Kuva: Istockphoto
Kahdeksan synkempää faktaa risteilyistä

Näistä asioista ei juuri puhuta risteilyillä – 8 paljastusta kulissien takaa

Unelmien risteilylle lähdetään usein Karibialle tai Välimerelle. Tiesitkö näitä asioita risteilylomista?

1. Merisairaus on kiusallinen, mutta sitä voi ehkäistä ja hoitaa

Merisairaus voi yllättää vesillä, mutta älä anna pelon pahoinvoinnista estää sinua suunnittelemasta risteilymatkaa.

Merisairautta esiintyy valtamerilaivoilla huomattavasti vähemmän kuin perinteisillä Tallinnan- tai Ruotsin-laivoilla. Tämä johtuu valtamerialusten tehokkaista vakaajista, jotka ehkäisevät keinumisliikettä. Lisäksi valtamerialusten kapteenit voivat muokata laivan reittiä keinumisen vähentämiseksi huomattavasti pieniä reittialuksia vapaammin.

Jos pahoinvointi iskee, voit kokeilla lääkkeitä, pahoinvointiin tarkoitettuja laastareita tai ääritapauksissa jopa lääkärin antamaa pistosta.

2. Risteilyaluksella on ruumishuone

Tätä kukaan ei halua ajatella lähtiessään risteilylle, mutta jokaisella isolla aluksella on oma ruumishuone. Laivoilta tulee löytyä asianmukainen säilytyspaikka ruumiille mahdollisten kuolemantapausten varalta. Yleensä tilaa on enimmillään kolmelle tai neljälle ruumiille.

Älä säikähdä – kuolinsyyt ovat lähes aina luonnollisia. Ruumishuone on laivalla suuren matkustajamäärän vuoksi ja puhtaasti siitä syystä, että matkustajat saattavat olla laivalla esimerkiksi Atlantin ylityksen ajan jopa viikon yhtä soittoa.

3. Päästöiltä ei vältytä risteilyllä

Risteily saattaa kuulostaa ekologiselta vaihtoehdolta lentomatkaan verrattuna, mutta täysin puhtaalla omallatunnolla ei merilläkään selvitä. Vaikka jätevesien laskeminen mereen on vähentynyt isoin harppauksin, ei kaikkia ympäristöä kuormittavia ongelmia ole vielä ratkaistu.

Risteilyaluksia koskevat lait ja määräykset edellyttävät moottoreissa poltettavan satamassa olon aikana rikkipäästöiltään puhtaampaa polttoainetta kuin merellä ollessa. Lisäksi laivojen ollessa satamassa koneet käyvät huomattavalla vajaateholla, mikä vähentää päästöjä.

4. Laivat rekisteröidään kaukokohteisiin

Alan isoimmat toimijat rekisteröivät aluksensa verotuksellisista syistä eksoottisiin kaukokohteisiin kuten Bermudalle, Bahamalle tai Panamaan. Samoin tekevät esimerkiksi useat rahtilaivat. Tämä käytäntö herättää rutkasti kysymyksiä niin työntekijöiden palkkatasosta kuin työolosuhteistakin.

Palkkataso on usein kuitenkin hyvin kohtuullinen myös länsimaisella mittarilla. Koska merellä vietetään yhtäjaksoisesti pitkiä aikoja, työpäivät ovat melko pitkiä eikä työntekijöillä ole juuri tarvetta kuluttaa rahaa laivalla olon aikana, on työ risteilyaluksella monelle mahdollisuus ansaita suuriakin summia.

Vastaavasti taas laivojen työajat eivät olisi monissa länsimaissa hyväksyttäviä, sillä risteilyaluksilla työskennellään useita kuukausia yhtäjaksoisesti, ilman vapaapäiviä. Sen jälkeen työntekijöillä on mahdollisuus viettää lomaa jopa pari kuukautta.

5. Merirosvoja on olemassa, mutta hyökkäyksiltä vältytään tehokkaasti

Kyllä – merirosvoja todella on olemassa muuallakin kuin satukirjoissa. Matkailijoiden ei kuitenkaan kannata huolestua, sillä yhdellekään isolle risteilyalukselle ei ole koskaan tehty onnistunutta hyökkäystä.

Alusten on otettava huomioon myös merirosvot laatiessaan turvallisuussuunnitelmia. Tunkeilijoihin varaudutaan valvonnalla, tehokkaalla suojauksella sekä esimerkiksi vesitykeillä.

6. Kansi numero 13 saattaa puuttua

Älä ihmettele, jos et löydä risteilyaluksella 13. kerrosta. Monilla aluksilla kannet hyppäävät numerosta 12 suoraan numeroon 14. Ehkä arvasitkin jo miksi – käytännön takana on taikausko epäonnen luvusta 13. Kun 13. kantta ei ole ollenkaan, ei kenenkään tarvitse pelätä siellä majoittumista.

Samaan käytäntöön voi törmätä myös monissa hotelleissa.

7. Ruokahävikki puhuttaa myös risteilyllä

Isoimmille risteilyaluksille mahtuu tuhansia matkustajia, ja ne ovatkin kuin pieniä kaupunkeja. On selvää, että ruokahävikiltä ei vältytä yltäkylläisissä buffet-ravintoloissa. Terveyssyistä monien ruokien hyödyntäminen uudelleen on kielletty.

Laivoilla ruokaillaan kuitenkin myös muutoin kuin buffet-ravintoloissa, sillä usein suurilla risteilyaluksilla on yhtä buffet-ravintolaa kohden jopa kymmenen à la carte -ravintolaa. Se puolestaan laskee ruokahävikkiä merkittävästi verrattuna siihen, jos tarjolla olisi pelkkiä buffet-ravintoloita.

Ruokahävikkiin kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota risteilyaluksilla. Esimerkiksi Costa Cruises on ilmoittanut pyrkivänsä puolittamaan hävikin vuoteen 2020 mennessä.

Lue myös: Tätä sinäkin olet miettinyt ruotsinlaivan buffetissa: mitä ylimääräiselle ruoalle tehdään?

8. Matkustajia päätyy yli laidan

Hyppääminen tai putoaminen risteilyaluksen kannelta mereen saattaa kuulostaa toimintaelokuvan kohtaukselta, mutta näitäkin tapauksia joudutaan raportoimaan vuosittain. Tilastojen mukaan risteilyalusten ja lauttojen matkustajia tai työntekijöitä on pudonnut tai hypännyt yli laidan lähes 300 vuodesta 2000 lähtien laskettuna.

Yleisimpiä syitä putoamiseen ovat itsemurhayritykset ja päihtyminen, mutta joukkoon mahtuu myös hämäräperäisiä olosuhteita. Vuonna 2015 jopa 27 risteilymatkustajaa putosi yli laidan.

Tilastojen mukaan matkustajia päätyy mereen kansainvälisiltä risteilyaluksilta huomattavasti vähemmän, kuin esimerkiksi ruotsinlaivan kaltaisilta autolautoilta.

Lue myös: Nämä ovat suomalaisten viisi yleisintä harhaluuloa luksusristeilyistä

Lähde: The Telegraph, Daily Express, Cruise Industry News
Kuvat: Istockphoto

Päivitetty: 1.2.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (36 votes, average: 1,69 out of 5)

Vastaa käyttäjälle aki Peruuta vastaus

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

15 kommenttia

Listalta unohtui norovirus! Sitä ei ehkä moni tule miettineeksi. Vaikka notovirusta olisi liikkeellä laivalla, se voi kuitenkin jatkaa risteilyjä, kunnes tietty prosentti tulee täyteen ja sitten kukaan ei pääse satamaan, ei edeslakva.
Laivoilla kuitenkin koitetaan ehkäistä noroviruksen leviämistä sesi fioimalla keiteen jne. Tartunnan saaneiden matkustajien hytit siivotaan hyvin suojautuneina, kumihanskoin ja hengityssuojien ym kanssa. Matkustajia ja henkilökuntaa kehotetaan pesemään ja desinfioimaan käsiä kunnolla.

”Vasurivihreät” poliitikot risteilevät laumana joka vuosi ja pelastavat maailmaa he he
Kyllä he älämölöä pitävä mummojen ja pappojen harmajan saunaveden haitoista luonnolle. Eikä heitä juuri näytä haittaavan puoluetoveriensa taksilla rälläämisen päästöt, kunhan vain muut rajoittavat liikkumista.

Tämä taasen oli viher piipittäjän kirjoitama propakanta puheen vuoro .oikeet pimeet syyt on .Työntekiöiten työ olosuhteet ,Varkaudet ja jopa murhat risteilyllä .Maihin mennesä voi joutua ryöstön kohteeksi hyvin herkästi ja noi merirosvot .

Jos Rantapallo haluaa kirjoittaa risteilyjen pimeästä puolesta, niin kannattaisko paneutua työntekijöiden työehtoihin, palkkaukseen, viisumikäytäntöihin, etc. Tästä artikkelista oli taas kerran matkailujournalismi kaukana, kuten yleensäkin Rantapallon kirjoituksista. Laatua kaipaisin määrän sijaan.

Paras risteilymatkani vaimon kanssa on ollut 4 kuukauden pituinen Vuonna 2013-14 maapallon ympäri alkaen Barcelonasta. Koska meillä oli silloin myös oma asunto Gran Canarialla päätimmekin matkamme Teneriffalle kierroksen jälkeen. Kävimme 20 eri maassa ja 40 eri kaupungissa ja jouduin puhumaan 6 eri kieltä. Kokemuksena se oli mahtavan hieno ja antoisa eri kulttuureista ja tavoista ja iltaisin ohjelma laivalla oli monipuolinen ja riittävä.
Onneksi suomalaisia ei ollut mukana kuin 1 ja hänkin vain osan matkaa miehensä kera. Ei kai kukaan lähde maailmaa kiertämään tavatakseen suomalaisia, vaan kokeakseen jotain uutta ja ennen kokematonta. 8 hengen ruokapöydässämme oli 4 eri kansallisuutta, joten siinä sai riittävästi kieliharjoitusta. Maissa käydessämme eri paikoissa meillä oli bussikuljetukset tarvittaessa ja opas oli mukana kertomassa paikan erikoisuksista ja tavoista joihin oli mielenkiintoista tutustua myös käytännössä jos vain se oli mahdollis-ta. Kellonaikojen ero ei vaivannut meitä lainkaan vaikka yhteensä se olikin 26 tuntia.
Kanarialle tultuamme olimme tyytyväisiä matkaamme ja talvikotiimme tulostamme ja jatkoimme elämäämme Kanarialla kuten jo
26 talvea aikaisemminkin ja nyt on jo me- nossa 35 talvi ja tyytyväisyys vain lisääntyy ettei tarvitse olla sitä Suomessa viettämässä
koska ikäni puolesta 85v. en pystyisi siellä enää liikkumaankaan lumisen pimeässä liukkaudessa ja pakkasessa joten kaikki on hyvin. Normaalisti olemme viettäneet talvi-amme 6 kuukautta Kanarialla ja toiset 6 kk. Suomessa ellemme ole olleet jossain mat- koilla.
Nytkin kun Jouluaattona tätä kirjoittelen Las Palmasissa tunnen kiitollisuutta siitä, että meillä on mahdollisuus elää niinkuin itse haluamme eikä niinkuin joku muu kenties haluaisi meidän sitä viettävän. Onhan meillä mahdollisuus katsella myös Suomen uutisia TV:sta ja lukea suomalaisia lehtiä halutes-samme, joskin maailman uutisia saa täällä- kin moesta eri tuutista niin halutessaan.
Toivotankin kaikille lukijoille oikein Hyvää Joulua sekä Iloista Uutta Vuotta 2019.
Tane H.

Olitko todella käynyt risteilyllä,,katsoppa peiliin
et usko itsekkään,,ehkä unessa ja senkin
Ruotsin taiTallinnanmtkalla

Mailmalla risteillyt yli 30 kertaa

Mikahan oli jutun idea? Peloitella ihmisia risteilyista? Tuskin, silla Rantapallolla markkinoidaan risteilyja. Jutun kirjoittajalla ja saitin omistajalla voi olla hauska keskustelu tiedossa.

Palasimme lauantaina CostaCruisen 10 vrk risteilyltä. Kohteena Välimeren satamat Italiassa, Ranskassa, Espanjassa ja Portugalissa.
Matka oli huikea elämys lievästi liikuntarajoitteisellekin.
Suite -hytti parvekkeella ja oma butleri teki matkasta luksusta.
Hienoimpia asioita olivat seuraavat:
1. Muut matkustajat olivat siistejä ja mukavia. Ärinöitsijöitä tai humalaisia ei ollut.
2. Laiva oli erittäin siisti ja hyvässä kunnossa!
3. Henkilökunta oli avuliasta ja mukavaa ja henkilökuntaa oli tarpeeksi.
4. Ruoka oli hyvä ja mikä parasta; ”Taste, not waist!’ -kamppanja näytti toimivan. Laiva oli sitoutunut näkyvästi niin ekologiseen ruuan tuotantoon kuin ruokahävikin pienentämiseen. Iskulauseet, mainokset ja filmit näyttivät toimivan. Minulla oli aikaa istua ja katsella mm. buffee-ravintolassa, kuinka harvoin kukaan jätti mitään lautaselleen! (Itse jouduin jättämään kerran lämpimät kurkut lautaselleni, niitä vaan en saanut alas ja olenkin ihan varma, että tarjoilija katsoi minua hiukan pidempään ottaessaan lautaseni pois?. Sellainen olo pitäisi tulla kaikille, jotka jättävät ruokaa lautselleen!)
5. Rahan kanssa ei tarvinnut pelata. Kaikki toimi laivan omalla kortilla, johon oli ladattu tieto, että kaikki ruokailumme olivat maksuttomia ja myös juomat 9 euroon saakka. Kortti kävi myös kauneushoitolaan ja SPA -palveluihin, ekä shoppailuun. Lasku ostoksista meni suoraan luottokortille.

Suosittelen ehdottomasti erilaista elämystä kaipaavalle.

Myös laivan show -tarjonta oli ihan mukiinmenevää.

kuka välittää päästöistä? miksi? sama kun tampereella kauhisteltiin lintua joka tukehtui tupakin tumppiin, voi herrajumala mitä shaibaa….ihmiset on silloin joko liian rikkaita tai liikaa vapaa aikaa jos tollasia miettii, ilmaston muutos otsonikerros hömppä on todistetusti pelkkää bisnestä ollut jo -70 luvulta lähtien!! ihminen ei kummiskaan muuta niin isoja asioita ikinä vaikka vasemmistolaiset piipertäjät tuntevatkin itsensä maailman navaksi ja pelastajaksi :D sori….olette vain pieni haiseva pieru ihan kuin minäkin ja ilmastonmuutos johtuu isommista asioista aina avaruudesta lähtien………..vai meinaatteko kieltää lailla lehmät ja tulivuoret?????? ja teidän kannattamat sähköautot muuten saastuttaa enemmän luontoa jo valmistattaessa kuin normi bensa auto käytössä koko elinkaarensa aikana (n.30v)!!!!!! älkää lomailko jos pelottaa pupun hengitys tiet, ainiin ja älkää käyttäkö tietokoneita älkääkä mitään muutakaan joka on muovia tai koneella tehtyä!!! tekopyhät hipsterit…..

Vitivalkoinen Suomalainen keskella talvea ja vitvalkea Bahamaksen hiekkaranta on vaarallinen yhdistelma. Muutama vuosi siten oltiin vaimon kanssa kahden viikon risteilylla Karibialla ja taisi olla ensimmainen pysakki juuri tuo Bahamas. No sinne vaan rannalle uimaan ja aurinkoa ottamaan.
En siella kovin kauaa ollut enka sita heti huomannut mutta heti alkuillasta alkoi tuntumaan etta nyt on lammin. Kavelin ensi apuun kadet levallaan kun joku robotti ja hoitajat nauroi kaytavan paassa etta sielta tulee seuraava uhri. Ei muuta kun alushousut jai paalle ja ne ruiskutti minut jollain puuduttavalla aineella. Taytyy sanoa etta kipu lahti. Ei tullut kuumetta eika jaannyt mitaan jalkia mutta mieleen jai etta tota en varmasti tee uudestaan.
Vaikka ottaisi suihkun aurinko voiteessa niin paras silti olla varovainen. Etelan aurinko polttaa ja polttaa pian.
Muuten miellyttava loma ja jos varaa on, suosittelen kokeilemaan. Ei sita tarvi mitaan ensiluokan lukaalia ottaa vaan parjaa pienemmallakin. Ei siella huoneessa paljonkaan aikaa vieteta. Aina loytyy jotain tekemista laivalla ja satamissa menee aika paikallisia nakemyksia kiertaen.

Valitettavasti nykyaikaisilta aluksilta ei kukaan pysyt ”Putoamaan” vaan kaikki traagiset tapaukset ovat johtuneet ihmisen omasta päätösestä hypätä yli laidan tai toisen käden kautta tapahtunut onnettomuus. Toimittaja olisi voinut haastatella oikeasti jotain merimiestä/-naista varmistaakseen tietotojen oikeellisuuden (Wikipedia ei ole hyvä tietolähde)!

Ikävä kyllä artikkelinne on pitkälti potaskaa. Internet on hyvä väline tiedon löytämiseksi, mutta ennen julkaisua asiat on syytä tarkistaa. Rikkipäästöt englantilaisessa satamassa on täyttä puppua. Englannin Kanaali, Pohjanmeri ja Itämeri kuuluvat ECA-alueeseen, jossa polttoaineen rikkiraja on 0,1%. Muuallakin Euroopassa laivan on satamaan tullessaan vaihdettava matalarikkiseen polttoaineeseen. Lähteenä käyttämässänne jutussa ei ole mitään tieteellistä pohjaa, vaan siihen oli haastateltu ihmisiä, jotka asuvat sataman lähellä.

Vastaa käyttäjälle aki Peruuta vastaus

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *