Finnair Business Osakaan

Paras käyttötapa Finnairin pisteille on ilman muuta business-luokan korotukset, jotka ainakin toistaiseksi onnistuvat minkä tahansa hintaisilla lipuilla. Useilla yhtiöillä kun pitää olla kalliimpi Economy-lippu, että korotus on ylipäätään mahdollinen.

Itse olen aina ottanut korotuksen menolennoille – Aasian suuntaan kun ne ovat yleensä aina yölentoja, niin on pieni mahdollisuus että saisi vähän nukuttuakin. Toki sen olen oppinut, että tähänkään ei ole luottaminen, kun busineksessa voi olla joko luonnollisen kovaa ääntä pitävä vauva, hilpeä lomaseurue tai muuta häiriötä, joka asettaa haasteita levolle. Anyways, pisteet eivät tässä kuitenkaan mene hukkaan, onhan business-lento yleensä aina monilta osin hieno kokemus!

Finnairin non-Schengen lounget remontoidaan, ja työ alkoi lokakuussa Premium-puolen sulkemisella, joka tarkoittaa entistä ruuhkaisampaa business-puolta. Pääsyä loungeen on rajattu mm. siten, että British Airwaysillä lentävät asiakkaat ohjataan poikkeuksetta Almost @ Home-loungeen, ja esim. Japan Airlinesin matkustajille ei ole lainkaan lounge-palvelua tarjolla, vaan sen sijaan shoppailukuponkeja kentälle. Väittäisinpä jopa, että japanilaiset arvostavat tätä loungea enemmän –  ja niin olisin itse asiassa minäkin, kun näki mitä tuolla oli tarjolla. Keittiötilat ovat myöskin remontissa, joten tarjoilu tapahtuu kertakäyttöastioilta. Lisäksi tarjolla on vain salaattia, wrappeja ja keittoa. Eikä juomapuolessakaan ole kehumista. Mutta eipä noilla puitteilla ehkä pysty parempaa tarjoamaankaan, joten innolla odotamme siis vaiheen ohi menemistä ja uusien loungien avautumista – joskus kevään aikana.

Osakan lento oli ainakin tällä kertaa A350-koneella. Konetyyppi kannattaa tarkistaa ennen lennon varaamista, jos haluaa päästä tietyntyyppiseen business-luokkaan. Yksinmatkustavalle A350 on mitä mainioin, kun kaikki ikkunapaikat ovat yksittäispaikkoja, mutta pariskunnille tai ystäville, jotka haluaisivat keskustella ruokailunkin aikana, nuo keskipaikat ovat toisistaan liian etäällä. Se on A330-koneissa huomattavasti parempi, että vierekkäiset paikat ovat lähekkäin – jos siis matkustaa seuralaisen kanssa – muuten toki ei 🙂

Nordic-Sky portaali, jonka kautta myös koneen Internet-yhteys laitetaan päälle, on kehittynyt koko ajan pikkuhiljaa. Nyt sieltä pystyi katselemaan reittiä ja lentotietoja, ja tulevaisuudessa sitä kautta ymmärtääkseni voi tehdä tilauksiakin omalle paikalle – niin ostoksia kuin tarjoiluakin. Lehdethän tuonne ovat siirtyneet jo ajat sitten, joten suomalaisten sanomalehtien paperiversioita ei ole enää tarjolla lennolla – erityisen harmillista silloin, jos Nordic Sky ei toimikaan…. 🙂

 

Ruokiin on panostettu viime aikoina huomattavasti, ja niitä ei voi kyllin kehua. Valikoimaakin oli enemmän kuin ennen, alkuruokiakin kaksi eri vaihtoehtoa! Ajankohtaisiin business-luokan kaukolentojen ruokalistoihin voi tutustua Finnairin Ison Britannian sivuilta.

Meillä oli tällä kertaa paikat pienemmässä business-osastossa (rivi 9 eteenpäin), jota ei kuitenkaan kaikissa koneyksilöissä ole. Siellä sai olla ihan rauhassa ja tulipa jopa vähän nukuttuakin. Mielenkiintoisia reittikoukeroita muuten tuossa Kiina-Korea-akselilla 🙂 Japanilainen aamiainen on herkullinen, kuten aina, ja aurinkoiseen Osakaan laskeuduimme jälleen innoissamme ja odottavin mielin. Edellisessä postauksessani kerroinkin ”kissajunasta”, jolle suuntasimme suoraan kentältä.

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Make 28.12.2018 at 00:41

    Itse en pidä Finnairin A350-koneen Business-tuoleista. Parempia tietenkin kuin turismossa. Tuntuu oudolta kun tuo käsinoja (käytävän puolella) on käytävän suuntaisesti eikä tuolin suuntaisesti. Tietenkin voi pitää nojan alhaalla, mutta sitten tulee sellainen fiilis, ”valun käytävälle”. Muutaman kerran myös lattiatason muovit ovat rikki eli tunnelma on nuhjuinen. Muoveja rikotaan ”usein” kun esim kännykkä tippuu ja liukuu sinne väliin. Samoin monitori ei käänny alaspäin, jos haluaisi katsoa leffaa ”sängyssä” maaten. Muuten A350 -koneet ovat hyviä ja nonstop on aina suorin.

    • Reply Christian 28.12.2018 at 13:53

      Juu, ei nuo mitenkään parhaita istuimia ole. Yksityisyys on verrattain hyvä jos yksin matkustaa, mutta muuten..

    Leave a Reply