Japan Rail Pass – hankinta, käyttö (ja muu liikkuminen Japanissa)

Tämä postaus sisältää pikkutarkkaa tietoa Japan Rail Passista, sen hankkimisesta ja käytöstä, sekä muusta liikkumisesta Pasmo-kortilla Japanissa. Mikäli edessäsi on siis JR-passin ja Pasmo-kortin hankinta ja pienimuotoisten vinkkien etsiminen Japanissa liikkumiseen, niin onnittelut – olet löytänyt oikeaan paikkaan!

Meidän kahden viikon Japanin-reissu piti sisällään sen verran etappeja, että Japan Rail Passin hankinta oli meille luonnollinen valinta. Emme kuitenkaan hankkineet passia kahdeksi viikoksi, vaan yhdeksi viikoksi. Mutta miksi? Siitä lisää alla muutamien vinkkien kera.

Huomioithan, että juttu on kirjoitettu toukokuussa 2019.
Yritän pitää juttua ajan tasalla mikäli muutoksia JR-passiin tai Pasmon käyttöön tulee.
Tarkista aina vielä ajankohtaiset tiedot Japan Rail Passin virallisilta sivuilta ennen ostopäätöstä.

Mikä on Japan Rail Pass, mistä sen saa ja miten sitä käytetään?

Japan Rail Pass on todella kätevä liikkumisen väline Japanissa. Japan Rail Pass on junapassi, joka käy melkein kaikissa Japan Railwaysin (JR) junissa. JR-passin voi ostaa viikoksi (n. 240 €), kahdeksi (n. 380 €) tai kolmeksi viikoksi (n. 430 €) ja sillä voi liikkua valitulla ajalla rajattomasti, lukuun ottamatta Nozomi ja Mizuho -luotijunia. Vaikka Nozomi ja Mizuho eivät ole passilla käytettävissä niin ei hätää, rahalleen saa hyvin vastinetta mm. Hikari ja Sakura -luotijunissa.

Me hankimme kahden viikon matkallemme viikon Japan Rail Passit. JR-passin hankimme n. kuukausi ennen matkaamme täältä. Hirveän ajoissa JR-passin kanssa ei kannata olla, sillä se on lunastettava Japanissa viimeistään 3 kuukautta ostamisesta. Passiin on oikeutettu ulkomailla asuva henkilö, joka saapuu Japaniin turismitarkoituksissa. Esimerkiksi vaihto-oppilaaksi Japaniin lähtevä henkilö ei voi hankkia JR-passia itselleen.

Miten JR-passin ostaminen ja lunastaminen onnistuu?

Japan Rail Passin ostaminen: Homma toimi siis niin, että teimme ensin tilauksen Japan Rail Passista, jonka jälkeen vastaanotimme postissa A4 kokoiset ”JR-voucherit”, jotka saimme vaihtaa konkreettiseksi viikon JR-passiksi Japanissa sitten, kun haluamme ottaa passin käyttöön. Tilaus oli nopea ja helppo tehdä, sillä tässä vaiheessa ei tarvittu vielä mitään passitietoja. Oma nimi, syntymäaika ja arvioitu passin voimaantulopäivä riittivät. Japan Rail Pass kuitenkin aktivoituu vasta sinä päivänä, kun käyt sen lunastamassa itsellesi Japanissa, joten ei hätää, vaikka arvioitu ”date of use” ei olisikaan todellinen.

Japan Rail Passin lunastaminen Japanissa: Meidän majoitukset oli varattu Japanissa niin, että vietimme alkuajan Tokiossa. Ensimmäinen Tokio-kierroksemme kesti 4 yötä. Tämän jälkeen olimme varanneet majoituksen Kiotosta kuudeksi päiväksi ja lunastimme konkreettisen passimme Uenon juna-asemalta samana päivänä, kun suuntasimme Kiotoon. Samalla varasimme paikat saman päivän Hikari -luotijunaan ja otimme passit välittömästi kovaan käyttöön. Kun haluat lunastaa JR-voucherisi konkreettiseksi Japan Rail Passiksi, suuntaa esimerkiksi seuraaville asemille Tokiossa: Ueno, Shibuya tai Shinjuku. Tarvitset mukaasi JR-voucherin (tai voucherit) sekä kaikkien matkustajien passit, sillä henkilöllisyys tarkistetaan Japan Rail Passia lunastaessa. Kaikki vaihtopisteet löydät kätevästi täältä, Japan Rail Passin virallisilta sivuilta. Me päädyttiin vaihtamaan passit Uenon asemalla siksi, että se oli Tokion vaihtoehdoista ”kompaktein” asema ja lähimpänä sen hetkistä hotelliamme.

Entä sitten JR-passin käyttäminen ja paikkavaraukset?

Japan Rail Passin käyttäminen Japanissa: Itse JR-passin käyttö onkin sitten helppoa kauraa. JR-passilla matkustaminen ei vaadi erillisiä ilmoituksia tai paikkavarauksia, vaikka suosittelenkin paikkavarausta pidemmille matkoille. Junat ja lähtölaiturit on merkitty todella selkeästi, eikä JR-passilla matkustaessa tarvitse hirveästi pelätä sitä, että pomppaisi väärään junaan, sillä JR-passilla voi matkustaa rajattomasti siihen merkityn ajan. JR-passilla voi matkustaa myös JR-busseissa sekä yhdellä lautalla, joka on JR Miyajima, jolla pääset matkustamaan halutessasi välin: Miyajimaguchi, Hatsukaichi, Hiroshima ja Miyajima.

Paikkavarausten tekeminen Japan Rail Passilla matkustaessa: Mikäli haluat tehdä paikkavarauksia juniin, suosittelen tekemään niitä pidemmille matkoille hyvissä ajoin. JR-passilla matkustaessa ainoa paikka paikkavarauksen tekemiseen on juna-asema. Verkossa paikkavarausta ei voi tehdä. Homma toimii niin, että menet JR-lipunmyyntipisteelle (usein näissä oli Japan Rail Pass users erikseen isolla kyltillä) ja pyydät virkailijaa varaamaan matkalaisille paikat halutusta junasta.

Matkustaminen ilman paikkavarausta Japan Rail Passilla: Paikkavarauksia JR-passilla voi tehdä kuitenkin vasta, kun itse konkreettinen JR-passi on lunastettu, joten ensimmäisen käyttöpäivän paikkavarauksia voi olla hankalampi saada, sillä junat tuntuivat olevan hyvin pitkälle loppuun varattuja jo hyvissä ajoin toukokuussa. Ei kuitenkaan hätää, sillä ilman paikkavarausta voi myös lähteä reissuun. Tuolloin homma toimii niin, että ensimmäiset istuu ensin ja viimeiset jäävät ilman istumapaikkoja. Paikkavarauksettomat junavaunut on merkitty selkeästi laitureilla, eli jos laiturilla on merkitty toivottuun Hikari-junaasi ”non-reserved 1-4”, niin tiedät, että voit mennä ilman paikkavarausta jonottamaan näiden vaunujen jonoihin. Mikäli edessäsi on pitkä matka, niin suosittelen että menet jonottamaan jo hyvissä ajoin (n. 30 min) ennen junan tuloa. 15 min ennen junan saapumista non-reserved -vaunujen jonot olivat jo todella pitkiä.

Millaisilla reissuilla Japan Rail Passista on hyötyä?

JR-passin hinta on kieltämättä vähän suolainen, mutta niin on Japania pitkin viilettävien luotijunienkin hinnat. En itse ostaisi JR-passia, mikäli suunnitelmissa olisi vain pyöriä esimerkiksi Tokiossa, sillä siinä ei saa vielä rahojansa takaisin.

Koska JR-passin hinta on aika korkea, niin kannattaa vähän kurkkia junien hintoja ennen ostopäätöstä. Esimerkiksi me saimme oman viikon Japan Rail Passin hinnan hyvissä määrin takaisin, sillä viikon aikana suhasimme passilla pitkin Japania n. 500 € / hlö edestä (passin hinta n. 240 € / hlö). Reitillemme osui mm. seuraavat välit hintoineen: Tokio–Kioto– n. 200 € / hlö, Kioto–Hiroshima–Kioto n. 200 € / hlö, Kioto–Osaka–Kioto n. 50 € / hlö, Kioto–Nara–Kioto n. 20 € / hlö. Näiden lisäksi käytimme passin viimeisenä voimassaolopäivänä JR-junia Tokion sisällä, jolloin vältimme Pasmolla maksamisen. Säästöä se on pienikin säästö.

Summa summarum: vahva suositus Japan Rail Passille, mikäli matkasi vie muihin kaupunkeihin, kuin lennon saapumis- ja lähtökaupunkiin. Esimerkiksi Tokioon lentäessä ja vain Tokiossa pyöriessä JR-passi ei kannata, sillä kaupungin sisäinen liikenne kustantaa vai muutamia euroja suuntaansa.

Ps. Mikäli sinua kiinnostaa liikkuminen Naritan lentokentältä Tokioon halvalla, niin kurkista vielä alas, älä lopeta lukemista tähän!

Pasmo-kortti käy liikkumiseen kaikkialla Japanissa

Pasmo on ihme Japanin-matkaajalle. Tuolla pienellä kortilla voit maksaa juna- metro- ja bussimatkoja, ostaa kahvit kahvilasta, napata mukaasi vesipullon automaatista tai vaikka hankkia suuremmat ruokaostokset. Tarjolla on muitakin kortteja liikkumiseen, mutta omaan kokemukseeni pohjaten Pasmo oli näistä korteista monipuolisin.

Pasmo-kortin saa hankittua jo lentoasemalta automaatista, joten sen hankkiminen ja lataaminen on todella helppoa. Lataaminen tapahtuu kätevästi automaatilla, mutta varaa mukaan käteistä, sillä automaatti hyväksyy vain käteisen Pasmon lataamiseen.

Me käytimme JR-passin lisäksi vain Pasmoa matkallamme liikkumistarkoituksissa, sillä Pasmo kävi liikkumiseen kaikissa vierailukohteissamme: Tokiossa, Kiotossa, Hiroshimassa, Narassa sekä Osakassa. Minulla oli itselläni joku vanha mielikuva, että Pasmo ei olisi käynyt ihan kaikkialla Japanissa, mutta onneksi muistikuva osoittautui vääräksi: Pasmolla voi liikkua nykyisin missä päin Japania vain. Lisää Pasmosta löydät sen virallisilta sivuilta, eli täältä.

Metro- ja bussimatkojen hinnoista eri kaupungeissa en oikeastaan pitänyt sen suurempaa kirjanpitoa, sillä matkat ovat todella edullisia. Olin positiivisesti yllättynyt siitä, miten helppo Tokion metro olikaan. Vaikka linjoja ja asemia on vaikka kuinka, on kaikki merkitty niin selkeästi, ettei me menty (ihme kyllä) kertaakaan väärään metroon. Matkojen luottokaveri oli ehdottomasti puhelimeen ladattu Tokion Metrokartta, jossa linjat on merkitty väreillään erittäin selkeästi. Laitan linkin tähän, niin pääset lataamaan metrokartankin kätevästi saman postauksen kautta.

Summa summarum: käytän ehdottomasti Pasmoa myös tulevilla matkoillani Japanissa. En jaksa säätää useiden eri korttien kanssa, joten Pasmo on silläkin kätevä, että sillä voi ostaa vaikka välipalan kioskilta junalipun lisäksi.

Naritan lentokentältä Tokioon, kallista vai edullista lystiä?

Naritan lentokentältä Tokioon ja takaisin – bussilla, pikajunalla vai paikalliseen tapaan? Tämähän riippuu oikeasti vain sinusta ja itsestäsi, mutta me oltiin niin pihillä tuulella, ettemme halunneet maksaa bussista (n. 25 € /suunta) tai suolaista hintaa Narita Express -junasta (n. 30 € / suunta). Lähdimme siis seikkailemaan Naritan lentoasemalta suoraan paikallisjuniin, jotka osoittautuivatkin todella käteviksi ja edullisiksi vaihtoehdoiksi. Tarvitset tällaiseen vaihtoehtoon mukaasi vain yllä mainitun Pasmon, jonka saa ostettua jo lentoasemalta.

Meidän ensimmäinen majoituksemme Tokiossa oli lähellä Asakusan asemaa, joten saapuessa Japaniin hyppäsimme Keisei Access -junaan (Kiitos Lanttimatkojen Lotalle vinkistä <3!), joka maksoin yhteen suuntaan n. 10 €. Juna oli varmasti hitaampi kuin Narita Express, mutta myös varmasti paljon hiljaisempi. Aikaisen aamulennon jälkeen Naritasta Tokioon oli matkalla vain muutamia ihmisiä ja meidän lisäksi samaan vaunuun osui vain yksi matkalaukullinen henkilö. Juna pysähtyi useilla asemilla ennen Asakusaa, mutta maisemat olivat ihania. Tuon junan kyydissä näki kokonaan sen, miten maisema muuttuu matkalla Naritasta miljoonien ihmisten sykkivään Tokioon. Mikäli mielesi tekee tähän junaan, niin ota tästä linkki talteen. Me emme aluksi löytäneet tätä junaa, mutta kuvakaappausta sivulta näyttäessämme virkailijat tiesivät heti, mihin meidän piti mennä.

Meillä oli suunnitelmissa palata myös Keisei Access -junalla, mutta meidän paluupäivänä juna oli peruttu koko päivän ajalta. Tuijotimme taulua Asakusan asemalla hieman ärsyyntyneenä, sillä meidän piti palata säästeliäästi Asakusasta terminaaliin samaa linjaa. Matkaamme tuli siis pieni, mutta onneksi vielä edullisempi mutka, sillä virkailija neuvoi meidät Asakusasta Aoton asemalle, josta pääsimme suoralla Keisei Line Limited Express -junalla suoraan terminaaliin. Tämä juna maksoi vielä vähemmän kuin tuo ensimmäinen, sillä Aoto-Narita -väli kustansi vain n. 7,5 €. Tämä juna oli myös hitaampi ja matka kesti n. tunnin, mutta maisemat olivat sen arvoisia. Oli ihanaa nähdä vielä viimeiset palat Japanista ennen paluuta Suomeen.

Summa summarum: Naritan lentoasemalta on helppoa ja halpaa päästä pois myös muilla vaihtoehdoilla kuin kuuluisimmilla Limousine Busseilla tai Narita Express -junalla. Junat, joilla kuljimme Tokioon, eivät menneet tosin Tokio Stationille, mutta mikäli majoituksesi on esim. Uenon tai Asakusan liepeillä, on nämä paikallisjunat mielestäni fiksumpi vaihtoehto, jos siis hintaa miettii.

 

Millaisia kokemuksia sinulla on Japan Rail Passilla tai Pasmolla matkustamisesta?

Psst! Seuraathan meikäläistä ja blogia jo näissä kanavissa? Instagram: @miraorvokki, Facebook: @pondekengissa, Twitter: @miraorvokki

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Sari / matkalla lähelle tai kauas sunnuntai, kesäkuu 2, 2019 at 19:24

    Olipa todella hyvä ja yksityiskohtainen juttu tuosta junapassista. Niin haaveilen Japanista ja jos sinne matkustaa, on syytä kyllä käydä enemmän kuin yhdessä kaupungissa. Palaan siis tähän vielä.

  • Reply Minea sunnuntai, kesäkuu 2, 2019 at 22:00

    Kiitos JR-pass vinkeistä! Olen käyttänyt kyseistä passia noin 10 vuotta sitten, joten päivitetyt vinkit tulivat tarpeeseen seuraavaa Japanin reissua ajatellen😊

  • Reply Toni tiistai, kesäkuu 4, 2019 at 07:10

    Suunnittelen juuri puolisolleni kymppijuhlamatkaa kaukoitään, Japaniin ja Koreaan ensi kevääksi. Olen laskeskellut, että mikä olisi edullisinta, jos haluaisin nähdä Kansaita, Fujin ja Hiroshiman. Myös päiväbudjetti mietityttää. JR Passin hankinta on jo selvä juttu.

  • Reply Tuuli -Lumo Lifestyle keskiviikko, kesäkuu 12, 2019 at 21:56

    Meillä oli ensimmäisellä matkalla Suica-kortit, toisella mies osti Osakasta Icoca-kortin kun ei kotona ollut löytänyt omaansa. Pasmo, Suica, Icoca taitavat periaatteessa olla samanlaiset, nimi riippuu myöntäneestä yhtiöstä. Toimivat Osakassa, Kiotossa, Narassa ja Tokiossa samoin hinnoin ja kävivät myös Seven Elevenissä, Lawsonilla jne. Mutta tosiaan arvokortti on ihan must, olipa nimi mikä tahansa

  • Reply Mirka tiistai, syyskuu 10, 2019 at 10:30

    Moikka!
    Kannattaako ostaa green vai ordinary rail pass?

    • Reply miraorvokki tiistai, syyskuu 10, 2019 at 10:37

      Moikka Mirka! :) Meillä oli tuo ordinary ja koin sen vallan hyväksi. En koe, että olisin tarvinnut greeniä, koska esim. matkustusmukavuus oli todella hyvä myös ordinaryssa.

  • Reply Riku keskiviikko, syyskuu 25, 2019 at 10:32

    Miten paljon metro- ja bussimatkat maksavat Tokiossa? Toisin sanoen mikä on mielestäsi järkevä määrä mikä kannattaa kerralla ladata Pasmo-korttiin, jos viettää noin 4-5 päivää Tokiossa?

  • Reply Ritva Vasala lauantai, lokakuu 5, 2019 at 19:34

    Lähdössä Tokio-Kioto matkalle keväällä 2020. Passin hankita edessä, matkan pituus 15 pvää. Eikö Jr-passilla voinut matkustaa Tokiossa? Onko hankittava vielä erikseen Suica- tai Pasmo-kortti? Olen lukenut blogista, että lunastaessa Jr-passin Naritan kentällä saa Suican pienellä arvolla kylkiäisenä, pitääkö paikkaansa?
    Eikö Jr-passilla kannattanut matkustaa Naritasta keskustaan?
    Ritva

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.