Afrikan Pikavuoron Päätöspäivä 6.3.2015

Perjantaina oli tiedossa Afrikan pätkän viimeinen ajopäivä Gizasta Aleksandriaan. Ennen noin 200 kilometrin taittamista kävimme kuitenkin tutustumassa nähtävyyksiin.

Gizassa Kairon eteläpuolella sijaitsee Egyptin tunnetuimmat pyramidit. Suurin ja kuuluisin niistä on Kheopsin pyramidi. Antiikin aikoina se kuului Maailman Seitsemään Ihmeeseen. Pyramidit on rakennettu noin 2550 eaa. Se kuinka nämä valtavat kiviset hautamuistomerkit on rakennettu, ihmetyttää tutkijoita edelleen.

Pääsylippu alueelle maksoi aikuiselle 80 Egyptin puntaa eli noin 10 euroa. Kansainvälisellä opiskelijakortilla tiketti irtosi puoleen hintaan. Pyramideissa on mahdollista vierailla myös sisällä. Isoimpaan pyramidiin lippu maksoi aikuiselta 200 (noin 24e) puntaa, opiskelija sai tämänkin 100 puntaan. Pienempään Mykerinoksen pyramidiin pääsymaksu oli aikuiselta 40 puntaa (n.5e) ja opiskelijalta 20 puntaa. Melko perushintoja nähtävyyksistä. Lipunmyynnissä tosin olisi ollut toivomisen varaa. Alueliput sai yhdeltä luukulta, mutta liput sisälle pyramideihin joutui jonottamaan toiselta luukulta. Sujuvuuden nimissä olisi kätevää, jos kaikki liput voisi ostaa yhdellä jonottamisella.

Kheopsin pyramidin kivilohkareet painavat keskimäärin 2,5-5 tonnia.

Kheopsin pyramidin kivilohkareet painavat keskimäärin 2,5-5 tonnia.

Alueelle saavat ajaa myös autot ja turistibussit. Jollain tavalla moottoriajoneuvot historiallisella alueella häiritsivät.

Alueelle saavat ajaa myös autot ja turistibussit. Jollain tavalla moottoriajoneuvot historiallisella alueella häiritsivät.

Sitkeä pappa sai meidät houkuteltua kyytiin ajettuaan ensin pitkään vieressämme. Hänen hevosensa oli hyvin hoidettu. Hän myös totesi yhdestä eläinparkaa hakanneesta miehestä "not a good man".

Sitkeä pappa sai meidät houkuteltua kyytiin ajettuaan ensin pitkään vieressämme. Hänen hevosensa oli hyvin hoidettu. Hän myös totesi yhdestä eläinparkaa hakanneesta miehestä ”not a good man”.

Alue itsessään on melko laaja. Sen pystyy kävelemään, mutta aikaa, vettä ja aurinkosuojaa kannattaa varata runsaasti. Mikäli käveleminen ei kiinnosta, hevos- ja kamelikyydin tarjoajia riittää riesaksi asti. Osa eläimistä näytti todella nälkiintyneiltä ja kaikin puolin huonosti hoidetuilta. Osa hevoskärryjen ajajista myös piiskasi eläimiään armotta. Suosittelenkin kärrykyytiä harkitsevaa valitsemaan kuljettajansa tarkoin. Hinnasta kannattaa tinkiä ja varmistaa moneen kertaan mitä se kaikkea sisältää. Useat kuljettajat vaativat lisämaksuja kyydin lopuksi ties millä verukkeella.

Kävimme ensin tutustumassa suurimpaan pyramidiin. Pyramidien sisällä valokuvaaminen on kielletty. Saimme aikaan aikamoisen väittelyn kameran ulkopuolelle jättämisestä. Emme halunneet jättää kalliita laitteitamme tasolle jota ei valvottu millään tavalla. Kysyimme riittäisikö jos jättäisimme kameroiden akut ulkopuolelle, jolloin laitteet ovat toimintakyvyttömiä. Se ei vartijoille sopinut. Kummallista kyllä sisälle sai viedä kamerapuhelimet ja tabletit. Niillä kuvaaminen ei myöskään ole sallittua, mutta jostain käsittämättömästä syystä ne sai ottaa mukaan. Loppujen lopuksi yksi meistä jäi ulkopuolelle kameroiden kanssa odottamaan sillä välin kun muut vierailivat sisällä.

Pyramidi oli kuuma ja ahdas. Varsinaiseen hautakammioon tuli kiivetä puusta rakennettua luiskaa pitkin. Kheopsin pyramidilla on korkeutta lähes 140m, joten sisäpuolella noustu matka oli useita kymmeniä metrejä. Ajoittain kulkuväylä oli niin matala, että joutui kulkemaan kyyryssä. Hautakammio itsessään oli vain iso korkea huone, jossa oli kiviset, koristeettomat haudan jäänteet. Kaiken kiipeämisen ja hikoilun jälkeen oli pakko kysyä ääneen ”tässäks tää ny oli?”. Ei ihan hintansa väärti, mutta tulipahan käytyä.

Pyramidien rakennustavasta on esitetty erilaisia teorioita antiikin ajoista saakka. Tähän päivään mennessä stä ei ole yksimielisesti pystytty todistamaan.

Pyramidien rakennustavasta on esitetty erilaisia teorioita antiikin ajoista saakka. Tähän päivään mennessä stä ei ole yksimielisesti pystytty todistamaan.

Hälytyskulkuneuvo valmiina toimintaan.

Hälytyskulkuneuvo valmiina toimintaan.

Pienempi Mykerinoksen pyramidi oli sisältä kiinnostavampi. Siellä laskeuduttiin alaspäin samanlaista kulkuväylää pitkin. Molemmissa oli yhtä kuuma, mutta pienemmässä pyramidissa ei tarvinnut kyyristellä. Huoneita oli useampia ja vaikka niissä ei ollut juuri mitään, niissä oli enemmän fiilistä. Myös vartija oli mukavampi. Hän laittoi meidät vain lupaamaan ettemme ota kuvia sisällä. Ulos tullessa kysyimme haluaako hän nähdä muistikortin sisällön. Häntä kiinnosti kuitenkin enemmän siviilisäätymme kuin se kuvasimmeko vaiko emme.

Pyramidialueelta näkee myös Gizan sfinksin. Sfinksit ovat ihmispäisiä hirviöitä, joilla on yleensä faaraon kasvot ja leijonan ruumis, joka korostaa henkilön voimaa ja mahtia. Gizan sfinksi on noin 20metriä korkea ja 73,5 metriä pitkä. Tarkkaa rakentamisaikaa tälle massiiviselle monoliittiveistokselle ei tiedetä. Näky pyramideja vasten oli melko vaikuttava, vaikka eroosio ja useat tuhoamisyritykset ovatkin veistosta vahingoittaneet.

Eroosio kuluttaa sfinksiä ja siitä irtoaa jatkuvasti suuria paloja. Sitä on aikojen saatossa vahingoitettu myös virheellisellä konservoinnilla.

Eroosio kuluttaa sfinksiä ja siitä irtoaa jatkuvasti suuria paloja. Sitä on aikojen saatossa vahingoitettu myös virheellisellä konservoinnilla.

Kippari Laine ajoi kuin ajoikin Kapista Kairoon, vaikka monet reissun onnistumista epäilivät.

Kippari Laine ajoi kuin ajoikin Kapista Kairoon, vaikka monet reissun onnistumista epäilivät.

Nähtävyydet katseltuamme lähdimme ajamaan kohti Aleksandriaa. Ilmassa oli viimeisen etapin haikeutta, mutta samalla myös helpotusta. Tie onneksi oli hyvää ja noin 200 kilometrin matka sujui jouhevasti. Ajokki kulki suurempia oikeuttelematta eikä liikennekään ollut yhtä kaaottista kuin Kairon läheisyydessä.

Saavuimme Aleksandriaan illansuussa ja majoituimme viiden tähden hotelliin. Afrikan Pikavuoro päättyi samana päivänä (6.3.) kuin ensimmäinen Pikavuoro neljä vuotta aikaisemmin. Auringon laskiessa Välimeren rannalla nostimme maljan uskomattomalle ja unohtumattomalle seikkailullemme.

Tänään soi: M83 – Midnight City

__

Last day of African Pikavuoro

On Friday we had 200 kilometers to go from Giza to Alexrandia. Before we hit the road, we went to see the pyramids.

Tickets to the area cost 80 Egyptian ponds (about 10 euros). We wanted to go inside the pyramids so we had to buy extra tickets for those. The Great Pyramid was also 200 pounds and the smaller one The Pyramide of Menkaure was 40 pounds from adult (about 5 euros). With international student card all these ticket were half the price. Stupid thing was that you couldn’t buy all the tickets from the same counter. First you bought the area ticket and then waited in another line to get the tickets to inside.

The area itself is quite big. It is possible to explore it by foot, but it’s advisable to take enough time, water and sunscreen with you. You can also rent a horse carriage or a camel. But if you do make sure that the animal looks healthy and the drives treats it with respect. Some of the animals look very mistreated and the drivers beat them with sticks. And make sure that the price you negotiate will keep in the end. They tend to make extra charges when you hop off.

We went to visit the Great Pyramid first. They didn’t allow cameras inside. But they DO ALLOW camera phones and tablets. I just don’t get it. If no photos is the policy why in the world they let camera phones inside???? We got into an argument with the guards because they wanted us the leave the cameras outside to a place that nobody was monitoring. We didn’t want to leave our expensive equipment outside. So we had to leave one out with the cameras and go inside in a smaller groups. I also have to point out that the guards were very rude when they talked to us. Not a good advertisement to Egypt.

The pyramid itself was hot and narrow. We had to climb tens of meters inside. When we reached the main gallery we were like is this it? There was only a big room with a little peace of the coffin left. Not worth all the hassle and sweating and money, but now we can say been there.

The smaller one was more interesting and nicer. There were more than one room, and you don’t have to crawl inside that. Also the guard was nicer and he just wanted us to promise that we don’t take pictures inside. He didn’t even wan to check our cameras when we got out. He was more interested if we were married or not.

In the same area there is also the famous Sphinx of Giza. It’s about 20 meters high and 73,5 meters long. It has a face of a human and body of a lion. Nobody nows for sure when it was build. It has suffered during centuries and erosion is destroying it more everyday.

After we finishes with the sights we hit the road one more time. The road was good so the drove went fast. We felt sad and relieved at the same time. When the sun set by the Mediterranean sea we toasted for our unbelievable and unforgettable journey. African Pikavuoro has ended.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Olle Eriksson 8.3.2015 at 21.16

    Kunnioitettava saavutus!

  • Reply Hanna T. 8.3.2015 at 22.01

    Onneksi olkoon Jani, Ajokki ja koko porukka! Odotan pienellä haikeudella reissun päättymistä Saloon Vappuna ;( Olen seurannut Pikavuoroa ihan siitä asti kun se lähti Suomesta liikkeelle v.2010.

  • Reply mummi70 12.3.2015 at 10.47

    Hyviä selviytyjiä olette! Onnittelut kipparille ja koko porukalle! Kiitos upeasta blogista, tuntui kuin olisin ollut mukana. Olen seurannut ”vanhan rouvan” matkoja ”Pikabussi Bangkokiin” lähdöstä alkaen.

  • Reply Anu Vaheristo 14.3.2015 at 23.49

    Kiitos kaikille! Olotila on sanoinkuvailematon! Tätä seikkailua ei taatusti unohda koskaan. :)

  • Leave a Reply