Suomen suurin matkablogiyhteisö
Kazakstan Venäjä

Matkailun psykologiaa syvällä Venäjällä

17.1.2011

Näitä hetkiä varten sitä eletään ja ollaan.

Joskus matkamiehen tien varrelle tulee hetkiä, jotka saavat miettimään koko matkailun motiiveja.

Kun on esimerkiksi jonottanut kantonilaisella juna-asemalla kiinalaisen uudenvuoden aikaan kahdeksan tuntia turhaan junalippua, lusinut kambodzalaisessa minibussissa jalat suussa koko päivän ajelemalla kahtakymppiä perunapellon ja sotapommitusalueen epämuodostunutta ristisiitosta muistuttavalla maantiellä, maannut viikon kuumeessa Katmandussa muiden trekkaustarinoita kuunnellen tai viettänyt ufalaisen tienvarsimotellin pihalla yö bussissa, jonka sisälämpötila laski paikoittain pakkasen puolelle, sitä kysyy helposti itseltään, onko tämä kaiken vaivan arvoista.

Reppu selässä maailmalla seilatessaan kun ei ole matkaopasta, jolla valittaa, jos hotellin aamiaisella tarjottiin keitettyjen kananmunien sijasta kokkelia. Ainoa, jolle voi reklamaation osoittaa, löytyy katsomalla hostellin vessan törkyiseen peiliin.

Viime yö siis oli varsin arktinen kokemus, vaikka bussin sisälle oli viritetty lämmintä ilmaa höökivät puhaltimet. Pakkanen valahti kuitenkin yön aikana lähes 30:een, ja lämmittimien sähköjohtoviidakossa oli jokin heikko lenkki, joka petti yön aikana. Vasta webaston avulla saatiin bussiin sisälle ihmisen hyvinvoinnin kannalta olennaista lämpöä.

Osa porukasta toki yöpyi motellissa, mutta allekirjoittanut ja suurin osa muistakin päätti säästää muutaman euron majoittumalla ikiomaan liikkuvaan hotelliimme. Se ei osoittanut kovin vahvaksi peliliikkeeksi.

Yö oli kuitenkin hyvä muistutus siitä, ettei matkailussa ole kyse länsimaalaisen pullanaaman nautinnon maksimoimisesta. Maailma on sellainen kuin se on, myös huonoine puolineen, ei turistien tarpeita varten rakennettu teemapuisto. Joskus tämä tarkoittaa myös sitä, ettei matkalla ole hauskaa.

Mutta kun viimein virittää riippumattonsa autiorannalle, löytää intialaisen pikkukaupungin sivukadulta täydellistä masala dosaa pyöräyttävän ravintolan tai katselee kaikessa rauhassa talvisen Venäjän ylle nousevaa tulipunaista aurinkoa, kaikki hiki ja kyyneleet, jotka sinne päästäkseen on tarvinnut vuodattaa, pyyhkiytyvät silmänräpäyksessä pois.

Jäljelle jää vain tunne, että on vapaa ja voi tehdä mitä haluaa.

Tänään Pikavuoro pysähtyi Troistkin rajakaupunkiin, josta Kazakstaniin on matkaa noin 20 kilometriä. Aamulla lähdetään hyvin aikaisin rajalle sekoilemaan virkamiesten kiusaksi papereiden ja bussin kanssa.

Illalla päästiin myös nautiskelemaan varsin harvinaisesta herkusta, nimittäin saunasta. 500 ruplalla sai maksimissaan yhdeksän henkeä koko saunaosaston uima-altaineen käyttöön tunniksi. Emmekä siis edes olleet hotellin asikkaita. Eilisen bussiyön jälkeen saunan ja pulahtelun yhdistelmä oli vettä aavikolle eksyneelle.

Tästä on hyvä jatkaa.

Jääkahvi on uusi venäläinen hittituote.

Aamuinen poseeraus jossain Simin kylän laitamilla. Jos liikutte siellä päin, niin tilatkaa kylän ainoasta ravintolasta blinejä aamiaiseksi.

Tuomas kuuli paikalliselta rekkakuskilta, että Astanaan menee etelää kohti hyvä oikoreitti.

Kyl maar aamukaffet tekee hoplaa.

Lähellä Kazakstanin rajaa ei kannata jäädä hankeen makoilemaan, sillä seuduilla liikkuu vaimoa vailla olevia kamelifarmareita.

Siperian-miehet Jani ja Mikko.

Tuula ja Eeva kaverikuvassa.

Jani joutui miesten töihin. Tuloksena kellistyi pohjasta pellinpala, joka oli vaarassa puhkaista koko renkaan.

Seuraava reissu sitten kuvan etualan ajoneuvolla.

Melko tyypillinen venäläinen maantie välillä Moskova-Ufa: yksi kaista molempiin suuntiin, leveät ja hyvät reuna-alueet, mutta ajoittain pahojakin kuoppia, joiden vuoksi ajonopeus on matala. Kunnollista tietä, jossa bussilla pääsee ajamaan 70-80 kilometriä tunnissa, on vain satunnaisia pätkiä.

Tuomas alias Eräkoira löysi Venäjän maaseudulta lajitoverin.

You Might Also Like

89 Comments

  • Reply Martti Salomaa 17.1.2011 at 20.47

    Hyvä ja mielenkiintoinen matkakirjoitus. Jatka samaan malliin.

  • Reply seonmoro 17.1.2011 at 20.54

    O’boy!! Kiitoksia!! Upeita kuvia, kirjoitus mielenkiintoinen….

    Btw: toivon suoraan kysymykseen suoran vastauksen, reportteri Tero:
    Kirjoitatko näitä juttuja vasta paikanpäällä kun pääset nettiyhteyteen vai kirjoitatko talteen matkan varrella?

  • Reply seonmoro 17.1.2011 at 21.04

    Hahahaaaa, lisää ihania kuvia, suurkiitokset!!! <3

    • Reply mamma 17.1.2011 at 21.15

      Kiitos,on ihana seurata matkaanne!!

  • Reply morjensta 17.1.2011 at 21.21

    Ompas hienoja kuvia, kerta kaikkiaan, kiitosta vaan hurjan paljo. Siellä rajallako nyt ootta? Toivotaan että kaikki menee hyvin ja pääsette huomenissa jatkamaan matkaa ilman mitään kommervenkkejä.

  • Reply Marppa 17.1.2011 at 21.23

    Aivan mahtavia kuvia, olisi mahtavaa olla matkassa mukana. Matkaanne on mahtava seurata, kiitos blogin tiheän päivittämisen. Tsemppiä jatkoon, toivottavasti rajan ylitys sujuu aamulla hyvin!

  • Reply seonmoro 17.1.2011 at 21.26

    Haluan esittää kiitokseni noille matkalaisille, jotka ovat nyt sitten suostuneet (uhrautuneet kenties – ainakin joidenkin tämän palstan kommentoijien mielestä) kuviin, aivan ihania kuvia, kiiiiiiitoooooss!!!! Kaikkea hyvää teille kaikille matkassa mukana oleville, niin reportterille kuin matkalaisille ja eritoten kuljettajalle!!!!!!!!! :))))))))

  • Reply annie 17.1.2011 at 21.28

    Pakkasesta helteeseen, ajatella yli 60 asteen lämpöeroja kohtaatte matkallanne. Kait on huopikkaat ja bikinit mukana…..Hienoja pakkaskuvia aamunsarasteessa. Oli varmaan upeeta päästä saunomaan. Hyvää matkaa! Ihana seurata tätä teidän seikkailua!

  • Reply Lasse 17.1.2011 at 21.28

    Hyva rapsa ja hyviä kuvia.

    Bussia saisia näkyä kuvissa vaikka vähän useammin, Kazakstanin aroilta kuva ajokki royalista toivottu.

    Toivottavasti rajalla menee huomenna kaikki nappiin ja pääsette ongelmitta kohti uusia seikkailuja.

    T: Lasse

    Ps. Janilla asiallinen takki tien päällä.

  • Reply Riku 17.1.2011 at 21.33

    Loistava kirjoitus ja maanmainioita valokuvia. Kiitos. Onnea matkaan ja etenkin huomiselle rajanylitykselle! Terkut janille :)

  • Reply mustamakkara 17.1.2011 at 21.39

    No pitihän sitä tänne tulla kommentttii antamaan kun toi yks muija käski. Oon mä kyl oikeestaan vähä jo kattellu näitä juttuja jonkin verran mut hei: oikeesti hieno homma, ei kaikki tohon pysty – ei todellakaan. Ei voi muuta ku lippaa nostaa kaikille jotka on tuolla mukana, voi veeeeeeeeee kumpa itekkin pystyis oleen siel ,

  • Reply seonmoro 17.1.2011 at 21.56

    Suosittelen kaikille: kannattaa lukea juttuja tuolta navigointipalkin Media –osuudesta, ehdottomasti ainakin kuljettaja-Janin haastattelu (Salonjokilaakso 30.12.2010), antaa hyvin pohjaa ja lisävalaistusta matkan seuraamiseen.

    Nyt vaan tosiaan reportterille sitä kaivattua ryhtiä – ja annettujen hyvien neuvojen mukaan ottamista – matkablogin tekemiseen (nimenomaan päivittäiseen sisältöön – sen jokainen ymmärtää ettei postausta tänne saa kaikkialta laitetuksi eikä sitä odotetakaan), että tulisi reissulle lisää sponsoreita eikä idean isällä, kuljettaja Jani Laineella, jäisi kassa miinuksen puolelle.ss

  • Reply seonmoro 17.1.2011 at 22.09

    Minulle on syntynyt jonkinlainen käsitys tästä eripurasta tällä palstalla: he jotka ovat kritisoineet reportteria vs. he jotka ovat ilmeisesti matkalaisten läheisiä. Eli aivan turha eripura. Ensinnäkin me, jotka olemme kritisoineet raportointia blogiin, olemme kritisoineet ainoastaan matkaan erikseen hankitun toimittajan toimintaa – emme tietenkään ole vaatineet yhtään mitään näiltä ns. normimatkalaisilta, jotka ovat teille kovin monille täällä seuraaville ja kommentoiville hyvinkin läheisiä.

    Olenkohan yhtään lähellä totuutta?

    Sitä paitsi ei kukaan varmasti halua kenellekään mitään pahaa – kaikki se kritiikki, mitä täällä on reportteria kohtaan esitetty, on tehty vain ja ainoastaan sitä silmälläpitäen, että meidän kaikkien blogin seuranta olisi mielekkäämpää ja antoisampaa – ja samalla myös tämä ko. reportteri voi oppia paljonkin uutta omalta alaltaan.

    • Reply mustamakkara 17.1.2011 at 22.20

      Just tommosta mäkin kelasin, mut eihän toi nyt oo juttu eikä mikää – .. . sinänsä vaikka voihan se jollkkin ottaa aika koville jos ei just MUN idea etene tai jos EI JUST mun juttu mene eteenpäin……Ihan sama juttu tässä että jos joku no body sanoo jotakin viisasta niin eihän sitä TODELLAKAAN voi hyväksyy!!!!!!!

  • Reply reiska 17.1.2011 at 22.10

    Missä Janin talvihaalarit ? Eikö ole vielä tarpeeksi kylmä? Raatalassa on ihan vesikeli, eikä aurinkorannat häämötä puoleen vuoteen. Teillä sentään toivo paremmasta. Terveisin Reiska & Aila

  • Reply ilpo55 17.1.2011 at 22.13

    Kiitos todella paljon blogin päivityksestä, mukava ”tarina” ja hienot kuvat. Hattua nostan myös minä teille kaikille mukana oleville. Turvallista matkaa ja pitkää pinnaa, toivottavasti Ajokki ja Mesen ”rötkötin” (sori) kestää, sitä toivon.

  • Reply kaju 17.1.2011 at 22.16

    Paikallisia kuvia löytyy, kun näpsäyttää kartan vasemmassa alareunassa olevaa Google Maps kuvaketta ja aukeavassa kartassa painaa ylhäällä ” lisää KUVAT ”.

    Tässä linkissä näyttää olevan viime kesältä kuvia:
    http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/37062916.jpg

    Toki reissukuvat ovat PALJON mielenkiintoisempia!

    • Reply NeMo 17.1.2011 at 22.26

      seonmorolle: Sehän on juuri niin, että ne joilla on tuttuja tai sukulaisia siellä, katsovat kovin eri tavalla tätä kokonaisuutta kuin ventovieraat vain muuten seikkaulusta kiinnostuneet. Tutuille riittää kun näkee tai lukee vain vilauksenkin, muut haluaisivat hieman enemmänkin infoa, ja nimenomaan reitin varrelle osuvista tapahtumista ja tilanteista…

    • Reply seonmoro 17.1.2011 at 22.35

      Hienoja kuvia todellakin, minuun vetoaa varsinkin tuo ensimmäinen upean eteerinen kuva (minkähänlaisella kameralla se on otettu ja millaisilla asetuksilla), ja tuo viimeisin, missä on koira mukana. Me haluaisimme ottaa – jos vain voisimme -tuollaisen koiran, ja myöskin sellaisen kissan kuin oli aiemmin kuvassa tuolta Samarasta (samannäköinen kissa olisi meillä saatavilla, mutta kun emme voi valitettavasti ottaa). Oikeasti se ei tunnu kivalta, että kun on niin eläinrakas, mutta ei voi ottaa eläimiä ihan omaan kotiin lemmikeiksi – onneksi sentään voi läheisten perheiden lemmikkejä silloin tällöin helliä….

      • Reply supersepc 18.1.2011 at 1.00

        (minkähänlaisella kameralla se on otettu ja millaisilla asetuksilla),

        Kuvan ominaisuuksista pääsi näkemään, että
        kamera on Sony DSLR-A450, Shutter speed 1/1000 sec,
        F-number F/5,6, ISO Speed ISO-250,
        kuva otettu 16.1.2011, klo 19.38

        • Reply seonmoro 18.1.2011 at 1.08

          Kiitos taasen, supersepc

  • Reply kaju 17.1.2011 at 22.23

    Korjaus edelliseen. Tuo linkki näyttää vievän vain yhteen kuvaan,
    Kokeillaanpa uudestaan.
    http://www.panoramio.com/map/?user=1020872#lt%3D54.007769%26ln%3D68.906250%26z%3D12%26k%3D1%26a%3D1%26tab%3D5

  • Reply eija seppälä / Salo - Fin 17.1.2011 at 22.34

    Hienoja ja mukaansatempaavia kuvia … hyvää matkaa rajalle ja rajalta etiäpäin. Koittakaahan lämpimänä pysyä keinolla tai toisella ;-)

  • Reply ollos 17.1.2011 at 22.56

    No nii,nyt tulee hyvää kamaa .Media plokissa tosiaan hyvä Janin haastattelu.”seonmoron” sponssi ajatuskin ihan ok .Voisi tässä yksityishenkilönäkin sponssata,tää on meinaan hyvä huvi.Sinne vaan SALON TILAUSMATKAT kotisivuille sponssi tilinumero.

    SALON kaupunki saisi myös osallistua.Paluukyydille ei site haalita vietnamilaisia.

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 0.00

      Juu, en nyt ihan tiedä mitä tarkoitit, mutta jos sponssijuttua meinaat, niin se olisi varmasti ihan onnen omiaan tässä tapauksessa – ihan keneltä vain ja ihan missä kokoluokassa vain. Ja juu, kyllä minunkin mielestä, esim. Salon kaupunki on saanut tästä jo aikalailla kivasti mainosta, että olisi aihetta heidänkin avata kukkaronnyörejään….

      Mutta siis ennen kaikkea olen nyt halunnut avata keskustelua siitä, että tällä palstalla on ollut nokittelua meidät raportoinnin kritisoijat vs.”nyökyttelijät” = joista siis en tiedä, mutta luulen, että ovat matkalaisten läheisiä, jotka kokevat hyvinkin herkästi, kun matkalaisista jotakin mainitaan, MUTTA kun tämä raportointispekulaatio on kohdistunut nimenomaan reportteriin eikä tietenkään normimatkalaisiin, joten siksi en ymmärrä näitä läheisten hyökkäyksiä blogipäivityksiä kritisoivia kohtaan!

  • Reply oryx 17.1.2011 at 23.22

    Voi, miten uskomattoman kaunista siellä on ! Olen ihan sanaton noista kuvista. Kiitos.

    (P.S. seonmoro; minulla on kotona ihan samanlainen musta pystykorvainen paksuturkkinen koira kuin mikä tuossa kuvassa istuu. Katsoinkin ensin, että miten mun koira on tuonne joutunut…;)

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 0.21

      Ooh, eikääh, ai sinulla on noin ihku koira siellä!? Uuh, en tiiä mitä sanoa, mutta mä haluisin kanssa tollasen, mutta kun emme voi ottaa :(( Sinun koira on varmasti aivan ihana! Voih, nauttikaa yhdessäolosta…. ja terkkuja hänelle!

      Minä joudun vain tyytymään siihen, että saamme silloin tällöin hoitaaksemme ihanat tuttavan kissaherrat ;-) Ihanaa sekin….

      Ja tosiaan: aivan upeita kuvia on tässä blogipostauksessa, kiitoksia siitä kaikille pikavuorolaisille!

  • Reply henkka2 17.1.2011 at 23.33

    Hei, no nyt säppäs! Onpa tosiupeita kuvia! Niitä ei saa muutoin kuin menemällä sinne paikan päälle. Itsekin olen vuosia uneksinut tommosesta, vaan ei ole ollut mahdollisuuksia. Siis mennä autolla! Kaikenlaiset ympäristökuvat ja kuvaukset ovat mielekästä. Sääli että teillä jää hyvin pinnalliseksi paikallisiin tutustuminen. Jonkun pikkukylän kahvila paikallisine ihmisineen on myös hyvä kuvakohde. Ihmettelen tuossa edellisten kirjoituksia siitä ettette mukamas olisi lähetelleet kylliksi tekstiä ja kuvia. Tietysti kaipaan niitä lisää itsekin, mutta kokemuksesta tiedän ettei matkalla aika riitä aina kaikkeen, eikä aina ole edes mahdollisuuksiakaan lähetellä postia. Sitäpaitsi, pitäähän reportterinkin saada nauttia matkasta. Tavallaan matka jo itsessään käy työstä ja reportaasin kirjoitus menee jo vallan ylitöiksi. – Onneksi olette jo aivan rajan tuntumassa. toivotaan että pääsette rajan ylitse ilman suurta haloota. Rutkasti onnea Teille kaikille. Toivokaamme ettei ajokkiin tule suurempia teknisiä murheita. On hyvä välillä kurkistella auton allekin ja tutkia rengaspaineita vaikka potkimalla. Suojelusenkeli seuratkoon teitä tarkasti.

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 1.01

      Ihan turhaan ihmettelet toivomuksia paremmasta raportoinnista. Tällä palstalla on kylliksi kommentteja siitä, että varta vasten matkaan mukaan hankittu reportteri ei ole ollut tilanteiden eikä tehtävien tasalla. Emme me kukaan edellytä yhtään mitään noilta normimatkaajilta, koska heillä ei ole mitää velvollisuutta kertoa yhtään mistään mitään. Mutta me edellytämme tuolta mukaan ”palkatulta” (kyllä: palkatulta, koska hänen matkansa määränpäähän ja takaisin sekä myös ylläpitonsa koko matkan ajalta maksetaan) toimittajalta, että hän suorittaisi tehtävänsä kunnialla; neuvoja, ehdotuksia yms. on annettu niin paljon, että häntä on suorastaan ohjeistettu täällä ”kädestäpitäen”. Jos sekään ei tuota tulosta – no nyt on onneksi hienoja kuvia sentään saatu – niin aika huonosti hänellä menee.

      Ja kyllä: minä kritisoin kun on aihetta ja minä kiitän kun on aihetta!

  • Reply maija 18.1.2011 at 0.06

    Hienoa kun saamme seurata matkantekoanne, kiitos siitä!

    Kiitos reportterille hienoista kuvauksista ja hienoista kuvista, jotka elävöittävät seuraamistamme
    kovasti.

    Turvallista matkaa edelleen teille kaikille!

  • Reply NeMo 18.1.2011 at 0.14

    ”Tietysti kaipaan niitä lisää itsekin, mutta kokemuksesta tiedän ettei matkalla aika riitä aina kaikkeen, eikä aina ole edes mahdollisuuksiakaan lähetellä postia.Sitäpaitsi, pitäähän reportterinkin saada nauttia matkasta. ”

    Ei tietenkään normireissulla kun mennään aika haipakkaa pisteestä toiseen ja murehditaan milloin majoitusta, ruokaa, reittiä ymym, olekaan aikaa jatkuviin päivityksiin. Nyt kuitenkin istuvat toistaiseksi bussissa varmaan kyllästymiseen asti, ja matkassa on toimittaja mihin yritys panostanut tuhansia euroja, pitäisi kaiken järjen mukaan tehdä töitäkin siinä matkatessa ainakin tunti, jos olosuhteet sallivat, jopa kaksi päivässä ….

    Jotenkin silloin kun ammattilainen mukana ja ollaan yrityksen sivuilla, eikä missään ”Virtasten matkablogilla” odotuksetkin vain ovat korkeammalla.

    Tämä raportti kyllä hyvä, ja todella upeita kuvia, Mikähän ”kylä” siellä yhden kuvan taustalla piileksii?

    Nythän ne haasteet sitten taitavat vasta alkaa, toivotaan kohtuullisia kelejä ja luonnikasta etenemistä!

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 0.40

      Aivan näin, todellakin komppaan sinua ihan täysillä NeMo!

      Tässä viikon aikana on tullut ihmetelleeksi, että olenko minä jotenkin omituinen, mutta sitten kuitenkin olen huomannut, että ei – minä vain tiedän, mitä minun kuuluukin odottaa tuollaisen matkan raportoijalta, joka on otettu mukaan nimenomaan siksi, että hän raportoi reissusta matkablogin muodossa (vaikeiden olosuhteiden vuoksi ei tietenkään odoteta että hän postaisi raporttiaan tänne päivittäin) päivä päivältä sitä mukaa kun pääsee sen tänne postaamaan. Ilmeisesti meidän, jotka tämän asian tiedämme, pitää myös omata ymmärrystä heitä kohtaan, jotka niin herkästi loukkaantuvat tällaisista aivan normaaleista odotuksista.

      • Reply artsa 18.1.2011 at 8.13

        seonmoro, voisitko suoda meille rauhan seurata tätä jännittävää matkaa, ilman jatkuvaa narinaa, mielipiteesi matkan raportoinnista ym, ym on nyt jo kaikille tullu selväksi. kommentit kuuluvat asiaan sekä pitävät palstan elävänä, mutta uskon että suurin osa seuraajista on tyytyväisiä juuri siihen mitä reissulaiset sitten tänne laittavatkin. jokaisella meillä on omia juttuja mielessä mutta ollaan tyytyväisiä siihen mitä saamme. ja sinähän olet alkanukkin jo pitämään täällä omaa blogia, ei kiinnosta kyllä yhtään voitko pitää eläimiä vai et ja miten eläin rakas oletkaan. Matkalla kaikki näyttää toistaiseksi sujuneen hienosti, onnea jatkoon. uskomattoman kovin tällaiseen matkan seuraamiseen voi näköjään jäädä koukkuun. kiitoksia :)

        • Reply seonmoro 18.1.2011 at 8.20

          EI.

  • Reply Elisabeth 18.1.2011 at 0.17

    Oi oi, olen niin kateellinen teille! Loistavia juttuja ja kuvia! Toivottovasti joskus pääsen kauan haaveilemalleni trans-Siperian junamatkalle! Hyvää loppumatkaa ilman suurempia ongelmia!

  • Reply Sima 18.1.2011 at 0.24

    Hyvään tahtiin on tullu päivitystä ja kuviakin kivasti. Kazakstanin puolella päivitys tahti varmasti hidastuu. Itse olen kanssa sitä mielät että vielä tarkemmin voisi kertoa tahpahtumista ja tekemisistä, vähän silleen päiväkirjatyylisesti aamusta iltaan.

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 2.00

      Niinpä, tätä juurikin on toivottu alusta alkaen, että reportteri kirjoittaisi matkan aikana päivittäin tapahtumat yms. pv-kirjamaisesti ja sitten postaisi ne tänne – vaikka kuinka monen päivän jutut – kerralla – kunhan pääsee nettiin.

  • Reply seonmoro 18.1.2011 at 1.28

    Juuh, siis, okei: minä säälien ymmärrän teitä, jotka ette ymmärrä minkälainen matkablogin kuuluisi olla. Kun sitä istutaan bussissa monenmonituisia tunteja per pv niin aivan hyvin on aikaa ajatella, katsella, kuunnella, keskustella sekä myös kirjoitella näitä em. juttujen perusteella syntyviä ajatuksia koneelle – eli ihan siinä seurustellessa toisten matkalaisten kanssa ihan itsestään ne ajatukset kumpuavat sanoiksi ja ne voi sitten naputella koneelle ja tallentaa sinne (varmasti siellä on bussissa virtaa ainakin ajoittain ja silloin kun on virtaa niin kannattaa laptop-akku ladata, joten siitä ei ole kyse etteikö olisi kone käytössä) ja sitten kun taas pääsee nettiyhteyden ääreen, niin voi postata vaikka kuinka monien päivien raportit kerrallaan tänne meidän kaikkien luettavaksi. Siellä olisi tietysti monien mieluusti luettavissa kuinka paljon kilometreissä on matkaa kuljettu, mistä mihin on kuljettu ja missä on yövytty, millainen oli majoitus, mitä syötiin ja mitä juotiin, tapahtuiko mitään erityistä, miten sitten matka jatkui, mitkä oli fiilikset, oliko kellään mitään terveysongelmia, oliko bussi täysin kunnossa, entä kuljettaja……… Näitä esimerkkejä mistä voi kirjoittaa – ja joista me lukijat olemme kiinnostuneita – on satoja ellei enemmänkin….

    Vai olenko täysin väärässä???

  • Reply supersepc 18.1.2011 at 1.36

    Luulenpa, että seonmoro toi edellisessä kommentissa julki sen mitä monet meistä tätä blogia erittäin suurella mielenkiinnolla ja jännityksellä odotamme ja toivomme.

    Seonmoro, olet täysin oikeassa.

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 2.16

      Lämpimät kiitokset,supersepc, ymmärryksestä, kiitos! Nimittäin, ei ole ollut aina ihan helppoa (noh, eihän tätä ole vielä kestänyt kuin viikon verran) tuoda esille omaa näkemystään, kun on monet hyökänneet kohti aivan suoraan haukkumalla about idiootiksi tms. Mutta koska tiedän, mitä haluan ja että se on oikein, niin tiedän, että voin sitä edellyttää. Eihän tämä todellakaan ole mikään elämän ja kuoleman kysymys – vaikka joillekin vastapuolen kommentoijille se tuntuu sitä olevan – mutta kun todellakin tästä ko. matkasta on tehty näin julkinen juttu, niin mielestäni on ihan aiheellista odottaa toimittajalta asiallista matkaraportointia tänne; semminkin kun se on meille kaikille vain iloksi ja hyödyksi – niin meille lukijoille kuin myös hänelle eli pikavuororeportteri Terolle.

      Toivotan kaikille oikein hyvää viikon jatkoa, tsemppiä ja palaillaan…. ;.-)

  • Reply morjensta 18.1.2011 at 2.35

    Nojoo, mitä oon lukenu niin toivos ett ois vaikka mielummin toi seonmoro tuolla reportterina vaikka ei välttämäti sitte kuiteskaa vois oikeesti olla mitä oon käsittäny kun kait perhettäki on ja sillee. Mut sen puoleen mitä kirjottaa niin siks vaa tuli mieleen.
    Mut oli kyl kivat kuvat tässä raportissa että kiitosta vaan. Ja toivottavasti tosiaan menee se rajanylitys sutjakkaasit ilman ihme kommervenkkejä ja pääsette jatkamaan matkaa sitten kazakkien puolella.

  • Reply JS 18.1.2011 at 3.07

    En ole kenenkään matkustajan läheinen tai tuttu ja olen ollut reportterin postaustahtiin enemmän kuin tyytyväinen, kiitos!! 6 postausta viikon sisällä on paljon enemmän mitä on luvattu (ei sillä, että meillä laskettaisiin;). Kiitokset upeista kuvista, tekstiviestipäivityksistä sekä nokkelista blogikirjoituksista, joista huomaa, että reportteri osaa kirjoittaa todella hyvin. Laadukasta tekstiä on ilo lukea. Minulla ei ole mitään moitittavaa. :)

  • Reply Anonyymi 18.1.2011 at 3.10

    Suurkiitos ”Tekstiviestit tienpäältä”-osion selkeyttämisestä! Todella hyvä parannus (viestien välit ja ääkköset). =)

  • Reply mustamakkara 18.1.2011 at 3.24

    Hahaaa, tulihan tänne noita mölisijöitä, joku ainaki vaikei välttämäti niitö jotka ennen on marissu ja narissu, todellaki aina näöitä vähä älysiä ääliöitä löytyy näköjään eli nninku esmes JS smaa kastia ku jotku aiemmin en muista mut olisko ollu kaija joku ja a moni nuu

    • Reply JS 18.1.2011 at 16.31

      Anteeksi vain, mutta nyt en ihan ymmärtänyt kommenttiasi (ehkäpä siis olenkin ”vähä-älyinen ääliö”?). En ole koskaan antanut minkäänlaista kritiikkiä reportterista, matkasta enkä koko blogista. Olen suurella innolla ja mielenkiinnolla seurannut matkaa. Oletkohan sekoittanut minut johonkin toiseen? Varmasti on useitakin joiden nimikirjaimet ovat J.S. Kaikesta huolimatta kaikkea hyvää sullekin mustamakkara.

  • Reply morjensta 18.1.2011 at 4.15

    Ei se määrä vaan se laatu!

    • Reply Mimmi 18.1.2011 at 10.32

      Aivan! taitava kirjoittaa lyhyesti mutta kertoo paljon. toinen jaarittele niin, ettei saa ajatuksestakaan kiinni. Kumpi parempi, kannatan ensin mainittua. Helppo se on kotisohvalta kitistä.

  • Reply ollos 18.1.2011 at 4.47

    aamun avaus huomenta.Aasian pörssi vähän miinuksella,mutta bussi kiinostaa tälläkertaakin enemmän.Tähän taitaa jäädä koukkuun.

  • Reply mustamakkara 18.1.2011 at 4.54

    Ai onkos nyt jo aamu? Meinasin vaa krijotttaa että samaa mieltöä että ei se määrä vaan se laatu.Eli että katsotaanpas nytten millasia raportteja tulee olemaan vastasuudessa! Tukikohan oikeinkirjotus kohalleen?

    ei mhut siis joo meinaan vaan että parempaa blogia tarvitaan siis että mitä missä milloin ja sileen…..

  • Reply minäsevaan 18.1.2011 at 5.27

    ensin seonmoro ja muut olette kriitiikin kanssa mielestäni oikeassa…..
    epäilen että siellä on kourallinen (ellei kymmeniä) reportterihakijoita jotka olisivat ainakin omasta mielestä pystyneet parempaan. Rantapallon sivut ovat liian hienot tuohon blogin sisältöön verrattuna.
    Matkalaiset on matkalla joten rauha heille ja turvallista matkaa samoin kuskille.
    Reportteri on työssä ja työn laatu matkablogina ei ole mielestäni hyvä.
    Moni meistä edellyttäisi päiväkirjan muotoista tapahtumaketjua päivittäin, tulkoon ne sitten julkaistavaksi vaikka kerran viikossa kunhan tulisi. jos ei läppärit toimi niin vielä on olemassa se…mikä se nyt oli…..lyijykynä ja ruutuvihko….johon ajatuksia yleensä laitetaan ensin ennenkuin kasataan koneelle. Jos sponsoreita haetaan niin sponsorin tarkoitus on saada sijoitettu omaisuus pois joko euroina tai mainoksina….ei kukaan lähde sponsoroimaan ketään trekkaajaa vain siksi että se pärjää omalla valitsemallaan polulla….joku laittoi tekstiä polttoaine-kuluista ynnämuista….
    ei se Salon tilausmatkat omiaan pulaan jätä…ja menolippu on jo maksettu…..
    tässä OMA mielipide asiasta……
    reportteri ei mielestäni tee tarpeeksi hyvää työtä siihen nähden mitä me sohvaperunat kotona odotettaisiin…..

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 8.14

      Kiitosta vain nimim. minäsevaan! Aivan samaa mieltä olen kanssasi.

      Katsellaan nyt miten tuo Tero aikoo jatkossa hommaansa hoitaa, mutta tosiaan en ole ainoa, joka on hänelle parannusehdotuksia blogin kirjoittamiseen lähetellyt. En tosiaankaan ole millään pahalla sitä tehnyt eikä varmasti kukaan muukaan vaan ihan kaikkien hyväksi on esitetty parannusehdotuksia ja -toiveita.

      Nyt pitää mennä aamiaiselle ja töihin – joten oikein hyvää tiistaita kaikille! :-)

    • Reply Jarkko S 18.1.2011 at 16.45

      Olisi mielenkiintoista, jos Rantapallo laittaisi viestien perään kommenttien kirjoittajien ip-osoitteet. Voisi nimittäin seonmoron jakautunut persoonallisuus paljastua, nimittäin kirjoitusasusta ja nimimerkkien samankaltaisuudesta päätellen hän kirjoittelee samanhenkisiä kommentteja useilla nimimerkeillä, jotta vaikuttaisi, että kritiikkiä tulisi useammalta taholta. Jännittävää monologia. No, huvinsa kullakin!

  • Reply TTö 18.1.2011 at 7.06

    Terveisiä täältä Venäjän-Kazakstanin Venäjänpuoleisesta rajakaupungista. Rajalle on ehkä kymmenisen kilometriä. Linja-auton akut olivat aamulla tyhjentyneet, ilmeisesti yön kovan pakkasen takia. Lyhyen pähkäilyn jälkeen paras ratkaisu oli ottaa akut irti ja lähteä latailemaan niitä paikalliseen korjaamoon. Eiköhän tästä siis rajalle selvitä muutaman tunnin kuluttua. Odotelemme täällä lämpimässä hotellin aulassa akunlataajaporukan paluuta. Internetkin vaikuttaisi hotellissa jotenkin toimivan, ainakin ajoittain.

  • Reply oryx 18.1.2011 at 7.45

    ^Hyvä että olette kunnossa ja jopa lämpimässä, turvassa Siperian viimoilta tällä hetkellä. :)
    Ja aiempiin kommentteihin viitaten, minustakin olisi mukava lukea blogi-reportaasissa pvm/ klo-aika kohtaisia tapahtumia lähemmin. Mutta toisaalta, reportterille suotakoon tyylillinen vapaus, kaikkia ei varmaankaan voi kukaan miellyttää ? Minä olen tyytyväinen tähän viikkoon, kun on tullut tosiaan melkein joka päivä blogikirjoitusta. Toivottavasti Kazakstanin ja Kiinankin puolella tarjoutuisi mahdollisuuksia päivityksiin edes muutaman kerran viikossa.
    P.S. Kateeksi muute käy jo minullakin; muistin juuri että unelmani on aina ollut paitsi päästä Siperian aroille (=arktisen luonnon ihmeellinen kauneus), myös Tiibetiin, ja te matkalaiset toteutatte parhaillaan näitä(kin) unelmiani. Bussissa istujaksi minusta sen sijaan ei ehkä olisi, joten sen vuoksi tällaisen mukavuudenhaluisen on hauska seurata matkaa kotoa käsin. ;)

  • Reply oryx 18.1.2011 at 7.50

    Hienon ja jännän näköinen noissa kuvissa tuo alhaalla taustalla avautuva kylä/ kaupunki. Olikohan kyseessä se Ufa ? Aivan ihanan näköistä. Mutta uskon että myös kylmä. ;)

  • Reply Matleena 18.1.2011 at 7.56

    Upeita kuvia ! Näitä matkakertomuksia oikein odottaa kaikkine kommelluksineen ja maisemineen !

  • Reply tero 18.1.2011 at 7.57

    Auton akut ovat tosiaan huoltamolla, joten on kerrankin aikaa lukea blogin kommentteja kaikessa rauhassa. Kazakstanin rajalle päästään lähtemään aikaisintaan iltapäivällä.

    Ensinnäkin kiitos runsaasta kommentoinnista. Viikon aikana kommentteja on kertynyt postauksiin yhteensä lähes 500, mikä on todella paljon.

    Positiivisten kommenttien ja kannustuksen määrä on hämmentävä. Hienoa, että kotistudioissa matkan eteneminen kiinnostaa.

    Paljon mukana on myös minun toimintaani kohdistuvaa kritiikkiä. Lähinnä kaivattaisiin jatkuvaa päiväkirjaseurantaa bussin sisältä.

    Blogin suunniteltu päivitystahti oli alunperin 3-4 kertaa viikossa, tilanteen ja tapahtumien mukaan. Tässä on toistaiseksi pysytty, ylitettykin. Mielestäni tämä on nettiblogille riittävä päivitystahti.

    Blogin tarkoituksena on taustoittaa ja elävöittää matkan etenemistä sekä paikkoja ja ihmisiä, joita matkan varrella tulee vastaan. Kuvien ja videoiden kanssa höystettynä. Jatkossa kuvattavaa tulee vielä lisää, sillä Kazakstanissa maisemat alkavat jo olla todella hulppeita. Esimakua saatiin viime yön päivityksessä.

    Blogin kommenttien perusteella on myös saatu tekstiviestiseuranta, joka on mainio lisä koko sivustolle. Tekstarilla on helppo laittaa tilanteessa kuin tilanteessa pieni päivitys siitä, missä mennään.

    Liikkuvasta BB-talosta ei ole kyse, minkä vuoksi olen kirjoituksissa koittanut keskittyä matkaan yleisellä tasolla, en niinkään yksittäisten ihmisten tekemisiin.

    Tietenkin tärkeää on raportoida käytännön etenemisestä pysähdyspaikkoineen, säätiloineen ja myös vaikeuksineen, kuten mielestäni kirjoituksissa on tehtykin.

    Päivittäisistä ajokilometreistä on tullut niin paljon kyselyitä, että laitetaan ne tästä lähtien tekstaripäivityksellä joka päivä. Ajon etenemistä on helpoin seurata mainiosta GPS-seurannasta. Näin itse blogitekseissä voidaan keskittyä muuhun, kuten edellisyön pohdintaan koko matkailun mielekkyydestä. Tämäntyyppistä sisältöä on tulossa jatkossakin.

    Uskon, että näistä elementeistä syntyy erittäin monipuolinen ja kiinnostava matkablogi.

    Hyvää alkavaa vuotta koti-Suomeen ja muualle maailmalle, jossa blogia seurataan. Melkoista tunteiden vuoristorataa ollut tähän asti, ja tuskin tästä matka ainakaan tylsemmäksi muuttuu.

    Terveisin,
    Tero Ikäheimonen

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 8.32

      Ai niin, ja tähän suoraan kysymykseen en ole saanut sinulta vielä suoraa vastausta:

      Btw: toivon suoraan kysymykseen suoran vastauksen, reportteri Tero:
      Kirjoitatko näitä juttuja vasta paikanpäällä kun pääset nettiyhteyteen vai kirjoitatko talteen matkan varrella?

    • Reply Kauko Matkailija 18.1.2011 at 10.38

      Terossa on ”munaa” :D
      Hyvin ytimekkääksi vastattu melkein kaikkiin mielissä askartaneihin kysymyksiin!
      Nyt ollaan oikeilla jäljillä blogin pidon suhteen. Ei pitäisi enään aiheuttaa ”ylikuumenemista” kotikatsomoissa ja saadaan tämäkin palsta keskittymään siihen mihin se on alunperin tarkoitettukin – ajopäiväkirjaksi joka julkaistaan silloin kuin tekniikka antaa siihen mahdollisuuden. Ei pyydetä mahdottomuuksia. Ei Terokaan ole mikään supermies ;)

      Toivottavasti akkuongelma ratkeaa. Onneksi teillä on agregaatit mukana. Eiköhän niistä löytyne myös tasajännite ulostulo akkujen lataamista varten jos mukana ei ole akkulaturia? Jos ei, niin muitakin kotitekoisia konsteja löytyy hätätilanteessa…

  • Reply oryx 18.1.2011 at 8.10

    Kiitoksia Tero kommentoinnista. Hienoa jatkossa nähdä millaista Kazakstanissa oikein onkaan, kun tosiaan kyseessä on useimmille meistä erittäin eksoottinen kohdemaa.
    (Tuo se vasta olisikin jotain; Liikkuva BB-talo ;)) Ehkä jo ensi vuonna Sub-tv lähtee sponssaamaan maailman ensimmäistä BB-On-The-Road -ohjelmaa, kaikkien tosi-tv-addiktien salaisen päiväunelmoinnin kohdetta…;)

  • Reply seonmoro 18.1.2011 at 8.29

    Työni puolesta olen tutustunut myös kazakstanilaisiin, nyt juuri ei minulla ole aikaa kirjoitella pidempään, mutta kyllä kannattaa ottaa huomioon, mitä tänne on kirjoiteltu.

  • Reply oryx 18.1.2011 at 8.31

    Sponsseja varten, olisiko mahdollista tosiaan julkistaa tilinro, jonne voisi tehdä lahjoituksia matkakassaan (yritykset ja/tai yksityishenkilöt) ? Ties vaikka mitkä uudet tahot innostuisivat, ja ei jäisi Janin budjetti kovin ärhäkästi miinukselle.
    Ja vaikka tänne sivustolle Rantapalloon joku paikka, missä näkyvät (halutessaan näkyvyyttä haluavat, oletettavasti ainakin yritykset) matkan aikana kertyvät uudet sponsorit ? (En sitten tiedä, kuinka helppoa/ laillista tällainen rahankeruu olisi, mutta idea voisi olla kokeilemisen arvoinen…)

  • Reply Lasse Kovanen 18.1.2011 at 8.38

    Hyvä tekstiä. Tällaista lisää! Kuvat välittävät kylmyyden tunteen aina omaan kehoon asti.

  • Reply seonmoro 18.1.2011 at 8.46

    Eipä ole noissa sinun blogeissa, Tero, ollut tuollaisia asioita, mitä tuossa kirjoituksessasi mainitset. Etkä myöksään vastannut kysymykseeni…………….

    Anyway: hyvää tiistaita!

  • Reply Rantapallo 18.1.2011 at 8.59

    Kiitos kaikille kommenteista, palautteesta ja aktiivisesta mukana olosta. Matkaa on seurattu erittäin tiiviisti ja mielenkiinnolla myös täällä Rantapallon päässä.

    Toivoisin, että tämän jälkeen keskustelussa keskitytään matkaan ja siihen liittyviin aiheisiin. Reportterin toiminnan kommentointi voidaan siis jättää pois. Reportteri on toiminut koko matkan esimerkillisesti, juuri niin kuin hänet matkaan lähettäneenä olemme toivoneet. Rantapallon ja reportterin välinen sopimus ja sen yksityiskohdat eivät kuulu julkiseen keskusteluun.

    Lisäksi keskustelussa on hyvä käyttää vain yhtä nimimerkkiä. Nyt yllämainitun kaltaisiin keskusteluihin osallistuneista nimimerkeistä muutamat ovat saman henkilön käyttämiä, ja samalta yhteydeltä lähetettyjä.

    Innolla jäämme seuraamaan matkan etenemistä kohti entistä tuntemattomampia seutuja. Hyvää matkaa sekä Pikavuorolle että blogin seuraajille.

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.25

      Rantapallo, tarkoittaako tämä todellakin sitä, ettei blogia saa kritisoida??
      Jos näin on, niin se on todellakin käsittämätöntä!!
      Eikä tosiaan osoita minkäänlaista arvostusta lukijoiden kiinnostukseen.

    • Reply Mastercon Oy 18.1.2011 at 9.32

      Olen samaa mieltä, on surullista seurata tuollaista kommentointia. Sitten jos vielä pitää toisella nimimerkillä itseään kannustaa, jos tuollainen toiminta jatkuu pitäisi varmaankin julkaista mitkä kaikki nimimerkit tulee samasta osoitteesta.
      Olkaamme tyytyväisiä siitä mitä saamme, matkalaisten tunnelmaa ei varmaan muutama negatiivinen kommentti latista.
      Joku kyseli kävijä määristä eilen, karttaamme suoraan tulleita oli eilen 4400 ja Rantapallon kautta tulee myös paljon joten kiinnostusta on.
      Kiinnostus tuskin laskee jos Tero ei pysty lähettämään nykyiseen tahtiin postauksia olosuhteiden takia.
      Matkaa seuraavat huomioikaa aikaero, siitä tietoa saa esim.
      https://www.rantapallo.fi/maailman-aikavyohykkeet/

      Mukavia hetkiä Blogin ja GPS seurannan merkeissä

      Jari L

      • Reply Mastercon Oy 18.1.2011 at 9.36

        Kommentoin kirjoituksellani Rantapallon tekstiä.

        Jari

  • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.32

    Reportterin toiminta liittyy erittäin tiiviisti matkaan!
    Ei tosiaankaan ole mitenkään hyvää mainosta teille tällainen separisointi.

    Jos haluaisitte eristää tietyt kommentoijat pois, niin eiköhän se onnistuisi aivan hyvin, että vain karsisitte heidän kommenttinsa!? Tällainen ”ei tästä aiheesta voi kommentoida” on aivan käsittämättöntä eikä mitenkään hyväksyttävää.

    • Reply Rantapallo 18.1.2011 at 9.43

      Kiitos vielä kommentista. Keskustelu voi jatkua vapaana, mutta meidän ja reportterin välisistä aiheista ei tarvita enempää keskustelua. Tähän artikkeliin olet nyt kommentoinut 21 kertaa, monet näistä liittyen tähän aiheeseen. Voit lähettää meille tätä asiaa koskevat kommentit sähköpostilla [email protected] ja voimme siten tai puhelimitse jatkaa keskustelua aiheesta.

      Blogia saa kyllä kritisoida, ja meille voi lähettää suoraan palautettakin. Siksi navigaatiossa on myös palautelinkki. Mutta kommentit on tarkoitettu lähinnä kyseisen postauksen ja matkan etenemisen kommentointiin.

      Emme haluaisi lähteä karsimaan tai poistamaan kommentteja (mikä on normaalikäytäntö muilla foorumeilla) emmekä ottaa käyttöön kommenttien hyväksyntää ennen julkaisua. Siksi osoitin tämän pyynnön täällä.

      Mukavaa päivänjatkoa.

      • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.51

        seonmoro 18.1.2011 at 9.36 #

        Suomessa on voimassa sananvapaus. Ja tuo mitä Rantapallo kirjoitttaa, on sanavapauden vastaista. Kannattaisi ehkä harkita ensin ennenkuin tuollaista tänne kirjoittaa.

      • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.52

        seonmoro 18.1.2011 at 9.32 #

        Reportterin toiminta liittyy erittäin tiiviisti matkaan!
        Ei tosiaankaan ole mitenkään hyvää mainosta teille tällainen separisointi.

        Jos haluaisitte eristää tietyt kommentoijat pois, niin eiköhän se onnistuisi aivan hyvin, että vain karsisitte heidän kommenttinsa!? Tällainen “ei tästä aiheesta voi kommentoida” on aivan käsittämättöntä eikä mitenkään hyväksyttävää.

      • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.55

        Onko täällä jokin rajoitus kommenttien määrässä? Olen pahoillani, jos olen ylittänyt sen rajan. Mutta haluaisin tietää, missä tuo raja on ilmoitettu!?

  • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.36

    Suomessa on voimassa sananvapaus. Ja tuo mitä Rantapallo kirjoitttaa, on sanavapauden vastaista. Kannattaisi ehkä harkita ensin ennenkuin tuollaista tänne kirjoittaa.

  • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.44

    Toistan sen, että poistakaa ihmeessä sellaiset, jos on olemassa henkilöitä, jotka kirjoittavat useammilla nimimerkeillä. Mutta ei teillä ole mitään oikeutta rajoittaa sitä, mistä asiasta täällä kirjoitetaan; Suomessa on olemassa sananvapaus ja se mitä me olemme täällä lukeneet, niin kaikki on koskenut nimenomaan tätä kyseistä Pikavuoro Bangkokiin -matkaa. On todella arveluttavaa teiltä, jos alatte rajata sitä, mistä täällä saa kirjoittaa.

    • Reply Rantapallo 18.1.2011 at 10.08

      Voimme halutessamme rajoittaa kommentointia, moderoida sitä tai poistaa koko kommentointi mahdollisuuden. Lain mukaan jokaisella tämän tyyppisellä keskustelulla pitää olla henkilö, joka on vastuussa asiattomien viestien poistamisesta.

      Jotta blogin kommenttien seuraaminen ei vaikeudu näiden kommenttien takia, avasin nyt palaute osioon kommentointi mahdollisuuden: https://www.rantapallo.fi/pikavuoro/palaute/
      Siellä voidaan jatkaa vapaasti palautteen antamista näistäkin aiheista, ja pidetään postausten kommentointi siten enemmän matkan etenemisen ympärillä.

      Kiitos ymmärryksestä.

      • Reply seonmoro 18.1.2011 at 10.39

        Todellakin, sehän on erinomainen asia, ja käyttäkää sitten sitä mahdollisuuttanne poistaa koko kommentointimahdollisuus.

  • Reply Bobby 18.1.2011 at 9.54

    Kylmäksi menee komsomoletsiä kohti ajettaessa. Toivotaan että bussista ei tule liikkuvaa iglua ;o)

    http://www.tititudorancea.com/z/weather_forecast_komsomolets_310506.htm

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 9.59

      Ei siellä nyt sentään Siperiassa olla, eihän nuo pakkasasteet ole Suomen kunnon talvipakkasia kummempia :-)

    • Reply esko 18.1.2011 at 11.59

      Kova näyttää keli olevan tällä viikolla. kannattaa tosiaan satsata siihen, että akuista löytyy virtaa, tai että lataaminen on mahdollista. Autossa ei sitten taida olla laturia käytettävissä. Toivottavasti näemme kohta kartalta, että raja on ylitetty. Tsemppiä kaikille matkalaisille.

  • Reply S.Aitam 18.1.2011 at 10.24

    Kiitos loistavasta raportoinnista ja hienoista kuvista – jatkakaa samaan malliin! Itse olen ainakin enemmän kuin tyytyväinen. Jos kaipaa enemmän niin kannattaa varmaan lähteä itse reissuun…. ;)

    Toivotaan että ja saatte akut ladattua pääsette pian jatkamaan Kazakstanin puolelle.
    Miten olisi lataus aggregatin avulla? Sellainen mahdollisuus voisi olla jatkoa ajatellen (kovat pakkaset) hyvä lisävarmistus, mutta veikkaan ettei sopivansorttisen akkulaturin pikainen hankinta ole sielläpäin maailmaa välttämättä mikään läpihuutojuttu, mikäli sellaista ei ole ennestään matkassa.
    Tsemppiä koko poppoolle ja nauttikaahan maisemista koko rahan edestä…! :)

    P.S. Ehkä ylläpito voisi miettiä kannattaisiko eräiden keskustelijoiden yksinpuheluja ja toistuvaa jaarittelua samasta aiheesta hieman säännöstellä mikäli nämä eivät itse ymmärrä kohtuuden rajoja…

  • Reply Pipoa löysemmälle 18.1.2011 at 10.29

    Sais nämä kriitikot hiukkasen chillata.

    Monen nimimerkin käyttö kommenteissa ei ole rehellistä.

  • Reply Lasse 18.1.2011 at 10.37

    Jos bussin akku on hyytynyt kovan pakkasen takia (eikä esim. siitä syystä että bussiin on jäänyt jotain virtoja päälle) tulevina öinä akun hyytymisen estämiseksi kannattaisi bussia käyttää lämpimäksi muutaman tunnin välein. Ainakin siinä tapauksessa jos siellä nukkuu porukkaa samaan aikaan, samalla saa auton sisältäkin hetkeksi lämpimäksi. Ensi yöksi vaan vuorot pystyyn niin bussin on aamulla lähtökunnossa.

    Mielestäni Jani tästä jossain mainitsi aiemmin että jos mikän muu ei auta niin autoa käytetään vaikka läpi yö jäätymisen estämiseksi.

    Asutus harvenee ja ilmat kylmenee.

  • Reply seonmoro 18.1.2011 at 10.44

    Heh, nyt on lähtenyt tämä työpäivä lähes kokonaan pikavuoron matkassa. Mutta eipä se mitään – aina voi joustaa kun on oman itsensä työantaja – ainakin melkein ;) Toivottavasti siellä rajalla kaikki sujuu hyvin, ettei ihan vuorokautta tarvitsisi matkalaisten odotella pääsemistä eteenpäin.

  • Reply oryx 18.1.2011 at 10.45

    Piti ihan tarkistaa eilen, missä sen oikean Siperian rajat kulkevat, ja totta tosiaan, bussi on ollut jo jonkin matkaa maantieteellisen Siperian puolella. Siperiaan luetaan yllättävän laajat alueet, historiallisesti myös ns. Venäjän kaukoitä mukaan lukien Tyynenmeren rannikkoalueet.
    ”Etelässä Siperia rajoittuu Kazakstanin keskiosan ylänköön, Mongoliaan ja Kiinaan”, tietää esim. wikipedia kertoa.

    • Reply seonmoro 18.1.2011 at 11.09

      Jeps, minä en edes alkanut tarkistaa Siperian rajoja, mutta siis oikeasti luulin Siperian olevan pohjoisempana mutta kiitos tiedosta. Joka tapauksessa ilmeisesti – mitä nyt olen tuolta alueelta, missä bussi nyt on, säätiloja katsellut niin – koko Siperiaan luettavalla alueella ei koko talviajan ole kuitenkaan hirmuisia pakkasasteita niinkuin sitä täällä Suomessa voisi kuvitella.

  • Reply vivi 18.1.2011 at 10.51

    Kaikkihan riippuu tietenkin lukijan odotuksista… seonmoro, odotuksesi ovat olleet varmaan llian korkella;) Lopettaisitko jankkaamisen, kaikki ovat jo varmaan ymmartaneet mita ajat takaa^^

    Tahanastinen matka on ollut todella kiinnostava – jannitysta lisaa kestaako bussi; kayn katsomassa matkan edistymista aika usein! -Ja kiitokset kuvista, kuvia talvisesta matkasta halki Siperian ei taida loytya paljoakaan.
    Toivottavasti akkujen lataus onnistuu ja paastaan pian seuraamaan Kazakhstanin tullimuodollisuuksia ja matkaa rajan toisella puolella!

  • Reply uralin pihlaja 18.1.2011 at 12.25

    Hyvää tiistaipäivää ja onnea rajan ylitykseen! E-Pohjanmaalla -0 astetta.On ollut hienoa seurata matkaanne kartalta , teksteistä ja hienoista kuvista. Sympatiat menee kuljettajille, helppoahan muiden on penkeissä istua ja maisemia ihailla, kuskilla on 110% vastuu kaikesta. Täällä maalla ohjeita antavat 2:s kuskit eivät onneksenne ole siellä mukana!Teron arvostelu on kateutta,kritisoijat haluavat ilmaiselle matkalle – tekemättä mitään. ”Itämaan tietäjät” saavat järjestää oman hyvän matkansa itse, voi olla etteivät pääsisi venäjän rajaa pitemmälle.
    Porukka joka autossa on, on kuin iso perhe, tulee väittelyitä ja naurahduksia,terävimmätkin kulmat hioutuu matkan aikana. Matkan jälkeen muistellaan kommelluksia naureskellen, joka ei huumoria ymmärrä on yhteiskunnalle vaarallinen, on joku viisas sanonut. Ei tällaiselle matkalle kaikki ryppyotsaiset lähdekkään ja vielä vapaaehtoisesti! Tämä on teidän matkanne, henkilöt – ja asiat ei kuulu muille. Bangkokin matkaraportti on erikseen.
    Tämä matka on pieni tässä maailman kaikkeudessa, mutta muistot ja kokemukset säilyy varmasti vuosia.
    Pitäkää lippu korkealla…onko Suomenlippu näkyvissä?
    Fiksut pärjää aina, tsemppiä tv.ent .mj

  • Reply supersepc 18.1.2011 at 13.06

    Tässä linkki viime kesänä Kazakstanissa samoja reittejä kulkeneiden kokemuksiin tiestön kunnosta.

    http://www.horizonsunlimited.com/hubb/northern-asia/kazakhstan-road-conditions-51223

  • Leave a Reply