26 päivää Japanissa: kesän 2015 Japan Rail Pass reissu on tehty!

Jihuu Suomessa taas! Japanin kiertomatkalta (21 päivän Japan Rail Pass) on palattu Helsinkiin ja oli kyllä mahtava matka kokonaisuudessan, vaikka ei ihan joka päivä hymyilyttänyt niin kovin paljon. En ole vielä ihan loppuun asti kirjoittanut viime marraskuun Tokion matkan juttuja, mutta ei voi mitään. Nyt on tulossa juttuja tuoreimmasta Japanin matkasta. Juttuja riittää varmasti syksyyn asti.

Aloitetaan meidän reitistä. Olisi ollut mahtavaa käydä jokaisessa pääsaaressa, mutta Shikoku jäi kokonaan välistä. Väkersin tälläisen Google maps -kartan, josta reittimme näkyy. Tämän lisäksi kirjoitin lyhyen mielipiteen jokaisesta kaupungista, jossa oleskelimme kauemmin kuin junan vaihdon ajan. Ensi postauksen teen Japan Rail Passien hankkimisesta!

Tässä reittimme:

japanreili

Tokio
Tuntuu, etten taaskaan nähnyt oikein mitään. Tokion suuruus jaksaa aina vain hämmästyttää.

Osaka
En odottanut Osakalta kovinkaan paljon. Olin kirjoittanut muutaman jutun paperille, jotka haluisin nähdä, muuten kävelimme vain. Tykkäsin kaupungista! Ensi kerralla voisin lentää suoraan tänne ja täältä vierailla jossakin Shikokun kaupungeista.

Nara
Narassa kävimme, koska halusin nähdä vapaana liikkuvat peurat. Niitä tuli kyllä nähtyä, tosin niiden näkeminen sai vähän surulliseksi, mutta myös tosi iloiseksi.

Hakata/Fukuoka
Emme nähneet kaupungista oikeastaan muuta kuin aseman ja Hakatan terminaalin. Palmut yllättivät.

Busan
Teimme myös yhden yön retken Etelä-Koreaan. Busan oli mukava rannikkokaupunki, poikaystäväni mielestä se näytti Japanilta 20 vuotta sitten. Tykkäsin ja voisin mennä uudestaan, vaikka luulin, ettei Etelä-Korea erityisesti kiinnosta minua.

Oita
Oitasta emme nähneet kuin ravintolan, jossa kävimme syömässä J:n ystävien kanssa ja illalla vähän rautatieaseman aluetta, kun kävelimme takaisin hotelliimme. Tuntemattomasta syystä tykkäsin kuitenkin kaupungista heti kun astuin rautatieasemalta ulos. Täällä yövyimme myös todella hyvässä hotellissa. J:n kavereilta (jotka vuosia sitten lähetettiin Tokion vilinästä pieneen Oitaan töiden perässä) kuulimme kaupungissa olevan kaikkea mitä vaan voi toivoa: meri, vuoret, hyvä ruoka ja talvella lunta. Tänne tulen uudestaan ja tutustumaan kaupunkiin päiväsaikaan.

Kagoshima
Sama juttu kuin Hakatasta. Vietimme aikaa vain siirtymiseen asemalta terminaaliin, josta otimme aluksen kohti Yakushiman saarta. Emme siis nähneet koko kaupunkia.

Yakushima
Poikaystäväni oli käynyt tällä saarella ehkäpä kolme-neljä kertaa aiemmin ja halusi esitellä sen myös mulle. Jos luontoseikkailut innostavat, tämä on oikea paikka. Täältä löytyy myös maailman vanhin puu.

Kioto
Yhdyn monen muun matkailijan kuoroon, Kioto on ihana. Täällä näki myös turisteja enemmän kuin Tokiossa. Tänne haluan palata myös uudestaan. Taitaa sakuran näkeminen Kiotossa olla yksi unelmani.

Yatsukatage
Tämä on itse asiassa vuoren tai vuoriryhmän nimi, johon kuuluu yhteensä kahdeksan vuorta. Kiipesimme vain yhdelle niistä ja huh tuli kyllä ylitettyä itseni. Yövyimme korkealla vuorella olevilla mökeillä, jossa ei ollut mahdollisuutta peseytyä. Nämä kolme päivää vuorilla ovat varmasti ikimuistoisimmat tältä matkalta ja myös raskaimmat.

Aomori
Oikeastaan jäimme pois Shin-Aomori aseman kohdalla, joten kunnon keskusta-aluetta emme nähneet. Vaikutti olevan tylsä pikkukaupunki, mutta yöpymisemme oli vallan muuta, sillä ”nukuimme” nettikahvilassa.

Hakodate <3
Hakodatesta tuli suosikkikaupunkini Kioton ohella. Haluan todella kovasti matkustaa uudestaan Hokkaidon saarelle, ehkäpä joskus talvella.

Toya-järvi
Tähän paikkaan ihastuin. Ihana onsen-hostelli, kylä oli pieni, mutta wifi toimi moitteettomasti, illalla järjestettiin ilotulitus. Tänne uudestaan!

Sapporo
Tämä Hokkaido-saaren kaupunki on suurin, mutta blääh. Toisaalta täytyy sanoa, ettemme täältäkään nähneet kauheasti mitään. Söimme lounasta J:n serkun kanssa, jonka jälkeen vierailimme turistinähtävyydessä, joka oli kyllä upea ja jossa aika loppui kesken. Junamme lähti vasta myöhään illalla, joten kävelimme keskustassa, mutta ei siellä mitään erityistä näkynyt. Ehkäpä kaupunki olisi kivempi talvella, sillä silloin kaupungissa järjestetään festivaalit.

Yamagatan prefektuuri
Vietimme ensin kaksistaan aikaan pienessä kylässä, jonka jälkeen vierailimme vanhainkodissa katsomassa poikaystäväni isomummoa. Yövyimme kahdessa eri onsen-hotellissa Tsuruokassa, toinen oli lähellä vuoria ja toinen merta. Olin jostain napannut nuhan, enkä kovinkaan nauttinut olostani. Huomasin taas miten mahtava ihminen J:n sisko on, ja siskonpoika oli jälleen vauhdissa. 🙂

Saitama
Tätä prefektuuria kutsutaan Japanin tylsimmäksi. En voi sanoa, että siellä olisi mitään kovin mielenkiintoista, tosin en ole nähnyt paljon aluetta. Poikaystäväni vanhemmat asuvat täällä, siksi tulemme varmasti aina vierailemaan täällä. Rauhallinen paikka.

Sellaiset kohteet meillä, jokaisesta tulee varmasti erikseen kirjoitettua. Matka meni siis hyvin, emme myöhästyneet kertaakaan junasta, välillä toki piti juosta. Mutta…

Ennen matkaa tapahtui muutama kömmähdys. Poikaystäväni oli ilmoittanut kaverilleen, että saavumme sunnuntaina, joten voisimme tavata hänet heti maanantaina. Hän oli varannut myös parturin samalle päivälle klo 12. Tosiasiassa olimme Tokiossa vasta perillä maanantaina päivällä. Kesken yöunien piti siis soittaa Japaniin ja peruttaa tapaamiset.

Minä olin voittanut lounge-arvonnassa [email protected] vierailun, harmi vain, että tällä kertaa emme lentäneet suoraan Tokioon vaan meillä oli vaihto Saksassa ja näin ollen emme päässet lentokentällä non-schengen alueelle, jossa lounge oli. Olin vielä ilmoittanut poikäystävälleni, ettei tarvitse syödä kuin aamupala, sillä loungessa on lämmin ruoka. Hitsi, että harmitti.

Vaihtoaikamme oli niin lyhyt, että Saksan päässä meitä oli vastassa virkailija, jonka kanssa sitten juoksimme suoraan seuraavaan koneseen. Kävi kyllä mielessä, että mitäköhän tästä matkasta tulee, kun koko ajan tuntuu menevän joku asia pieleen. Paluumatkalla koneemme oli myös hieman rikki (vain äänentoisto), tunnin jouduimme odottamaan vian korjausta, ennen kuin koneseen pääsimme.
Mutta mitään ylitsepääsemätöntä ei onneksi tapahtunut, mutta tuli kyllä huomattua, että maailmanympärimatkaajaa minusta ei tulisi. Tai voisi tulla, jos yhdessä ja samassa paikassa voisi olla useamman viikon (kuukauden)!

ps. Katsoin menomatkalla viimeisen Hobitti-elokuvan, jep, se on aika huono.