Subscribe & Follow

Viimeinen päivä Ponta Delgadassa

Huomasin, että jääny yksi postaus kirjoittamatta Ponta Delgadasta. Sopivasti tämän kirjoitan, ennen huomenna alkavaa lomaa. Tää loma tulee tarpeeseen ihan totaalisesti. Lennetään tosiaan huomenna aamusta Portoon ja ollaan kaksi yötä siellä, jonka jälkeen matkustetaan Reguaan Douron laaksoon yhdeksi yöksi ennen kuin palataan sitten takaisin Lissaboniin. Vaikka lento on heti aamulla 7.55 niin ei haittaa edes nousta puol 6 ylös kun tietää että se on lomaa varten.

20160109_133146

Maanantai oli viimeinen päivä Azoreilla. Olin varannu loman niin, että oltais siellä kun mulla on synttärit niin ei tarvi sen kummemmin niitä juhlia kun ei edes ole paikalla. Ja halusin, että maanantai olis rento eikä suunniteltu sen tarkemmin mitään. Niinkuin ei muillekkaan päiville. Sato vettäkin taas niin mentiin vain kiertelemään ostoskeskusta, josta mukaan lähti uudet kengät ja alusvaatteita. Suunnitelmissa oli käydä illalla kalaravintolassa syömässä joten muu päivä vain käveltiin ja kuvailtiin paikkoja ja otettiin taas päiväunetkin. Tämmösiä mun lomat yleensä on. En suunnittele niitä sen tarkemmin. Ainoastaan jos paikassa on jokin tietty asia mitä varten sinne matkustan niin siellä haluan käydä. Kuten Puolassa oli Auswitch, jossa kävinkin. Siitä voisin muuten kirjoittaa seuraavaksi. Vaikka siitä matkasta yli vuosi niin ei se unohdu.

20160109_133649

Meidän hotellin vieressä oli värikkäin talo mitä oon nähny pitkään aikaan. En vaan ymmärrä sen tarkoitusta, se oli keskellä toisen talon parkkipaikkaa. Lieköhän sitten jokin nuorisotalo?

20160110_134321

20160110_134324

Ponta Delgada oli tosi hiljanen vaikka oli keskipäivä. Voin kuvitella miten paljon tuolla on vilskettä keskikesällä. Meidän kalaravintolankin kanssa kävi niin, että vaikka niiden omilla nettisivuilla luki, että se on auki niin lopulta kun sinne päästiin niin suljettuhan sekin oli. Lähdettiin käveleen takas hotellille päin kun oltiin kaupungin toisella laidalla. Päätettiin, että mennään johonkin kivaan paikkaan syömään mikä tulee vastaan ja tiedättekö mikä tuli vastaan. SUSHI BUFFET! Oon opettanu Michaelinkin himoitseen sushia niin ei ois voinu parempaa ravintolaa löytyä. Ja vieläpä mun synttäriateria, jonka Michael makso. Yhdet oluet ja hirvittävä määrä sushia. Ja se oli jossain sivukujalla minne päädyttiin ihan vahingossa.

20160110_135122 20160110_144112

Tykkäsin ihan valtavasti Azoreiden rakennustyylistä ja väreistä. Valkosta ja mustaa ja sitten saatto yhtäkkiä ilmestyä värikkäitä taloja. 20160111_140102 20160111_152620

Talot muutenkin oli hieman vanhoja ja alko rapistumaan. Ikkonakarmeissa kasvo ruohoa ja köynnökset oli vallottanu aitoja ympäriinsä. Ponta Delgada oli kuin puoliksi hylätty kaupunki.

20160111_152827

Kirjoja rakastava ihmisenä tää asia oli iloinen asia. Kun pyörittiin takas hotellille sushibuffetin jälkeen löydettiin kaupungista minikirjasto vanhasta puhelinkopista. Miten hieno idea! Jostain syystä en usko, että tämä toimis Suomessa. Se hajotettaisiin yhdessä yössä ja kirjat tuhottais. Se on kumma mihin suuntaan Suomi on menossa yhä enemmän.

20160111_195209

Mutta kannattaako Azoreille lähteä? Kyllä, kyllä kannattaa. Mutta kesäkuukausina ja kannattaa vuokrata auto. Ilman autoa ei saarella pysty kulkemaan koska bussit kulkee niin harvoin ympäriinsä. Myös pyöräily onnistuu, koska saari on päästä päähän n.140km tietääkseni, saatan olla väärässäkin. Ponta Delgadassa ei kovin paljon tekemistä ja nähtävää ole, joten siellä ei kannata viipyä kuin muutama päivä kuten mekin tehtiin. Sen jälkeen kannattaa vieraille muutamien kymmenten kilometrien päässä olevilla kuumilla lähteillä ja luonnonpuistossa. Kummassakaan me ei päästy käymään ja ei varmaan edes olisi kannattanutkaan lähteä sinne näillä sateilla mitä niskaan lomalla saatiin. Mutta meille tää loma pääasiassa olikin vain työstä irti pääseminen ja rentoutumisloma, jossa vain syötiin ja nukuttiin ja pussailtiin ja halailtiin.