Yleinen

Vähäojanköngäs Rovaniemellä: vesiputous josta kukaan ei puhu

keskiviikko, 19 toukokuun, 2021

On se joka kerta aivan yhtä sykähyttävä fiilinki, kun saa kuulla ensimmäistä kertaa jostain aivan mielettömästä kohteesta, joka on ihan lähellä. Parhaimmillaan kotikaupungin alueella.

Enpä olisi uskonut tällaisen olemassa oloon.

Sitä on jotenkin ajatellut, ettei täällä mitään oikeita vesiputouksia ole. Siis tietenkään. Ja jos on, ne on jotain pieniä, metrisiä koskipuroja, eikä sen kummempaa. Jos sellaisia olisi, niin nehän olisi jo yleisiä kohteita! Siis tietenkin. Ja vesiputouksia ei muutenkaan ole Suomessa kuin jossain tiettömien taipaleiden takana, tai kaukana tuolla Ylä-Lapissa.

Vaan yllätyspä se siellä Vanttauksen mettissä odotti. Sellainen putous, jota varten kannattaa ottaa ihan kamera. Ja jos on tarvetta vaikka valmistujaiskuville, hääkuville tai vaikka vain eeppisille luontokuville, niin täältä löytyy paikka.

Kuusi metriä korkea tulvavedestä supervoimat saanut ihkaoikea vesiputous.

Minun sydän rupes spurtille jo metsässä, kun putouksen jyly rupesi kuulumaan. Ihan kuin olisi ollut Islannissa tai Norjassa. Sen voiman tunsi jo kaukaa! Tätä oloa on ollut kyllä ikävä. Että näkee jotain uskomattoman hienoa ja kotimatkalla on ihan huurussa kaikista ajatuksista.

Mie olin aivan ällikällä lyöty, hämmentyny ja innostunu. Sonja ei meinannut edes uskoa, että siellä on muka joku OiKeA vEsIpUtOuS. Saatiin molemmat yllättyä.

Vähäojanköngäs on aivan satanolla yks upeimmista nähtävyyksistä mihin olen Lapissa päässyt.

Siellä se putoaa keskellä metsää. Ei ohjeita, ei opasteita, ei mitään. Hädintuskin näkyvissä oleva polku, mutta siellä se kuitenkin on.

Kattokaapa tästä alla olevasta kuvasta vähän mittakaavaa, ku mie seison tuossa putouksen vierellä. En mie etukäteen tajunnut Instagram-kuvien perusteella miten korkea se oikeasti on.

Keväällä varmasti paikka on parhaimmillaan. Instagramissa näkee myös kuvia putouksesta tulva-ajan jälkeen. Tällöin sitä kutsutaan myös Tiimalasiputoukseksi sen erikoisen valumistavan vuoksi. Pakko päästä kyllä uudestaankin. Mieluiten monesti. Aivan parasta, että nyt on niin paljon ihania retkipaikkoja joihin viedä vieraita, tai vain itsensä parhaassa tapauksessa. Voi että meillä oli mahtava retki!

Miten sinne sitten pääsee?

Ajomatkaa tulee Rovaniemeltä noin 40min, eli 54km. Aja siis Rovaniemeltä Vanttauskoskelle kaupan ohi ja käänny oikealle alas. Aja padon yli.

Käänny vasemmalle Kuusamon suuntaan ja hidasta heti vauhtia.

Heti oikealla on merkitsemätön ”kärrypolku”. Käänny sinne. Samassa kohdassa vasemmalle kääntyy Hyypiöharjuntie.

Jos on kohtuullisen kuivaa, polun voi ajaa autolla alemmas. Mie jätin auton risteyksen tuntumaan, kuitenkin niin, että siitä pääsee toisella autolla ohi.

Kävele polkua pitkin eteenpäin muutama sata metriä ja ylitä pieni silta. Kävele vielä 100m ja tulet sähkölinjan kohdalle. Ylitä siinä vaiheessa oja oikealle puolelle. Etsi nousevasta rinteestä polun tapainen ja lähde seuraamaan sitä. Rinteen yläpuolella kuulet jo jylyn (ainakin tulva-aikaan.) Lähde sitä kohti metsikön halki. Polku menee samaan suuntaan. Kärrypolulta putoukselle on noin 150m matkaa ja ääni on hyvä kohde seurata. Matkalla saattaa nähdä vaikka huikean persoonallisia kelopuita.

Paikka löytyy itseasiassa myös Google Mapsista, ja se ohjaa melkeinpä perille saakka.

Voisin hyvin suositella myös lasten kanssa, koska reitti ei ole erityisen vaikea. Ojan ylityksessä voi tarvita apua, mutta muuten varmasti jaksaa ja pystyy. Perillä toki vaaditaan kaikilta erityistä varovaisuutta, koska kivet ovat todella liukkaita ja paikoin teräviä. Märällä kelillä ja varsinkin nyt tulvivaan aikaan kumpparit ei ole yhtään liiottelua. Ilmankin pärjäsi, meillä oli lenkkarit.

Könkäästä juttu myös Suomen vesiputoukset-sivustolla.

Jutussa mainitaan, että kirjoittaja on käynyt paikalla vuonna 2013, eikä silloin putousta ole markkinoitu mitenkään. Yhtä piilossa se on edelleen, ja melkein yhtä salainen. Mie tässä nyt vähän raottelen puhumattomuuden ja salaisuuksien verkkoa, koska tämä on oikeasti todellakin käymisen arvoinen kohde.

Menkää.

Seuraa blogia facebookissa, bloglovinissa ja instagramissa!