Afrikka

Ensi kertaa Afrikassa – käytännön vinkit Namibiaan

torstai, elokuu 16, 2018

Matkojen suunnittelu on lempipuuhaani, rakastan fiilistellä etukäteen tulevia kohteita ja selvittää niitä todennäköisimmin juuri minua kiinnostavia nähtävyyksiä. Namibian kohdalla etukäteissuunnittelun tarve korostui, koska koko maa oli minulle täysin vieras ja valitettavasti mielessäni liikkui lähinnä Afrikkaan liittyviä ennakkoluuloja.

Kaikkeen selvittelyyn kulunut aika mitattaisiin todennäköisesti päivissä tuntien sijaan, joten tässä vähän helpotusta tuleville sukupolville, ja hei, ehkä selviän itsekin ensi kerralla vähän vähemmällä!

Lennot

Lennot ostin Namibian pääkaupunkiin Windhoekiin maaliskuun alussa eli noin kolme kuukautta ennen reissulle lähtöä. Suoria lentoja Helsingistä ei ole ja eri vaihtomahdollisuuksien ja yhdistelmien selvittelyyn meni tovi jos toinenkin. Ensin arvelin että Qatar Airwaysin lennot voisivat olla hyvä vaihtoehto, koska pääsisi yhdellä vaihdolla ja samalla voisi helposti tehdä myös nopean stopin Dohaan. Qatar Airwaysin lentoajat kuitenkin tökkivät sen verran pahasti että jouduin luopumaan ajatuksesta: kuka haluaa tehdä pysähdyksen kaupunkiin keskellä yötä, käydä nukkumassa ja jatkaa heti aamulla lentäen? No en minä ainakaan!

Aikani momondoa, skyscanneria ja kiwi.comia pyöriteltyäni tulin siihen tulokseen että meille paras vaihtoehto olisi KLM:n lennot joihin sisältyy vaihto Amsterdamissa. Lopulta ne saatiin myös ihan sopuhintaan, tosin aikalailla vahingossa, sillä juuri sinä päivänä kun menin lopullista varausta tekemään hinnat olivat tippuneet melkein satasella. Välillä tuntuu varsinaiselta salatieteeltä tuo lentojen varaaminen. Lopputuloksena saimme hintaa 522 euroa meno-paluu lennot Helsingistä Windhoekiin, matka-aika mennessä noin 18 tuntia, tullessa noin 16 tuntia. Paljon tuota halvemmalla en kesäkuulle usko lentoja löytyvänkään, halvimmat tarjoukset joita olen Namibiaan nähnyt ovat olleet 500 euroa, niitä olisi ollut nytkin tarjolla, mutta vain toukokuulle asti.

Autonvuokraus

Lentojen buukkamiseen jälkeen lähdin seuraavaksi tutkimaan autonvuokrausta. Nähtävyydet ovat Namibiassa melko etäällä toisistaan ja omatoimimatkalaiselle auto on aikalailla välttämättömyys. Meidän reissullemme paras vaihtoehto oli neliveto maasturi jossa on mukana (katolla!) kaikki telttailuvälineet.

Ennen kuin ehdin kovin syvällisesti upota eri vuokrafirmojen vertailuun sain onnekseni Irtiottoja Maailmalle -blogin Lauralta loistovinkin: Car rental association of Namibia on voittoa tavoittelematon yhdistys jonka kautta voi lähettää tarjouspyynnön ja saada kätevästi kerralla tarjoukset monelta eri firmalta. Me saimme yhteensä kahdeksan tarjousta jotka kahlasimme matkakumppanini kanssa läpi. Vertailuun saa varata jonkin verran aikaa, sillä hintojen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota vakuutusehtoihin ja siihen mitä kaikkea auton varusteisiin ja leiriytymisvälineisiin kuuluu ja mistä pitää maksaa ekstraa.

Me päädyimme lopulta tarjousten perusteella valitsemaan Advanced Car Hire firman, jolta vuokrasimme neljän hengen nelivedon. Kahden hengen malli olisi tullut hieman halvemmaksi, mutta 2,5 kuukautta ennen kesäkuun matkaa niitä ei ollut enään saatavilla. Maksoimme lisähintaa jotta saimme kattavimman mahdollisimman vakuutuksen ja lisäksi petivaatteet ja jääkaappi maksoivat erikseen. Kymmenen päivän vuokra-ajalta auton päivähinnaksi tuli 1435 Namibian dollaria eli hieman vajaa 100 euroa per päivä.

Olimme valintaamme tyytyväisiä, palvelu oli hyvää, auto ja kaikki varusteet toimivat moitteettomasti ja hintaan kuului myös lentokenttäkuljetukset, myös lähtiessä vaikka palautimme auton jo edellisenä päivänä. Oli myös onni onnettomuudessa että kahden hengen malleja ei ollut enää saatavilla, matkalaukkuja oli nimittäin kätevä pitää levällään takapenkillä, muuten kaikki tavarat olisi joutunut aina keräämään kasaan ja siirtämään tavaratilaan, jossa hiekkaa tuppasi olemaan joka puolella.

Jos kuten me, on lähdössä matkaan turistisesongin alku tai loppupuolella kannattaa autoa varatessa myös kiinnittää huomiota siihen eri firmojen sesonkien mukana vaihtuviin hintakategorioihin. Hinnat ovat luonnollisesti korkeammalla silloin kun kysyntää on enemmän, mutta siinä missä nämä rajat menevät on pieniä eroja. Monella firmalla huippusesongin hinnat alkavat jo kesäkuusta, mutta esimerkiksi Advanced Car Hirella kalliimmat hinnat ovat voimassa heinäkuun alusta joulukuun loppuun joten heidän hinnastonsa mukaan pääsimme merkittävästi halvemmalla.

 

Terveys

Terveysasioista kaivelin tietoa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta, josta näkee mm. Namibiaan matkustettaessa suositeltavat rokotukset. Mikäli A- ja B-hepatiitilta ei ole vielä itseään rokotteella suojannut, on se viimeistään nyt suositeltavaa. Muuten riittää että normaaliin rokotusohjelmaan kuuluvat suojat ovat edelleen voimassa.

Malariariskistä sivuilla lukee melko ylimalkaisesti vain: “Malariariski on olemassa. Kysy lisää lääkäriltä tai hoitajalta.” Onneksi ainakin Tampereella on tarjolla ilmaista matkailijan terveysneuvontaa, josta osattiin antaa tarkempaa tietoa. Koska vietimme yli neljä päivää Namibian malariariskialueella, suositeltiin meille malarianestolääkitystä. Yleisesti käytettyjä lääkevaihtoehtoja on kolme, jotka eroavat toisistaan sivuvaikutusten, lääkityksen keston ja hinnan suhteen. Lääkäri osaa neuvoa itselle sopivimman lääkkeen, eikä näitä ilman lääkärikäyntiä tietysti saakkaan, reseptilääkkeitä kun ovat.

Keltakuumerokotteesta kävimme lääkärini kanssa pitkän keskustelun, sillä hän suositteli sitä minulle siitä huolimatta että Namibiassa ei esiinny keltakuumetta. Syy tähän oli se että Namibian pohjoisnaapurissa Angolassa keltakuumetta esiintyy ja teimme sinne sekä meno että paluulennon aikana tankkauslaskun. Periaatteessa riski on hyvin pieni, koska koneesta ei edes poistuta, mutta lääkärini oli sitä mieltä että jos aion jatkossa matkustaa alueille joissa keltakuumetta esiintyy voisin ihan hyvin ottaa rokotuksen nyt, koska se on loppuelämän voimassa. Riskialueisiin lukeutuu mm. iso osa Etelä-Amerikkaa, johon varmasti tulen matkustamaan ennen pitkää eikä kyseinen rokote maksakaan kuin n. 60 euroa, joten päätin ottaa sen jo tässä kohtaa ja lunastaa samalla itselleni hitusen enemmän mielenrauhaa.

Autoilu

Autoilu Namibiassa on helppoa, mutta täytyy toki tottua siihen että maassa on vasemmanpuoleinen liikenne. Ruuhkia näimme ainoastaan Windhoekissa, muualla saatoimme ajaa tunnin tai kaksikin ilman että näimme tiellä ketään muuta.

Tiet on jaettu B-, C- ja D-teihin. B tiet ovat siistejä asfaltoituja pääteitä, D-tiet ovat hiekkateitä, joissa saattaa vielä pärjätä normaalilla henkilöautolla, mutta neliveto on huomattavasti miellyttävämpi ajokokemus. C-tiet ovat tästä välistä, osa niistä oli asfaltoituja, osa ei.

Nopeusrajoitukset ovat asfalttiteillä 120km/h ja hiekkateillä 100km/h. Autovuokraamo kuitenkin suositteli että hiekkateillä ajettaisiin maksimissaan 60-70km/h. Käytäntö osoitti että suorilla hiekkateillä maksiminopeus oli yleensä noin 80-90km/h.

Päivän ajomatkaksi suositellaan korkeintaan 350 km, johtuen siitä että matkanteko Namibiassa on melko hidasta. Valtaosaan paikoista vähintään osa reitistä on hiekkatietä. Me pysyimme pääosin tuon rajan alla ja silti ajelua kertyi tyypillisenä päivänä 4-5 tuntia. Netistä löytyy arvioita ajomatkojen kestosta esim. täältä, kannattaa ottaa huomioon matkan suunnittelussa! 

Opasteita löytyy teiden varsilta varsin hyvin ja Namibian tieverkosto on muutenkin niin harva että navigointi ei ole järin vaikeaa. Reititykseen käytimme maps.me -sovellusta, joka osasi arvioida ajomatkan keston myös melko hyvin, varsinkin verrattuna google mapsiin joka jatkuvasti yliarvioi matkanopeuden.

Rengasrikot ovat Namibiassa melko yleisiä, itse onneksi vältyimme haavereilta, varmaan sen vuoksi että meillä oli peräti kolme vararengasta mukana! Vuokrasopimukseen kuului kaksi, mutta jostain syystä saimme vielä yhden kaupan päälle. Kannattaa varmistaa että auton varusteisiin kuuluu vähintään yksi tai kaksi vararengasta ja että sen osaa myös vaihtaa! Itsehän en ole ikinä vaihtanut yhtäkään autonrengasta, mutta onneksi minulla oli pro-osaaja kaverina.

Ajokortin suhteen olimme hieman epätietoisia sillä netistä löysin tiedon että Namibiaan suositellaan kansainvälistä ajokorttia, mutta kortin jossa tiedot löytyy englanniksi pitäisi riittää. Suomalaisessa ajokortissa ei kuitenkaan ole tiedot kuin suomeksi ja ruotsiksi, asia johon en ole tätä ennen kiinnittänyt mitään huomiota. Koska kuulin parilta Namibiassa käyneeltä kokemuksia että he olivat ajelleet ihan vaan suomalaisella kortilla ja autovuokraamolla ei ollut mitään meidän kortteja vastaan, niin lähdettiin sitten soitellen sotaan. Eikä ollut ongelmia.

Auringonlaskun jälkeen tai nousua ennen ajamista ei suositella, koska eläimiä liikkuu teillä paljon. Meidän vuokra-automme sopimuksessa pimeällä ajaminen oli vielä erikseen kielletty. Kesäkuussa aurinko nousi noin 7:30 ja laski 18:15, joten aikaa siirtymiin on rajallisesti ja se kannattaa ottaa huomioon matkaa suunnitellessa. Jos taas matkustaa Namibian kesäkuukausina, päivä on parhaimmillaan lähes kolme tuntia pidempi.

 

Pukeutuminen ja varusteet

Luin etukäteen ohjeita joissa kehotettiin välttämään safarilla tummia värejä, mutta päädyin rikkomaan sääntöä ihan kunnolla koska vaatekaapistani löytyy noin kaksi vaatetta jotka eivät ole mustia. Vaaleiden värien etuna on viileys ja niiden väitettiin myös houkuttelevan vähemmän hyttysiä. Ötököiden tai kuumuuden kanssa ei mitään erityistä ongelmaa ollut, taisin saada yhden hyttysen piston koko reissun aikana. Se huono puoli tummissa vaatteissa puolestaan on että pöly ja hiekka näkyivät vähän turhankin hyvin.

Kerrospukeutuminen on erittäin suositeltavaa ja kannattaa myös orientoitua siihen että vaatekerroksia saa riisua ja pukea monta kertaa päivässä. Kesäkuussa päivälämpötilat liikkuivat 20-25 asteen tienoilla, mutta aurinko oli paahtavan kuuma, öisin asteet laskivat alle kymmeneen, parhaimmillaan minulla taisi olla kolme kerrosta vaatteita makuupussin sisällä.

Muista varusteista suosittelen lämpimästi otsalamppua, koska se jättää mukavasti kädet vapaaksi, eikä leirintäalueilla valaistus ollut aina kovin kummoinen, jossain valoja ei ollut ollenkaan. Jos mukana kantaa useampaa sähkölaitetta niin suosittelen myös autolaturia, meillä oli mukana usb-adapteri jonka sai kytkettyä auton tupakansytyttimeen, uudemmissa autoissa toki saattaa olla usb-liitännät valmiina.

Valuutta

Vaihdan mielelläni aina ulkomaan valuuttaa jo jonkin verran Suomessa ja niin olisin tehnyt nytkin, mutten löytänyt yhtäkään paikkaan jossa Namibian dollareita olisi saatavilla.

Onneksi selvisi kuitenkin että Etelä-Afrikan randit toimivat Namibiassa toisena valuuttana, niiden arvo on täysin sama ja käytännössä valuuttoja käytetään aivan sekaisin. Randeja saa vaihdettua Suomessa mm. Forexilla jos ei halua tai ehdi heti maahan tultuaan ryhtyä valuutanvaihtoon.

Turvallisuus

Namibia valikoitui matkakohteeksemme nimenomaan sen takia että se on turvallisempi kuin harkitsemamme Etelä-Afrikka. Namibia lukeutuukin Afrikan turvallisimpiin matkailumaihin. Ulkoministeriön Namibian matkustiedotteessa kehoitetaan noudattamaan tavanomaista varovaisuutta. Jos maata kiertää autolla täytyy huomioida ettei autoilu pimeällä ole turvallisuussyistä suositeltavaa.

Olimme matkassa naispuolisen ystäväni kanssa kaksin eikä kertaakaan tullut vastaan tilanteita, joissa olisi ollut turvaton olo. Meitä ei ahdisteltu, ei huudeltu perään ja ihmiset olivat kaikin puolin hyvin ystävällisiä.

Afrikan maille tyypillisesti namibialaisten suhtautuminen homoseksuaalisuuteen ei ole länsimaisella tasolla. Vaikka asenteet ovat jonkin verran lieventyneet on homoseksuaalisuus edelleen Namibiassa lailla kielletty. Asenteista kertoo se että kyselytutkimuksen mukaan yli puolta namibialaisista ei häiritsisi jos naapurissa asuisi homo. Surullista on se, että Afrikan mittakaavassa tämä lasketaan vapaamieliseksi. Jos siis ei ole hetero, niin siitä ei kannattane ainakaan hirveästi meteliä pitää.

 

Lähteitä

  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivuilta löytyy matkailijan rokotussuositukset, tarkkaa tietoa taudeista ja terveysvaaroista maittain.
  • Eri maiden turvallisuustilanteista saa tietoa ulkoministeriön matkustustiedotteista.
  • Aivan huippuvinkkejä sain Irtiottoja maailmalle -blogin Lauralta, jonka blogista löytyy myös monta hyvää juttua Namibiasta
  • Vaikka iso osa tutkimustyöstä tulikin tehtyä netissä niin tykkään edelleen lukea myös ihan perinteisiä matkaoppaita. Suomenkielisiä matkaoppaita en löytänyt ainakaan omasta kirjastostani, englanninkielisista parhaat olivat Lonely Planetin Botswana & Namibia (2017) ja erityisesti todella kattava Bradtin Namibia travel guide (2015), joka oli minulla matkassa mukana mm. siksi että siinä oli kätevä opas eläinten tunnistamiseen.

Olen aiemmin kirjoittanut mm. reittisuunnitelmasta ja matkan kustannuksista. Kaikki Namibiaa koskevat postaukset löytyvät Namibia-tagista.

Blogia voi seurata myös Facebookissa ja Instagramissa!

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply Laura /Irtiottoja maailmalle perjantai, elokuu 17, 2018 at 19:49

    Ihan mielettömän hyviä vinkkejä, muistui taas monta juttua mieleen omalta reissulta ja tästä saa kyllä moni Namibiasta haaveileva hyvän pohjan matkan suunnittelulle!

    Ja kiitti linkkauksesta, hieno homma että tuo autonvuokraus-vinkki toimi noin hyvin teilläkin!

    • Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, elokuu 20, 2018 at 12:58

      Joo, toi autonvuokrausyhdistus kyllä helpotti homman organisointia ihmeesti. 🙂 Hyvät vinkit täytyy tietysti laittaa kiertoon.
      Ja eipä tarvitse miettiä näitä kaikkia asioita uudelleen sitten kun seuraavan kerran suuntaan kohti Namibiaa!

  • Reply Suunnaton lauantai, elokuu 18, 2018 at 00:16

    Ei vitsi näitä kuvia <3 Taas alkoi kyteä halu palata Afrikkaan.
    Ihan mahtavia vinkkejä! Etenkin tuo autonvuokrausvinkki (kiitos sekä Laura että Anni!) kuulosti tosi hyvältä. Mahtavaa kuulla, että Namibiassa oli turvallinen olo autoilla myös naisten kesken. Namibiassa poliisit ei ilmeisesti pysäyttele autoja tekaistujen sakkomaksujen toivossa niinkuin Tansaniassa tai Etelä-Afrikassa?

    • Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, elokuu 20, 2018 at 13:01

      Kiitos, hyvä jos näistä on apua! Oli kyllä erittäin turvallinen olo autoilla ja liikkua noin muutenkin. Muutamassa paikassa vastaan tuli pisteitä jossa poliisi pysäytti autoilijoita, mutta niissä oikeasti vaan tarkastettiin että paperit yms. on kunnossa, meidät turisteina viitottiin niistä yleensä vain ohi. Kerran haluttiin nähdä kuskin ajokortti ja hyvin se kelpasi ja hetkessä päästiin jatkamaan matkaa.

      • Reply Suunnaton maanantai, elokuu 20, 2018 at 21:10

        Huippua kuulla! Namibiaan vois siis lähteä omatoimisestikin autoilemaan vähän rennommilla fiiliksillä kuin noissa maissa, joissa saa koko ajan varautua kohtaamaan huijaamisia ja korruptiota.

        • Reply Frida Ingrid maanantai, elokuu 20, 2018 at 21:42

          Me kyllä ajeltiin omalla Etelä-Afrikan reissulla ympäriinsä ihan ilman yhtäkään sakko- tai muutakaan pysäytystä poliisin toimesta. Itsellä ei ollut yhtään sellainen olo, että siihen olisi riskiä, vaikka toki minäkin olen netistä lukenut, että sellaista toisinaan on sattunut. Varmaan on todella paljon tuurista kii – melkein kaikkialla. 🙂

  • Reply Merja sunnuntai, elokuu 19, 2018 at 16:11

    Kiitos tästä kirjoituksesta! Afrikka on haavelistalla.

    • Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, elokuu 20, 2018 at 13:01

      Suosittelen ehdottomasti, toivottavasti näistä vinkeistä on apua! 🙂

  • Reply Aron / Ja sitten matkaan... sunnuntai, elokuu 19, 2018 at 16:46

    Meille Afrikka on vielä suuri tuntematon. Tuollaisia kuvia katsellessa kyllä matkakuume väkisinkin nousee. Tosin melkoisesti olisi suunnittelua tehtävänä ennen kuin pääsisimme tuohon maanosaan matkalle. Minä en enää oikein osaa nähdä itseäni telttamajoituksessa. Jotenkin iän myötä mukavuudenhalu on kasvanut niin, että kyllä ne seinät pitää ympärillä olla. 🙂

    • Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, elokuu 20, 2018 at 13:03

      Niin oli minullekin ennen Namibian reissua ja toki monelta osin se on tutkimaton edelleen. Pahimmat ennakkoluulot onneksi hälvenivät päästä kun pääsi itse kokemaan kuinka turvallistakin Afrikassa voi tietyissä maissa olla. Onneksi Namibiassa telttailu ei ole mitenkään pakollista, majoitusta löytyy monenlaista, myös mukavuudenhaluisille! 🙂

  • Reply Marja perjantai, elokuu 24, 2018 at 15:58

    Namibia on ollut haaveissa jo pitkään ja taitaa pysyä sillä listalla vielä joitakin vuosia, mutta tosi kiva lukea tätä ja tietää, että siellä voi noin sujuvasti autoilla, joten kiitos hyvistä vinkeistä! Vielä jonain päivänä tuonne…

    • Reply Anni | Rajatapaukset perjantai, syyskuu 7, 2018 at 15:56

      Eipä kestä, hyvä jos tästä oli apua ja toivottavasti haave toteutuu! 🙂

  • Reply Elina | Vaihda vapaalle perjantai, elokuu 24, 2018 at 21:10

    Hyvä ja kattava paketti! Namibia on ollut meillä to do -listalla jo pidemmän aikaa, mutta aina ollaan päädytty naapurimaihin. Eiköhän sen aika vielä kuitenkin tule ja tähän postaukseen täytyy palata silloin uudelleen. 🙂

  • Reply Kohteena maailma / Rami lauantai, elokuu 25, 2018 at 00:01

    Hyvä paketti tietoa, josta on ylipäätään Afrikkaan matkaaville todellista hyötyä. Sitä kohtaa on turha vähätellä, että eteläisessä Afrikassa Suomen kesäkuussa voi olla todella kylmä. Itse kun olin kesäkuussa Kapkaupungissa, niin yöllä käytiin pakkasen puolella ja ikkunat vastaavaa tasoa kuin kerrostalojen parvekelasit Suomessa. Siellä sitä nukuttiin pari vilttiä päällä, täys kerrasto, fleece-paita ja pipo päässä. Ja kun mielikuva Afrikasta on kuuma 😀 No päivällä oltiin päälle 20 astetta, mutta sitten esim. Krugerissa avojeepillä safarilla sai olla täys goretexit päällä, ettei jäädy päivällä. Mutta niin huippua, kun on oikeat varusteet matkassa!

    • Reply Anni | Rajatapaukset perjantai, syyskuu 7, 2018 at 15:59

      Tuo kylmyys tuntui tulevan monelle matkasta kyselleelle ihan puskista. Tietysti kun Suomessa on kesä ja Afrikka mielletään yleismaailmallisen kuumaksi paikaksi niin ehkä se on vaikea ymmärtää että kyllä sielläkin kylmä tulee. Meillä oli muutama yö jolloin oltiin vedetty suunnillee kaikki mahdolliset vaatteet päälle ja sulkeuduttu nenäpäätä myöten makuupussiin ja silti palelutti. Ja sitten tietysti tuli pissahätä 😀

  • Reply Joonas/ Suoraan Afrikan sydämestä-blogi sunnuntai, elokuu 26, 2018 at 07:53

    Olipa kattava infopaketti Namibiaan reissaaville. Huomattavan paljon organisoidumman oloista hommaa kuin tämänhetkisessä kotimaassani Ugandassa. ? Kuvista tuli sellainen olo, että täytyypä joskus lähteä katsomaan Namibiaa ihan kasvotusten.

    • Reply Anni | Rajatapaukset perjantai, syyskuu 7, 2018 at 17:15

      Joo kyllä, tämä tuli itsellenikin yllätykseni kun ensi kertaa Afrikassa olin että hommat toimi tosi hyvin ja palvelukulttuuri oli varsin sujuvaa. Tiedän että se ei ole mikään itsestäänselvyys kaiki Afrikan maissa. Toivottavasti pääset Namibiaan, upea paikka!

    Vastaa käyttäjälle Aron / Ja sitten matkaan... Cancel Reply