Suomen suurin matkablogiyhteisö

Kotikoulu – 2 viikkoa takana

Korona, korona, korona. Tämä katala, leviävä virus vaikuttaa jo meihin kaikkiin jollain tapaa. En enää viitsi lukea uutisia entiseen tahtiin, sillä en halua kuulla jatkuvasti tuota samaa sanaa ”korona”. Jotenkin näiden korona-tapahtumien kuuleminen jatkuvalla tahdilla tekee lukkoja ajatusmaailmaan, joten parempi välillä sulkea koko internet tai ainakin uutisoinnit ja keskittyä johonkin ihan muuhun.. vaikka hupsuttelemaan lasten kanssa! 🙂

Sää on ollut mukavan aurinkoinen.

Ranskassa lapset ovat olleet kotikouluissa nyt kaksi viikkoa. Eilen perjantaina ilmoitettiin, että koulut pysyvät edelleen kiinni useamman viikon. Äänessä oli tällä kertaa Ranskan pääministeri Edouard Philippe. Ulkonaliikkumiskieltoa jatkettiin ainakin 15.04.2020 asti. Kouluihin ei puolestaan ole asiaa ainakaan ennen 4. toukokuuta 2020. Eli, kotikoulu jatkuu vielä ainakin viikkoja. Nähtäväksi jää riittääkö edes tuo vai tuleeko toukokuussa vielä jatkoa kotikoululle. Se jää tietysti nähtäväksi, niin kuin kaikkialla maailmassa.

Kotikoulu on suurimmalle osalle vanhemmista aivan uusi juttu. Ensimmäinen viikko oli varmasti kaikille hakemista ja harjoittelua. Kaikki tuntui epävarmalta, miten organisoida uusi päiväjärjestys parhaalla mahdollisella tavalla. Myös opettajat olivat hieman hukassa, eikä ihme, eihän heilläkään ole tällaisesta minkäänlaista kokemusta. Meidän koululla alakoululaisille annettiin kotitehtävät viikon ajalle paperilla. Koululaiset toivat kotiin mukanaan kaikki mahdolliset oppikirjat ja vihkot. Tarhakouluikäisille ei puolestaan annettu mitään tehtäviä, vaan vain ohje seurata tiedotusta tulevasta.

Ensimmäisellä viikolla alakouluikäinen lapseni teki tehtäviä ohjelapun mukaan. Hän teki tehtäviä osan itsenäisesti ja osan meidän vanhempien opastuksella. Alakouluikäinen on jo jonkin verran itsenäinen, mutta kyllä sen ikäinen vielä tarvitsee paljon opastustakin. Normaalia! Alakouluikäisellä on tietysti vielä myös paljon kysymyksiä esitettävänä, aivan normaalia pienille koululaiselle! Alakouluikäisen ei todella voikaan odottaa tekevän kaikkia tehtäviä itsenäisesti, eihän koulua tarvittaisi jos kaikki hoituisi ilman opastusta. Ensimmäisen viikon tehtävistä selvittiin ja ne lähetettiin opettajalle sähköpostitse.

Ensimmäisen viikon aikana oli hieman epäselvää siitä, että miten koulutehtävien palautus alakoulussa hoituisi. Lapsille oltiin sanottu koulussa, että tehtäväpaperit tulisi palauttaa koulun postilaatikkoon, samoin luki myös koululta tulleessa paperissa. Monet vanhemmat siis odottelivat loppuviikkoa tehtäväpapereiden kanssa, eikä kukaan lähtenyt kiikuttamaan papereita päivittäin koulun postilaatikkoon. Jossain vaiheessa viikkoa opettajalta tuli sitten koko luokalle sähköpostia, jossa hän valitteli oppilaiden palauttamattomista tehtäväpapereista. Siitäkös soppa syntyi, sillä aikarajaksi oli kirjallisesti annettu vasta maanantai 23.03.20. Opettaja kertoi yllättäen sähköpostissaan myös, että vanhempien tehtävänä olisi korjata lasten koulutehtävät.  Opettaja kertoi samaisessa viestissään, että koulutehtävät voisi toimittaa opettajalle ainoastaan sähköisesti. Ymmärrettävää, olihan ulkonaliikkuliskielto astunut voimaan! Opettaja ei tosin korjaisi papereita, koska hänellä ei ole mahdollisuutta tulostaa papereita. Ymmärrettävää, tuleehan 22 oppilaalta paljon tulostettavaa. Niin. Onhan toki ymmärrettävää, että ensimäinen kotikouluviikko on kaikille hieman kaoottinen, myös opettajalle. Mutta. Tässä kaoottisessa tilanteessa monet vanhemmat olisivat varmasti toivoneet hieman maltillisempaa äänensävyä myös opettajalta, sillä tilanne on kaikille vaikea, monellakin tapaa. No, ensimmäisestä viikosta selvittiin, joten eiköhän se tästä jatku posiitiivisin mielin! Varmasti. 🙂 Laitetaan ensimmäisen viikon ajatukset harjoittelun ja epävarmuuden piikkiin meidän kaikkien osalta.

Tarhakoulussa opettaja kokosi ensimmäisellä kotikouluviikolla oppilaiden vanhempien sähköpostiosoitteet listaksi ja alkoi laittaa aktiivisesti harjoituksia ja ehdotuksia tarhakoululaisille ja heidän vanhemmilleen. Viestit olivat positiivisia ja mukavia. Harjoitukset helposti toteutettavia eikä liian haastavia vanhemmille, jotka myös tekevät samalla töitä kotitoimistolla ja osa myös tottakai kodin ulkopuolella. Teimme tarhakoululaisemme kanssa erilaisia kirjain-harjoituksia, kuuntelimme musiikkia, urheilimme ja teimme askarteluja. Tarhakoululainen myös kokosi legoja sen kun kerkisi. Opettajalle lähetettiin sitten päivän päätteeksi valokuvia erilaisista tehtävistä ja tilanteista sähköpostilla. Opettaja vastasi joka päivä viesteihin kannustaen pikkuisia. Ihanaa! 🙂

 

Kevätkukkia. 🙂

Toinen kotikouluviikko sujui jo paremmin, kaikkien osalta. Ehkä olimme jo päässeet jotenkin rytmiin paremmin kiinni! Samoin ajatus kotona olemisesta oli jotenkin muuttunut normaaliin arkeen kuuluvaksi. Toinen viikko ei siis ollut läheskään niin ”painostava” (hieman liian voimakas sana, mutten löydä nyt parempaakaan) kuin ensimmäinen. Toinen viikko meni mukavasti koulutehtävien ja ulkoilun merkeissä. Onneksi saamme täällä Ranskassa vielä ulkoilla omassa pihassa, se auttaa arkea pienten lasten kanssa todella huomattavasti! Parin tunnin ulkoilut päivittäin palloa pelaten ja trampoliinilla hyppien virkistävät mieltä suuremmoisesti. Olemme toki tehneet muutakin; pelanneet bokkiaa, heittäneet frisbeetä, keränneet kukkia, heilutelleet naapureille, katselleet mehiläisten ilmestymistä ja paljon muuta. Ihmeesti sitä keksii tekemistä, kun ei ole vaihtoehtoa poistua omasta pihasta! 😉

 

Kotikoulu jatkuu. Nautitaan tästä kotikouluajasta lasten ehdoilla ja seurataan heidän kehitystään mielenkiinnolla. 🙂 Pysykää terveenä! Kotona on hyvä olla! Poistutaan vain välttämättömien asioiden hoitoon. Aurinkoista viikonlopun jatkoa kaikille! 🙂

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply