Sentosan saari – Singapore

Hei!

Singaporessa vietimme yhden päivän Sentosan saarella. Sentosalle pääsee Harbour Frontin metroasemalta Sentosa Express -ilmajunalla (vai mikä ikinä onkaan sen kulkupelin nimi). Ensiksi täytyy vaan kiivetä kauppakeskuksen pohjakerroksen metroasemalta pari kerrosta ylemmäs tuon express-junan lähtökerrokseen. Lippu maksoi muistaakseni 4 dollaria, ja sen pystyi maksamaan joko EZ-linkillä, eli metrokortilla tai ostamalla erillisen lipun Sentosa Expressiin. Kannattaa varautua siihen, ettei ole ainut Sentosalle pyrkivä turisti, vaan ruuhkat ovat aikamoiset. Muutenkin tuo koko saari oli sellainen turisteille rakennettu teemapuisto, jossa joka asiasta perittiin pääsymaksu.

Sentosalta löytyy myös uimaranta, vaikka itse en tuohon ehkä heti ensimmäisenä menisi uimaan. Nimittäin ulapalla näkyi rahtilaiva poikineen ja vesi ei kovin kirkkaan turkoosia ollut. Muuten tuo ranta oli viihtyisä ja olisi sinne voinut aurinkoa jäädä ottamaan. Me aioittiin kuitenkin käyttää aika tehokkaasti kiertelemällä, joten ihmettelyn jälkeen jatkettiin matkaa. Ihmetellä nimittäin saatiin, sillä erääseen allasbaariin oli tajuttoman pitkät jonot, ja paikasta tuli ulos ihmisiä vaatteet jossain värisotkussa. Mietittiin vaan, että mitäköhän nuo ihmiset jonottaa vaatteitaan sotkemaan, ja pääteltiin, että kyseessä täytyy olla jokin paikallisten juhla. Tuolla saarella oli myös jokin extreme-puisto, jossa pääsi muun muassa vaijerin varassa leijumaan alas rantaan, mutta pääsymaksut oli kyllä ihan pilvissä sinnekin.

Saarella kulki myös jotain ilmaisbusseja, ja hypättiin sitten sellaiseen, kun ei jaksettu kävellä. Bussit kulkivat ainakin jokaiselle Sentosa expressin asemalle, muuten reitit oli aika epäselvät, mutta jäätiin sitten pois, kun nähtiin tuo Merlion-patsas, jota haluttiin katsomaan. Tuonkin patsaan päälle olisi päässyt maksua vastaan, mutta meille riitti patsaan ympäristön puistoalueen ihailu.

Ainut maksullinen nähtävyys, johon mentiin, oli tuo näköalatorni, josta näkyi hyvin koko saarelle. Sinnekin maksoi 15 dollaria, ja torni nousi ylös ja pyöri siellä pari minuuttia ja sitten tultiin jo alas. Saarelle olisi päässyt myös köysiratahissillä, ja sieltä olisi varmasti ollut hienot näköalat, mutta päätettiin, että mennään vaan tuohon torniin, kun oli huomattavasti halvempi.

Yksi Sentosan päänähtävyys oli Universal Studios, jota käytiin ihailemassa ulkopuolelta ja porttien raoista. Miten niin köyhät opiskelijat reissussa?

Kokonaisuutena tuo Sentosa oli siis ihan kiva paikka, vaikka turistirysä olikin. Kannattaa siis käydä katsomassa, jos Singaporessa käy! Vietettiin illalla aikaa vielä Harbour Frontin kauppakeskuksessa ja käytiin syömässä siellä foodcourtissa.

• Reply curious0girl torstai, toukokuu 22, 2014 at 22:30

Kiva lukea juttuja Singaporesta, oon ite menossa sinne vähän alle kuukauden päästä 🙂

• Reply Hanna perjantai, toukokuu 23, 2014 at 09:34

Kiva kuulla 🙂 Mukavaa reissua Singaporeen, lisää vinkkejä on vielä tulossa!

• Reply Eeru tiistai, toukokuu 27, 2014 at 16:59

Me poikettiin tammikuisella reissullamme Sentosalle kiinalaisen uudenvuoden aikaan, kansallisena vapaa päivänä… ja silloinkos siellä oli porukkaa. Varsinkin Little Indian työväki oli lähtenyt sinne viettämään ansaittua arkivapaataan picnikin merkeissä.
    Oli tosi kuuma päivä ja näytti hassulta kun rannalla hengaavasta porukasta suurinosa oli pukeutunut kauluspaitoihin ja suoriin housuihin 😉

Suosittelisin Sentosalle saapuvalle harkitsemaan niitä kaapelihissejä maisemien takia. Liput ovat tyyriit (26dollaria aikuiselta) mutta juju on se että lipulla pääsee koko kierroksen eli esim. Harbour Frontista ensin Sentosalle – Sentosalta Mount Faberille ja sieltä vielä takaisin Harbour Frontiin. Joka välissä voi hypätä pois ja palata takaisin jatkamaan matkaa saman päivän aikana. Viimeiset vaunut muistaakseni kulkevat klo 21.

Mount Faberilla sijaitsee ihan kiva Bistro (ainakin mun mielestä) ja sieltä lyhyt kävely Henderson Waves -sillalle, joten sielläkin kannattaa poiketa. Siitä kirjoittelin lisää juttua postauksessani:

• Reply Hanna torstai, toukokuu 29, 2014 at 07:22

Juhlapäivänä siellä varmasti riittää väkeä, ku nytkin meinasi olla tungosta! Mua nauratti kyllä yleisestikin, miten paikallisilla on niin paljon vaatetta päällä, vaikka itte hikoilin kesämekollakin. Mutta ehkä tuohon lämpötilaan tottuu, ja sisätiloissa pitkät housut olis ollu ihan kivat, kun ilmastoinnit oli aika tehokkaasti aina täysillä.

Maisemat olis kyllä varmasti ollut upeat tuolta kaapelihissistä. Ehkä ensi kerralla täytyy sitten mennä sillä, jos vaikka budjettikin antaisi paremmin myöten. Ja tuosta Henderson Waves -sillasta oli muuten jossain nähnyt kuva, ja aattelin että haluan siellä käydä. Mutta paikkaa ei tullut vastaan kierrellessä ja en muistanut sen nimeä, niin jäi näkemättä. Että sekin jäi sitten ensi kertaan, täytyy pistää nimi muistiin tällä kertaa! 🙂