkovan kävelykatu Strøgetin ympäristössä, nauttien matkan varrella lounasta ja ihastellen Tanskan pääkaupungin idyllistä keskustaa. Mietiskelin, että tänne voisin tehdä lähiaikoina uuden reissun ihan ajan kanssa, nyt kun muistin miten viehättävästä kaupungista onkaan kyse.

Parin tunnin kuljeskelun jälkeen matkani jatkui eteenpäin Kööpenhaminan rautatieaseman kautta kohti Hampuria. Normaalisti tämä väli taitetaan junalla, mutta Tanskan ratatöiden vuoksi Kööpenhaminasta lähtikin junan sijasta korvaava bussikuljetus. Bussin lähtöpaikka oli onneksi merkitty hyvin ja löysin vaivatta oikean auton kyytiin. Aseman edustalla kävi tosin pieni haveri, kun menin ja kompastuin katukivetykseen, lentäen sen seurauksena kaikkien kamppeideni kanssa nelinkontin katuun. Matkani bussille kulki siis rautatieaseman apteekin ja WC-tilojen kautta, jossa sain desinfioitua ja laastaroitua auenneen polveni. Noh, pieni vastoinkäyminen ei minua onneksi lannistanut!

kööpenhaminan rautatieasema

Matkustin bussin kyydissä kipeää polveani sadatellen parin tunnin matkan Tanskan halki Rødbyn satamaan, jossa tapahtui kulkuvälineen vaihto junaan. Kovin pitkään en junan kyydissä ehtinyt istua, sillä tämä pikkuruinen kahden vaunun juna ajettiin saman tien sisälle lauttaan, jonka autokannella (vai olisiko tässä tapauksessa junakannella?) matkustajat päästettiin ulos junasta merimatkaa varten. Seuraavan kerran junaan palattaisiinkin Saksan puolella! Nousin ylemmille kansille, joissa meno muistutti rauhallista Tallinnan lauttaa – oli pelikoneita, kahvila, ravintola, sekä eräänlainen tax free -myymälä, joka tosin oli brändännyt itsensä sloganilla ”better than tax free”. Istuskelin sohvalla eväitä nauttien ja katselin ohi lipuvaa merimaisemaa 45 minuutin matkan Saksan Puttgardeniin saakka. Siellä meidät ohjattiin takaisin junaan, joka jatkoi matkaansa autokannelta kohti Hampuria.

Hampuriin saavuin kellon huidellessa jo puoli yhdeksää illalla, yhteensä päälle 5 tunnin bussi-, lautta- ja junamatkustamisen jälkeen. Matka ei tosin tuntunut yhtään niin pitkältä, kun kulkuvälineiden vaihdot toivat säännöllisesti taukoja ja vaihtelua matkantekoon. Hampurissa ainoa tavoitteeni oli nukkua kunnon yöunet ennen matkan jatkamista seuraavana aamuna. Olin tätä tavoitetta silmällä pitäen valinnut majoituksen aivan aseman vieressä sijaitsevasta Generator-hostellista, joka osoittautuikin hyväksi valinnaksi. Tyylikkäästi sisustettu, melkein hotellinomainen hostelli tarjosi hyvät ja edulliset yöunet 6 hengen yhteismakuusalissa.

hampurin rautatieasema

Seuraavana aamuna lähdin jo hyvissä ajoin rautatieasemalle, joka oli aiempaan Kööpenhaminan asemaan verrattuna mahtipontinen kokonaisuus. Raiteet ja junien lähtöpaikat oli kuitenkin onneksi merkitty hyvin, joten oikean laiturin löytämisessä ei ollut aseman massiivisesta koosta huolimatta ongelmaa. Matka jatkui asemalta ostettujen eväiden kera kohti vaihtoasema Kölniä hieman ennen kello yhdeksää aamulla. Emme kuitenkaan ehtineet pitkälle, kun konduktööri kuulutti, että vaunu 7 olisi tyhjennettävä välittömästi. Arvatkaapa, istuinko juuri siinä vaunussa? No tietysti. Hämmentyneenä lähdin muiden matkustajien kanssa etsimään muista vaunuista vapaita paikkoja, joita onneksi löytyikin ihan mukavasti ja jouduin loppumatkan aikana vaihtamaan istumapaikkaa vain pari kertaa. Tässä junassa oli kätevät pienet valotaulut istuinten yläpuolella, joista näki, mille välille kyseinen paikka on varattu. Oli siis helppo valita paikka, johon ei ainakaan parin seuraavan aseman kohdalla tulisi istumaan ketään. Vaunun tyhjennyspyynnön syy jäi lopulta mysteeriksi, mutta epäilen syylliseksi vaunuun levinnyttä outoa, bensiinimäistä hajua, jonka pidemmästä nuuhkimisesta olisin varmasti saanut ainakin päänsäryn.

Vaihdoin junaa Kölnissä ja jatkoin sieltä saman tien matkaa Brysseliin. Juna saapui Kölniin noin 45 minuuttia myöhässä, mutta olin onneksi varannut vaihtoaikaa tunnin, joten ehdin juuri napata pizzapalan mukaani asemalta ja kipittää seuraavaan junaan. Brysseliin päästyäni vaihdoin junaa vielä kerran, joskin päädyin lopulta eri junaan kuin mihin lippuni oli alunperin ostettu, kiitos vaihtuneen laiturin ja aseman äärimmäisen epäselvien opastaulujen. Ainakin omasta mielestäni tauluissa on pahasti jotain vialla, jos niistä ei ota selvää, mikä numero kuvaa laituria, mikä junan numeroa ja mikä jotain ihan muuta. Onneksi laiturilta yhyttämäni aseman työntekijä ohjasi minut Gentiin vievään junaan. Hän ei tosin maininnut, että kyseinen juna on maailman hitain paikallisjuna, joka pysähtyy joka ikisessä tuppukylässä Brysselin ja Gentin välillä. Puolen tunnin pituiseksi aiottu matkani venyi siis lopulta tuntiin, mutta en enää jaksanut välittää siinä vaiheessa, kun lopulta saavuin Gentiin viideltä iltapäivällä, matkustettuani 7 tuntia halki Saksan ja Belgian.

belgian juna

Gentistä muodostui tämän reissuni ehdoton lempikohde, johon aion palata tarkemmin vielä omissa postauksissaan. Ihanien kaupunkinäkymien lisäksi tykkäsin Gentissä myös hostellistani, joksi olin valinnut aivan keskellä ydinkeskustaa sijaitsevan Hostel Uppelinkin. Hostellista oli kävelymatka kaikkialle ja sen lisäksi huoneen ikkunasta avautui upea näkymä kaupunkiin. Majoituin täälläkin yhteismakuusalissa 7 muun naisen kanssa, joten majoitus oli paitsi edullinen ja sijainniltaan mahtava, myös tarjosi soolomatkaajalle mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen. Hostellissa oli myös parhaat suihkut, mitä olen hostelleissa toistaiseksi kohdannut – suihkuja oli joka kerroksessa ainakin 8 ja jokaisessa suihkukopissa oli myös oma, erillinen pukeutumistilansa. Suorastaan luksusta! Hostelli oli myös tunnelmaltaan ja sisustukseltaan ainutlaatuinen, sillä se sijaitsi vanhassa, kauniissa talossa kanaalin varrella. Aikalailla täydellistä, etten sanoisi.

uppelink

Vietin Gentissä kaksi yötä ja yhden kokonaisen päivän, joiden aikana tutustuin kaupunkiin kävellen ympäriinsä sen tunnelmallisia kujia. Torstaina jatkoin matkaani jälleen eteenpäin, tällä kertaa kuitenkin vain lyhyen siirtymän päähän Brysseliin, johon saavuin perjantaina jo ennen puoltapäivää. Vein matkatavarani säilytykseen hostellille ja pörräsin koko päivän ympäri kaupunkia, nauttien ”Euroopan pääkaupungin” suurkaupunkimaisesta tunnelmasta. Myös Brysselin osalta kirjoittelen myöhemmin tarkempia vinkkejä ja kokemuksia. Täällä majoituin niin ikään hostellissa, joka ei olisi paremmalla paikalla voinut sijaitakaan, nimittäin Brysselin sydämeen, Grand-Place -aukiolle oli matkaa ehkä kymmenen askelta. Suosittelen lämpimästi 2go4-hostellia, jos haluat majoittua edullisesti aivan ytimessä. Hostelli oli siisti ja makuusalipaikan hinta ei päätä huimannut.

Brysselistä matkani jatkui jo yhden yön jälkeen kohti Düsseldorfia, jonne matkasin pohjoiselta rautatieasemalta lähtevällä Flixbusilla. Matkan piti kestää kolme tuntia, mutta olimmekin perillä jo puoli tuntia etuajassa. Matkaan mahtui vartin tauko huoltoasemalla, jossa juttelin huoltoaseman kassalle sujuvasti saksaksi, hänen vastatessa minulle hollanniksi. Enpä ollut huomannut seurata kartasta, että Brysselin ja Düsseldorfin välille mahtuu pala Alankomaita.

dusseldorf

Düsseldorfin majoituksen osalta olin saanut Airbnb-hostiltani viestin paria päivää aikaisemmin, jossa hän kertoi, että joutui vesivahingon vuoksi perumaan varaukseni. Hetken epätoivo vaihtui kuitenkin lopulta voitoksi, kun löysin Airbnb:stä korvaavan huoneen saman kadun varrelta, mutta joustavammalla sisäänkirjautumisajalla. Pääsin siis majoittumaan saman tien saavuttuani Düsseldorfiin klo 12 aikaan perjantaina. Majoitukseni oli 5 minuutin kävelymatkan päässä rautatieasemalta, joten sijainti oli jälleen kerran oivallinen sekä liikkumisen että kaupunkiin tutustumisen kannalta. Majoituskokemuksen hohtoa tosin hieman himmensi tulipalo, johon heräsin ensimmäisenä yönä kello kolmelta, paloautojen saapuessa pillit ulvoen paikalle. Olin jo ryntäämässä pois asunnosta, kun naapuri yhytti minut ovella ja rauhoitteli, että voimme pysyä sisällä. Aamulla näin, että alakerrassa, viereisessä rapussa sijaitseva liikehuoneisto oli kärähtänyt pahemman kerran, mutta muuten talo oli säästynyt vahingoilta.

Vietettyäni niin sään kuin tapahtumienkin puolesta suorastaan kuumottavan viikonlopun Düsseldorfissa palasin sunnuntaina kotiin suoralla lennolla Helsinkiin. Seitsemään päivään mahtui yllättävän paljon, mutta budjetin osalta lopputulos on mielestäni yllättävän edullinen. Tässä hieman erittelyä matkakustannuksista:

Lennot:
Helsinki – Kööpenhamina 46e (Finnair)
Düsseldorf – Helsinki (Finnair) 170e

Junat/bussit:
Tampere – Helsinki 8,90e (säästölippu)
Kööpenhamina – Hampuri 35e
Hampuri – Gent 45e
Gent – Bryssel 9e
Bryssel – Düsseldorf 15e
Helsinki – Tampere 18e

Majoitukset:
Hampuri, Generator Hostel, 40e
Gent, Hostel Uppelink, 25e/yö, yht. 50e
Bryssel, Hostel 2go4, 27e
Düsseldorf, Airbnb-huone, 60e/yö, yht. 120e

Paikallisliikenne, pääsyliput ym.:
Yhteensä noin 60e

Ruokailuja ja ostoksia en ole eritellyt, koska en totta puhuen ole niitä sen suuremmin laskeskellut, mutta elelin edullisten majoitusteni ansiosta reissussa melko leveällä budjetilla ja arvioisin rahaa kuluneen ruokaan ja ostoksiin yhteensä noin 250 euroa. Selvästi halvemmallakin tällä reitillä kyllä halutessaan pääsee (varsinkin, jos ei tunge matkalaukkuaan täyteen belgialaista suklaata), eikä Belgia ollut hintatasoltaan yhtään niin kallis kuin olin etukäteen ajatellut. Bryssel on tietysti oma lukunsa, mutta sielläkin syö ja elelee halutessaan kyllä varsin edullisesti.

Seuraavat viikot luvassa on koko blogin täydeltä vinkkejä, kuvia ja tunnelmia reissuni kohdekaupungeista, etenkin Belgiasta, joka yllätti minut matkailumaana ihan toden teolla.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Salli perjantai, kesäkuu 7, 2019 at 14:25

    Belgia on ihana! Seuraavalla kerralla suosittelen myös käyntiä Bruggessa. Siellä kannattaa olla ainakin yksi yö, koska illalla kaupunki hiljenee jonkin verran päiväturistien poistuttua ja pääsee kiertelemään vanhan kaupungin kujia rauhassa.

    • Reply Noora / Seikkailumielellä perjantai, kesäkuu 7, 2019 at 16:04

      Kiitos kommentista! Belgia todellakin oli yllättävän ihana 🙂 Brugge oli itse asiassa mukana alkuperäisessä matkasuunnitelmassani, mutta päädyin lopulta jättämään sen väliin, koska halusin Belgiassa ollessani viettää edes yhden päivän liikkumatta junalla tai bussilla yhtään mihinkään. Seuraavalla kerralla käyn varmasti sielläkin!

  • Reply Sari / matkalla lähelle tai kauas keskiviikko, kesäkuu 12, 2019 at 19:36

    Kiva lukea junareissustasi. Me teimme 7 vuotta sitten junareissun siten, että lensimme Brysseliin ja sieltä matkustimme junalla Bryggeen, Vlissingeniin, Leideniin ja Amsterdamiin ja sitten takaisin Brysseliin. Euroopan junaverkko on toimiva…… Paitsi joka paikassa on aina jotain menossa jotain korjauksia ja sitten juurikin joutuu vaihtoja ym tekemään.

    • Reply Noora / Seikkailumielellä perjantai, kesäkuu 14, 2019 at 22:23

      Junamatkailu on kyllä äärimmäisen näppärä (ja ympäristöystävällinen) keino nähdä Eurooppaa! Varmasti suuntaan itsekin vielä uudemman kerran tuonne päin, etäisyydet ovat niin lyhyitä Belgiassa ja Alankomaissa, eikä Saksaankaan ole pitkä matka. Ratatyöt taitavat olla kyllä pakollinen paha varsinkin kesäaikaan, mutta toistaiseksi on aina perille päästy kuitenkin 🙂 Kiva kun kävit kommentoimassa!

  • Reply anmariencfc torstai, kesäkuu 13, 2019 at 23:13

    Junailin Britteihin muuttaessa Tukholmasta Hook of Hollandiin, joten tässä oli muutama tuttu osuus. Junalla reissaaminen oli kyllä kätevää ja mukavaa ja voisin mielellään lähteä reissuun junalla lentämisen sijasta, sillä tykään katsella maisemia.

    • Reply Noora / Seikkailumielellä perjantai, kesäkuu 14, 2019 at 22:31

      Junamatkailussa on todellakin puolensa ja itse nautin maisemien lisäksi siitä, että junassa istuessa todella tuntee paikkojen väliset etäisyydet. Britteihin voisikin olla kiinnostavaa matkata junalla ja jatkaa reissua vielä paikan päällä kierrellen ympäriinsä junan kyydissä.

  • Reply Iida In Translation lauantai, kesäkuu 15, 2019 at 16:24

    Vaikuttaapa kivalta kiertoreissulta! 🙂 Saman tyyppisiä majoituksia olit valinnut kuin itse olisin!

    Juna on kyllä mahtava kulkuväline, syyhyttäisi lähteä itsekin sillä tai bussilla Eurooppaa kiertelemään. Ehkä ensi kesänä! 🙂

    • Reply Noora / Seikkailumielellä sunnuntai, kesäkuu 16, 2019 at 13:10

      Itsekin olen kyllä saanut sellaisen junailukipinän, että kaksi seuraavaa suunnitelmissa olevaa reissua ovat juna- ja bussimatkoja 😀 Kunhan Suomesta pääsee ensin Keski-Euroopan rautatieverkoston äärelle, ovat mahdollisuudet junailuun lähes rajattomat.

    Leave a Reply