Syysloma Kreetalla

Taisi olla viime kesäkuuta, kun vietin taas aikaa lempiharrastukseni eli lomamatkojen selailun parissa. Olimme jo aiemmin mieheni kanssa jutelleet, että seuraava rantalomamme voisi sijoittua syksyyn. Emme olleetkaan aiemmin matkailleet syksyisin, vaan aina talvi-kevät-kesä aikaan. Tähän hetkeen saimme sitten kutsun häihin Etelä-Suomeen ajoittuen juurikin lasten koulun syyslomaviikon alkuun ja siltä istumalta päätimme, että kun kerran joudumme matkaamaan jo Helsingin seudulle, niin tsekataan nyt samalla mahdolliset matkatarjoukset. Ainoa ehto oli, että lähtö ei olisi heti hääjuhlia seuraavana aamuna aikaisin…

Tämän kriteerin turvin valmismatkoista löytyi Apollomatkoilta viikon tarjouskohde, Kreeta, Rethymnon ja sieltä hotelli Summer Dream. Viikko neljälle hengelle syysloman aikaan, sisältäen aamiaisen, yhteensä 1756e. Pikaisella vertailulla muiden matkanjärjestäjien sivuilla, tämä paketti vaikutti varsin hyvältä hintansa puolesta. Olimme myös kerran käyneet päiväseltään Rethymnonissa Haniasta käsin autoillen ja ihastuneet kaupunkiin, joten kohdekin vaikutti varsin mukavalta. Varausmaksu piti suorittaa viikon sisään ja koska tuon viikon aikana ei parempaa tarjousta tullut vastaan, oli syyslomasuunnitelmamme lukkoon lyödyt.

Lento Kreetalle oli sunnuntai iltapäivänä 13. lokakuuta noin klo 17 aikoihin, laskeuduimme Iraklioniin noin klo 21, josta matkasimme vielä matkanjärjestäjältä varatulla bussikuljetuksella itse kohteeseen lähes parin tunnin ajan. Bussi jätti meidät ja pari muuta suomalaista Rethymnoniin johtavalle rantatielle, josta oli kujaa pitkin noin 100m matka hotellille. Hotellilla meidät toivotettiin tervetulleeksi mehulasien kera, saimme kaikki nopeasti huoneidemme avaimet ja huoneisiin toimitettiin myös vesipullot. Hotellin allasbaari oli vielä tuolloin auki ja saatuamme laukut huoneisiin, käväisimme vielä allasbaarissa syömässä toastit ja juomassa oluet/limut. Kello lähenteli tässä vaiheessa jo puolta yötä, olimme allasbaarin ainoat asiakkaat, lämpötila oli päälle 20 astetta ja baarityöntekijä tarjoili lapsille yllätyksenä jälkkärijäätelöt. Sanoisinpa, että yksi parhaimmista loman aloituksista ja muksuillekin varsin mieleenpainuva.

Hotelli Summer Dream

Hotellissa parasta oli äärimmäisen ystävällinen ja mukava henkilökunta. Avuliaisuus, hymyt ja toimiva palvelu tekevät tästä hotellista uniikin. Hotelli itsessään on suhteellisen pieni ja perheomisteinen, jonka asukkaat olivat lomaviikkomme aikaan pääosin pohjoismaalaisia lomailijoita.

Hotellin uima-allas ilta-aikaan huoneen parvekkeelta kuvattuna

Uima-allasalue on pieni, mutta toimiva. Aurinkotuoleja löytyi vapaana riittävästi, vaikka osa niitä varailikin. Uima-allasalueelta löytyi myös nurkkaus, jossa oli aiempien lomailijoiden jättämiä vesileluja, uimapatjoja ja -renkaita. Näistä olikin muksuille paljon iloa, eikä meidän tarvinnut ostaa vastaavia itse. Allasbaarin pitäjä vinkkasikin meille heti saapumisiltana, että älkää tuhlatko rahojanne, vaan lainatkaa heiltä jo löytyviä patjoja. Uima-altaan veden lämpötila oli arviolta noin 18-20 asteista. Irvistäen sinne laskeutui, mutta hyvin siellä aikansa sitten viihtyi.

Allasbaarista sai virvokkeita ja pientä snack-tyyppistä ruokaa. Tarjolla olisi ollut myös mm. pitsaa, kreikkalaista salaattia ym. ruokaisampaa, mutta näitä emme testanneet lomamme aikana, vaan söimme illallisen aina jossain muualla.

Kissoja hotellin liepeillä

Hotellin aamiainen

Huonehintaan kuului aamiainen, joka oli mielestäni varsin hyvä. Oli tuoreita vihanneksia, hedelmiä, leipää, leivoksia ja joka aamu jotain lämmintä, kuten munakasta, voileipiä tai pekonia. Aineksista sai halutessaan koottua esimerkiksi kreikkalaisen salaatin fetajuustoineen. Aamiaisnurkkaus oli toki pieni, mutta mitään siitä ei puuttunut. Lapsetkin saivat nutellaleipänsä, joita yleensä odottavat aina hotelliaamiaisilta. Hotellin automaattikahvia on monissa asiakaspalautteissa arvosteltu, mutta omasta mielestäni kahvi ei ollut normaalia automaattikahvia kummempaa. Se, että aamiainen kuului huonehintaan, oli pelkästään plussaa. Se ei tehnyt aamiaisesta yhtään sen huonompaa. Jos aamiainen olisi ollut lisämaksusta, olisimme sen todennäköisesti ottaneet erikseen ja olleet siihen siinäkin tapauksessa tyytyväisiä.

Hotellin sijainti

Hotellilta oli rantakadulle/meren rannalle noin 50-100 metriä. Rantakatua pitkin Rethymnonin keskustaan oli noin 2 kilometriä ja kävelimme tuon matkan lähes joka päivä. Kuusi- ja seitsemän vuotiaiden kanssa hissukseen taivaltaen tuo matka taittui meiltä vajaassa tunnissa. Takaisin ajelimme aina taksilla, joka maksoi aika tarkkaan 5e.

Hotellin pääovesta (respan vierestä) vasemmalle noin 20m löytyi paikallisten käyttämä ruokakauppa, josta löytyy hyvä valikoima ruokia, jos mielii itse kokkailla.

Rantakadulle laskeuduttaessa on vieressä heti ensimmäinen supermarket, jonka ruokavalikoima on suht rajallinen. Tästä kun kävelee pari sataa metriä Rethymnoniin päin löytyy hyvänkokoinen Hiperdino, jonka valikoima onkin jo paljon parempi ja, josta löytyy mm. turistikokoisia oliiviöljypulloja. Hotellin vieressä olevan marketin valikoima mm. oliiviöljyjen tai hillopurkkien osalta on suunnattu kokonsa puolesta enemmän paikallisille.

Merivesi lokakuussa

Koska merenranta oli niin lähellä hotellia, kävimme sielläkin päivittäin. Rannat ovat täynnä eri toimijoiden aurinkotuolialueita, mutta kun elettiin jo kauden loppua, oli hotellin kohdalla olevien aurinkotuolien ”vuokraus” jo päättynyt, mutta tuolit olivat yhä paikoillaan, joten niitä olisi voinut käyttää maksutta. Varjot ja tuolit olivat kuitenkin sen verta kaukana ”hiekkalinnahiekasta”, että pääosin istuimmekin pyyhkeiden päällä vedenrajassa. Merivesi oli vielä kesän jäljiltä hyvinkin uintilämpöistä, lämpimämpää kuin hotellin uima-altaalla, ja lapset polskivatkin meressä aina pitkään. Rannalta oli myös helppo juosta pyyhe päällä takaisin hotellille peseytymään.

Pilvisenäkin päivänä tarkeni hyvin vesileikkejä

Vanha kaupunki

Rantareitti hotellilta vanhaan kaupunkiin on täynnä ravintoloita, hotelleja ja marketteja. Osa palveluista oli laittanut jo lapun luukulle ja siirtynyt talven viettoon, mutta valtaosa palveluista oli yhä auki. Kauden loppu näkyi muutamien jo sulkeneiden hotellien/ravintoloiden lisäksi siten, että marketeista ei tahtonut millään löytyä mehujäätelöä. Jäätelövalikoimat olivat muutenkin rajalliset.

Itse vanhakaupunki on ihanan sympaattinen kapeine katuineen ja pienine matkamuistomyymälöineen. Kaupungissa kannattaa ehdottomasti viettää aikaa erityisesti ilta-aikaan,jolloin pimeys ja kujien valot luovat oman tunnelmansa. Lapset myös rakastivat mahdollisuutta syödä italialaista jäätelöä  pimeässä ”yöaikaan”.

Kaupunki on täynnä ravintoloita ja pieniä kauppoja. Itse tuon Kreikan reissuilta aina mukanani mausteita,hunajaa ja oliiviöljyjä, joita löytyikin kaupungista helposti. Yhdessä liikkeessä myyjä tarjoili myös maistiaisia itse tekemistään ouzo-coctaileista. Parasta oli kahvi-ouzo-sekoitus, jota täytyy ehkä joskus kokeilla  itsekin tehdä.

Sää lokakuussa

Joka päivä lämpötila kohosi noin 23 asteeseen, viikkoon mahtui yksi sellainen päivä, jolloin heti aamusta oli pilvisempää ja välillä sateli vettä. Kyseisen päivän iltana satoi vettä vähän rankemminkin, mutta vain hetken aikaa. Itse olimme tuossa vaiheessa ravintolassa sisällä, joten ei haitannut.

Ilta-aikaan lämpötila tipahti noin 20 asteen tietämiin. Ohuella neuletakilla pärjäsi oikein hyvin. Päiväsaikaan, kun aurinko porotti suoraan hotellimme parvekkeelle, nousi lämpötila niin, ettei parvekkeella voinut olla.

Olemme matkailleet useasti aiemmin toukokuun aikaan välimerellä ja lämpötiloiltaan vertaisin lokakuuta toukokuuhun sillä erotuksella, että lokakuussa merivesi oli huomattavasti toukokuuta lämpimämpää.

Neljän hengen illalliset juomineen kustansivat yleensä 50-60 euroa

Yhteenveto lomasta

Ihana hotelli, ihana lomakohde. Jos aiemmin epäröin lokakuuta ajankohtana välimerellä lomailuun, niin en epäröi enää. Toki täytyy muistaa ottaa huomioon, että sää voi vaihdella vuodesta toiseen, mutta siltikin tulemme varmasti vierailemaan jatkossakin Välimerellä syyslomalla.

Mixed plate – valikoima kreikkalaisia erikoisuuksia

Yhtään pettymystä emme kohdanneet kohteen ravintolavalikoimassa