Suomen suurin matkablogiyhteisö

Myöhästyminen jatkolennolta – miten Lufthansa hoiti asian?

Olen ollut onnekas lentämisen suhteen, sillä ensimmäinen vastoinkäyminen noin 10 vuoden matkustushistoriassani tapahtui vasta viime vuoden joulukuussa. Tällöin olin lentämässä Helsingistä Manchesteriin yhdellä välilaskulla Münchenissä, mutta myöhästyin jatkolennolta. Kyllä kuumotti, vaikka olinkin kuullut, että lentoyhtiö on velvollinen järjestämään seuraavan lennon.

Manchesteriin lähdin matkaan suoraan töistä ja olikin huvittavaa, että eniten mua jännitti se, ehdinkö lentokentälle hyvin. Lentoajaksi valikoitui juurikin tuo ajankohta, sillä yksi lembibändeistäni esiintyi kotikaupungissaan. Olin saanut keikkalipun, tai suomeksi sanottuna nimeni oli vieraslistalla, joten siitä ei tarvinnut huolehtia. Onnistuin myös löytämään lentoliput melko hyvään hintaan Skycanner-sivuston kautta. Lentoyhtiöksi valikoitui Lufhansa, jolla olen aiemminkin lentänyt.

Kyllä toinenkin asia jännitti, nimittäin lentoni olisi perillä Manchesterissa 23 jälkeen, joten joutuisin kävelemään Piccadillyn juna-asemalta hostellille yöllä. Mietin myös, että jos kuitenkin ottaisin taksin, mutta se tuntui turhalta 10 minuutin matkan takia. Olen aikaisemmin käynyt yhden kerran Manchesterissa, mutta silloin saavuin kaupunkiin bussilla, joten en ollut aiemmin kävellyt tuota reittiä juna-asemalta Hilton streetille. No tätäkään ongelmaa ei ollut, kun iltakone Münchenistä MCR:iin lähti ilman minua.

Ongelma alkoi jo Suomessa, sillä kone saapui Helsinki-Vantaalle myöhässä. Joulukuussa oli myös jo tuolloin pakkasta ja lunta etelässäkin, joten sen lisäksi että kone lähti myöhässä piti se vielä ennen nousua sulattaa(?) jäästä. Olen ennenkin astunut koneeseen, joka on myöhässä aikataulusta, mutta kirinyt ajan kiinni ilmassa. Ajattelin että niin voisi asia olla nytkin ja olin toiveikas, että ehtisin sittenkin vaihtokoneeseen.

16388819_10208094628472141_459603728_o

Tälläistä onnea (tai epäonnea) ei ollut tällä kertaa. Varmaan puolet koneen matkustajista pomppasi pystyyn ja juoksi ulos jo hetkeä ennen kuin turvavöiden merkkivalot olivat sammuneet. Kun katsoin käytävällä näyttöscreeniä, huomasin Manchesterin koneen jo lopettaneen boardingin ja menneen. Ilmeisesti Belgiaan ja Italiaan menevillä oli parempi tuuri.

Eipä siinä muuta kuin info-tiskin luo ja selittämään asiani. Minut siirrettäisiin seuraavalle lennolle Manchesteriin, joka lähtisi vasta aamulla. Yön viettäisin Münchenin Holiday Inn Express -lentokenttähotellissa, jonne saisin kyydityksen. Täytyy kyllä sanoa, että kyseinen työntekijä oli aivan uskomattoman hyvä työssään ja kirjoitti jopa minulle käsin ohjeet miten löytäisin paikan, josta kuljetus lähtisi. Tämän lisäksi hän selvitti pyynnöstäni onko hotellissa wifiä.

16326022_10208094629352163_2123217498_o

Vaikka saavuin hotelille myöhään, sain vielä mennä hakemaan noutopöydästä illallista, joka kuuluu huonehintaan.

DSCN9494

DSCN9499

16409406_10208094631832225_1161712597_o

16357666_10208094632832250_261665187_o

16326753_10208094632392239_1035526776_o

Hotelliin olin tottakai tyytyväinen. Olin tietysti jo ehtinyt varata majoitukset hostelliin ja he veloittivat ensimmäisen yön, koska en mitenkään pystynyt peruuttamaan sitä ajoissa. Reklamaatioon Lufthansan info-tiskin työntekijä antoi kortin, johon minun piti olla yhteydessä. No en saanut sähköpostiani menemään läpi, joten laitoin sitten Lufthansan Facebook-sivun kautta viestiä ja sainkin vastauksen nopeasti ja linkin lomakkeeseen, joka minun tuli täyttää. Vastaus sähköpostiini tulikin muutaman päivän kuluessa. Valitettavasti mitään hyvitystä en menetetystä hostelliyöstä saa, sillä syy oli lentoyhtiöstä riippumaton. Lähetin takaisin viestiä, etten suinkaan lentänyt Amsterdamista Saksaan, mutta ymmärsin toki, että myöhästymisen syy oli sama ja siksi korvausta ei voi saada, sillä sääolosuhteet eivät koskaan ole lentoyhtiön syy. Aion siis jatkossakin lentää Lufthansalla.

screenshot.31

Mainitsin postauksen alussa, etten maksanut keikkalipusta mitään, joten tuo menetetty raha hostelliyöstä ei harmita niin paljon. Olin tietysti myös vähän salaisesti iloinen, että nyt sain kävellä aamulla juna-asemalta hostellille.

Asiaan vähän liittyen on huvittavaa, että kyseisellä bändillä on kappale nimeltä Lufthansa. Joulukuussa taas uudestaan Manchesteriin!

DSCN9507

Previous Post Next Post

You Might Also Like

40 Comments

  • Reply Stacy Siivonen 29/01/2017 at 11:18

    Mietin, missähän määrin sääolosuhteet eivät ole lentoyhtiöiden syy ja syy miettimiseen oli se, ettei lentsikka laskeutunut Szczeciniin, vaikka sama firma lentää sellaisiin paikkoihin kuin Huippis. Lentopelkoisimmat laskevat jo housuihinsa, jos kone vähän heittelehtii, mutta kun minä olen lähes vailla itsesäilytysvaistoa ja minulle kelpaisi kovempikin kyyti. Onko kyse kustannuksista, ettei saada miehiä kentälle lumikolan kanssa vaiko mikä.

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 18:55

      Mulla on kanssa pienoinen lentopelko, nyt kun olen lentänyt paljon, niin se ei ole enää niin iso, mutta just jos kone heittelehtii, niin heti tulee pikkuinen jännitys.

  • Reply Kati / Lähinnä Kauempana 29/01/2017 at 11:41

    No hyvinhän siinä kävi! Vaikka kaikkea ylimääräistä säätöä tuli, niin olipa hienosti järjestetty kaikki Lufthansalta. Eikä varmasti haitannut yhtään seuraavana päivänä kävellä päivänvalon aikaan hotellille. 🙂

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 18:56

      Niin kävi. 🙂 Ja oli tosiaan kiva kävellä päiväsaikaan keskustaan. Olin yötä siis hostelissa, mutta juu.

  • Reply Merituuli 29/01/2017 at 11:42

    Ompa kiva ja virkistävä kuulla positiivisia kokemuksia asiakaspalvelusta!

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 18:56

      Mulle tulee hyvästä asiakaspalvelusta niin hyvä olo aina! (no kellepä ei, heh)

  • Reply Janni / Lentopelko 29/01/2017 at 12:44

    Hyvin hoidettu kyllä Lufthansan puolesta! Tässähän alkaa pikkuhiljaa toivoa, että joskus myöhästyisi jatkolennolta ja saisi ilmaisen yön ja ruuan jossain noinkin hienossa hotellissa.. 😀

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 18:58

      Niinpä 😀 Ainakin näissä tapauksissa missä ei itse tarvi oikein huolehtia mistään. Asia olisi ollut aivan toinen, jos olisin missannut keikan, mutta onneksi lähdein päivää ennen.

  • Reply Teija / Lähdetään Taas 29/01/2017 at 12:54

    Tosi kiva kuulla, että Lufthansa hoiti kaiken hyvin. Minullekaan ei ole sattunut kuin kerran lennolta myöhästyminen ja kerran pitkä viivästyminen. Tosi vähällä sitä on vuosien saatossa lennettyjen satojen lentojen kanssa päässyt!

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 18:59

      Joo, joskus katoin sitä tosi-tv-ohjelmaa, jossa ihmiset lensi EasyJetillä ja koko ajan oli ongelmia. Onneksi ei omalle kohdalle ei oo mitään tän enempää sattunut. *koputtaa puuta*

  • Reply sari 29/01/2017 at 13:53

    Ihan hienosti järjestivät sinulle yöpymisen yms. Onkohan aina noin? Onko kokemuksia? Itselle toistaiseksi on vielä ollut onnea lentojen kanssa mutta kerta se ensimmäinen.

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 19:02

      Mielestäni lentoyhtiö on velvollinen järjestämään uuden lennon JOS liput ovat samalta yhtiöltä ostettu/ostettu pakettina/ovat samalla lipulla. Mutta henkilökohtaisesti mulla on vaan tämä yksi kokemus.

  • Reply Anna | Tämä matka -blogi 29/01/2017 at 18:24

    Yleensä lentoyhtiöt hoitavat näin selkeät myöhästymisestapaukset ihan OK. Tai sitten eivät….Riippuu paljon onko kyseessä halpalentoyhtiö vai ns. ”kunnollinen” tapaus. Luffe on onneksi asiallinen tapaus. Hyvä, että tämä sujui kohdallasi ilman tappelua.

    Itselläni on meneillä 1300 euron rahakiista Finnairin kanssa lennon peruuntumisen takia. Pyörii nyt jossain kuluttajariitalautakunnan syövereissä. Katsotaan miten siinä käy : )

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 19:04

      Joo varmasti vaikuttaa minkä ”tason” lentoyhtiö on kyseessä.
      Huh, en uskoisi, että rahakiista ja Finnair olisi samassa lauseessa, toivottavasti käy hyvin!

  • Reply Terhi / Muru Mou 29/01/2017 at 18:49

    Lennon myöhästymiset on ikäviä juttuja, etenkin kun jää jumiin välilaskupaikkaan ja pitää alkaa selvitellä hotelleja ja korvaavia lentoja. Ilmeisesti Lufthansa hoiti hommansa kuitenkin hyvin 🙂 Ja onneksi et vastoinkäymisistä huolimatta missannut keikkaa!

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 19:06

      Joo onneksi en, olis varmaan itku päässyt. 😀 Oli tosi kiva, ettei tarvinnut itse selvittää mitään, kun vaan etsiä paikka josta van lähti. Tosin MUC on aika sokkeloinen kenttä tai iso ainakin.

  • Reply Pirkko / Schildt 29/01/2017 at 21:09

    Tuuria, että liput olivat samalta yhtiöltä ja Lufthansa hoiti yöpymisen ja jatkon.
    Juuri kävimme Portugalin Algarvessa siten, että meillä oli erilliset liput niin menossa (Dublinin kautta) kuin paluussa (Gatwickin kautta) ja vähän hirvitti, kun kummallakin kentällä piti sitten se mukana ollut yksi matkalaukkukin (kyseessä oli 3 viikon reissu) hakea itse hihnalta ja tsekata uudelleen sisään seuraavalle lennolle. Mutta tällä(kin) reissulla oli tuuria ja ehdimme hyvin hoitaa myös matkalaukun vaihtoon. Teoriassa Kiwi, jolta olimme liput ostaneet, sisälsi jonkun vakuutuksen siitä, että hoitaisivat asian, jos myöhästyisimme jatkolennolta, mutta kivampi näin, kuin että olisimme sitä ”päässeet” kokeilemaan.

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 19:07

      Voi uskoa, että tuollainen tilanne jännittää, koska on vaikea ennustaa jos kone myöhästyykin tai muita yllättäviä juttuja. Onneksi jäitte ilman tuota kokemusta!

  • Reply Laura/ Irtiottoja Maailmalle 29/01/2017 at 22:25

    Jatkolennolta myöhästyminen on kyllä aina kurjaa, oli tilanne mikä hyvänsä, mukava kuitenkin ettei tästä episodista jäänyt sellainen ikävä ”ei-koskaan-lufthansalla”-fiilis. Itselläkin on vain yhden kerran verran kokemusta, ja sekin juurikin Lufthansalla, ja siten että meni juhannussuunnitelmat kokonaan uusiksi. Silloin ketutti aivan valtavasti, mutta onneksi kuitenkin aika pienistä jutuista on kyse isommassa kuvassa 🙂

  • Reply reissaaja1 30/01/2017 at 12:52

    Luffe hoitaa kyllä hommat kotiin! Muutamaankin kertaa on tullut matkan varrella jäätyä Saksan kentille lähinnä sääolosuhteiden vuoksi, ja joka kerta meistä on pidetty lentoyhtiön osalta hyvää huolta. 🙂

    • Reply Tiia/ReiseReise 04/02/2017 at 19:08

      Kiva, että muillakin on positiivisia kokemuksia. 🙂

  • Reply Rosita 30/01/2017 at 15:47

    Sullahan oli mukavat oltavat 🙂 tää oli mielenkiintoinen kokemus, hullun hyvää matkablogimatskua!

  • Reply Katja/jumalainenseikkailu 31/01/2017 at 12:00

    Itsellä ei vastaavia kokemuksia, onneksi – koputan puuta- mutta sen sijaan olisi pitkä ja legendaarinen tarina matkasta Ibizalle, jolloin melkein jäimme vaihtokoneesta. Ainoastaan Venäjällä oppimani anteeksipyytelemättömän asenteeni ansiosta ehdimme 😀

  • Reply Sandra / Terveiset päiväntasaajalta 31/01/2017 at 12:42

    Mullakin ollut kyllä melkein jopa liian hyvä tuuri aina noitten lentojen kanssa 😀 Ihan melkein jännittää milloin se kerta sitten tulee, ettei kaikki meekkään niinkuin piti 😀

  • Reply Johanna / Eau de Cologne 31/01/2017 at 16:58

    Tosiaan hienoa asiakaspalvelua! Itsellänikin vain postitiivisia kokemuksia kyseisestä firmasta.

  • Reply Mia / Elämää ja Matkoja matkablogi - travel blog 31/01/2017 at 19:22

    Reklamaation ja ongelmatilanteiden hoito on kyllä paras asiakaspalvelun mittari, hienosti hoidettu Lufthansalta! Myydä osaa kaikki, mutta sopan selvittäminen ja ongelmanratkaisu onkin sitten taitolaji.

    Hienoa, että kaikki järjestyi Sinulla noin mallikkaasti ja ehdit ajoissa keikalle!

  • Reply Johanna Hulda 31/01/2017 at 20:17

    Pisteet tästä toiminnasta Lufthansalle, toivottavasti kaikki myöhästymistapaukset sujuisivat noin jouhevasti. Mikäs siinä on mukavassa hotellissa ja illallisbuffetissa odotella seuraavaa konetta, kun et keikaltakaan myöhästynyt ja hyvä niin 🙂 Kieltämättä aika huvittava juttu tuon biisin kanssa!

  • Reply Mira Jalomies 01/02/2017 at 13:17

    Itsekin myöhästyin juuri pari viikkoa sitten jatkolennolta siksi, että ensimmäinen lento lähti myöhässä… touhuun hupeni ylimääräinen vuorokausi, mutta Malaysian Airlines hoiti myös esimerkillisen tehokkaasti hotellin, kuljetuksen ja ateria-kupongit – virailija oli jo terminaalissa minua vastassa :).

  • Reply mertsik 01/02/2017 at 18:33

    Hienoa, että Lufthansa hoiti asian noin hyvin. Meille ei käynyt yhtä hyvä tuuri British Airwaysin kanssa joitakin vuosia sitten. Olin työmatkalla ja he peruivat kaikki lennot sääolosuhteisiin vedoten. Oikea syy selvisi jälkikäteen ja se oli terroristi uhkaus. No, BA:n virkailija heitti hanskat tiskiin ja antoi meille jonkun puhelinnumeron josta olisi voitu alkaa soittelemaan uutta lentoa seuraavalle päivälle. Onneksi olimme työmatkalla ja soitimme matkatoimistoon, joka järkkäsi asian puolestamme. Yön vietimme lentokenttähotellissa ja puolen vuoden kuluttua BA suostui maksamaan yrityksellemme korvauksia tuosta keikasta. Mietin silloin monta kertaa, että onneksi ei ollut omatoimimatka 🙂

  • Reply Outi 02/02/2017 at 12:08

    Hyvin hoidettu Lufthansalta! Tuntuu, että nuo isoimmat lentoyhtiöt osaavat kyllä tuossa asiassa hommansa.

  • Reply laura / to travel is to live 03/02/2017 at 13:18

    Kuulostaa siltä että Lufthansa hoiti tilanteen ihan hyvin. Tuo hotelli näyttää aika mukavalta myös 🙂 Itse olen säästynyt pahemmilta ongelmilta lentojen suhteen, mutta kerran kun lensin SAS:lla Dublinista Arlandan kautta Suomeen, Arlandan kiitoradan valoissa oli jotain häikkää eikä sinne voinut laskeutua. Jouduimme siis laskeutumaan hetkeksi Bromman kentälle ja sieltä sitten lensimme Arlandaan kun valot taas toimivat. Missasin jatkolennon, mutta onneksi kovin montaa tuntia ei tarvinnut odottaa uutta. Perhe oli tosin ehtinyt jo innokkaana lähteä kentälle vastaan, vaikka painotin soitin Brommasta ja painotin ettei kannata ennen kun tiedän aikataulun. Äiti taisin kuitenkin olla liian innokas näkemään tyttärensä usean kuukauden jälkeen 😀

  • Reply Lotta | Watia.fi 03/02/2017 at 15:06

    Myöhästyminen varmasti aiheutti ylimääräisiä sydämentykytyksiä, mutta hyvä, että sillä yhdellä menetetyllä hostelliyöllä selvittiin. Hyvin järjestetyltä vaikutti tuo ylimääräinen stoppi.

  • Reply Laura's Itinerary 03/02/2017 at 20:16

    Kyllä se saa aina hyvälle mielelle, kun asiakaspalvelu toimii ja asiakasta kohdellaan hyvin. Kiva että sait tällaisen kokemuksen! Peukku Lufthansalle!

  • Reply Meidän matkassa / Monna 03/02/2017 at 22:05

    Tosi kiva kuulla että kaikki meni loppujen lopuksi hyvin. Huonommin saattaisi käydä jos lennot olisivat eri lipuilla, niinpä varauduimmekin reippaalla vaihtoajalla kevään reissulle kun olisi tarkoitus lähteä Singaporen kautta Australiaan ja kaikki muut lennot ovat samalla paperilla paitsi ensimmäinen väli Hki-Tukholma :’D vaihtoaikaa on kuitenkin melkein 6 tuntia joten ehdimme vielä seuraavillakin reittikoneilla perille jos jostain syystä ensimmäinen lento peruuntuisi.. fingers crossed!

  • Reply Liza in London 03/02/2017 at 23:53

    Ihan hyvin siis hoidettu Lufthansalta, ja sulla tietysti tuuria matkassa siinä mielessä, ettet ollut varannut ja maksanut ekaksi yöski Manchesterin kalleinta hotellia, eli rahallinen menetys ei ollut niin kova. Oliko kiva keikka? 🙂

  • Reply Kohteena maailma / Rami 04/02/2017 at 16:47

    Koneita voi olla mistä syystä tahansa, mutta tärkeää on hoitaa asiakaspalvelu kunnolla! Itsellä näitä myöhästymisiä ja korvauksia on viime aikoina sattunut paljon ja kirjoittelin niistä postauksenkin: http://kohteenamaailma.fi/matkailu/lentojen-korvaukset/

  • Reply Tanja / Tanjan matkassa 04/02/2017 at 18:48

    Hienosti hoiti Lufthansa ton myöhästymisen. Korvauksia siitä hostelliyöstä sun kannattaa hakea sun matkavakuutuksesta, ne korvaa yleensä peruuntumiset ja myöhästymiset.

    Paljon on tullut lennettyä ympäri maailmaa ja ainoa paikka missä ongelmia on ollut oli Tampereen kentällä, kun kone pääsi lähtemään vuorokauden myöhässä. No, perille kuitenkin pääsin.

  • Reply Kaisa 04/02/2017 at 19:00

    Hyvä kuulla että homma toimi. Itsekin on tullut pari kertaa vaihdettua Lufthansan lentoja Munchenissä tai Frankfurtissa. Niitten kautta on paljon yhteyksiä.

  • Reply Heidi / Fiiliksiä & hetkiä 04/02/2017 at 23:19

    Hienoa, että isommitta harmeitta sujui. Mulla on kokemuksia vain hyvin hoidetuista myöhästymistilanteista. Siihen nähden kuinka paljon lennän, noita on ollut melko vähän.

  • Reply Ariela/Andalusian auringossa-ruokamatkablogi 05/02/2017 at 01:21

    ovatpä hyvin hoitaneet leiviskänsä – itselleni ei onneksi ole (kop, kop) moista vielä käynyt!

  • Leave a Reply