Taas yhden matkan kuitit on tarkastetut ja kulut summattu. Namibian kohdalla matkan hintaa oli etukäteen melko vaikea arvioida, koska en ollut järin hyvin perillä maan hintatasosta, eikä blogosfääristäkään löytynyt tästä asiasta muiden kokemuksia. Namibiaan myydään valmismatkoja hyvin samanlaisella ohjelmalla kuin meidän ja niiden hinnat pyörivät kolmen tonnin molemmin puolin. Toiveena oli että halvemmalla selvittäisiin.
Omatoimimatkalla auto on Namibiassa välttämätön, sillä julkinen liikenne on olematonta ja esimerkiksi Etoshan kansallispuistoon ei pääse kuin järjestetyllä retkellä tai omalla autolla. Ennen matkaa oli siis päätettävä minkälainen auto reissulle vuokrataan. Tavallisella henkilöautolla olisi pystynyt ajamaan lähes kaikkialla jonne tahdoimme Namibiassa kiertää, mutta majoitukset varsinkin Etoshassa ja Sossusvleissä olivat todella suolaisen hintaisia, halvimmatkin yli 100 euroa yö. Niinpä valitsimme menopeliksi nelivedon, johon kuului kaikki telttailuvarusteet. Tämäkään ratkaisu ei ollut mikään superhalpa, isompi auto varusteineen oli huomattavasti kalliimpi kuin pelkkä henkilöauto.
Alla seuraa kuluerittely kahden hengen 11 päivän matkasta, johon sisältyi 3 päivän omatoimisafari Etoshan kansallispuistossa. Matkasuunnitelmaa olen avannut tarkemmin täällä. Reissu tehtiin kesäkuun alussa, joka sijoittuu sesonkikauden alkuun. Eniten turisteja Namibiassa ja erityisesti Etoshasha liikkuu kesä-lokakuussa, jolloin Namibiassa on kuiva kausi ja eläimiä on safarilla helppo bongata juomapaikoilla. Sesonkikauden ulkopuolella lennot, majoittuminen ja autovuokraus ovat kaikki halvempia.
Lennot
Lensimme Namibian pääkaupunkiin Windhoekiin KLM:n lennoilla Amsterdamissa vaihtaen. Noin kolme kuukautta ennen lähtöä ostetut lennot sai kohtuullisen halvalla. Kesäkuu osuu sesonkikauden alkuun enkä usko että kesällä (eli Namibian talvella) lentoja saa kovin paljon halvemmalla.
Lennot kahdelta hengeltä yhteensä 1045 €.
Autovuokraus
Autovuokraus oli matkan toinen merkittävä kulu. Auton varusteisiin kuului kattoteltta, lakanat, tyynyt ja makuupussit, jääkaappi, astiat ja retkikeitin sekä retkipöytä ja tuolit. Auto palautettiin päivää ennen paluuta, eli se oli meillä yhteensä kymmenen päivää.
Loputtoman pitkän hintavertailun jälkeen vuokrasimme Advanced car hire firmalta Toyota Hiluxin vuosimallia 2011. Uudempiakin autoja olisi ollut tarjolla, mutta tämä vanhin oli tietysti halvin. Päätöstä ei tarvinnut katua, sillä auto toimi moiteettomasti. Hinta nousi myös siitä syystä että otimme autolle kattavimman mahdollisen vakuutuksen jolla saimme omavastuun nollattua.
Hintaerosta johtuen pyysimme alunperin kahden hengen mallia, mutta niitä ei ollut enää saatavilla, joten oli tyydyttävä hieman kalliimpaan takapenkilliseen versioon. Matkan varrella osoittautui että tämä oli onnekas vahinko, koska saimme pidettyä matkalaukkujamme avoinna takapenkillä suojassa kaikkialla läsnäolevalta pölyltä.
Autovuokra kymmeneltä päivältä yhteensä 976 € (14350 Namibian dollaria)
Diesel
Ajoimme reissun aikana yhteensä hieman yli 2700 kilometriä ja polttoainetta tankattiin noin 260 litraa. Dieselin litrahinta oli hieman alle euron luokkaa.
Polttoaineeseen kului yhteensä 225 €
Majoitus
Kymmenestä yöstä nukuimme kuusi teltassa ja neljä hotelleissa. Leirintäalueet Etoshassa, Spitzkoppessa ja Sossuvleissa olivat melkolailla samanhintaisia, keskihinta 36 euroa per yö kahdelta hengeltä. Hotelliöitä oli kolme Swakopmundissa ja yksi Windhoekissa. Molemmissa valitsimme majoitukseksi aikalailla halvimman mitä tarjolla oli, tärkeimpinä kriteereinä oma wc ja suihku ja Swakopmundissa ilmainen parkkipaikka.
Leirintäalueet kuudelta yöltä yhteensä 219 €
Hotellit neljältä yöltä yhteensä 167 €
Eli majoitukset yhteensä kahdelta hengeltä 386 €

Tässä esimerkki Swakopmundin luksusmajoituksesta 😀
Kontin sisällä oli yllättävän mukavaa, mitä nyt ilmastointia jäätiin kaipaamaan.
Puistomaksut
Suosituimpiin Namibian kansallispuistoista on määrätty pääsy/käyttömaksut. Maksut peritään per henkilö ja lisäksi ajoneuvoista erikseen. Maksu suoritetaan jokaisesta päivästä jonka puiston alueella viettää ja esimerkiksi Etoshasta poistuessa portilla tarkistetaan että tarvittavat maksut on suoritettu.
Etoshan, Waterbergin ja Namib-Naukluftin kansallispuistoissa maksut ovat yhtenäiset: 80 Namibian dollaria per aikuinen per päivä ja lisäksi 10 NAD/päivä alle kymmenpaikkaisesta ajoneuvosta. Lisäksi Cape Crossin hylkeidensuojelualueella perittiin sama maksu.
Puistomaksuihin kahdelta hengeltä ja yhdeltä autolta kului yhteensä 70 €
Ruoka
Ruoan kanssa suosittiin säästölinjaa ja siksi toimme mukanamme Suomesta leiriolosuhteisiin sopivia lisää-vain-vesi tyylisiä ruoka-annoksia. Tähän päädyimme siksi ettemme osanneet ennakoida missä välissä ehtisimme käydä kaupassa ja mitä sieltä löytyisi. Kovin monimutkaisten ruokalajien kokkailu leiriolosuhteissa ei myöskään houkutellut. Lisäksi tiesimme että autossa tultaisiin viettämään aikaa tuntitolkulla, joten olimme varautuneet myös erinäisillä eväspatukoilla, pähkinöillä, kuivatuilla hedelmillä ym. Ravintolassa söimme vain muutaman kerran Swakopmundissa ja Windhoekissa.
Ravintoloihin kului 141 € ja muuhun ruokaan 248 € eli yhteensä 389 euroa kahdelta hengeltä.
Tähän kohtaan nyt sitä rumpujen pärinää!
Kaikenkaikkiaan välttämättömistä kuluista tulee yhteensä 3091 euroa kahdelta hengeltä eli 1545 euroa per naamataulu.
AnniMatkoilla pääsee siis puolet halvemmalla kuin pakettimatkoilla, joiden hintahaitari samanlaisesta (tai pari päivää pidemmästä) matkasta oli 2700-3600 euroa/hlö. Järjestettyjen matkojen eduksi kuitenkin luettakoon että veikkaisin että niihin kuuluvat ateriat ovat huomattavasti laadukkaampia kuin meidän pikapuurot ja -pastat!

AnniMatkoilla seura on myös aina ”laadukasta”. Ja sillehän ei voi rahallista arvoa edes määrittää! 😀
23 Comments
Ei tosiaan mikään ihan mahdoton hinta. Nuo valmismatkat ovat ihan törkykalliita, etenkin Suomesta ostettuina.
Pystyikö noita ruokia kuljettamaan Namibiaan ihan ongelmitta, vai sanotaanko maahantulosäädöksissä niistä jotakin?
Mainio postaus (kiitos!) – tämä menee talteen 🙂
Eipä tullut muuten mieleenikään että ruokien kuljettamisessa olisi mitään ongelmaa. En osaa siis sanoa mitä maahantulosäädöksissä sanotaan, mutta ainakaan mitään ongelmaa ei ollut ja meillä oli molemmilla mennessä varmaan puolet matkalaukusta ruokaa 😀
Hyödyllinen postaus! Kyllä vaan itse tekemällä voi päästä niin paljon edullisemmin. Hauska myös tuo teltta auton päällä. Katsoin sitä jo aiemmassa postauksessa ja mietin että mikäjottei!
Kyllä näin on, ainakin tässä tapauksessa!
En ole ikinä ennen törmännyt tuollaiseen kattotelttaan ja se herätti kyllä vähän ennakkoluuloja, mutta nyt yhtä kokemusta viisaampana voin todeta että varsin toimiva systeemi, käyttäisin toistekin.
Mielenkiintoista! Haaveissa olisi joskus päästä safarille, ja tämä loi uskoa siihen että senkin voisi tehdä omatoimimatkaillen. Osaatko sanoa yhtään, kuinka paljon sinulla kului aikaa kaiken selvittämiseen ennen matkaa? Netissä on täytynyt kulua tunti jos toinenkin!
Siitä se minun haaveenikin alkoi, kun tajusin että safarille voikin mennä omatoimisesti ja vielä kohtuuhintaan! Täytyy sanoa että kaikkien asioiden selvittelyyn kyllä kului paljon aikaa, olen normaalistikin innokas etukäteen suunnittelija, mutta tämä reissun kohdalla se vielä korostui koska kohde oli vieras. Netin selailun lisäksi lueskelin läpi useammankin paperisen matkoppaan. Kaikista käytännön vinkeistä ja muusta nippelitiedosta on vielä tulossa oma postauksensa, niin toivottavasti joku selviää vähän minua vähemmällä työllä!
No ei paha hinta, tuo autonvuokra nostaa sitä. Tosin en haluaisi itse ajaa Namibiassa satoja/tuhansia kilometrejä. Muuten Namibia kiinnostaa kovasti jatkuvasti. Kyllä sinnekin varmaan jonain vuonna ehdin.
Autovuokra oli kyllä selkeästi yksi kalliimmista osista ja sen hinta vähän hirvittikin etukäteen, mutta onneksi majoituksessa säästetyt eurot kompensoivat kokonaisbudjetin suuruutta. Onneksi minulla oli matkakaveri joka on todella hyvä kuski ja suostui ajamaan pitkiäkin pätkiä. Itse ajoin ehkä n. 600-700 km.
Sri Lankalla käytyjen safarien jälkeen on alkanut oikea ja alkuperäinen Afrikan safari kiinnostamaan. Oikea safari siksi, koska kyllähän oikea safari pitää tehdä Afrikassa. Ihana kuulla, että tämä on mahdollista toteuttaa kohtuullisella budjetilla. Vielä kun haaveen uskaltaisi toteuttaa. Taitaa mennä vielä muutama vuosi haaveillessa ja rohkeutta kerätessä.
Mee sä Afrikkaan niin mä voin puolestani mennä Sri Lankalle! 😀
Ei kuulosta kamalalta hinnalta! Tätähän voisi melkein itsekin lähteä kokeilemaan. 😀 ihania eläinkuvia!
Kokeile ihmeessä, hinta ei tosiaan ole mikään järkyttävä ei lainkaan niin paha kuin itse kuvittelin että se voisi olla. Ja kiitos! 🙂
AnniMatkojen matkanjärjestäjä on selkeästi kekseliäs ja budjettitietoinen 🙂 Itselläni on jäänyt päähän turvattomuus Afrikkaan liittyen ja on kiva lukea onnistuneista automatkoista siellä. Tietysti sielläkin varmasti turvallisuustilanne vaihtelee maittain.
Kyllä näin on! Mulla oli ennen reissua samat ennakkoluulot ja vähän pelottikin että miten käy. Mutta vähän kun tutkiskeli niin selvisi että Namibia on tosi turvallinen maa, eikä mitään ongelmia kyllä ollutkaan. Afrikan maissa siis todellakin on suuria eroja turvallisuuden suhteen.
Itse tekemällä pääsee kyllä paljon halvemmalla, mutta itse jotenkin mietin turvallisuutta ja varmaan kallistuisin yksin matkaavana kuitenkin valmismatkojen suuntaan. Enkä jaksa säätää mitään ylimääräistä 😀
Varmasti upea kokemus!
Turvallisuuden puolesta väittäisin ettei omatoimi- ja pakettimatkan välillä ole juuri eroa Namibiassa, maa on todella turvallinen. Mutta jos ei jaksa säätää, niin se on kyllä hyvä syy valita paketti, nimittäin matkan valmisteluun sai kyllä uppoamaan kymmeniä tunteja aikaa 🙂
Todella halvalla olette päässeet! Oma matkustustapani on sen verran erilainen, että samoihin en millään pääsisi. Menisin nurisematta niihin satasen hotelleihin ja söisin ravintoloissa. Mutta hyvä tietää noin suunnilleen hintaluokkaa. Olen ollut Afrikassa yksityissafareilla, ja niiden hinnat ylittävät kaikki kipukynnykset. Vähän upgreidaamalla tasoa pysytään kuitenkin varsin järkibudjetissa. Täytyy todella pitää tämä mielessä, kun Afrikka alkaa seuraavaksi poltella.
Hei.
Olin mieheni kanssa 4.4-30.4 Namibiassa. Lennot oli Qatar Airways alle 600€ meno-paluu/hlö. Kaikki yöt hotellissa joista kaksi vähän parempia alle 900€ /hlö. Ei oltu muualla kuin Windhoek-Walvis Bay-Swakopmund-Windhoek. Kallein yksittäinen juttu oli oma pienoiskone lentäjineen Etosha Paniin . Päivän reissu mieheni 60v syntymäpäivänä! Perillä oli opas joka kierrätti meitä safarilla ja sitten ruokailu ja lento takaisin Swakopmundiin. Mutta oli huikea lentomatka. Kannatti maksaa.
Jos Namibiassa haluaa kiertää enemmän niin auto pitää ehdottomasti olla. Me olimme ystäviemme auton varassa.
Ruoka, juoma ym. siellä on halvempaa kuin Suomessa.
Uusiksi lähden ja sitten pohjoiseen kiertelemään.
Kiitos kommentista Leena! Nuo hinnat kuulostaa suunnilleen samalta mitä meidän kokemuksissakin. Pitkään olette onnistuneet reissaamaan suht edullisella budjetilla. Jos haluaa Etoshan puiston sisällä yöpyä niin siellä valitettavasti ainoa edullinen muoto on leirintäalue ja kaikki pitää varata todella hyvissä ajoin. Mutta pidän sitä kyllä vaivan ja rahan väärtinä ehdottomasti 🙂
Tuo lentoretki kuulostaa mahtavalta kokemukselta, usein tuollaiset once-in-a-lifetime jutut ovatkin hintansa arvoisia vaikka vähän joutuisikin kuvetta kaivamaan.
Ja ihan oikeassa olet, jos kiertämään haluaa niin ainoat järkevät vaihtoehdot ovat joko järjestetty kiertomatka tai auton vuokraaminen, julkista liikennettä Namibiassa on hyvin vähän.
Minäkin lähtisin mielelläni Namibiaan uudelleenkin vaikka aika hyvin maata tulikin kierrettyä, seuraavalla kertaa voisi vaikka piipahtaa naapurimaissakin!
Tervetuloa seuraavalla kerralla vaikka Botswanaan. Vinkkejä ja yhteystietoja paikkoihin voisi saada vaikka paikallisen nuoren naisen Enjoy Life Travel & Tours fb-sivujen kautta.
Täytyy vielä sen verran kertoa julkisesta liikenteestä että matkustimme junalla Swakopmundista Windhoekiin, for fun. Siitä oli loppupeleissä hauskuus kaukana. Matkaan menee 4-5 tuntia autolla. Me matkustimme 17 tuntia junassa. Sama kuin lentomatka Helsingistä Windhoekiin 😂. Se oli jo lähtiessä pari tuntia myöhässä ja sitten se oli pysähdyksissä välillä ym. ym. Veturi ei jaksanut vetää vaunuja ja eläimiä tiellä. Yöllä junassa oli hiton kylmä. Paikallisilla olikin tyynyt ja peitot mukana.
Tiedettiin kyllä että junamatka on extremeä mutta se ylitti kaiken mitä voi kuvitella.
Hauska kuulla junakokemuksia Namibiasta. Olenkin kyllä ymmärtänyt että julkiset eivät ole järin toimivia Namibiassa mutta tuo kuulostaa silti aika överiltä 😀 Kokemus tuokin!
Tykkäisittekö tämän tyyppisistä turisteista Suomessa?