Instagram Travel Thursday – Matkapäiväkirja

Heippa!

Reissusta ollaan kotiuduttu, Istanbuliin jääneet rinkat on tuotu kotiovelle ja eilen iskenyt vatsatautikin alkaa olla jo selätetty. Nyt onkin sitten hyvä alkaa muistelemaan reissua täällä blogin puolella, nimittäin kerrottavaa riittää! (Eri asia on se, kuinka nopealla aikataululla nää jutut tulee tänne ilmestymään, ehkä ensi jouluun mennessä :D)

Tämä oli nyt eka matkani Instagram-aikana, ja Instagram osoittautui aika käteväksi matkakuvien jakopaikaksi. Vai muistaako joku vielä aikaa, jolloin pari kuukautta reissun jälkeen plärättiin joukolla Ifolorin kirjekuoressa saapunutta kuvalähetystä ja ihailtiin matkamaisemia. (Mä muistan, koska tilaan vieläkin noita paperikuvia albumiin laitettavaksi. Saatan olla hieman vanhanaikainen, mutta en luota siihen, että pelkkään digimuotoon säilötyt kuvat säilyvät tuleville vuosikymmenille :D)

Mutta postauksen ideahan oli esitellä teille matkapäiväkirja instakuvien ympärille koottuna, joten voilà:

Päivä 1

1singapore

Valmiina lähtöön! Lennettiin Turkish Airlinesilla ja tällaiselle vannoutuneelle halpalentoyhtiöiden asiakkaalle lennolla tarjottavat ateriat ja ilmaiset leffat oli kyllä ihan luksusta. Ruokaa sai jopa liikaa, puoli kolmelta yöllä ei enää hirveästi nälättänyt, kun lentoemännät jakoivat vielä yhtä ateriaa. Tämä oli myös eka kerta, kun lensin Eurooppaa kauemmaksi, mutta kymmenen tunnin lento sujui kyllä yllättävän nopeasti nukkuessa ja syödessä.

Päivä 2:

11327236_1597012740580643_1075892663_n

Singapore oli kyllä juuri niin siisti kaupunki kuin olin etukäteen ajatellut. Totta kai laitakaupungilla näkyi jo vähän roskiakin, mutta keskusta oli todella siisti. Singaporessa liukuportaat tuntuivat kulkevan tuplavauhtia ja paikallisten lempipuuhaa oli kännykän näyttöjen tuijottaminen. Vähän tosin paikasta jäi keinotekoinen kuva, esimerkiksi yläkuvassa näkyvä Gardens by the Bayn puisto oli totta kai hieno, mutta vaikutti hieman rakennetulta pääsääntöisesti turistien rahastusta varten.

11379214_376820119190683_132843247_n

Marina Bayn alue oli ilta-aikaan todella upeasti valaistu, ja rääkättiin kävelystä uupuneita jalkoja vielä muutama tunti kävelemällä tuon vesialueen ympäri.

Päivä 3:

11352385_488581104623324_51158852_n

Kolmantena päivänä suunnattiin Singaporen shoppailukadulle Orchard Roadille. Suurin osa kauppakeskuksista oli täynnä merkkiliikkeitä, mutta onneksi löytyi pari meidänkin kukkarolle sopivaa paikkaa. Tosin hintataso Singaporessa oli ihan Euroopan tasolla, ellei kalliimpikin, joten vähän piti hillitä shoppailua ja ajatella, että Kuala Lumpurissa tämäkin juttu on tuplasti halvempi.

11325749_827963090626600_280881747_n

Singaporessa on joka puolella food courteja (tai hawker centereitä, miksi niitä haluaakaan kutsua), ja koska periaatteeni on, että reissussa yritetään maistella paikallisia ruokalajeja, niin mekin sitten suunnattiin tällaisiin syömään. Kymmenet erilaiset ruokakojut myyvät erilaisia aasialaisia ruokalajeja, ja kuvien perusteella sitten valitaan itselle mieluinen annos. Vaikka luulin pitäväni aasialaisesta ruuasta (Suomessa se on aina hyvää), niin tuolta oli kyllä aika vaikea löytää ruokaa. Oon tosiaan aika nirso, enkä syö kalaa ollenkaan ja lihaa muutenkin aika valikoivasti. Kuvien perusteella oli sitten aika vaikea saada selville, oliko ruuassa jotain mereneläviä vai ei, varsinkaan kun ei mikään aasialaisen ruuan expertti ole. Luulin sitten kerran tilaavani ihan pienen kipollisen nuudeleita, ja sainkin tällaisen padan, jossa oli oikeen tuli alla! Vähän ihmeteltiin, miten pieni nuudeliannos voi olla paikan kallein, mutta se sitten selvisi, kun katsoi kuvaa uudestaan ja huomasi, että vieressä oleva epämääräisiä klönttejä sisältävä pata kuuluu myös annokseen… Loppureissusta kyllä alkoi kokeilunhalu ruuan suhteen vähän hiipua, ja aika monta kertaa löydettiin itsemme Mäkkärin jonosta 😀

11377410_834993733258667_1350643608_n

Myös superpuumetsän yövalaistukset käytiin tsekkaamassa tuona päivänä ja siinä puun alla istuessa tuli kyllä vannottua, ettei enää ikinä matkusteta Aasiaan. Hyvä ruoka, parempi mieli ja tuossa kohtaa mielessä oli kaikki viime päivien, ei-niin-onnistuneet ruokakokeilut. Ehkä kyseessä oli myös alkushokkia ja koti-ikävää, koska reissun loppuvaiheessa ehdoton Aasiaan matkustuskielto alkoi jo unohtua.

Päivä 4:

11288203_1456879431272902_654939157_n

Viimeisenä Singapore-päivänä käytiin Sentosan saarella, joka oli kyllä lähinnä turisteja varten rakennettu paikka. Uimarannan lisäksi paikasta löytyy myös Universal Studios (pääsymaksu jotain 80 dollaria, ei menty), cable car, jolla pääsisi takaisin mantereelle (maksoi jotain 30 dollaria, ei menty sinnekään) ja Sky Tower -näköalatorni (maksoi vain (!) 15 dollaria, joten käytiin siellä, mutta ihan ei kyllä sen rahan arvoiset näköalat ollu). Tuo ranta oli sentään ilmainen, mutta ei ehkä kaikkein puhtain vesi ole tuolla, koska avomerellä rannan edustalla kellui paljon rahtialuksia.

Päivä 5:

Tästä päivästä ei olekaan yhtään kuvaa Instagramissa, koska oli kyllä sen verran huonoa tuuria matkassa koko päivän, että hermot meni. Lähettiin aamulla kuuden aikaan Singaporesta Tioman-saarelle, ja joka ikisestä kulkuneuvosta myöhästyttiin aina jotain viisi minuuttia, ja jouduttiin ootteleen pari tuntia seuraavaa. Ensikosketus Malesiaan Johor Bahrun bussiasemalla oli aika järkytys, päätin jo että kyseinen bussiasema on hirvein paikka, jossa oon ikinä ollut (tarviiko tämä muuta selitystä kuin sen, että paikan ainut vessamahdollisuus oli reikä lattiassa…). Mutta päästiin lopulta illaksi Tiomanille ja merinäköala huoneesta sai kyllä hymyn huulille.

Päivä 6:

1168685_1434146210165393_957596632_n

Tiomanilla yövyttiin Panuba Inn Resortissa, ja oli ihan nappivalinta. Yläkuvassa näköala huoneen ikkunasta ja alakuvassa resortin oma ranta. Koko paikka oli ihanan rauhallinen, ja helppo on kyllä uskoa, että tuo Tioman on valittu yhdeksi maailman kauneimmista saarista. Ekana päivänä patikoitiin saaren pääkylään Tekekiin asti, ja matkalla näkyi myös paratiisin kääntöpuoli. Vähän harmittaa, että näin kaunista saarta ei osata arvostaa, vaan joka puolella näkyi roskakasoja ja muuta roinaa. Kuitenkin saarelle päästäkseen pitää maksaa luonnonsuojelumaksu, joten ei luulisi jätehuollon järjestämisen olevan rahasta kiinni.

927247_1532702623622690_358179362_n

Päivä 7:

10005279_1434061616835806_296998365_n

Toisena päivänä Tiomanilla suunnattiin extreme-urheilemaan viidakkoon. Vaellettiin reilun tunnin reitti Monkey Bayn autiorannalle. Mun turistioppaassa reittiä kuvailtiin vaikeaksi, ja sitä se sitten olikin vähän ennen Monkey Bayta. Kiipeiltiin kivillä, roikkuttiin liaaneissa ja liukasteltiin rinteissä. Monkey Bayssa käytiin nopeasti pulahtamassa vedessä, pohja oli aika kivinen ja ranta matala, joten mikään paras uimapaikka tuo ei ollut. Meidät yllätti myös kaatosadekuuro, joten tuli kiire saada tavarat puun alle suojaan. Sateen vähän hellittäessä huomattiin, että nousuvesi alkaa nousta, ja meidän pikkuranta olisi pian veden vallassa, joten kahlattiin takaisin viidakkopolulle ja lähdettiin takaisin hotellille. Paluumatka oli huomattavasti haastavampi, koska sateen jäljiltä polku oli tosi mutainen ja liukas. Kerran vedin ylämäessä ihan kunnolla maihin, onneksi sain yhdestä puunrungosta kiinni ja jäin käden varaan roikkumaan, enkä vierinyt koko matkaa alas. Viidakossa patikoiminen oli kyllä tosi hikistä hommaa, ja loppumatkasta hyttyset parveili kivasti ympärillä. Alkumatkasta ihmeteltiin paikallisia, jotka koko ajan pysähteli pitämään taukoa, mutta ehkä he eivät halunneet hiota ja saada koko viidakon hyttysiä kimppuunsa…

928496_673381409392801_1181722901_n

Hotellin läheltä polun vierestä löytyi myös autioita pikkurantoja, joita pysähdeltiin kuvaamaan.

Päivä 8:

1971520_274368139392726_560652440_n

Viimeisenä päivänä Tiomanilla oltaisiin haluttu mennä saaren ympäri -kierrokselle. Hotellin sekoilut retkeä varatessa (ainut miinus tuossa paikassa oli se, että palvelu oli aika nihkeetä) johti kuitenkin siihen, että mentiin snorklausretkelle Korallisaarelle, koska se oli ainut retkivaihtoehto sinä päivänä. Oltiin tyytyväisiä tuohonkin retkeen, pääsin ekaa kertaa elämässäni snorklaamaan ja pysähdyttiin myös yläkuvan ihan tajuttoman upealle hiekkarannalle. Kuvassa ei edes kunnolla näy, mutta hiekka oli tuolla sellaista ihan hienoa ja valkoista ja vesi oli aivan turkoosia. Varmasti upein ranta, missä oon käynyt!

10004176_1421797324743912_705635535_n

Ainut miinus tuolla Tiomanilla oli sää, sillä suurimman osan aikaa oli aika pilvistä (hyvästi rusketus) ja lisäksi lähes joka päivä tuli kaatosadekuuroja. Auringonlaskutkaan eivät olleet niin upeita, koska auringon edessä oli lähes aina kunnon pilvikerros.

Päivä 9:

1515412_1384181605154205_2103246659_n

Tiomanilta siirtyminen Kuala Lumpuriin ei sekään sujunut ihan ongelmitta. Kaikki bussit oli sille illalle jo täynnä, ja meidät ohjattiin sitten Kluangiin menevään bussiin, sieltä kuulemma pääsisi sitten Kuala Lumpuriin. Kluangissa jouduttiin taas odotella kämäisellä, reikävessalla varustetulla bussiasemalla pari tuntia, ja Kuala Lumpurissa oltiin vasta kahden aikaan yöllä. Meillä ei ollut majoitusta sille yölle varattuna, mutta lopulta löydettiin bussiaseman yläkerrasta kämäinen motelli. Vähän yöunia haittasi ällötys nukkua sängyssä, jossa ei ollut lakanoita ja vieressä joku hierontakoju, että en edes halua ajatella, mitä kaikkea kyseisen motellin huoneissa harrastetaan… Huonekin oli juuri sen kokoinen, että sinne mahtui sänky ja puoli neliötä jalkatilaa, ja vessaa tai suihkua ei ollut. Mutta parempi tuokin, kuin nukkua taivasalla.

Päivä 10:

1171115_284101925081788_1945289295_n

Aamulla siirrettiin kamamme toiseen hostelliin, ja suunnattiin sen jälkeen nähtävyyskierrokselle Kuala Lumpuriin. Kuuluisat Petronas-kaksoistornit oli totta kai must see -listalla, ja vähän kyllä alkoi kuvat tuolta olla sarjaa: torni edestä, torni takaa, torni läheltä, torni kaukaa… Kuala Lumpur oli aika sekavasti hahmotettava kaupunki, ja karttaa katsomalla oli aika vaikea löytää reitti paikasta A paikkaan B. Kävelyreittejä nimittäin kulkee aika paljon ilmassa tunneleiden sisässä.

10013246_635027863219555_18452296_n

Koska halusin nähdä kaupungin yläilmoista, käytiin Menara towerissa, joka oli halvempi kuin tuonne Petronas-torneihin kiipeäminen. Tosin ei tuonnekaan torniin kiipeäminen mitään halpaa lystiä ollut, vaan kustansi 49 ringittiä (11€). Ja tuolla hinnalla pääsi vain alimmalle näköalatasanteelle, ihan ylös asti olisi ollut tuplasti kalliimpi.

1538493_652803584791255_205742048_n

Illalla päädyttiin vielä takaisin kaksoistorneille, koska kyllähän niistä piti vielä saada yökuvatkin. Poikaystävä vitsailikin, että nyt voin laittaa tänne blogiin kuvan tornista 12 metrin, 12,5 metrin ja 50 metrin etäisyydeltä, ja lisäksi kuvan edestä, sivulta ja takaa sekä samat kuvat päiväaikaan ja ilta-aikaan. Että tornikuvia siis löytyy kamerasta muutama….

Päivä 11:

1725132_1437244449847127_1719259001_n

Lauantaipäivä vietettiin Sepangin formularadalla aika-ajoja seuraten. Alunperin oltiin varattu matka niin, että mennään kattomaan kisakin, mutta koska kisaviikonloppua oli vaihdettu, niin ei nähty kuin nämä aika-ajot. Tosin formula on kyllä jokseenkin mielenkiintoisempi laji tv:stä katsottuna, tuolta katsomosta näki vain autojen ajavan ohi, mutta ei mitään tietoa tilanteesta tai siitä, mitä muualla radalla tapahtuu. Oltiin tietysti nuukailtu ja otettiin halvimmat liput nurmikolta. Katos olisi tosin voinut olla sittenkin ihan kiva, koska aluksi katsomoalueella oli ihan tajuttoman kuuma, ja pelkäsin jo saavani lämpöhalvauksen. No en saanut, koska seuraavaksi alkoi sataa ihan kaatamalla, eikä palmun alla seisominen ihan täysin sateelta suojannut…

Päivä 12:

924328_1576586922566542_909408721_n

Viimeisenä päivänä Kuala Lumpurissa tehtiin vielä pieni nähtävyyskierros keskustassa. Käytiin Masjid Jamek -moskeijassa, Petaling Streetillä Chinatownista ja Central Marketissa shoppailemassa viimeisetkin tuliaiset. Vähän harmitti, että Kuala Lumpurissa ei ollut tarpeeksi aikaa, ja varsinkin shoppailu jäi ihan välistä. Lennettiin eka AirAsialla Singaporeen, ja aikamoinen tuttavuus oli tuo Kuala Lumpurin LCCT-terminaali… Rinkat ei tosiaan Suomeen asti meidän kanssa samalla lennolla selvinneet, ja oli ihan kiva hupparilla sitten lähteä kotimatkalle. Vähän saatiin oudoksuvia katseita Tikkurilan asemalla osaksemme 😀 Mutta olipahan ihana palata taas kotiin (ja syödä muutakin kuin riisiä tai nuudelia)!

Instagram Travel Thursday on viikoittainen kokoelma blogipostauksia, joilla halutaan tuoda esiin Instagramia matkailun tietolähteenä ja inspiroijana. Tempauksen Suomessa järjestävät matkabloggaajat Satu (Destination Unknown), Nella (Kaukokaipuu) ja Veera (Running with Wild Horses), ja järjestäjien blogeista voi lukea tarkemmat osallistumisohjeet.

• Reply johannak torstai, huhtikuu 3, 2014 at 10:08

Voi vitsit, teillä on ollut kyllä upea matka. Pienet kommellukset kuuluvat asiaan ja niistä syntyy yleensä ihan hauskoja tarinoita kun pahin harmitus laantuu.

Hienoja kuvia, tuonne päin maailmaa on joskus päästävä! Odottelen innolla matkapostauksiasi! 🙂

• Reply Hanna torstai, huhtikuu 3, 2014 at 13:37

Kiva kuulla! 🙂 Joo kyllä nuo kaikki seikkailut alkaa pikkuhiljaa naurattamaan, vaikka siinä hetkessä tuntui maailmanlopuilta 😀

• Reply satuvw torstai, huhtikuu 3, 2014 at 22:32

Instagram on kyllä kätevä tapa tallentaa matkamuistoja päiväkirjan muodossa, olen sieltä välillä luntannut että koskas me oltiinkaan siellä ja siellä… 🙂 Ja siinä oli kyllä tunnelmaa kun filmikameralta tulleet kuvat sai paketissa kotiin, koskaan ei tiennyt minkälaisia otoksia olisi edessä!

• Reply Hanna perjantai, huhtikuu 4, 2014 at 20:41

Niinpä, siinä riitti kyllä jännitettävää! 🙂 Filmikameralla kuvatessa piti myös säännöstellä kuvaamista, kun yhdelle filmille mahtui vain se parikymmentä kuvaa. Ja sitten kyllä harmitti, jos puolet kuvista oli mennyt pilalle 😀

• Reply maisasofia torstai, huhtikuu 3, 2014 at 23:01

Täällä kans yks joka edelleen tilaa paperikuvat! 🙂 Muuten epäilyttää et hukkuu vielä. Upeet kuvat! 🙂

• Reply Hanna perjantai, huhtikuu 4, 2014 at 20:44

Kiitti! Joo paperikuvat tuntuu jotenkin turvallisemmilta, tosin valokuva-albumeita on vuosi vuodelta vaikeampi löytää 😀 Kuvakirjat on aika käteviä reissukuvia varten, niiden tekemisessä vaan on tosi kova homma!

• Reply maisasofia perjantai, huhtikuu 4, 2014 at 21:49

Totta! Mutta myös kuvien liimaamisessa on kyllä hommaa 😀

• Reply Teea perjantai, huhtikuu 4, 2014 at 09:33

Jee, kivaa lukea teidän matkasta! Pienet (ja isommatkin) kommellukset kuuluvat asiaan, niitä tulee varmasti jokaiselle. Varsinkin jälkikäteen niille osaa nauraa ja niistä osaa olla kiitollinen :).

Mulla on kanssa hyviä kokemuksia Turkish Airlinesista! Hoitivat lennot hyvin mallikkaasti ja nälässä ei tarvinnut olla :).

Ja hei, ei se Johor Bahrun bussiasema niin paha ole :). Tai itse ainakin pidin siitä, että siellä oli esimerkiksi hinnat selkeästi esillä ja kukaan ei yrittänyt huijata, vaan ihmiset ohjasivat kilpailijan luukulle kun oman bussin lähtöön oli kauan aikaa. Toista oli esimerkiksi Kuala Lumpurin bussiasemalla..

Ja Tioman <3! Harmi, että teillä sattui sellaiset kelit. Kaunis saari kyllä on!

• Reply Hanna perjantai, huhtikuu 4, 2014 at 20:53

Haha joo näissä kommelluksissa riittää kyllä muisteltavaa 😀 Turkish Airlinesin lennoilla saa kyllä hyvää palvelua, ja ruokaa tosiaan oli enemmän ku riittävästi!

Haha joo ei se ihan niin paha sitten ollut, kun alkujärkytys laantui 😀 Mutta tultiin sinne tosiaan niin, että kymmenen minuuttia oli aikaa bussin lähtöön ja kaikki ihmiset ohjas eri luukuille lippuja ostamaan ja juostiin siellä sekopäisinä edestakaisin. Lopulta kyseinen bussi, johon yritettiin oli täynnä, ja jouduttiin oottaan pari tuntia seuraavaa.

Tioman oli kyllä upea paikka, ja eipä nuo ”pienet” sadekuurot lopulta niin paljoa haitannut, kun eivät ikinä kauaa kestäneet. Rusketus jäi aika laihaksi pilvien takia, mutta iholle varmaan parempi niin 🙂

• Reply Veera Bianca lauantai, huhtikuu 5, 2014 at 15:50

Ihana matkapäiväkirja ja wow mitkä kohteet!

• Reply Hanna lauantai, huhtikuu 5, 2014 at 17:02

Kiitos ja kyllä noissa maisemissa riitti ihailtavaa 🙂

• Reply lena sunnuntai, huhtikuu 6, 2014 at 17:34

Noi on niin mun lempipaikkoja maailmassa! Ihanan matkapäiväkirjan olet jaksanut tehdä, tais olla aika ihana reissu. 🙂

• Reply Hanna sunnuntai, huhtikuu 6, 2014 at 21:26

Kiitos! 🙂 Oli kyllä ikimuistoinen reissu 😀

• Reply eeru tiistai, huhtikuu 8, 2014 at 08:40

Kommellukset kuuluvat hyvään reissuun, ompahan mitä muistella 😉

Harmi että teillä ei ruokailut menneet ihan putkeen Singaporessa. Itse olen siellä nimittäin kyllä syönyt parhaat ruuat ikinä. Meillä tosin ruokapaikkojen valinnassa aina ollut paikallista apua.

• Reply Hanna tiistai, huhtikuu 8, 2014 at 18:51

No niinhän se on! 🙂 Tohon ruoka-asiaan varmaan vaikuttaa sekin, ettei olla kumpikaan mitään aasialaisen ruuan suuria faneja. Ja kun hirveästi mitään tietämystä eri ruokalajeista ei ole, niin sitten valitaan jostain kojusta summamutikassa joku annos, joka vaikuttaa turvalliselta valinnalta. Ja lopputulos on se, että hyvännäköisiä annoksia on kaikilla ihmisillä ympärillä, ja oma annos on läjä epämääräisiä mauttomia klönttejä 😀 Että tuo paikallinen apu olisi voinut tulla tarpeeseen! 😀