Nyt pääsee junalla HKI-Vantaan lentokentälle: Kehärata testattu

Suurin osa on varmasti kuullut Kehäradan eli suoran junaliikenteen valmistumisesta Vantaan lentökentälle. Lentolippuja ei ollut, mutta seutulippu löytyy lompakosta, joten päätin aikani kuluksi (hah) tehdä matkan junalla lentokentälle.

DSCN2727

Matkaan lähdin Helsingin rautatieasemalta. Taulusta näin lähtevät lähijunat ja lähdin laiturille. Sainkin huomata, että nopeammin pääsee jos menee suoraan Elielinaukion kautta, sillä osa lentokentälle lähtevistä junista lähtee laitureilta numerosta 10 ylöspäin. Nämä sijaitsevat vasemmalla puolella, rautatieaseman reunalla.

DSCN2729
Elielinaukio, rautatieaseman sivuovi vasemmalla, Postitalo oikealla

DSCN2730

DSCN2728
Laiturit 10-18

P-juna lähti aikaisemmin, joten otin sen. Kehärata kiertää ympyrää, joten myös vastapäivään pääsee kentälle. Hieman aikaeroja reiteillä on: P-junalle kestää 32 minuuttia, kun taas I-junan reitti kulkee matkan 27 minuutissa päärautatieasemalta. Molemmat junat pysähtyvät kaikilla matkalla olevilla asemilla eli matkaan voi lähteä myös pienemmiltä asemilta.

P-juna kulkee reittiä:
Helsinki–Myyrmäki–Lentoasema–Tikkurila–Helsinki

I-juna kulkee reittiä:
Helsinki–Tikkurila–Lentoasema–Myyrmäki–Helsinki

Alla olevasta kuvasta voi katsoa väliasemat.

keharata_595x800
Kuva hsl.fi

Tietysti, koska lentokenttä sijaitsee Vantaalla tulee junaan ostaa seutulippu, jos Helsingistä/Helsinkiin asti menee. Se maksaa 5€. Alennuksia ei tule.
P-junan suunnalla Myyrmäki on Vantaata, Malminkartano sijaitsee vielä Helsingin puolella, jonne pääsee siis sisäisen liikenteen lipulla. I-junalla Tikkurila on Vantaalla, Puistola on Helsinkiä.
Myös Helsingin sisäisen liikenteen matkakortilla matkustavat joutuvat ostamaan seutulipun, aivan kuin bussiinkin mentäessä.

Lentoasemalle kulkevat junat ovat kuin muutkin lähijunat. Penkit ovat samanlaiset, wc löytyy, erityistä tilaa en nähnyt matkatavaroille, mutta kun kello kolmen aikaan menin tilaa oli hyvin.

DSCN2731

DSCN2733

DSCN2732

Itse olen lentänyt useimmiten Vantaan lentokentältä, jonne olen aina mennyt bussilla. Juna on kyllä hyvä vaihtoehto, mutta ei mielestäni niin luotettava kuin linja-autot ovat. Junat ovat useammin myöhässä.

Tällä kertaa pääsin kuitenkin aikataulun mukaan perille. Lentokentän asemalle päästyäni piti mennä viidet(!) rullaportaat (tottakai myös hissit olivat) ja kävellä melko pitkä, ja ainakin vielä, hyvin kolkko harmaa käytävä. No, Kehärata on niin uusi, että ymmärtää aseman ulkonäön, mutta toivoisin kyllä sen tehtävän viihtyisämmäksi. Kun pääsin viimeiset rullaportaat ylös oli vastassa ulkona odottava bussi, joka kuljettaa matkustajat ilmaiseksi terminaaleihin. Lopullisen yhteyden lentokentän asemalta suoraan terminaaliin on määrä valmistua marraskuussa.

DSCN2736

DSCN2738

DSCN2743

DSCN2741

DSCN2742

Aulassa on myös myyntipiste, josta voi ostaa henkilökunnalta lippuja junaan. Lipun voi ostaa myös automaatista, joka sijaitsee alhaalla asemalla tai junassa konduktööriltä. Automaatin käyttö on helppoa, kunhan muistaa ostaa sen seutulipun. 🙂 Junassa kannattaa mennä suoraan vaunuun, jossa lippuja myydään. Junan vaunun ulkopuolella on tästä merkki. Ilman lippua matkustamisen sakkomaksu on 80€.

DSCN2744

DSCN2745
Hei jee, tälläsiä on Japanissa.

Oletteko menneet junalla Helsinki-Vantaan lentokentälle? Miten kuljette matkan useimmiten? Tai toisinpäin, miten matkaatte lentokentältä Helsinkiin/muualle?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

49 Comments

  • Reply Jenni / Unelmatrippi 30/08/2015 at 22:16

    On tullut testattua tuota junaa ns. tositoimissa eli kun olin oikeasti menossa lennolle. Omalta osaltani juna lyhensi matka-aikaa huimasti ja helpotti muutenkin pääsyä kentälle, sillä asun kehäradan varrella. Ainoa miinus on se, että Myyrmäen kautta kentälle ajavat P-junat eivät kulje kovinkaan myöhään.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:39

      Se on aina iso plussa, kun matka-aika kentälle lyhenee. Siinä on niin oma jännitys kuitenkin, niin vähenee se jännittämisen aikakin. 🙂 Oho, en ole aikatauluja sen pahemmin katsonut, mutta ei kuulosta ollenkaan kivalta jos junat eivät kulje enää myöhään. Tokihan silloin osa lennoista vielä saapuu kentälle..

  • Reply Panu / Panun matkat 30/08/2015 at 22:19

    Meillä on kyllä kummallinen lentokenttäjuna. 🙂 Tekeekö missään muualla maailmassa moisia mutkia? Toiveissani olisikin oikeasti suora junayhteys kentälle. Nyt jää monta asuinpaikkaa, josta bussi on edelleen parempi vaihtehto. Sinänsähän nuo uudet lähijunat ovat kyllä todella mukavia, mutta ajankäytöllisesti kehärata on lentokenttäjunana oikeasti huono, ellei satu asumaan sen varrella.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:43

      Joo, niinhän se vähän on, ettei Kehärata tuota paljon iloa heille, jotka eivät asu sen lähellä. Kehärata voisi olla kyllä mieluisampi, jos se pysähtyisi vain muutamalla asemalla (esim. Pasila, Tikkurila) ja menisi suoraan lentokentälle asti. Joku tosin tänne kommentoi, ettei Kehärataa kai varsinaisesti suunniteltu vain lentokentälle menijöille vaan ihan lähijunayhteytenä.

  • Reply Anna Koskela 31/08/2015 at 08:20

    Olen käyttänyt tuota nyt kahdesti mennen tullen, ja täytyy sanoa, että en ole mitenkään tyytyväinen. Siirtymä on lentoaseman päässä terminaaliin 2 aivan liian pitkä, vaivanloinen ja aikaavievä bussikyyteineen. Miten näin huonosti voidaankaan suunnitella asioita!

    Kokonaismatka-aika nousee liikaa. Finnairin oma bussi on edelleen mulle se ykkös vaihtoehto.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:47

      Joo, luulin myös pitkään junan vievän suoraan terminaaliin asti. Yllätyin, kun vielä matkaa pitääkin jatkaa bussilla.
      Finnair bussi on kyllä kätevä. Etenkin entisenä töölöläisenä tuli usein mentyä Hesperian puiston pysäkiltä ja jäätyä Oopperalla pois.

  • Reply Jenna 31/08/2015 at 09:19

    Kehärata on vielä testaamatta. Syy: busseilla pääsee nopeammin kentälle eikä reittiopas ole edes tarjonnut junavaihtoa reittiä katsoessa. En ole tosin usein lähtenyt ihan Helsingin ytimestä liikenteeseen. Kyllä tuo joskus tulee varmasti testattua ja hienoa, että junayhteys kentälle on vihdoin auki.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:48

      Hahah, kiva reittiopas! Näitä kommetteja lukiessa tuntuu kyllä vahvasti siltä, että bussilla kuluu aikaa vähemmän ja myös matka on vaivattomampi. Samaa mieltä olen kuitenkin, että on hienoa kun on junayhteys kentälle.

  • Reply Ansku BCN 31/08/2015 at 10:23

    Vielä en ole kokeillut tuota junayhteyttä ja tuskin ennen ensi kesää lennän Suomeen. Mieheni kokeili sitä nyt kesällä ja moitti älyttömän pitkää kävelymatkaa. Ehkä järjestelyt jotenkin muuttuvat tulevaisuudessa?

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:49

      Joo toivottavasti. On kyllä totta, että se harmaa betoninen ”upea” käytävä on pitkä. Kävelyä, kävelyä.

  • Reply Virpi 31/08/2015 at 21:12

    Hah! Elokuun alussa kokeiltiin ja kun tultiin kentälle, niin etittin, että missäs se juna oikein on… Kyltti oli taitavasti ”piilotettu”, eli taksi ja bussikyltin yläpuolella ja vielä varmuudenvuoksi erilainen kyltti (eri värinen siis). No kun tuo eka vaikeus oli selätetty, niin sitten arvottiin, että mennäänkö bussilla vai kävelläänkö (kyltin mukaan) 450 metriä – kahden sian kanssa päädyimme käyttämään bussia (ei oltu otettu kärryjä vastaantuloaulasta ja terminaali 1 kyseessä). Katsoin, että siitä olisi samaan aikaan lähtennyt Tikkurilaan bussi, sinne mekin matkattiin, koska piti sitten jatkaa matkaa vielä Itä-Suomeen junalla. No toki se bussi meni sitten vielä terminaali 2:seen hakemaan ihmisiä ja sitten alkoi se suurin kärvistely… Ne viidet liukuportaat menin Neidin kanssa ja mies vei siat hissillä, vain huomatakseen, että sitä kävelyä oli siinä ennen viimeisiä liukuportaita sitten ihan reippaanlaisesti (hissi vie vain ekat 4 liukuporrasta ja sitten on mahdollisuus toiseen hissiin niille viimeisille liukuportaille toki) – kärryjäkään ei sitten ollut, eli kantojuhtani ei kyllä mitenkään arvostanut tuota kävelyä – tavan matkalaukulla, jossa on pyörät ei tuo niin paha olisi ollut… En sitä minäkään kyllä kauheasti kiitellyt kun sain sitten kantaa sekä oman että miehen repun ja tallustella Neidin kanssa (joo, me viedään täältä meiltä mm. leluja Neidin serkulle Suomeen, siksi noita matkatamineita on ns. kiitettävästi). Päästyämme laiturille huomasimme, että siinä sitten odotellaan 15 minuuttia – tuossa vaiheessa olisimme jo olleet Tikkurilassa sillä bussilla! Eli ihan ekat ajatukset: en enää IKINÄ käytä tuota yhteyttä ja sitten tokana tuli mieleen: MIKSI noin surkea yhteys oli pitänyt avata, eikö sitä olisi voinut odottaa sen oikean sisäänkäynnin aukeamista?!?! Ehkä tuo pitänee testata vielä sitten kun se on valmis… Tänään meidän kotikentällä mummon saatelleena: jotkut kaupungit osaavat lentokenttäyhteyden rakentaa ja toiset eivät…
    (Ollaan siis H-V:ltä/:lle menty/tultu taksilla, bussilla tahi sitten kavereiden/sukulaisten kyydillä ja viimeksi junan ollessa no go saatiin kaverilta kyyti).

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:54

      Just, kiva tietää, että kyltti junan lähtölaiturille on noin piilossa. Lentokentällä palloilu matkatavaroiden kanssa ei ole kyllä kenenkään lempipuuhaa. Toivottavasti tulevaisuudessa on merkitty selkeämmin. 🙂
      Siis ihanko sikoja teillä oli mukana? 😮
      Tuo on kyllä niin ärsyttävää, kun huomaa, että toisella vaihtoehdolla olisi ollut jo perillä. Varsinkin loman/lennon jälkeen sitä vain haluaisi nopeasti kotiin.
      Ihmettelin myös, että yhteys avattiin ennen kuin se vie suoraan terminaaliin. Mulle nuo terminaaliin vievät bussit olivat aika yllätys!

  • Reply Pirkko / Meriharakka 31/08/2015 at 22:10

    Espoolaisen kahden hengen voimin lähes aina matkaavan ykkösvaihtoehdoksi jää edelleen auto. Bussi + juna-vaihtoehto menee liian vaikeaksi ja vaatii liikaa aikaa.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:56

      Juu, Kehärata ei taida kauheasti vaikuttaa espoolaisten matkustukseen kentälle. Ymmärrän hyvin, että autolla sujuu matka parhaiten.

  • Reply Annika | travelloverblogi 31/08/2015 at 22:32

    Asun Pohjois-Helsingissä ylipäätään tosi huonojen julkisten yhteyksien päässä. Muutaman kerran päivässä pääsee bussilla aika läheltä kentälle vuoroilla, jotka lähinnä suunniteltu lentokentällä työskenteleville. Sen verran kuitenkin on bussillekin matkaa, että vaikka vuoro vahingossa osuisi kohdalle, en matkalaukkua ole valmis roudaamaan, mutta käsimatkatavaroilla olen tainnut täällä asutuista yhdeksästä vuodesta mennä kerran. Vastaus on siis taksi. Aina.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 16:59

      Sulla varmasti alkaa ja päättyy lomat/matkat stressittömästi, kun taksilla hurauttaa. 🙂 Olisi kyllä epämieluisaa kuljetella matkalaukkuja pitkiä aikoja, välillä tuntuu, että bussissakin rinkka ottaa kiinni istumassa olevien kanssamatkustajien polviin.

  • Reply Miika ♥ Gia | matkakuume.net 31/08/2015 at 23:30

    Panua komppaan tässä että tosi kummalliselta tuntuu kun lentokenttäjuna kiertelee ja kaartelee – ja monet on vielä sanoneet sen olevan muutenkin epäkäytännöllinen. Euroopassa monessa kaupungissa menee yksi suora, nopea linja suoraan ytimeen kentältä, ja pyrin niitä useimmiten suosimaan. Mukvampaa kuin taksimatkailu.

    Tätä ehkä testaamme kun palataan maailmalta kotiin – tai sitten oteaan bussi kotiin suoraan keskustaan kotiovelle.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 17:03

      Joo, tuntuu, että muualla lentokenttäyhteys on haluttu olevan myös mahdollisimman nopea, jotta asiakkaiden viihtyvyys lisääntyisi. Hmm..mutta onko tosiaan niin, että junayhteys on mukavampi taksin sijaan? Ainakin varmaan edullisempi on mikä itselle on aina plussa, mutta uskoisin taksin olevan mukavampi. (itse kyllä silti tulen aina suosimaan julkista liikennettä).
      On muuten hassua ajatella, että asutte Helsingissä, olette olleet niin paljon maailmalla, etten ole osannut sijoittaa teitä mihinkään kaupunkiin. 🙂

  • Reply Erja/ Andalusian auringossa- ruokamatkablogi 01/09/2015 at 10:22

    Olen kuullut että sinne lentokentän asemalle löytämiseen kuluu ihan liikaa aikaa, eikä tuo matka-aika tai hintakaan minua töölöläisenä voita puolelleen. Itselleni toimivin ratkaisu on vastaisuudessakin Finskin bussi 🙂

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 17:05

      Töölö on kyllä mahtava paikka asua jos ajattelee siirtymistä lentokentälle. Itsekin asuin Töölössä vuodenpäivät ja lähdin Hesperian puiston pysäkiltä ja poistuin Oopperan, josta kävelin kotiin. Ymmärrän siis, ettei Kehärata voita puolellesi sinua.

  • Reply Terhi / Muru Mou 01/09/2015 at 15:13

    En ole paassyt kokeilemaan junaa, mutta jos bussi on nopeampi ja katevampi, niin miksi edes sitten kannattaa tata junaa kayttaa? Poh, onpas tyhmasti suunniteltu ja toteututtu juttu.

    • Reply Tiia/reisereise 05/09/2015 at 17:06

      Niin, sitä sopii kysyä. 😀 Tulisipa joku suunnittelija lukemaan nämä kommentit ja ottaisi oppia. Ehkä vielä Kehärata muuttaa muotoaan.

  • Reply Elämää ja Matkoja 02/09/2015 at 18:36

    Harmi, että tämä yhteys ei ole erityisen toimiva matka-ajan ja pitkien siirtymien vuoksi! Olisi odottanut nopeaa ja joustavaa kulkuyhteyttä, jonka ansiosta laukkujakaan ei olisi tarvinnut pitkästi raahata – kokemukset eivät kuulosta hyviltä.
    Olemme yleensä lomamatkoille lähdettäessä jääneet junasta Tikkurilassa ja matkanneet sieltä bussilla Helsinki-Vantaalle, työmatkoilla vuorostaan keskustasta Finnairin bussilla. Onneksi seuraavalla matkalla pääsemme suoraan Helsinki-Vantaalle kotimaanlennolla, niin säästymme tältä episodilta.

    • Reply Tiia/reisereise 08/09/2015 at 09:53

      Joo, kokemukset kuulostavat kyllä kaikkea muuta kuin hyviltä. Useammalle muu kuin Kehärata on parempi vaihtoehto, itsekin menen mielummin bussilla. Helsingin päässä joutuisin joka tapauksessa menemään bussilla johonkin juna-asemalle, joten mielummin suoralla bussilla kentälle asti.
      Teillä on kyllä hyvä siirtyminen, kun suoraan pääsette kentälle asti. 🙂 Pitääkin seurata mihin lennätte. 😉

  • Reply Henna /suurin onni 03/09/2015 at 11:10

    Moni on kommentoinut, kuinka hölmöä on, että lentokenttäjuna kiertelee ja kaartelee. Kehäradan ei kai kuitenkaan ollut tarkoitus ensisijaisesti palvella lentokenttäratana, vaan ihan oikeasti noita asuinalueita matkan varrella. Olisi kyllä ollut mukavaa, jos olisimme saaneet nopean yhteyden kentälle. Siitä olen samaa mieltä, että on äärimmäisen typerää, että kävelymatka kentän päädyssä on noin pitkä. Taidan jatkossakin kulkea lentokentälle bussilla, sillä se taitaa olla edelleen nopein vaihtoehto.

    • Reply Tiia/reisereise 08/09/2015 at 09:54

      Ahaa, tästä en tietänytkään. Voisikohan sitten osa olla nopeampia suoria lentokenttäyhteyksiä? Nyt matka-aika tuntuu liian pitkältä..
      Bussi tuntuu olevan suosiossa, itsekin aion mennä myös tulevaisuudessa bussilla.

  • Reply Jenna / Journey Diary 04/09/2015 at 13:08

    Kehärata tuli testattua viime viikolla. Sitä odotellessa, että junalla pääsisi lentokentälle asti, oli vähän säätämistä vielä tässä vaiheessa liukuportaiden ja bussikyydin kanssa..

    • Reply Tiia/reisereise 08/09/2015 at 09:56

      Äh, säätäminen ei kyllä ole koskaan kivaa, kun matkustuksesta on kyse. Tosiaan toimiikohan Kehärata sitten paremmin, kun pääsee suoraan terminaaliin asti vai tietääkö se vain enemmän kävelyä jne.

  • Reply Reason for a Season 04/09/2015 at 13:18

    Tuo lähinnä on hankaloittanut omaa matkustamista kentälle. Jos alkaisin käyttämään tuota junaa, menomatkani pitenisi huomattavsti..ja kun taas haluan käyttää bussia, kuten tähän asti, niin sekin on tehty hankalammaksi. Vuoroja on vähennetty eikä päiväsaikaan varsinkaan voi tietää, sattuuko bussivuorolle mahtumaan. Voipi olla, että jossain vaiheessa joutuu siirtymään taksin käyttöön. Haluaisin ne bussivuorot takaisin normaaleiksi :/.

    • Reply Tiia/reisereise 08/09/2015 at 09:59

      Ai hitsi, en huomannut, että bussivuoroja on vähennetty. Tuo 615 on ollut kätevä, kun Finnair bussille on vähän pidempi matka. Ei kyllä kuulosta hyvältä, ettei tiedä mahtuuko bussiin. :/ Varmaan on kyllä vähän tilaa, kun koululaiset pääsee ja aikuiset töistä.
      Taksi olisi kyllä mulle viimeinen vaihtoehto, mutta ei kuulostaisi kivalta jos kentälle joutuisi matkustamaan tunnin tai jotain sellaista..onkohan tehty joku adressi noista bussivuoroista?

  • Reply Saana · Live Now - Dream Later 04/09/2015 at 20:58

    Hehe, Raumalta lentokentälle bussilla, matka-aika 3 h 50 min lyhimmillään. Lippujen hinnat ovat sentään menneet alaspäin, nyt voi hyvällä tuurilla taittaa yhdensuuntaisen matkan 30 eurolla. Mutta sydämen muotoinen reittikartta oli söpö! 🙂 Onnellinen olisin, jos pääsisin puolessa tunnissa lentokentälle, mutta enpä tätä Raumaakaan ihan herkästi vaihtaisi pois.

    • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:08

      Mä pistän vähän paremmaksi, kun Vaasasta kestää yli kuusi tuntia. 😀 Toki poikaystävä asuu Helsingissä, niin olen yleensä päivää ennen lentoa. Mutta joo meihin verrattuna tuo 30 min tuntuu tosi lyhyeltä ajalta.
      Rauma on muuten ihana kaupunki, vaikka porilaisena sanonkin. 😉

  • Reply Virpi /Täynnä tie on tarinoita 05/09/2015 at 08:30

    Yleensä, kun olen lähdössä matkalle, ”joudun” tulla Hesaan jo edellisenä päivänä, koska matkaa täältä Pohjanmaalta tulee sen verran ettei aamulennoille muuten ehdi. Tällöin olen majoittunut hotelliin, josta yleensä on ollut ilmainen bussikyyti kentälle. Luulen, että näin tulen matkustamaan jatkossakin, mutta onhan tämä junayhteys kentälle aivan loistojuttu, että semmonen on olemassa!

    • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:10

      Sama juttu, nyt, kun taas syksyn tullen olen asettunut Vaasaan. Tosin en tarvitse hotellimajottautumista, kun poikaystävä asuu Helsingissä. Hyvää palvelua, että hotelli tarjoaa ilmaisen bussikyydin kentälle. Kuulostaa kätevältä. Junayhteys on tosiaan kätevä, mutta joitain muutoksia se kaipaisi. 🙂

  • Reply Heidi 05/09/2015 at 10:00

    Testaamatta on. Savonlinnassa kun asun ja lentolippu maksaa Savonlinnasta Helsinkiin alle 40 € ja sillä pääsen suoraan kentälle, ei juuri tarvitse miettiä muita vaihtoehtoja. Unkarilainen kone, joka SLN-HKI-väliä tällä hetkellä lentää, tarjoaa vielä viiniäkin tällä 40 minuutin lennolla. Ei huono vaihtoehto siis.

    • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:11

      Oho, ihanko Finnairilla pääsee tuohon hintaan tuon välin (vai onko myös unkarilainen yhtiö)? Taitaa olla halvempi kuin juna? En olekaan Savonlinnassa koskaan käynyt, oopperajuhlista olen tietysti kuullut. 🙂 Kävetää kyllä, kun pääsee suoraan kentälle!

  • Reply Mirje / Kotona kaikkialla 05/09/2015 at 14:08

    Testasimme junan Tikkurilasta lentokentälle muutama viikko sitten. Varasin lipun (Hämeenlinna-lentokenttä) ennen kuin kuulin, ettei se terminaalien puoleinen sisäänkäynti ole vielä käytössä. Pitkä kävelymatka käytävässä, liukuportaat toisensa jälkeen ja loppuun vielä bussikyyti – ei ollut kovin kätevä vaihtoehto! Bussilla pääsee siis vielä helpommin siihen asti, kunnes saavat sisäänkäynnin valmiiksi…

    • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:13

      Juu, näin olen kommenteista lukenut. Kyllä vain sitä kävelyä tuli, ennen kuin pääsi ylös, josta bussi terminaaliin lähtee. Itsellä ei ollut edes mukana, kun kevyt reppu, koska kävin vain huvikseni testaamassa junaa.
      Bussilla menisin ainakin vielä..ehkä, kun sisäänkäynti on valmis voisi Kehärataa testata, mutta en ole varma.

  • Reply ulla50 05/09/2015 at 14:17

    Meillä menee Finskin bussin tosta ihan vierestä niin ei ole tullut vielä testattua junaa, mutta kiinnostaisi kyllä. Kiva postausaihe!

    • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:14

      Kiitti! 🙂 Finnair-bussi on kyllä kätevä, itsekin tulin käyttäneeksi Hesperian puiston pysäkkiä. Voi niitä aikoja, kun siihen vain käveli. 😀

  • Reply Kohteena maailma 05/09/2015 at 19:08

    Kehäradan kartta on kyllä ihqu, vai miten se kuuluu kirjoittaa <3

    Itse veikkaan, että saattaa hetki mennä kun tulee testattua, kun oikeastaan Tampereelta ei ole kuin kaksi järkevää vaihtoehtoa: oma auto tai bussikuljetus linja-autoasemalta suoraan seutulaan. Yleensä kyllä juna on lähes poikkeuksetta toimivin ratkaisu mennä kentältä keskustaan, jos sellainen lentokenttäyhteys on olemassa.

    • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:18

      Hm..mahtaako se olla ihq, ilman u:ta? 😀 Juna ja metro taitaa olla toimimimmat muualla Euroopassa. Itse menisin bussilla mielummin Helsinki-Vantaan lentokentälle, varsinkin nyt, kun sisäänkäynti ei ole vielä valmis. Ulkopaikkakuntalaisille taitaa olla eniten vaihtoehtoja, toisaalta ei varmaan paljon houkuttele mennä keskustaan asti, joten varmaan linja-autoasemalta itsekin ottaisin sellaisen bussin joka menisi suoraan kentälle.

  • Reply Sanna | Siveltimellä 05/09/2015 at 21:18

    Mullekin bussi on lähin vaihtoehto kentälle, vaikka junista tykkäänkin eniten. Täytyy kyllä testata tämä uutuus tietty joskus 🙂

    • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:20

      Mä tykkäsin joskus kanssa junista tosi paljon, mutta nykyään matkustan myös tosi mielelläni busseilla. Vantaalla on yksi ihana asuinalue, jonka 615 tai se toinen 6…jotain kiertää. Ei näytä yhtään Suomelta. 🙂
      Kiva jos testaat, on kiva lukea kokemuksia heiltä, jotka 0ikeasti menevät kentälle asti.

  • Reply sarsa 06/09/2015 at 08:29

    Täältä kehä kolmosen ulkopuolelta matkassa kakkostietä pitkin paras vaihtoehto tähän saakka on ollut Satakunnan liikenteen pikavuoro n.100 km matka. Nyt keväällä Satakunnan liikenne lopetti lentokenttä yhteyden, jossa bussilla pääsi suoraan lentokentälle tai sitten toinen bussi keräsi porukan ikean kohdalla lentokentälle ja se pikavuoro jatkoi Kamppiin. Tää systeemi oli hyvä. Eka vuoro lähti 3 aikaan yöllä kentälle ja viimeinen kentältä joskus puoli yksi. Matka aika oli n. 1,5 – 2 tuntia. Tykkäsin. Nyt en ole vielä ratkaissut miten jatkossa kuljen. Täällä ei ole rautatiet, joten varmaan bussilla Kamppiin ja jatko joko Finnairin bussilla tai sillä tässä niin paljon kehuja saaneelle junayjtydellä 🙁 Satakunnan liikenne vielä perusteli tuon bussi vuoron lopettamisen tuolla kehäradan tuolla. Mulla siis kotoa kentälle siirtyminen pitenee ainakin tunnilla.

  • Reply Tiia/reisereise 10/09/2015 at 20:23

    Oho! Niinkö, Satakunnan liikenteen bussia ei voi siis vaihtaa enää Keimolan portilla?! Onpas huono juttu. :/
    Tuossa on myös se huono juttu, ettei Kampista kai lähde busseja lentokentälle. Molemmat, Finnair ja 615 lähtevät Rautatieasemlta, toisaalta sieltä lähtee myös Kehärata, joten on mistä valita, jos aikatauluja ajattelee, mutta tylsää on tulla keskustaan asti. Tuo 615 kyllä pysähtelee muuallakin, mutta se voi olla vähän säätämistä..

  • Reply Haatainen Sari 06/06/2016 at 17:22

    Saapi nähdä mitä sanon kun tuon ihmeen kohtaan itse 13.3.2016 ma. Matkapäivää edeltänä päivänä tullessani yöksi Hiltoniin ennen varsinaista matkapäivääni 14.3.2017 Itävaltaan.
    Voin sanoa minua jännittää jo nyt kun rataosa on mulle aivan uusi tuttavuus, Sikäli kun se on vielä miljoonan rajn matkustajan rikkonut ennen minua. Niin sanonkin että juna vie ruuhkien ohi heitäen eikä matkustaja jää ruuhkaan rypemään. Linja – auto vain muisto vain kun Helsinki – Vantaalle ei ollut rautatietä. Minuat junaa pitää käyttää kun se rat on sinne vedetty. Käytä junaa sillä pääset ruuhkien ohi. Kun autossasi notkut ruuhkassa. Junalla et tressaanu vaan olet täynnä energiaa, et ole väsynyt ruuhkassa kitkuttelusta. Mene junaan anna virran kuljettaa yksinäinen juna perille sen kaveri kulkeutuu vastasuunnasta vastaan. Älä tressaanu. Juna pysähtyy Tikkurilassa, Hiekkaharjussa, Lienelän asemalla ennen Skandinaviassa viimeisimpänä saanut rautatieaseman saanut lentokenttä. Kannattais käyttää se ei ole mikään seinäkoriste. Se juna on tehty käyttämistä varten. Pysähtyy Myyrmannissakin. Pasilakin on sen reitillä. Asema varauksiakin on varmasti. Hyppää junaan anti mennä sanoi anie lenoks.

    • Reply Tiia/ReiseReise 16/06/2016 at 00:00

      Onpa virkistävää saada näin pitkä kommentti! Päivämäärissä taitaa olla jotain häikkää, mutta toivottavasti matka lentokentälle sujui hyvin. Kehärata tosiaan pysähtyy usealla asemalla, joten jos lähistöllä asuu on helpompaa matkustaa kentälle.

  • Reply Haatainen Sari 15/07/2016 at 00:09

    No joo tota nyt se on vieläkin helpompi. Paitsi nyt yksi kärähtänyt juna. Haittasi liikennettä. Mutta normalisoituu kaiketi perjantaina. Koe ajoin itse kehäradan. Nousin I – junaan Tikkurilasta. Istuin penkille juna lähti viemään. Konnyttööri katsoi lipun. Sanoin että se on mopilelippu että se ei käy teidän junan laiteeseen. Olen koe ajamassa kyseitä rata osuutta. Konnyttööri ilmoitti milloin oli mikäkin asema. Ennen lentoaseman seisaketta juna pysähtyi Hiekkaharjun seisakkeella ja Lienelän seiskkeella. Sitten juna sukelti pitkään tunneliin sukelti syvälle kallion uumeniin. Valot vilahtelivat kun juna soljui kohti Helsinkivantaan rautatieasemaa. Pian juna tupsahti kirkaasti valaistuun asemahalliin. Liukuportaiden lonksutus kuului hallissa kaikuna. Kävelin niiden luikse laskin kolmeen ja astuin portaan vietäväksi ensimmäinen osuus oli lyhyt tottutelua seisomiseen. Pääsin normaali luikuportaat ylös joita on kolme rinnakkain eli niin sanotut kolmiriviset luikuportaat.
    Kävelin vasemmalle kaartuvaa käytävää eteen päin tuli seuraava kahta komeampi porraskuilu vastaan. Seisahduin. Portaat kulkivat edessäni lakkamatta viereistä alas tulevaa porrasta korjailtiin. Hienosäätöä näin uusissa portaissa pitää tehdä niin kauan kun ne toimivat moitteetomasti. Kone tekee mitä vain saadakseen ihmisten elämälle jotain helpotusta kulkemisen suhteen. Helsinkivantaan liukuportaat kuvaa ihmisen kulkemista tässä ja nyt sekä kauas tulevaisuuteen.

  • Leave a Reply