Hotelliarvostelut Laatumatkailu

Palais Hansen Kempinski – klassista luksusta Wienissä

12.11.2017

Yhteistyössä Palais Hansen Kempinski

Matkustin ensimmäistä kertaa kauniiseen Wienin kaupunkiin syyskuun alussa, kun juhlistimme vanhempieni 60-vuotispäivää. Kuten viime vuoden yhteisellä Berliinin matkallamme, halusin tälläkin kertaa toimia matkanjärjestäjänä erityisesti siitä syystä, että olen tunnetusti erittäin vaativa hotellien suhteen, joten näin pystyn varmistamaan koko porukalle sopivan majapaikan.

Koska sain niin hyvät ehdotukset Amexin matkaconciergelta Pariisia varten, käytin hänen palveluitaan myös tällä kertaa. Saimme nimittäin sitä kautta Palais Hansen Kempinskiin kolme yötä kahden hinnalla (huoneita oli neljä, eli säästö oli melkoinen) ja vieläpä käyttörahaa ja huoneluokan korotukset, joten matkaa tehdessään kannattaa tarkistaa, mitä Amex voi tarjota, jos satut omistamaan vähintään Platinakortin.

En ollut aiemmin yöpynyt yhdessäkään Kempinski-luksusketjun hotellissa, mutta olin kuullut niistä paljon hyvää, joten oli hienoa päästä testaamaan sellaista henkilökohtaisesti. Hotelli sijaitsee Wienin keskustaa kiertävän ympyränmuotoisen Ringstrasse-kadun varrella keskustan luoteisosassa. Hotellista oli helppoa kävellä vanhaankaupunkiin, museoihin ja nähtävyyksiin, sillä hitaallakin vauhdilla siihen meni korkeintaan 20 minuuttia suuntaansa. Automatka lentokentältä oli noin 20 – 30 minuutin luokkaa, eli sijainti oli hyvin keskeinen.

SAAPUMINEN

Komea julkisivu, liehuvat liput, punaiset ovimatot ja hienosti pukeutuneet ovimiehet toivottavat vieraat tervetulleiksi tähän vuonna 1873 rakennettuun hotellirakennukseen, joka on hiljattain remontoitu läpikotaisin. Siispä voit olla varma siitä, että täältä saa samaan aikaan klassista, mutta modernia luksusta – täydellinen yhdistelmä. Hotelliin pääsee sisälle julkisivun oikeasta tai vasemmasta laidasta olevista lasiovista, jotka johtavat korkeaan marmoriseen käytävään. Tuo käytävä avautuu valtavaksi marmorilla päällystetyksi saliksi. Näiden käytävien välissä sijaitsee vastaanottotiskit, jonne suuntasin ensimmäisenä sillä aikaa, kun muu matkaseurueeni teki olonsa mukavaksi aulan istuinryhmän luona.

Tiesin jo tässä vaiheessa tehneeni oikean valinnan hotellin suhteen, kun vastaanottovirkailija tervehti minua erittäin iloisesti ja alkoi hoitaa sisäänkirjautumistamme tehokkaalla tahdilla. Sillä aikaa yksi henkilökunnan jäsenistä tuli tarjoamaan seurueellemme mehushotit hopeatarjottimella. Monissa hotelleissa henkilökunta saattaa jäädä ns. kasvottomiksi ja vaipua unohduksiin heti matkan jälkeen, mutta minua palvellut nainen (valitettavasti en tiedä hänen nimeään) jäi vahvasti mieleen ystävällisyytensä ja ammattitaitonsa ansiosta. Hänestä suorastaan huokui se, että hän haluaa matkamme menevän täydellisesti.

Hotellin aula, jossa tuli vietettyä useampikin tunti

Aulassa on vitriini, joka on täynnä herkullisia leivoksia. Näitä oli ihan pakko päästä testaamaan

Olin sopinut ennakkoon yhteistyön hotellin kanssa siitä hyvästä, että saamme Tiian kanssa korotuksen sviittiin. Valitettavasti en voinut korottaa muita huoneita yhteistyön kautta, mutta olin ilmoittanut heille, että kyseessä on erikoistilaisuus, koska juhlimme vanhempieni 60-vuotis syntymäpäiviä. Amexin ansiostahan meidän olisi pitänyt saada huoneluokan korotus kaikille seuraavaan huoneluokkaan, mutta yllätyin erittäin iloisesti, kun sain tietää, että jokainen neljästä huoneestamme oli korotettu sviittiin! Arvatkaa vain kuinka iloiseksi kaikki tulivat tästä. Olihan se aika erityistä varsinkin mummilleni, joka ei ollut matkustanut ulkomaille varmaankaan 20 vuoteen, mutta yhtäkkiä hänellä olikin valtava sviitti omassa käytössään. Tämä oli upea juttu minulle, koska olin vastussa matkan järjestämisestä, joten halusin tietysti, että reissu on mahdollisimman ikimuistoinen.

HUONEEMME

Saimme 60-neliöisen Ring Suiten, jonka ikkunat olivat pääkadulle päin. Huoneeseen astuessa vasemmalla puolella oli vaatehuone, oikealta puolelta pääsi vessaan, joka oli erotettu muusta kylpyhuoneesta. Edessä avautui avara olohuone, jossa oli oma parvekkeensa. Olohuoneen perällä sijaitsi makuuhuone (jossa oli toinen parveke), toinen vaatehuone ja kylpyhuone.

Sisään tullessa vasemmalla puolella oli iso vaatehuone

Noustuamme lasihissillä kerrokseemme kiinnitin ensin huomiota hotellin leveisiin ja pitkiin käytäviin, joiden varrella huoneet sijaitsivat. Kempinskissä ei ole kuin 146 huonetta, mikä ei ole valtava määrä, mutta itse rakennus tuntui jotenkin todella massiiviselta.

Minibaarin sai kätevästi piiloon lasiovien taakse

Olohuoneessa oli runsaasti tilaa sohvalle, kookkaalle työpöydälle ja kaikelle muulle tarvittavalle. Sisustus oli hyvin hillittyä, ehkä osittain jopa liiankin, sillä olisin kaivannut ehkä pieniä väriläiskiä vaikkapa sohvatyynyjen tai muiden tekstiilien muodossa. Toisaalta huonekalut ja materiaalit olivat selvästi laadukkaita, joten yleinen tunnelma oli hyvinkin ylellinen.

Makuuhuoneeseen tuo tyyli sopi erinomaisesti, koska se teki tilasta kotoisamman ja rentouttavamman, sopivan seesteisen.

Pöydän keskiosan sai nostettua pystyyn, jolloin sisältä paljastui valaistu meikkipeili, joka on varmasti monen mieleen

Sänky oli taas juuri sellainen kuin toivoimmekin, eli sopivan napakka, mutta kuitenkin rentouttavan pehmeä.

Se on hienoa, että hotellit tekevät osansa luonnonsuojelun ja vihreiden arvojen eteen. Kun tämän ”puun” jätti sängylle, lakanoita ei vaihdettu, jolloin vettä säästyi.

Makuuhuoneen vieressä oli vielä erillinen vaatehuone – luksusta

Tykkään erityisesti marmorin käytöstä kylpyhuoneissa, sillä ne huokuvat ylellisyyttä. Kylpyhuoneen amme oli oven oikealla puolella, suihku oli sijoitettu omaan huoneeseensa käytävän oikealle puolelle ja WC löytyi päädyssä olevan oven takaa erillisellä lavuaarilla varustettuna. Vessaan pääsi myös kylpyhuoneen toisesta päästä eteisen kautta.

Kempinskistä löytyy tietysti ylelliset kylpytuotteet, joita oli ilo käyttää. Taas kerran mukaan lähti parikin pulloa, joita käyttäessä mieleen nousee välittömästi tuo luksuskylpyhuone ja sen sadesuihku.

Tietyissä luksushotelleissa kaikki ekstrat, kuten kasvopaperit ja sellaiset tykätään sijoittaa omiin laatikoihinsa, jolloin ne eivät huononna kylpyhuoneen estetiikkaa.

Jostain syystä pidin todella paljon Kempinskin tavasta laittaa kylpyvaahto (kerrankin hotellissa oli nestemäistä kylpyvaahtoa tarjolla pelkän suihkusaippuan sijaan!) ja kylpysuola omiin hienoihin lasipulloihinsa.

Kylpyammeessa ja suihkussa kaikkea operoitiin näillä kosketuspainikkeilla. Ajattelin, että ehkä niitä on hankala käyttää, mutta loppujen lopuksi niiden kanssa ei ollut yhtään ongelmia. Kivan moderni yksityiskohta klassisessa luksushotellissa. Muutenkin huoneessa ja koko hotellissa yhdisteltiin saumattomasti klassista ja modernia, mikä oli erityisesti minun mieleeni.

Nykyään haluan ehdottomasti, että suihku on erillään ammeesta. Varsinkin tilavat suihkuhuoneet ovat erityisen mukavia. Kempinskissä kaikki oli juuri niin kuin piti, minkä lisäksi katossa oli sadesuihku, joka oli yksi parhaista, joita olen käyttänyt. Vedenpaine oli tarpeeksi kova ja vesi tuli tarpeeksi tiheästi. Joissain sadesuihkuissa tuntuu, että vesi tulee liian ”harvakseltaan”, jolloin tuntuu, ettei sen alla edes puhdistu.

 

Lisää moderneja yksityiskohtia: aamiaiset, huonepalvelun ja muut pystyi halutessaan tilaamaan iPadilla. Kiinnitin huomiota myös siihen, että tuon kautta pystyi tilaamaan huoneeseen jäitä ilmaiseksi ilman huonepalvelumaksuja, mikä ei ole itsestäänselvyys varsinkaan kalliissa luksushotelleissa.

 

AAMIAINEN

Kun juttelin ennakkoon hotellin yhteyshenkilön kanssa, hän mainitsi, että heillä on kaupungin paras aamiainen. Sehän on selvää, että hotelli kehuu aina itseään, mutten ole ennen kuullut yhdenkään hotellin sanovan asiaa noin itsevarmasti. Siispä odotukseni olivat hyvinkin korkeat. Tähän mennessä suosikkiaamiaiseni on ollut Berliinin Waldorf Astoriassa, joten toivoin, että löytäisin sille kenties uuden kilpailijan. Kuvat eivät voi välitettävästi välittää makua, mutta uskokaa pois, aamiainen oli mahtava!

Yhtenä aamuna oli aivan pakko ottaa huonepalveluaamiainen ja nauttia siitä hienon huoneemme rauhassa. Huonepalveluaamiaiset ovat sitä todellista luksusta.

 

Näkymät parvekkeeltamme

Hotellilta olisi voinut lähteä kaupungille vaikkapa hevosvaunuajelulla, jotka ovat hyvin suosittuja Wienissä

 

On ihan siinä ja siinä, oliko Kempinskin aamiainen paras hotelliaamiainen, jonka olemme maistaneet tähän mennessä. Sanotaan ainakin, että se pääsi vähintään jaetulle ykkössijalle tai kenties jopa ihan ykköseksi. Aamiaistila oli hyvin rauhallinen jokaisena aamuna, mistä annan välittömästi pisteet. En voi sietää meluisia, sotkuisia ja hektisiä aamiaistiloja hotelleissa. Huoneen kaksi seinustaa oli peitetty viherseinällä, joka loi mukavaa tunnelmaa ruokailuun.

Varsinainen buffet-alue oli eroteltu ruokailualueesta ja esillepanoon oli selvästikin panostettu. Ruoat oli ripoteltu omille alueilleen houkuttelevasti ja siististi. Yhdessä päässä oli leivät, leivokset, murot ja muut sellaiset. Välialueella oli tuorepuristettuja mehuja, joita sai halutessaan tehdä itsekin. Vastakkaisessa päädyssä oli lämpimät ruoat, kokki, joka valmisti munakkaita tilauksesta ja myös mm. vohvelirauta, jolla sai paistaa itselleen vohvelit. Ainoa minimaalinen kritiikki on se, että itse mieluummin tilaisin vohvelit tarjoilijalta kuin lähtisin paistelemaan niitä omin neuvoin. Sekin oli kuitenkin helppoa. Plussaa tulee siitä, että tarjolla oli pieniä, erimakuisia jäätee-pulloja ja kunnon samppanjaa, eli Möetiä. Tämä oli vasta toinen kerta, kun näen, että hotellissa tarjotaan ihan kunnon kuplivaa eikä pelkkää halvinta kuoharia tai muuta sellaista. En edes jaksa turhaan selitellä yksitellen, kuinka hyviä mitkäkin aamiaisruoat olivat, sillä kaikki oli niin herkullista ja laadukasta. Minulla ei ole mitään valitettavaa tai kehitysehdotuksia aamiaisen suhteen, jos tuota vohvelijuttua ei lasketa, mikä on kohtalaisen harvinaista hotelliaamiaisilla.

YHTEENVETO

Kun asiakas testaa ensimmäistä kertaa jonkin ketjun hotellia, kyseisellä paikalla on iso vastuu huolehtia siitä, että kokemus sujuu hienosti. Vaikka hotellit ovatkin aina yksilöitä, ne kertovat siitä huolimatta jotain suuntaa-antavaa myös koko ketjusta. Olen tänä vuonna alkanut esimerkiksi menettää luottamustani erääseen hotelliketjuun huonojen kokemusten takia, joten minulla oli erityisen kovat odotukset ensimmäiseltä Kempinskiltäni. Voin iloisesti sanoa, etten todellakaan pettynyt millään tasolla. Kokemus oli kaikin puolin huippu, joten pidän jatkossa aivan varmasti Kempinskin muutkin hotellit mielessä matkustaessani maailmalla. Suosittelen varsinkin Wienin Palais Hansen Kempinskiä erittäin lämpimästi, jos kaipaat ylellistä keskustahotellia, joka kunnioittaa vanhaa, muttei pelkää yhdistää sitä uuteen.


Jos haluat nähdä enemmän kuin mitä blogissa näytetään, kannattaa laittaa Instagram ( @escapemundaneblog ) ja Facebook-sivu ( www.facebook.com/PakoArjesta ) seurantaan, sillä niissä kerrotaan ja näytetään asioita, mitä ei koskaan päädy blogiin asti (esimerkiksi muokkaamatonta videota hotellista heti sinne saavuttuani tai muuten vain arkisempia asioita).

Taitava vaimoni Tiia otti taas kerran suurimman osan postauksen kuvista. Hänen Instagram-tilinsä löytyy täältä: (@blackpluswhiteisgrey)

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Kthetraveller 12.11.2017 at 18:59

    Mulla tuo Kempinski on ollut pohdinnassa jo pidempään ja tullee varmasti majoituttua joskus sen ketjun hotellissa. Itse asiassa katselin Kempiskiä palvelun takia kovasti tulevalle Seychellien matkallemme, mutta itse hotelli ei vakuuttanut ja Kempiski jäi ottamatta. Tiedä sitten, millainen majoittuminen meille nyt tulee, kun kyseessä tosiaan on sen ketjun hotelli, mistä olen aivan samaa mieltä kuin sinäkin. No, uima-allas on ainaskin komia 😀

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 12.11.2017 at 19:43

      Kannattaa ehdottomasti testata jossain vaiheessa :). Ainakin tästä jäi todella hyvät fiilikset. Toivotaan, että teillä on hyvä kokemus, koska ainakin kuvien perusteella paikka näyttää upealta! Otin itse asiassa tuon ”huonon ketjun” kaksi hotellia meidän Japanin matkalle, mutta vain siitä syystä, että Japanissa ne ovat todella hyviä :).

  • Reply lena 13.11.2017 at 09:56

    Mielenkiintonen juttu taas Jerry! Liikutuin etenkin tuosta, että mummosi sai myös upgraden. Oli varmasti ihana kokemus myös hänelle <3

    Olen silmäillyt Kempinski Budapestia "sillä silmällä" ja hinnat vaikuttivat etenkin marraskuussa oikein hyviltä. Mulla on nyt vähän kaikki suunnitelmat levällään, mutta jokin tällainen laadukas kaupunkiloma olisi hakusessa. Kiva muuten, kun tuo Amexin asiakkuun palkitsee noin paljon. Kaksi yötä kolmen hinnalla on iso etu tämän tason hotelleissa.

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 13.11.2017 at 10:03

      Kiitos! Kiva kuulla :). Se oli hänelle upea kokemus, josta olin erityisen mielissäni. Luksusmatkailussa on mielestäni paljolti kyse juuri siitä, että pääsee kokemaan jotain tavallisesta poikkeavaa – varsinkin, jos matkustaa harvemmin.

      En muista, olenko katsonut Budapestin Kempinskiä, mutta kyseessä on varmasti laatupaikka. Tällainen laatuloma todellakin lataa akkuja, eli suosittelen! Erityisesti vähänkin enemmän matkustava saa Amexilta ihan huippuetuja. Tuollakin edulla säästettiin reilusti yli tuhat euroa. Kiitos kommentista :)!

  • Reply Heidi / Fiiliksiä & hetkiä 26.12.2017 at 10:03

    Kiitos tästä Wien-vinkistä. Kuulun myös niihin, joille maistuva ja laadukas aamiainen rauhassa ja rauhallisessa tilassa nautittuna on suurta luksusta. Kempinskissä Dresdenissä se oli hotellini ehkä parasta antia. Täytyypä katsella tarjouksia, jos Wieniin tie paremmalla ajalla (viimeksi lentokenttähotellissa pikainen kääntyminen) vie 🙂

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 26.12.2017 at 19:51

      Eipä kestä :)! Kiva juttu, jos tästä oli apua. Kannattaa ehdottomasti harkita tätä hotellia, jos joskus haluat viettää ylellisen yön Wienissä 🙂

    Leave a Reply