Uusivuosi Lontoossa

Vietimme viime vuodenvaihteen Lontoossa, jossa järjestetään yksi maailman näyttävimmistä uudenvuoden ilotulituksista. Me emme valitettavasti päässeet tuota ilotulitusta kovin läheltä seuraamaan, sillä liput sinne oli myyty loppuun jo tuolloin kun matkaa varasimme (n. 2kk ennen). Muutaman viime vuoden ajan Lontoon keskustassa on nimittäin rajattu maksullinen tapahtuma-alue uuden vuoden juhlintaa varten. Mielestäni käytäntö vaikuttaa tämän kokoluokan kaupungissa hyvältä, sillä isot massatapahtumat mietityttävät nykyään aina turvallisuutensa osalta. Ilmeisesti esim. Berliinin keskustassa uuden vuoden aikaan loukkaantuu joka vuosi useita ihmisiä ihan vain väenpaljouden, rynnimisen ja ihmisjoukossa ammuttavien rakettien vuoksi.

Jos olet menossa Lontooseen juuri ilotulitusta katsomaan, suosittelen kyllä ehdottomasti lipun hankkimista alueelle. Tulitteet ammutaan London Eyen kohdalta alhaalta joelta, joten katseletpa niitä mistä tahansa katutasosta muulta, kaupungin korkeat rakennukset peittävät näkyvyyden tehokkaasti. Ainakin alueen ulkopuolella juhlinta oli hyvin rauhallista ja sujuvaa. Ei tuntunut lainkaan että olisi ollut miljoonakaupungissa. Miljoonasti ihmisiä siellä kuitenkin on, sen huomasi ravintoloiden ja baarien ollessa tupaten täynnä. Uudenvuoden aattona pöydän varaaminen ravintolasta on aivan ehdotonta, mikäli kaupungista haluaa saada jotain syötävää.

Me päätimme noudattaa lyhyellä kaupunkilomalla hyväksi havaittua kaavaa: yksi näkölapaikka, yksi museo, yksi maamerkki ja joku elämys. Näköalapaikaksi päätyi itseoikeutetusti London Eye, museoksi laajasta tarjonnasta valikoitui British Museum, maamerkeistä bongasimme useammankin, mutta lähdimme erikseen metsästämään Tower Bridgeä ja elämyksenä toimi Lion King-musikaali.

London Eyehin olimme ostanet netistä liput etukäteen, mistä emme kylläkään itse hyötyneet lainkaan. Paikan päällä varaamanamme päivänä oli kaksi superpitkää jonoa; toinen etukäteen lipun ostaneille, toinen paikan päällä ostaville. Etukäteen ostaneiden jono oli hieman lyhyempi, mutta olimme silti siinä yli tunnin, jonka jälkeen saimme tiskillä kuulla, että seuraava nousuaika laitteeseen olisi klo 22 illalla. Tämä ei meille käynyt, sillä olimme menossa teatteriin kyseisenä iltana. Näin ollen meitä kehotettiin tulemaan seuraavana aamuna heti paikan auettua. Seuraavana aamuna saimmekin sitten kävellä ihan suoraan laitteeseen ilman jonoa. Suosittelen siis ehdottomasti paikanpäälle menemistä aamulla! Jää aikaa muuhunkin kuin jonottamiseen.

Toinen kohde, johon kannattaa iskeä heti aamusta, on British Museum. Ilmaiseen (!) museoon saa yleensä jonottaa korttelin ympäri kiemurtelevassa jonossa, mutta me saimme aamulla mentäessä kävellä suoraan sisään. Museossa on esillä valtavasti arvokasta historiallista ja kulttuurillista esineistöä, jota ei voi kuin vain ihmetellä. Luimme jostain, että jos British Museumissa haluaisi katsoa jokaista esinettä 2 sek. niin museon kiertämiseen saisi kulumaan ihmiselämän. Me katsoimme etukäteen kartasta muutaman osion, johon halusimme tutustua: Afrikan ja Oseanian historiaa, hieman antiikkia ja tietenkin Egypti-osio muumioineen.

Reissun ehdoton kohokohta ja yksi upeimmista kokemuksista ikinä oli Lion King- musikaali. Musikaalihan on pyörinyt Lyceum-teatterissa jo vuosikaudet päivittäin, aina lähes loppuunmyytynä. Teatterirakennus itsessäänkin oli nähtävyys vanhan ajan tunnelman ja koristeellisuuden puolesta. Musikaalissa pidin siitä, että se oli alusta loppuun ”käsityönä” tehty. Lavasteissa ei käytetty hienoa uusinta teknologiaa, vaan kaikki eläinhahmot ja lavasteet olivat ”aitoja” pukuja ja rakennelmia. Musiikki ja näyttelijät olivat aivan omaa luokkaansa. Tilaisuus oli myös yllättävän rento, mikä sopi ainakin meille varsin hyvin. Lontoossa on varmaan erikseen oikein hienommat musikaalit pukukoodeineen, mutta tuolla oli yleisö ihan farkuissa. Katsomoonkin sai viedä popcorneja ja karkkeja, sekä viiniä ja olutta!

Lontoo on tuohon aikaan vuodesta ylipäätään ihanan tunnelmallinen joulukaupunki. Kaupungille kannattaa lähteä ihan vaan kävelemään ja ihailemaan mahtavia jouluvaloja. Joulumarkkinoita löytyy vähän jokaiselta aukiolta, ehkä suurimmat, mihin törmäsimme, oli joen varressa London eyen lähettyvillä. Joulumarkkinoissa Euroopassa on vain sitä jotakin tunnelmaa: mausteista glögiä, lämpimiä leivonnaisia, paikallisia käsitöitä… Lontoossa nämä alueet olivat ilmaisia ja vaikutti siltä, että paikalliset ihmiset kokoontuivat niihin lämmittelemään, istuskelemaan ja juttelemaan hetkeksi. Muutoinkin Englanti näytti meille oikein perinteisimmät puolensa. Meidän pikkuhotelli oli kuin suoraan vanhasta brittisarjasta tai -elokuvasta ja odotin kokoajan milloin Harry Potter kurkistaa portaiden alla olevasta kammarista. Suloinen iäkäs pariskunta tarjoili aamiaiseksi valmiin lautasen: munaa, papuja ja pekonia. Joulukoristelu oli kaikkialla (vastoin skandinaavista tyyliämme) runsasta, värikästä ja vanhahtavaa.