Ajatuksia Kokemuksia Laatumatkailu Loungearvostelut Pako Arjesta

Arvostelussa Finnairin schengen-lounge (Helsinki-Vantaa)

13.1.2015

Finnair schengen lounge munatuolitLentokenttälounge, tuo rauhan tyyssija keskellä lentokentän hälinää. Lounge herättää ihmisissä vaihtelevia mielikuvia, mutta uskoisin, että useimmat niistä ovat positiivisia. Useat lounget on varattu vain tiettyihin asiakasohjelmiin kuuluville jäsenille tai kyseisessä ohjelmassa tietyn tason saavuttaneille, mutta niihin pääsee monesti myös rahalla tai meidän tapauksessamme matkustamalla businessluokassa. Olen ollut lentokenttäloungessa vain kerran aiemmin, kun lensin ensimmäistä kertaa businessluokassa Naritan kentältä Helsinkiin vuonna 2013. Kuitenkin 2014 Tokion reissullani pääsin testaamaan Finnairin schengen-loungea kahteen otteeseen, Finnairin non-schengen-loungea, Prahan Menzies Aviation -loungea ja Naritan Qantasin loungea (kuten vuonna 2013). Tällä kertaa arvostelussa on Helsinki-Vantaalta löytyvä schengen-lounge.

Schengen-alueen loungeen pääsee businessluokan (tai korkeamman) lipulla, vähintään Finnairin Silver-jäsenyydellä (tai oneworldin vastaavalla, jos lento on varustettu AY-tunnuksella) tai 48€ hintaan (kova hinta, mutta se onneksi karsii lisäasiakkaiden määrää). Ennen loungeen menemistä olin käsittänyt, että siellä käynnissä ollut remontti oli valmistunut jo pari kuukautta aiemmin, mutta tästä huolimatta pieni osa loungesta oli vielä peitetty väliaikaisilla remonttiseinillä. Ne oli kuitenkin poistettu kahden viikon päästä paluumatkallamme.

Finnair schengen lounge

Lounge on sisustettu suomalaisella designilla, jonka avulla tilasta on saatu puhdas ja pelkistetty, eli juuri sellainen, mistä pidän. Saavuimme loungeen menomatkalla kolmen aikoihin iltapäivällä, jolloin lounge oli jo todella täynnä. Metsästimme paikkoja jonkin aikaa, mutta meidän oli pakko ”tyytyä” sisäänkäynnin lähellä olevaan pikkupöytään, koska muutakaan ei ollut enää saatavilla. Jonkin ajan päästä viimeisetkin paikat oli viety. Emme siis päässeet tässä vaiheessa ikkunan ääreen, josta olisi nähnyt lentokoneiden nousevan. Loungessa oli ehdottomasti paljon rauhallisempi ja rentouttavampi tunnelma kuin lentokentän ravintoloissa ja baareissa, mutta tästä huolimatta väkeä oli aivan liikaa. Tiedän, että matkustajien määrää on lähes mahdotonta rajoittaa, mutta koko paikka tuntui selvästi alimitoitetulta, vaikka se oli vasta remontoitu ja asiakaspaikkoja oli lisätty. Paikkojen metsästäminen toistui nimittäin myös paluumatkallamme samoihin aikoihin. Emmekä olleet ainoita, jotka ärsyyntyivät tästä, sillä se näkyi muissakin matkustajissa. (Kuvat on otettu hiljaisempaan aikaan)

Onneksi lounge tyhjeni selvästi neljän (?) aikoihin, jolloin paikkoja löytyi myös suurien ikkunoiden äärestä. Tarjoilu oli mielestäni riittävän hyvä, sillä ajasta riippuen tarjolla oli lämmintä ruokaa, pikkunaposteltavaa, olutta, siideriä, viiniä, limpparia, kahvia, teetä jne. En viitsinyt ottaa kuvia buffetista, koska se oli jatkuvasti täynnä ihmisiä. Olen vähän kahden vaiheilla siinä kannattaako kenenkään maksaa itseään sisään tähän kyseiseen loungeen. Toisaalta pidempi odotus on varmasti hyödyllistä viettää loungessa rajattoman juoma- ja ruokatarjoilun takia, mutta varsinkin ruuhka-aikoihin kannattaa ehkä mieluummin säästää rahat vaikkapa ravintola-annokseen lentokentällä (vaikka sielläkin on tietysti sitä ruuhkaa).

Finnair schengen lounge viini

Nautin kuitenkin siitä tietynlaisesta rauhallisuudesta, jota lounge tarjosi ruuhkasta huolimatta. Itse nautiskelin parin tunnin aikana siideriä, valkkaria, kuoharia ja pieniä naposteltavia, joten ei loungessa oleskelu ainakaan hukkaan mennyt.

Paluumatkalla olimme todella uupuneita, koska takana oli jo yli 14 tuntia matkustamista eikä loppu vieläkään häämöttänyt. Tästä syystä olikin mukavaa saada hyvät paikat loungen nojatuoleilta, jossa sai sopivasti omaa tilaa ja mahdollisuuden rentoutua.

Finnair schengen lounge joulupukki

Kaiken kaikkiaan viettäisin ylimääräisen ajan mielelläni loungessa, mutta olisin kahden vaiheilla, jos siitä pitäisi maksaa erikseen.

+ Mukava, avara tila

+ Näkee nousevat lentokoneet, jos löytää hyvän paikan

+ Hyvä tarjoilu

– Ruuhka

– Ruuhka-aikaan saattaa olla liian vähän henkilökuntaa

– Liian vähän istumapaikkoja

Siispä kaikki negatiivisuus liittyy tavalla tai toisella juurikin tuohon ruuhkaan. Muuta huonoa sanottavaa loungesta ei ole. Kaiken kaikkiaan se on silti hieno fiilis, kun voi siemailla viiniä loungen suojissa, katsella lähteviä koneita ja odottaa oman lennon boardingin alkamista… tässä on sitä lomafiilistä kerrakseen.

Mitä mieltä te olette schengen-loungesta? Oletteko käyneet tai haluaisitteko kenties käydä?

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply Kthetraveller 13.1.2015 at 20:40

    Olen yhden kerran ollut mutta ennen remonttia. Meillä oli rauhaisaa koska lensimme myöhään illalla ja ruuhkat olivat poissa. Tykkäsinkin silloin juuri tuon rauhallisuuden takia ja öhöm, niiden ilmaisten juomien. Mies puolestaan nautti samaan aikaan silloisesta Via Spasta kun mää nautin tarjoiluista 😉

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 13.1.2015 at 20:42

      Itse en tiedä lainkaan, mikä kaikki tuossa remontissa muuttui, mutta uskon, että meni kuitenkin parempaan päin :). Eli siis tuo Spa oli ennen, mutta se poistui nyt, vai? Tuo on erinomainen paikka vähän myöhempään, mutta meillähän sattui olemaan juuri se kaikkein ruuhkaisin aika. Huomasi heti silloin neljän jälkeen, että tilaa on vaikka millä mitalla. Yhtäkkiä kaikki vain poistuivat :). Mutta nuo juomat ovat kyllä paras puoli loungessa rauhan lisäksi ;). Itsekin lipittelin lasin tai kaksi… tai neljä :P.

      • Reply Miikka 14.1.2015 at 01:45

        Spa oli aiemmin non-Schengen -alueella samassa paikassa, jossa nykyään on Finnairin Premium Lounge.

        Suurimpana muutoksena paikkamäärän lisäys. Nykyistä loungea ilmeisesti hankala laajentaa, joten ruuhkaongelman ratkaisu käytännössä edellyttäisi joko uuden loungen avaamista tai Finnair Plus Silver -jäsenten (oneworld Ruby) loungejen käyttöoikeuden poistoa/rajoittamista. Useimmat eurooppalaiset lentoyhtiöt eivät myönnä loungejen käyttöoikeutta oneworld Rubeille tai vastaavien korttien (Star Alliance Silver jne.) omistajille.

        • Reply Jerry / Pako Arjesta 14.1.2015 at 11:27

          Kiitos tarkennuksesta, Miikka!

          Enpäs tiennytkään, että tuollainen käytäntö on voimassa useimmissa loungeissa. Tavallaan kyllähän tuo helpottaisi ruuhkaa, mutta toisaalta se olisi myös väärin tasokortin omistajia kohtaan. Voi jopa olla, että businessluokassa matkustavat ja loungen käytöstä maksavat eivät saisi täytettyä tuota tilaa, jolloin se ei toimisi täydellä kapasiteetilla. Hyvä huomio kaiken kaikkiaan. Kiitos kommentistasi!

      • Reply Kthetraveller 14.1.2015 at 06:18

        Hetkonen, nyt mulla oli silmät eilen ristissä. Minä olinkin siinä non-schengenin puolella kun lennettiin Bangkokiin. Eli toinen lounge, tsorppa. Siellä oli se Spa ennen.

  • Reply Maarit Johanna 13.1.2015 at 20:45

    Tottakai haluaisin käydä mutta en ole kuullut kovin ylistäviä sanoja. Ruoka on kuulemma hyvää. Kävin itse siellä Keflavikin Saga Loungessa ja se on rankattu ilmeisesti aika korkealle. Se on ensimmäinen loungevisiittini joten ei ole mitään mitä verrata siihen. Se oli oikea rauhan tyyssija. Jotekin en voisi kuvitella loungeen tuollaista ruuhkaa koska siitä tulee kiireinen vaikutelma kaikkeine hälinöineen. Ja juuri sellaista tunnelmaa loungeen pitäisi karata. En maksaisi, mutta mielelläni kokeilisin. Harmi ettei economy comfortin lipuilla pääse loungeen. Olen harkinnut pitäisikö käyttää finnair plus pisteitä loungelippuun. Niillä saisi sisäänpääsyn ehkä kympillä.

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 13.1.2015 at 20:49

      Itse en ole hirveästi kuullut juttuja tuosta loungesta, joten minulla ei ollut mitään erityisiä ennakkokäsityksiä. Tuokin lounge tosiaan oli todella rauhallinen neljän jälkeen, mutta aluksi porukkaa oli aivan liikaa. Täytyy myöntää, että on oikeasti vain hyvä, ettei economy comfort -lipulla pääse tuonne, koska ihmisiä on liikaa jo nyt. Silloin suuri osa varmasti käännytettäisiin ovella, koska tila ei vain mitenkään riittäisi ruuhka-aikoina. Tuo on aika kova maksu pelkällä rahalla, mutta uskoisin, että on kannattavaa käyttää niitä Finnairin pisteitä, jotta sinne pääsee halvemmalla. Itse en ainakaan keksi yleisesti ottaen parempaa käyttöä noille pisteille, jotka kuitenkin vanhenevat ennen kuin niitä ehtii käyttää ”kunnolla” :P. Suosittelen testaamaan tuota, jos joskus saat mahdollisuuden tavalla tai toisella.

      • Reply Miikka 14.1.2015 at 01:57

        Loungevoucheria ei normaalisti kannata maksaa kokonaan pisteillä sillä Euroopan sisäisen lennon matkustusluokan korotus businessluokkaan vaatii yhtä monta pistettä kuin kokonaan pisteillä lunastettu loungevoucher.

        1000 pistettä + n. 20 euroa on toki järkevämpi vaihtoehto kuin listahinnan maksaminen sillä Finnair Plus -pisteille on hankala löytää käyttökohteita, joissa pisteiden käyttöarvo nousisi yli 1,5 senttiin/piste. Itse en maksaisi loungekäynnistä sillä muualta Euroopasta löytyy parempia saman hintaluokan loungeja (esim. No1 Heathrow).

        • Reply Jerry / Pako Arjesta 14.1.2015 at 11:28

          Onko se tosiaan sama summa :O? En ollut perehtynyt asiaan sen enempää, joten en tiennyt asian todellista laitaa. Hyvä, että tarkensit! Siinä tapauksessa ei tosiaankaan kannata ostaa sitä pelkillä pisteillä. Kiitos tästäkin hyvästä kommentista! Itse en ole perehtynyt Finnairin pisteisiin, koska ne tuntuvat jotenkin niin turhilta tällaiselle, joka matkustaa vielä kohtalaisen harvoin. Jos ne eivät vanhenisi, tilanne voisi olla toinen.

  • Reply Kuki 13.1.2015 at 21:43

    Finaksin Schengen-alueen loungen ”remontti” ei nyt mikään ihmeellinen ollut ja sama koskee myös Non-Schengen-alueen loungea, ellei sellaiseksi lueta Span poistumista (tosin tapahtui jo ajat sitten) ja saunan tulemista. Positiivisin muutos on One World Emeraldeille tarkoitettu Premium Lounge Non-Schengen-alueen loungen yhteydessä. Sitä pidän kyllä ihan oikeasti hyvänä paikkana näin puolen kymmenen visiitin perusteella 🙂

    Parhaat lounget löytyy yleensä Aasian isoilta kentiltä. Euroopassa, mutta varsinkin jenkeissä on välillä törmännyt kyllä aika karuihin mestoihin…

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 14.1.2015 at 11:20

      Harmi, etten ehtinyt näkemään kumpaakaan loungea ennen remonttia, joten en osaa sanoa tuohon muutokseen juuta enkä jaata :). Tuo Premium Lounge houkuttelisi kyllä todella paljon, mutta sinne taitaa olla vielä vähän matkaa tällaisena alimman tason piipertäjänä :P. Mutta täytyy myöntää, että omasta mielestäni non-schengen -lounge oli hieno paikka, vaikka vertailukohteita ei kauheasti olekaan.

      Qantasin lounge Naritassa oli ihan hyvä, mutta Prahan lounge oli melko paska, suoraan sanottuna. Joten osaan jo yhden reissun perusteella sanoa, että noita loungeja on varmasti laidasta laitaan :). Kiitos kommentistasi :)! Uskon kyllä, että tiedät mistä puhut ;).

  • Reply marikaw 13.1.2015 at 22:02

    Ei ole kokemusta loungeista, mutta voisin kyllä joskus testata! Mielellään toki ilman itseni kipeäksi maksamista. Toisaalta 48 euroa ei ole paha jos monta lasia viiniä on ennen lentoa ottamassa? 😀 Mutta varsinkin jos on maksanut niin odottaa saavansa sitten hyvät paikat, joten ymmärrän hyvin ärsyyntymisen ruuhkasta. Liian isot tilat sitten vievät muulta bisnekseltä tilaa kentällä, joten ei siitä voi superisoa tehdä, koska osan ajasta siellä on vain vähän porukkaa. Hankalaa. Lisää loungepostauksia odotellessa, ilmeisesti niitä on luvassa?

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 14.1.2015 at 11:23

      Lounget ovat kyllä kivoja, joten kannattaa testata, jos joskus tulee siihen mahdollisuus :). Aluksihan tuo 48€ kuulostaa kovalta summalta, joten monetkaan eivät edes ajattele noin niin kuin sinä. Siinähän voi jopa ”säästää” rahaa, kun ei tarvitse ostaa ylihinnoiteltuja juttuja kentän kahviloista ja ravintoloista ;). Tuokin on hyvin sanottu, että isompi lounge vie tilaa muualta, joten ei sekään oikein toimi. Ymmärrän siis, ettei kaikkia voi miellyttää tuon loungen suunnittelussa.

      Kiva juttu, jos loungepostaukset kiinnostavat :)! Toivottavasti saan vähän parempia aikaiseksi noista muista, koska tämä ei oikein herättänyt itselläni tunteita suuntaan eikä toiseen. Eli varmasti on tulossa lisää! Kiitos kommentista :)!

  • Reply terhi 14.1.2015 at 16:07

    Täällä yksi joka voisi asua loungeissa 😀 Tykkään täten myös lukea niistä. Itselläni on aika vähän lounge-kokemuksia, ehkä siksikin kiinnostaa kuulla ja nähdä millaisia mistäkin löytyy.

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 14.1.2015 at 19:22

      Toivotaan kuitenkin, ettet joudu koskaan kokemaan sitä, kuten Tom Hanks :P. Paitsi Tompalla ei ollut edes loungen mukavuuksia :). Kiva juttu, että tällaiset kiinnostavat! Monetkaan eivät pääse kokeilemaan noita useasti (en ainakaan minä), joten ymmärrän kyllä, että on kiva saada tietoja niistä edes jollain tavalla. Kolme muutakin loungearvostelua on vielä tulossa :).

      • Reply terhi 14.1.2015 at 22:08

        Mietin kanssa samaa, että ei nyt ihan ehkä ASUA kuitenkaan 😀 Jään odottamaan arvioita muista loungeista, joissa pääsitte nauttimaan matkasta.

  • Reply Sauli Väntti 25.11.2015 at 16:41

    Olin loungessa 25.11.2015. Täytyy sanoa, että lounge on varmasti Euroopan surkein. Riisiä ja kamalan makuista kanakastikkeen näköistä lisuketta ruokana. Halpaa kuoharia kyllä riitti juotavaksi, mutta surkea tarjoilu nosti halun nauttia väkeviä. Löytyi vain imelää likööriiä ja halpaa konjakkia. Muuta ei tosiaan ollut. Seuraavaksi varmaan siirrytään suoraan vesilinjalle ja tuplataan hinnat.

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 25.11.2015 at 16:58

      Harmi, että tuntui tuollaiselta, Sauli :/. Ymmärrän, että ärsyynnyit, mutta puolustelematta ketään osapuolta sen enempää, tuo Finnairin lounge on kaukana Euroopan huonoimmasta, usko pois :P. Käyppä vaikka Prahan loungeissa niin tiedät, ettei asia ole ihan noin :). Yleensä itse en pahemmin syö loungeissa, mutta noin kuukausi sitten tarjoiltu ruoka oli ainakin ihan ok, vaikkei mitään ravintolaruokaa ollutkaan, mikä on tietysti ymmärrettävää, kun matkustajia on niin paljon. Se on aika helppo laskea onko loungen käyttö sen arvoista vai ei, jos siitä maksaa erikseen, mutta jos se tulee vaikkapa Silver-kortin tai businessluokan lipun kylkiäisenä, sehän on silloin ilmaista :).

  • Reply Pikkis 27.4.2016 at 12:07

    Miten tuolla Lounge alueella, juomaa on siis ainakin viini, olut ja limut.. onkos muuten väkeviä tarjolla:-) Laskimme tuossa että helposti kentän ravintoloissa menee kolmelta parikin sataa kun esim. pieni viini maksaa n.15-17€ ja kyllähän niitä useamman ehtii ottaa ja pari vodkaa jäillä päälle…täytyy pistä harkintaa kun seuraava reissu edessä..

    • Reply Jerry / Pako Arjesta 27.4.2016 at 19:35

      Hei, Pikkis! Nyt muuten pistitkin pahan kysymyksen, vaikka tuohon pitäisikin tietää vastaus ihan automaattisesti :P. Joudun nyt menemään hataran muistikuvan perusteella, mutta muistelisin, että tuossa loungessa on tarjolla seuraavia juomia: vettä, vissyä, mehua, viiniä, kuohuviiniä, olutta, siideriä, (viime vuonna oli lonkeroakin, mutten muista nähneeni sitä kuukausi sitten), kahvia, teetä ja muistaakseni konjakkia ja/tai viskiä. En ainakaan nyt muista, että tuossa kyseisessä loungessa olisi esimerkiksi giniä, vodkaa tai muita tiukempia alkoholeja (viskin lisäksi). Non-schengenissä tilanne on toinen, eli sieltä saa myös mm. gin&tonicit, joita itse juon :). Riippuu ihan kuinka kauan yleensä vietät kentällä aikaa ja kuinka paljon nautiskelet juomia ja ruokaa, mutta yleisesti ottaen lounge on fiksumpi vaihtoehto, jos juot neljäkin juomaa ilman ruokaa. Pitää muistaa, että loungessa saa myös tosiaan esimerkiksi aamiaista, lounasta, päivällistä yms., mikä antaa entistä enemmän rahalle vastinetta. Lisäksi loungessa on rauhallisempaakin, eli itse suosin nykyään lyhyilläkin lennoilla loungen palveluita :). Moni ei vain osaa ajatella niitä säästöjä, mitä se ”kova hinta” tuo, mutta hyvä, että sinä osaat! Toivottavasti tästä oli jotain apua.

    Leave a Reply