Nyt se on varmaa, toukokuussa Kroatia kutsuu taas! Tällä kertaa Villen kanssa, kun viimeksi seikkailin siellä kaveriporukalla.
Mikäpä siis parempi aika muistella syksyä 2015 kun ihastuin Krotiaan kuin hullu puuroon. (toim. huom. pidän myös hulluna puurosta).
Kroatia oli lämpöä, kirkkaan turkoosia vettä, upeita vanhoja kaupunkeja, huikean kaunista luontoa ja tarjosi lisäksi kattavat reitkeilymahdollisuudet niin lähimaihin kuin lähisaarillekin. Mitäpä muuta sitä ihminen kaipaisi? Majapaikkanamme oli tuolloin Dubrovnik ja yksi suosikkiretkistämme tehtiin Mljetin saarelle. Mljetin saaren läntisessa osassa on suuri kansallispuisto, jossa liikkuminen hoituu helpoiten pyöräillen.
Kansallispuistoa? Reippailua? Ja siellä voi uidakin? Myyty!

Polačen satama ja lauttamme Nona Ana

Pyöräkin oli varsin passeli. Siitä löytyi (toimivat!) vaihteet, jarrut ja jousitukset eli kaikki herkut! 😀
Mljetille pääsee Dubrovnikista suoraan lautalla n. puolessatoista tunnissa ja ainakin tuolloin aamulautta oli perillä sopivasti yhdentoista maissa. Mljetin saarella on kaksi satamaa ja jos mielii kansallispuistoon kannattaa lautalla seilata Polačen satamaan asti. Pyöriä saa vuokrattua suoraan satamasta eikä Polačesta kansallispuistoon ole kuin reilun kilometrin matka. Ylämäkeä tosin, mutta onpahan alamäkeä palatessa!
Puiston portilla maksetaan pääsymaksu (100 kn) ja siitä eteenpäin kuljetaan mihin tie vie. Tai sinne minne opasteet vie. Tai sinne minne kaverit menee edellä. Kaikki edellä mainitut on ihan toimivia vaihtoehtoja.

Asiaankuuluvat turvavarusteet käytössä!

Mutta mihin on jäänyt meikäläisen kypärä! :O Reitit ison järven ympärillä olivat muuten pääosin asfalttia, pienemmän järven ympärillä kuvassa näkyvää hiekkapolkua.

Tuosta pääsi uimaan ali!

Pyörällä kulkemisessa oli myös se hyvä puoli että kuvia saattoi pysähtyä ottamaan ihan niin usein kuin huvitti. Ja huvitti muuten aika usein.
Mljetin kansallispuistoon sisältyy kaksi kaunista suolavesijärveä: pienempi Malo jezero ja suurempi Veliko jezero. Molempien ympärillä kulkee hyviä patikointiin tai pyöräilyyn soveltuvia reittejä. Suuremman järven saarelta löytyy myös vanha, alunperin 1100-luvulla rakennettu luostari. Luostarisaarelle pääsee lautalla, mutta säästäväinen ihailee sitä suoraan rannalta järveä kiertäessä.
Veliko jezeroa ei pääse tietä pitkin kiertämään ympäri asti, sillä se on suorassa yhteydessä mereen. Avuksi tulee järven puolelta toiselle liikennöivä pikkulautta (eli vene), joka kuljetti meidät ja pyörämme nimellisestä maksusta (taisi olla 15kn) muutamassa minuutissa toiselle rannalle.
Matkaa reitistämme kertyi n. 20 km, eli ei mikään megasporttipyöräily, mutta pointtina olikin nauttia upeista maisemista ja pysähtyä evästämään ja polskimaan niin usein kuin huvittaa. Paluulautta lähti Polačen satamasta takaisin kohti Dubrovnikia viideltä iltapäivällä, joten pidimme vain huolta siitä että olimme ajoissa satamassa. Pyörän päällä kuudessa tunnissa ehti tekemään ja näkemään kaiken meitä kiinnostavan ilman ärsyttävää kiireen tunnetta. Satamasta löytyy muutama ravintola ja pieni kauppa, mutta muualta ei, joten suosittelen ottamaan omat eväät mukaan kansallispuistoon lähtiessä.
Lisätietoja puistosta löytyy sen virallisilta sivuilta ja laivareittejä voi tutkailla G&V Linen sivuilta.
4 Comments
Hei, erinomaista tietoa, kiito ! Olemme menossa toukokuussa ja Mljetille pääsee silloin vain iltapäivisin joten pitää yöpyä saarella, hintataso on edullinen, joten ei ole ongelma. Onko teillä tietoa missäpäin kannattaisi yöpyä että voisi mahdollisimman lähelle päästä kansallispuistoa ja pyöräillä ? Olemme kiitollisia vastauksesta, jos ehditte vastata.
t meke
Moi! Hyvä että kirjoituksesta oli hyötyä! 🙂
Suosittelisin yöpymään Polačessa, sieltä on vain lyhyt matka kansallispuistoon ja sieltä saa pyörätkin vuokrattua suoraan.
Moikka, kiitos kirjoituksesta! Sattuiko silmään vuokraavatko snorklausvälineitä?
Terkuin Katri
Moi! En kyllä itse huomannut missään, mutta enpä kyllä varsinaisesti etsinytkään että voi hyvin olla että löytyykin 🙂
Mljetin turisti-infosta voisi varmaan kysellä!