Ravintola Nipernaadi – hitaampi ruokailukokemus Tallinnassa

Aluksi pahoittelut blogihiljaisuudesta. Tässä muutaman viikon aikana ollaan ennätetty reissulle Pietariin ja majoittamaan ystäviä Turkista sekä Ranskasta, sekä vierailemaan kotikonnuilla – aikamoista haipakkaa siis! Vielä viimeinen Tallinnapostaus ravintolaillasta, joka ei mennyt ihan putkeen.

Kotoisaa tunnelmaa Nipernaadissa

Koska sinulle on viimeksi käynyt niin että olet odottanut jotain ruokakokemusta aika paljon ja olet joutunut pettymään vähän liiaksi? Meikäläisille kävi näin Tallinnassa, lomamme viimeisenä iltana.

Majoitumme hotelli Kreutzwaldissa, jonka yhteydessä sijaitsee Ravintola Nipernaadi. Metsästin ennen reissuamme potentiaalisia ravintoloita Tallinnasta ja tämä päätyi yhdeksi testattavaksi. Olen heti ihan myyty kun ravintolaa myydään jotenkin näin: ”Ravintola Nipernaadi tarjoilee herkullista ruokaa paikallisista tuoreista kauden mauista ja raaka-aineista eri puolilta Viroa.”  Taikasana minulle on siis paikallinen, tuore sekä kauden maut, eikä tuo TripAdvisorin neljä tähteä haitannut vaikkei arvosteluja niin paljoa ollut. Hieman harmitti kun tarjusi että illallisravintola tosiaankin sijaitsee tismalleen samassa tilassa kuin aamupalahuone. Onneksi aamupala oli kuitenkin niin hyvä, ettei illallinen voi olla huonompi.. Eihän? Ravintola sijaitsee hotelli Kreutzwaldin kanssa samoissa tiloissa, joten vähän laiskempikin reissaaja ennättää sen testaamaan. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan.

Ravintola Nipernaadin tilat ovat ihanan kodikkaat ja henkivät aavistuksen maalaisromantiikkaa. Lapsille on ravintolassa pieni leikkinurkkaus. Ravintola sijaitsee maatason alla, joten kauniita maisemia täältä ei pääse katselemaan. Kellarissa on kuitenkin mukava tunnelma. Illan hämärtyessä tästä tulee vielä kotoisampi. Ravintolassa on pieniä kivoja yksityiskohtia joka puolella. Erittäin mielenkiintoiset ovat kattolamput, joiden kuvut on tehty kuppikakkuvuoista.

P1016390 P1016393 P1016394

Koputellen keittiön ovea

Aina pitäisi luottaa intuitioon. Ennen illallista pohdin, kannattaisiko pöytävaraus tehdä etukäteen  ja meidän tapauksessamme se olisi kannattanut! Pöytävarauksen johdosta ravintolan puolelta oltaisiin ehkä tajuttu että joku on todellakin tulossa syömään ravintolaan.  Saapuessamme ravintolaan oli tila ihan autio. Ennätimme jo ajatella että koko paikka on kiinni vaikkakin ovet olivat avoinna. Ajatuksissani ehdotin jo kääntymistä toisen ruokapaikan puoleen mutta samassa tuo ronski pohojalaanen kävi koputtamassa keittiön ovea. Sieltäpä asteli nainen joka oli todella hämmentyneen näköinen ja totesi:”Pöytä kahdelle, vai?”. Tässä vaiheessa olisi pitänyt jo tajuta että nyt on aika peruuttaa mutta uteliaisuus vei voiton, sillä paikkaa oli kehuttu.. Vai muistinkohan ihan väärin, ajattelin. Istahdimme siis pöytään ja meille tuotiin ruokalistat.

Alkuun saimme lämpimiä, uunituoreita sämpylöitä. Huomasin heti sämpylöiden olevan samoja kuin aamiaisella mutta illalla nämä olivat rutkasti tuoreeman makuisia ja tulihan niitä sitten popsittua nassuun suurimmassa nälässä. Onko täällä joku muukin, joka ei osaa pitää näppejään erossa alkuun tarjottavista leivistä? (Vähän kyllä epäilen että olivat marketin vakuumipakattuja mutta ei voi tuomita kun ei varmaksi tiedä.) Voi oli laitettu esille ravintolan näköisesti ja näytti erittäin nätiltä esillepanossaan.

Ruokavalikoima ja annokset kuulostivat paperilla hyviltä. Juomavalikoima oli myös paperilla runsas ja herkullinen mutta todellisuus oli vähän toinen. Tumman oluen ystävällä oli vaikeuksia tilauksessa, sillä yllättäen kattavalta olutlistalta löytyi vain kolme vaihtoehtoa kun kaikki muut olivat loppu ja tummaa olutta ei valitettavasti ollut yhtään kappaletta varastossa, eli valitseppas siinä sitten. Jotain mukamas korvaavaa löydettiin ja  kaiken oluthäslingin kruunasi tuo korea vaahtokukka. Leipien ja ruokajuomien jälkeen tarjoilija kipitti takaisin keittiöön.

P1016399 P1016403

Ei tainnut maistua?

En ajatellut sanoa mitään palvelun hitaudest, sillä tarjoilija selkeästi yritti saada vierailumme onnistumaan. En ole varma kokkasikohan myös tarjoilun lisäksi, sillä emme nähneet tiloissa ketään muuta missään vaiheessa. Jouduimme odottelemaan ruokaa tovin ja nälkä ainakin kasvoi. Onneksi olimme ottaneet vain pääruoan näin aluksi, meillähän olisi mennyt koko yö pidemmän kaavan ruokailulla. Puolisen tuntia siinä taisi venähtää ja olut väljähtää, mutta onnekseni oma annokseni oli maultaan yllättävän onnistunut. Petrin tosin, noh.. Vähän samanlainen ulkonäöltään ja maultaan kuin joku huoltsikan annos, ei jatkoon.

Testiin pääsivät:

”Miehekäs kaksikerroksinen Nipernaadi sämpylä Viron sisäfileellä, runsaalla salaatilla ja piparjuurikastikkeella, tarjoiltuna ranskalaisilla perunoilla” (16€) sekä ”Kanafilee pestorouhella ja paistetuilla vihanneksilla sinappi-valkoviini kastikkeessa” (16€)

Annokseni osoittautui yllättävän täyttäväksi enkä jaksanut aivan kaikkea ahtaa vatsaani. Koko ravintolaillan kruunasi tarjoilijan kommentti lautasia noutaessaan ja se oli: ”Voi ei, ruoka ei tainnut maistua teille?”. Yritin puolustaa annokseni makua mutta tarjoilija näytti siltä että oli jo tehnyt päätöksenä mielessään siitä, ettei minulle ruoka maistunut. Sepä sitten siitä, ei tilattu tällä kertaa jälkiruokaa. Mielestäni vallan hassu lähestymistapa kysyä etteikö ruoka maistunut, mielestäni aina parempi kysyä aina että ”Maistuiko ruoka?”.  Ikävää että tarjoilija lyttäsi aterian heti.

P1016408 P1016411

Tämän kokemuksen perusteella ravintola ei mene omassa hierarkiassani jatkoon. Onko muilla parempaa kokemusta kyseisestä ravintolasta? Entä mitä mieltä olette, kannattaako mielestänne heikolle ravintolasuositukselle antaa joskus uusi mahdollisuus ja millaisessa tilanteessa?

Psst! Seuraa meikäläistä ja blogia myös:

IG: @miraorvokki

Twitter: @miraorvokki

Facebook: @pondekengissa

Blogit.fi: Pöndekengissä

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, elokuu 2, 2016 at 14:58

    Voi ei… :D Mä aina välttelen hotellien ravintoloita just tällaisen pelossa! Mutta joskushan näitä sattuu omallekin kohdalle. On kyllä aika ylihintaista ja etenkin sitten laatuunsa nähden. :( No, tulipahan testattua, eikä tarvitse toista kertaa mennä vissiin Nipernaadiin. En kannata uusia mahdollisuuksia, jos ei oikeasti paikassa näy PALJON pontentiaalia. :P

    • Reply miraorvokki keskiviikko, elokuu 3, 2016 at 11:33

      Mäkään en ole mikään suuri hotellin ravintola-fani ja tällä kertaa sai taas kokea karvaasti sen että eiiiiii nää ole mun juttuja. Tuskin kenenkään tällaisella kokemuksella. Harmittaa kun odotti niin paljon! Potentiaalia ei taida olla enää joten annetaan olla ja katsellaan tulevaisuudessa uusia paikkoja :)

  • Reply Maarit Johanna keskiviikko, elokuu 3, 2016 at 12:33

    Oh… Ihan kamalaa jos tarjoilijalla on oletusarvona, että nyt tuli kyllä surkiat annokset vietyä ja varmaan oli pahhaa ja ette viihtyneet. Jos olis ollut hyvä asiakas, niin olis voinut sanoa, että juu ei ollut mistään kotoisin, rahat takas :D
    Harmi miten huono kokemus!

    • Reply miraorvokki keskiviikko, elokuu 3, 2016 at 13:22

      Jäi ihan surkee mieli siitä että oletusarvo oli tosiaan tällainen! Ei taida tarjoilija viihtyä työssään jos oletusarvo menee näin. Mä oon maailman surkein reklamoija ja joskus on kyllä tehnyt mieli koittaa ”Ei ollut mistään kotoisin, rahat takaisin”-tekniikkaa mutta vielä on jäänyt vain ajatuksen tasolle :D Katsotaan jos joskus uskaltaa!

  • Reply IKILOMALLA sunnuntai, elokuu 7, 2016 at 11:25

    Kuulostaa kyllä tosi flopilta kokemukselta! Voi harmi! Yleensä kun odottaa joltain ravintolasta isoja, tulee ne pienetkin virheet huomattua helpommin. Tässä niitä taisi tulla kyllä vähän turhankin monta. Ei jatkoon! Autio ravintola toimii omalla kohdalla usein merkkinä, että ei kannata jäädä. Ihme että suositukset olivat hyvät tällaisessa paikassa.

    Titta

    • Reply miraorvokki sunnuntai, elokuu 7, 2016 at 11:45

      Ihmettelen myös että törmäsin ihan hyviin kokemuksiin! On tainnut taso vähän laskea avaamisen jälkeen… Liian monta virhettä tosiaan :)

  • Reply Heli sunnuntai, elokuu 7, 2016 at 13:01

    Voih, harmillinen kokemus. Tämä tarina vahvistaa taas sitä johtopäätöstä, että ravintolaelämyksessä palvelukokemus on vähintään yhtä tärkeä osa kuin itse ruoan maku ja laatu….

    • Reply miraorvokki sunnuntai, elokuu 7, 2016 at 13:43

      Kyllä! Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mahtava palvelukokemus voi pelastaa vähän kämäisemmänkin ruoan :)

  • Reply Veera sunnuntai, elokuu 7, 2016 at 16:49

    Ääh miten tylsää, ettei kaikki mennyt ihan putkeen. Itse olen skeptinen jumittaja eli en testaile pahemmin uusia vaihtoehtoja, joten heti kun löytyy joku hyvä syömäpaikka, niin sitä ei vaihdeta. :D

    • Reply miraorvokki tiistai, elokuu 9, 2016 at 07:56

      Mäkin olin joskus skeptinen jumittaja! :D Ja olen hirveen kova tuomitsemaan ravintoloita pelkästään ulkomuodon perusteella.. Usein osuu kohdalle ihania helmiä mutta sitten on tääs näitä..

    • Reply miraorvokki tiistai, elokuu 9, 2016 at 07:56

      Mäkin olin joskus skeptinen jumittaja! :D Ja olen hirveen kova tuomitsemaan ravintoloita pelkästään ulkomuodon perusteella.. Usein osuu kohdalle ihania helmiä mutta sitten on tääs näitä..

  • Reply Helinä sunnuntai, elokuu 7, 2016 at 21:45

    Ei tuossa nyt ihan hirveästi ollut sellaisia elementtejä, jotka voisivat lupailla paremmasta ensi kerrasta..? Ei jatkoon! :)

    • Reply miraorvokki tiistai, elokuu 9, 2016 at 07:59

      Ei jatkoon! Vähän ehkä aluksi harmitti kun odotti suurempia ja olis voinut toivoa uutta mahdollisuutta.. Mutta eipä taida raaskia uhrata aikaansa :)

  • Reply Erja/ Andalusian auringossa- ruokamatkablogi tiistai, elokuu 9, 2016 at 22:26

    Noilla ”sesongin paikallisesti tuotetuilla tuotteilla” ratsastaa toki suurin osa Tallinnan ravintoloista, mutta tuo kokemus ei kyllä näyttänyt eikä kuulostanut kovinkaan innovatiiviselta ja mieleenpainamisen arvoiselta :-/ Ikävä homma.

    Edellisen Tallinnanreissun ravintolakokemusten asiakaspalvelu oli kautta linjan poikkeuksellisen hutiloivaa meilläkin – jopa aikaisemmin todella hyviksi havaituissa osoitteissa…

    • Reply miraorvokki keskiviikko, elokuu 10, 2016 at 14:31

      No onpas nyt ollut surkeiden sattumusten sarja! Aika ikävää että hyväksi havaittu osoite osoittautui tällä kertaa pettymykseksi. Ja tosiaan sesongin tuotteet tuntuu olevan Tallinnassa todella hot juttu.. Eli aina ei ole luottaminen kaikkeen :D

    • Reply miraorvokki keskiviikko, elokuu 10, 2016 at 14:31

      No onpas nyt ollut surkeiden sattumusten sarja! Aika ikävää että hyväksi havaittu osoite osoittautui tällä kertaa pettymykseksi. Ja tosiaan sesongin tuotteet tuntuu olevan Tallinnassa todella hot juttu.. Eli aina ei ole luottaminen kaikkeen :D

  • Reply Anna / Tämä matka -blogi torstai, elokuu 11, 2016 at 10:10

    Meillä oli Tallinnasta ihan yhtä surkea kokemus. Ribe nimisen paikan pitäisi olla todella laadukas ja hyvä, mutta höpsistä. Meni kyllä herne nenään palvelusta ja laadusta. Toiset ovat saaneet tästäkin ravintolasta hyvää kokemusta, mutta minä en kyllä sille enää utta mahdollisuutta anna.

    • Reply miraorvokki lauantai, elokuu 13, 2016 at 12:20

      Voi rähmä! :/ Tallinna on kyllä nyt näyttänyt paljon hyviä ja huonoja puoliaan eikä niinkään niitä neutraaleja. Ribestä olen kuullut myös hyvää mutta näemmä niitä toisiakin kokemuksia on! Onneksi niistäkin kuitenkin puhutaan ettei kaikki ole aina niin upeaa ja huikeaa :)

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.